Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

Met welke types content oogst u de beste SEO-resultaten? Rand Fishkin (ex-Moz, nu SparkToro) ploos met een pincet honderden Search Engine Results Pages (SERP's) uit. En noteerde tien contentformats die werken.

Contenttypes en hoe u ze inzet

Pen en Post-it bij de hand? Fishkin vertelt aan zijn whiteboard welke types u in het achterhoofd moet houden.

En daar laat hij het niet bij. Hij geeft voorbeelden van succesvolle content en van zoekopdrachten waarvoor ze ranken. En vraagt u zich af welke content het best past bij uw contentmarketingproject? Ook dan krijgt u een bevredigend antwoord. 

Bekijk hieronder de Whiteboard Friday-video (duur: 9 minuten, 40 seconden) of lees de volledige transcriptie (inclusief links naar voorbeelden) in het originele Moz-artikel. Succes!
 

Contentvoorbeelden van Schrijf.be

Fishkin somt tien types content op. Ik duik even in ons rijke archief voor vijf eigen voorbeelden:

Nog meer SEO- en contenttips 

Lees ook:

Is uw website SEO-proof? Goed. Maar er zijn nog onlineteksten die u zoekmachinevriendelijk kunt maken. Dacht u bijvoorbeeld al aan de profieltekst op uw LinkedIn-bedrijfspagina? 


Op uw LinkedIn-bedrijfspagina mag u in de sectie 'About us' uw organisatie voorstellen.
Voorzie uw profieltekst van trefwoorden waarop (potentiële) klanten u zoeken!

Profieltekst LinkedIn

 

Wat zijn de drie vaakst voorkomende fouten? En hoe zet u ze recht?

LinkedIn-bedrijfspagina – fout 1: geen profieltekst plaatsen

U zou ervan versteld staan hoeveel organisaties zich niet voorstellen op hun LinkedIn-bedrijfspagina. Of niet verder komen dan 'uitzendkantoor', 'verzekeraar' of 'leverancier van bureaumateriaal'. Zonde.

LinkedIn biedt u gratis plaats voor een promopraatje dat uw Google-ranking kan bevorderen. Grijp die kans en vul het kader onder 'Company Description’ dus in.

LinkedIn-bedrijfspagina – fout 2: saaie profieltekst plaatsen

Veel bedrijven nemen de 'about us' te letterlijk. 'Wij bestaan al sinds 1985.' 'Wij hebben 130 medewerkers.' 'Wij zitten verspreid over 12 kantoren in België.' Dat druist in tegen de egotest. En biedt weinig kans om uw trefwoorden te verwerken.

Kijk naar uw LinkedIn-bedrijfspagina door de bril van de klant. Welke problemen lost u op? En hoe wordt hij daarvan beter? Kortom: schrijf een wervende tekst waarin u relevante keywords verwerkt.

LinkedIn-bedrijfspagina – fout 3: Engelse profieltekst plaatsen

Sommige organisaties lijken ervan overtuigd dat Engels chic staat op hun LinkedIn-bedrijfspagina. Dat is oké als u de internationale toer opgaat. Maar minder oké als u de Nederlandse taalgrens niet overschrijdt en dat ook niet van plan bent. Met een Engelse tekst neemt u afstand van uw lezer en laat u Nederlandse zoekwoorden links liggen.

Mijn richtlijn? Als uw website in het Nederlands is geschreven, schrijf dan uw LinkedIn-bedrijfspagina in diezelfde taal.

 

Waarin bent u goed?
In de 'About us'-sectie kunt u ook uw specialiteiten aangeven. Bij ons staat daar bijvoorbeeld 'copywriting', 'vertaling' en 'contentmarketing'. De Google-zoekrobot heeft oog voor en oren naar zulke termen. Aanvinken, dus!

 

Copywriters houden van positief taalgebruik. Want warme woorden zijn als honing voor uw lezer: die smult er heerlijk van.

