Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
SEO-copywriting

Eén trefwoord per pagina, dat u vaak gebruikt en op de juiste plaatsen. Zo overtuigt u Google ervan om uw website hoog te doen scoren. En als u slim schrijft, dan blijft u ook uw lezers boeien.

Gebruik uw trefwoord correct

SEO-copywriting

Voor Google én uw lezer

Uw prospects overtuigen met uw webtekst? Dat lukt vast met onze tips.

Maar hoe zorgt u ervoor dat u ook Google verbaast? En hij uw pagina's katapulteert naar de toppositie in zijn zoekresultaten?

SEO-copywriting: inhoud, populariteit en techniek

Google quoteert uw webpagina aan de hand van drie vragen:

  1. Hoe relevant en hoe recent is de inhoud van uw webpagina
    voor mijn zoekopdracht?
  2. Hoe hoog schatten andere websites uw site in – met andere woorden: hoeveel linken er naar u?
  3. Stuit ik niet op technische struikelblokken?

Hier behandel ik alleen de eerste vraag: hoe maakt u Google diets dat uw webpagina zich toespitst op een bepaald trefwoord?

SEO-copywriting 1: één trefwoord per pagina

Probeert u uw hele website in één klap te doen scoren voor een klad trefwoorden? Zo gemakkelijk komt u er niet vanaf. Bij elk trefwoord hoort één webpagina. Of correcter: bij elke trefwoordengroep. Want de meeste Google-gebruikers zoeken eerder met een combinatie van woorden dan met een enkel woord (bijvoorbeeld: 'goedkope stookolie brussel').

Onthoud dus: één pagina = één trefwoord of trefwoordengroep.

SEO-copywriting 2: gebruik het trefwoord vaak

Schrijft u een webpagina rond een bepaald trefwoord? Dan wil Google daar ook harde bewijzen voor:

  • Het trefwoord komt vaak op de webpagina voor.
  • De context klopt, zoals blijkt uit synoniemen en woorden die verband houden met het trefwoord.

SEO-copywriting 3: plaats het trefwoord correct

Het trefwoord her en der laten opduiken, volstaat niet. U geeft het extra gewicht door het op specifieke plaatsen te zetten. In volgorde van belangrijkheid is Google dol op het trefwoord in:

  • paginatitel (TITLE-tag in de HTML-code);
  • alineatitels (H1- en H2-tags in de HTML-code)
    (deze pagina zou bijv. hoog scoren voor 'trefwoord');
  • inhoud van de eerste alinea;
  • hyperlinks;
  • tekst in vetjes;
  • pagina-URL.

Een voorbeeld van het belang van de paginatitel? De Schrijf.be-homepage staat - na Wikipedia - bovenaan miljoenen resultaten als u zoekt op 'copywriting':

Google copywriting

En daar betalen we Google geen cent voor (zoals bedrijven met het gele label bovenaan en uiterst rechts wél doen).

Diezelfde titel ziet er in de titelbalk van uw browser zo uit:

Titelbalk browser

Kies het juiste trefwoord

Is daarmee de kous af? Neen, want een pagina die hoog scoort voor een trefwoord is toch nutteloos, als dat het verkeerde is. Maar hoe weet u wat de modale prospect zoekt?

  • Vraag het hem. U zult ervan versteld staan hoe eenvoudig de woorden zijn die hij bedenkt voor uw jargon. Zo zoekt hij veel vaker naar 'tekstschrijver' dan naar 'copywriter'.
  • Noteer de paginatitels van 'webwijze' concurrenten, die hoog scoren in Google.
  • Onderzoek de logbestanden van uw website op de trefwoorden waarmee zoekers binnenliepen.
  • Vraag de thesaurus van Google om raad, bijvoorbeeld via SEO Book.
  • Maak van een trefwoord een trefwoordengroep, want daarop zoekt de Google-gebruiker.

Snuggere SEO-copywriting verzoent uw klant en Google

Hoog scoren in Google met een juist geplaatst trefwoord is niet uitzonderlijk moeilijk. Wat dat wél is, is hoog scoren en tegelijk uw lezers van vlees en bloed blijven boeien.

Zoekmachine en lezer verzoenen? Dat is een ander paar mouwen: dat van de webcopywriter!

 

Eén trefwoord per pagina. Zo scoort u in #Google. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Gebruik uw #trefwoord vaak, maar vergeet ook niet om uw lezers van vlees en bloed te blijven boeien. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Eén pagina, één trefwoord of #trefwoordengroep. Plaats het op de juiste plaats, en zorg dat het leuk om lezen blijft. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn