Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

  • Content schrijven in lijstvorm10 tips om honderd jaar te worden
  • 20 plotwendingen die je niet had zien aankomen in Thuis
  • 5 dingen die je nooit mag eten vóór een eerste date

Soms lijkt het alsof 95 procent van de internetcontent in lijstvorm is gegoten. Logisch, want iedere copywriter weet: lijstjes wérken. Toch heeft déze copywriter het gevoel dat het verzadigingspunt is bereikt.

Daarom: twee lijstjes over lijstjes. Eén dat de voordelen opsomt. En vooral eentje met de redenen om – nu en dan – dat keurslijf af te gooien.

Content schrijven in lijstvorm? Doen!

Zelfs Mozes  wist het al: lijstjes zijn een geschenk uit de hemel. En wel hierom:

  1. Ze trekken de aandacht. Wat doen onze hersenen als ze een stroom van informatie moeten verwerken? Zoeken naar dingen die eruit springen – zoals cijfers in een tekst. Plaats die daarom altijd vooraan in uw titel.
  2. Ze worden ook beter onthouden. Vooral als u ze kort houdt.
  3. Ze verlagen de drempel voor de lezer. Een lijstje belooft een eindig, duidelijk en gestructureerd relaas. Ideaal voor de luie lezer. En zijn we dat op het web niet allemaal?
  4. Ze maken het gemakkelijk voor de schrijver. Het moeilijkste van lange content schrijven? Alle informatie structureren. Dat wordt stukken gemakkelijker als u kiest voor een kant-en-klare formule – zoals een lijstje.

Content schrijven in lijstvorm? Genoeg is genoeg!

Toch zijn er ook redenen om niet 1-2-3 voor lijstjes te kiezen:

  1. Ze zijn stilaan van het goede te veel. Verleidt zowat iedereen zijn lezers met een lijstje? Probeer eens iets anders en val sneller op.

  2. Ze stillen de honger van uw lezer niet. Lijstjes wekken gemakkelijk de aandacht. Maar houden ze die ook vast? Door het strakke stramien bouwt u geen verhaal op. En werkt u niet naar een climax toe. Dat is vaak wat u nodig hebt om uw lezer te boeien, te overtuigen en aan te zetten tot actie.

  3. Ze verleiden u tot langdradigheid. Hoe vaak bevat een lijstartikel niet drie overbodige items omdat '10 tips' nu eenmaal beter klinkt dan '7 tips'?

  4. Zie puntje 3 :-)

Kortom, deelt u regelmatig content op het internet? Dan blijft het lijstje een doeltreffende manier om informatie te structureren en door te geven. Maar vergeet niet dat het ook nadelen heeft. En vooral: dat overdaad schaadt.

Ik wil mijn levensmotto met u delen:

Als u doet wat iedereen doet, kunt u nooit vernieuwend zijn – nooit.

Velen spreken mijn zelfverklaarde wijsheid tegen met het zinnetje: "Doe maar normaal". Dat hoort u zo wat overal, toch? Ugh, ik pleit tégen die vreselijke, creativiteitsdodende uitspraak en schaar me achter team 'doe ne keer zot'. En dat zou u beter ook doen!

Alle hens aan dek

Ja, zot doen is bevrijdend, goed voor uw persoonlijke ontwikkeling, ... Maar het is ook hét geheime ingrediënt van succesvolle organisaties. Chan Kim en Renée Mauborgne noteerden het recept in de vorm van de Blue Ocean Strategy (BOS). Nog nooit van gehoord? Lees dan toch verder, hup hup!

De rode oceaan

Stel dat alle autofabrikanten grote piratenschepen zijn. Volvo-schepen, Audi-schepen, Ford-schepen, … Wat gebeurt er, denkt u? Juist! Ze vallen elkaar aan. Knal! Knal! De oceaan kleurt bloedrood. Ai … hier en daar gaan schepen kopje-onder, de andere vechten gehavend verder in de rode oceaan.