Optimisme zit in uw genen

Copywriters zijn daarin geen bedreigde diersoort. Integendeel. Al in 1969 stelden de psychologen Jerry Boucher en Charles Osgood dat alle mensen het leven door een roze bril zien. Of op zijn minst die neiging hebben, in hun onderbewustzijn. Onze herinneringen én taal kleuren daarom overwegend positief: de Pollyanna-hypothese

halfvol

Positief taalgebuik: de proef op de som

Mooi, zo'n hypothese. Maar wie zegt dat die Jerry en Charles niet gewoon twee vrolijke grapjassen waren? Vijftien bollebozen van enkele topuniversiteiten namen de proef op de som. Met een gespecialiseerd bedrijf joegen ze miljarden woorden in tien verschillende talen door hun virtuele telraam. Ondertitels, songteksten, webteksten, ... zelfs duizenden tweets bestudeerden ze van nabij.

Hoe het happiness-gehalte wordt bepaald? Moedertaalsprekers plaatsten elk woord op een schaal van 1 tot 9. Het cijfer 1 staat voor extreem negatief, en 9 voor het andere uiterste.

Uw glas zit halfvol

Het resultaat? Jerry en Charles krijgen gelijk: uw woorden hellen naar de positieve kant. In alle talen, én op alle media.* En wilt u uw communicatie resoluut in die richting duwen? Laat ons dan uw doelgerichte 9's schrijven.

 

*De Engelstalige trends op Twitter volgt u zelfs live – via de Hedonometer.

 

 

Vindt u het lastig om een treffende titel te bedenken bij uw content? Begrijpelijk, want u wilt de show stelen in de zoekmachines, op de social media en bij uw rechtstreekse websitebezoekers.

Verwerkt u relevante keywords? Dan komt u misschien vreselijk saai over bij uw Twitter-volgers. Maar heeft uw titel alles om viraal te gaan? Dan is hij mogelijk te mysterieus voor Google of verwart hij uw terugkerende websitepubliek – uw stamgasten, zeg maar. Wat nu gedaan?

Ideale headline in 8 minuten

Maak kennis met SEO-goeroe Rand Fishkin (ex-Moz, nu SparkToro). Hij licht aan het whiteboard toe welke conflicten er optreden. En hoe u een headline schrijft die werkt voor al uw doelgroepen.

Klik hieronder door naar de video (duur: 8 minuten, in nieuw tabblad) of neem de transcriptie door in het originele Moz-artikel. Succes!

 

Goede titel schrijven_Rand Fishkin (Moz)

 

Meer SEO- en titeltips? Lees ook:

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

https en GoogleDat u bij Schrijf.be gerust bent, wist u al. Gerust dat onze teksten top zijn, gerust dat u ze op tijd krijgt.

En nu bent u ook gerust terwijl u dit leest. Kijk maar eens bovenaan naar het hangslotje voor het webadres. Met https erachter in plaats van http.

Bij ons bent u veilig

Het verschil tussen http en https? Https is veiliger: de s staat voor 'secure'. Het beveiligt de informatie die u invult, tegen hackers.

En het SSL-certificaat dat erbij hoort, garandeert dat wij als website-eigenaar zijn wie we beweren te zijn. (Begaafde copywriters, en zo.)

I'll scratch your back if you scratch mine

https voor Google

U laat hier geen staatsgevaarlijke informatie achter. En ook geen bankgegevens zoals in een webshop. Waarom stapt Schrijf.be dan toch over naar https? Eenvoudig: om Google te vriend te houden.

In de zomer van 2014 maakte de zoekgigant al bekend dat het https-websites een zacht duwtje in de rug zou geven. Lees: hun pagina's net iets hoger zou klasseren in zijn zoekresultaten. Maar dat https gaandeweg belangrijker zou worden als SEO-factor.

In 2016 kondigde Google aan dat zijn webbrowser, Chrome, vanaf 2017 expliciet zou aangeven of een verbinding veilig is of niet. Dat gold toen alleen voor webpagina's die wachtwoorden of bankgegevens verzamelen. 

