Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Wat is het fijn om te schrijven over dingen die je nauw aan het hart liggen. In mijn geval: muziek en de (Antwerpse) Kempen, mijn geboortegrond.

Wie de fonkelnieuwe Toeristische Gids 2017 doorbladert, stoot na meer dan 130 pagina’s leesplezier op de colofon. En daar staat klein maar trots, voor het tweede jaar op rij: 'teksten door Schrijf.be'.

Het werd een frisse editie, met nieuw fotomateriaal en heel wat bezienswaardigheden en gezinsvriendelijke bucketlistitems die er vorige keer niet instonden. Neem zeker eens een kijkje.
 

placeholder

Toeristische communicatie ligt ons

Editie 2016 leverde Schrijf.be een mooie getuigenis op van Toerisme Provincie Antwerpen: “Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!”

Marlies, Stefanie en ikzelf blonken dus van trots toen de briefings opnieuw op onze bureaus terechtkwamen. We gingen voor de bijgewerkte versie weer virtueel op stap. En leverden – helemaal herbrond – een geactualiseerde brochure af.

Nog mooier: ook Mariel Rosier, verantwoordelijk Pers & Redactie bij Toerisme Provincie Antwerpen, blikte tevreden terug op de samenwerking:

“Prima opstartvergadering, vlotte communicatie, respect voor deadlines en aantrekkelijke ‘vertaling’ van toeristische content”

Samengevat: Schrijf.be herbrond, klant tevreden en de wandelaar, fietser of amateurhistoricus gelukkig en vrij als een vogel. Een match made in de Kempen.

Plan alvast je Kempen-bezoekjes voor de lente en de (na)zomer.

logoOnlangs liet ik me ertoe verleiden om 'met rasse schreden' te gebruiken. Maar komt dat eigenlijk nog wel voor? Het eerste Google-resultaat bracht me naar de website van het Nederlandse uitgeversbedrijf Onder Woorden.

Daar schitterde het 'Woordenboek van Nederlandse intensiveringen'.
Een toevallige vondst, maar wat voor een!

Onlinehulp bij krachtig formuleren

Hoe drukt u bijvoorbeeld uit dat u iets heel erg ontkent? Geef 'ontkennen' in
in de zoekbalk en u krijgt woordcombinaties als:

  • halsstarrig ontkennen
  • categorisch ontkennen
  • glashard ontkennen
  • met klem ontkennen
  • ontkennen in alle toonaarden

Wees er als de kippen bij!

Zoekt u op 'snel'? Dan vindt u niet alleen hoe u het woord aandikt:
'bliksemsnel', 'supersnel', 'pijlsnel'.
U stuit ook op uitdrukkingen waarin het concept 'snelheid'
vervat zit, zoals:

  • rondgaan als een lopend vuurtje
  • zich uitbreiden als een olievlek
  • er als de kippen bij zijn
  • groeien als kool
  • welig tieren 

Pas op voor barok!

Handig, niet? Maar u kent Schrijf.be. Wij geven óók graag advies.
En als het even kan, plukken we het uit de alcoholnijverheid:

gebruik met mate. Want overlaad uw tekst met sterke uitdrukkingen
en het 
wordt een barok schrijfsel, zonder reliëf.

Ontdek zelf hoe Onderwoorden.nl de beelden van uw tekst versterkt.
En laat ons weten wat u ervan denkt.

PS Uiteindelijk sneuvelde 'met rasse schreden'.
Maar Onderwoorden.nl staat toch maar mooi in mijn bladwijzerbalk!

Akkoord, relevante content is het uitgangspunt voor contentmarketing. Maar waarom waardevolle inhoud uitbroeden, als u die niet strategisch verspreidt? Nee, doe zoals de paashaas. En deel uw eieren gul én slim.

Social content marketing met tips van de paashaas

Social content marketing: speel voor paashaas

De paashaas dropt zijn eieren op plaatsen waar u ze vlot vindt. Zodat u er blij verrast van kunt snoepen. Creëer hetzelfde effect met uw content. Uw doelpubliek:

  1. botst er meteen op, want u deelt hem doordacht via uw sociale media (vandaar 'social' content marketing)
  2. smult, want uw content is om vingers en duimen bij af te likken

Social content marketing? Spiek bij de paashaas.

1. Social content marketing: verdeel uw eieren op het juiste moment.

De paashaas verdeelt zijn eieren niet te vroeg en niet te laat. Niet te vroeg, zodat ze niet wak worden in de dauw. En niet te laat, want dan zouden het 'vijgen na Pasen' zijn. 

Wat is de beste timing om uw content te delen? Per medium zijn er verschillende richtlijnen:

  • Facebook-adepten kijken vooral ná de lunch, om hun (na)middagdip te verdrijven.
  • Twitteraars lessen hun nieuwsgierigheid het vaakst rond lunchtijd.
  • LinkedInezen speuren meestal rond 10 uur en 17 uur naar content (behalve op vrijdag, dan checkt haast niemand nog).

Dat is natuurlijk allemaal relatief. Wissel af, experimenteer, en ontdek wat voor úw business het beste werkt.

2. Social content marketing: geef de juiste eieren aan de juiste personen.

De paashaas strooit bij elk gezin de meest passende eieren uit. Liefhebbers van kleine eitjes met vulling worden op hun wenken bediend. Net als zij die zweren bij holle eieren in fondant.

Waarvan likkebaardt uw doelpubliek? Zoek het uit per medium. Via LinkedIn mikt u bijvoorbeeld vooral op ernstigere inhoud. Terwijl u op Facebook of Twitter al sneller een knipoog kunt geven. Maar let op dat u niet in plat entertainment vervalt. Want social content marketing draait nog altijd om de inhoud.

3. Social content marketing: deel uw succesvolle eieren opnieuw uit.

Merkt de paashaas dat zijn eieren met rammelende bolletjes erin vorig jaar érg populair waren? Dan zet hij daar gewoon nog eens op in, zonder gêne. 

Doe dat ook met uw content. U hebt vast tal van waardevolle schatten die nog altijd relevant zijn. Deel die opnieuw. Want vintage is helemaal hip.

Leerde de paashaas u nog andere tips over social content marketing? Laat het ons weten!