Een 'rode' markt is verzadigd. De groeimogelijkheden in het wilde water zijn heel klein en de winstmarges nihil. Want iedereen doet hetzelfde, iedereen vaart in hetzelfde water.

In een rode oceaan maakt de concurrentie het elkaar lastig

De blauwe oceaan

In een andere oceaan, vaart het Tesla-schip (Tesla, die 100% elektrische, hypermoderne wagens lanceert). Tiens, die bestonden helemaal nog niet! U spot geen concurrerende piratenschepen door uw verrekijker, geen bloedblad. U ziet een hemelsblauwe oceaan en tegelijk een zee van mogelijkheden.

In een blauwe oceaan is geen concurrentie te bespeuren

Like a BOS(S)

Bevaart u een blauwe oceaan? Dan maakt u concurrentie irrelevant door zo ver out of the box te denken dat u in een ándere oceaan plonst. Zoals Tesla. Of Apple – die met iTunes online losse nummers begon te verkopen, in plaats van cd's en zo de concurrentie overbodig maakte.

"The best way to beat the competition, is to stop trying to beat the competition"– W. Chang Kim

Gezocht: compleet gestoorde zalm

Mooi hè, de Blue Ocean Strategy? Maar u moet er wel een beetje zot voor zijn. Meer nog: compleet gestoord. U moet koppig tegen de stroom in spartelen, zoals een zalm dat doet.


Een zotte zalm in de blauwe oceaan. Mijn metafoor is rond, maar over de Blue Ocean Strategy valt nog veel meer te vertellen! Deel uw mening bij de reacties.

 

Hulpbron: BOS W. Chan Kim and Renée Mauborgne, www.blueoceanstrategy.com

Over mijn liefde voor teksten schrijvenTeksten schrijven. Als ik zeg dat dát mijn job is, zie ik soms de huiver. Een blik van medeleven. Of een 'oei'. Ik ben dan altijd even verdwaasd, verbaasd. Want teksten schrijven is toch DE MAX?!

Metaforen in cupcakes

Zonnige droombestemmingen, heerlijke cupcakes, leuke kleren. Echt: dáárover mogen wij teksten schrijven. Met zotte metaforen. Aantrekkelijke alliteraties. Woordmopje hier, woordmopje daar. Voor een taalliefhebber is dat de hemel op aarde.

Teksten schrijven = eeuwig bijleren

Natuurlijk: het is niet al 'lifestyle' wat de klok slaat. Soms moeten we teksten schrijven over gortdroge materie – met een brontekst opgesteld in oubollige wartaal. Wat nu, huilen met de pet op en die 'ocharme-jij-copywriter'-mensen gelijk geven? Echt niet! Want ik garandeer u: in dat geval zorgt een intellectuele taalturnoefening voor massa's voldoening.

En wat handig is: we leren ontzettend veel bij. Onlangs schreef ik een gids voor nabestaanden: Wat te doen na een overlijden? Jezus, dat ís wel wat. De Belgische staat maakt het naar goede gewoonte complex en duur. Maar ik weet nu alles over erfbelasting. Dat dat vroeg of laat van pas komt, staat vast. Teksten schrijven over consumentenbelangen deed ik ook al. Wat als je vlucht werd geannuleerd? Of als je via internet een kat in een zak kocht? Deze copywriter kent alvast haar rechten. Laatste voorbeeld: FAQ’s van een ziekenfonds herschrijven. Wat moet je regelen bij een verhuizing naar het buitenland? En als je huwt? Voor u misschien nog altijd een vraag, voor mij een weet!

Dus neen, teksten schrijven is echt niet saai. Het is fantastisch. Maar ik weet ook wel: je moet er voeling voor hebben. En vooral ... veel liefde

(Doe mij nog even een plezier. Duw 'control f' in en zoek op 'teksten schrijven'. Staat verrassend vaak in deze blog, hè? Nog zo'n klein plezier: webpagina's optimaliseren voor zoekmachines ;-)).