In 2018 zet de zoekreus alle middelen in: vanaf juli markeert het álle http-sites als onveilig.

Waarom Google dat doet? Om zijn goede naam te beschermen bij zijn klanten, de zoekers. Want stel dat uw gegevens worden gekaapt nadat Google u naar een onveilige website had verwezen? Wie zou u dan onbewust de schuld in de schoenen schuiven?

https voor Google

Mede daarom beloont Google de websites die meewerken aan hun masterplan voor webveiligheid: "I'll scratch your back if you scratch mine, Schrijf.be."

SEO? Inhoud eerst

Uiteraard maakt de inhoud van een webpagina nog altijd de hoofdmoot uit van een hoge ranking voor een bepaald trefwoord. Net zoals de websites die naar uw pagina linken. En het vermijden van technische struikelblokken voor de Google-robot.

(Download uw A4 SEO-spiekbrief.)

Wilt u uw website een extra duwtje in de rug geven? Werk dan mee met Google: schakel over van http naar https.

Onlangs stootte ik op een nieuwigheid in Google: een ‘People also search for’-blokje tussen de zoekresultaten – niet alleen onderaan. De stille update heeft grotere implicaties dan u zou denken: het wordt nóg belangrijker om te investeren in ijzersterke content en piekfijn verzorgde SEO.

Waarover heb ik het in hemelsnaam?

Stel: u zoekt ‘SEO copywriting’ in Google. Dan verschijnt onderstaande SERP (search engine result page). U klikt instinctief op het eerste organische zoekresultaat onder de advertentie: Schrijf.be.

people also search for

U bekijkt de pagina enkele seconden, maar klikt dan weer weg: niet exact wat u zocht of verwachtte. Puur hypothetisch, uiteraard. :-)

Kijk eens naar wat andere mensen zoeken

Belandt u weer op de Google-pagina? Dan schuift er een blokje open onder het zoekresultaat dat u net aanklikte: ‘Mensen zochten ook naar’, gevolgd door enkele gerelateerde zoekopdrachten. 

people also search for 2

Hm, denkt u, misschien moet ik de piste ‘seo copywriting cursus’ maar eens proberen. Wat gebeurt er? U komt terecht op een nieuwe SERP en dumpt Schrijf.be – opnieuw zuiver hypothetisch.

Daarom moeten we de nieuwe ‘Mensen zochten ook naar’-functie serieus nemen. Stelt uw content teleur? Dan drijft Google uw bezoekers misschien wel in de armen van een concurrent. En daar wilt u hen net weghouden.

Zó wint u bezoekers voor u en uw content

De ‘People also search for’-feature kan opduiken onder elk zoekresultaat dat u aanklikt, maar snel weer verlaat.

Het gevolg is dat kwalitatieve content nog aan belang wint. U maakt er naam mee, net zoals u uw reputatie ondermijnt wanneer een bezoeker meer dan eens een slechte ervaring heeft met uw site.

Wat staat u dus te doen? En hoe gebruikt u de functie zelfs in uw voordeel?

  • Verzorg title tag en description tag. Wees gerust creatief. Maar serveer geen clickbait, want die vernielt uw imago. Schep realistische verwachtingen over de content en verwerk een heldere call to action. Zorg er kortom voor dat uw bezoeker precies weet waar hij aan toe is.
     
  • Verwerk een long tail keyword. Lange trefwoordgroepen genereren misschien geen druk zoekverkeer, maar ze bedienen zoekers vaak wel met het exacte antwoord op hun vraag. Resultaat? Een tevreden gast, die uw naam onthoudt. 
     
  • Zet de essentie bovenaan. Klikt een bezoeker uw pagina aan op de Google-SERP? Dan beslist hij razendsnel of u hem het antwoordt op zijn vraag biedt. Eer daarom de piramidetest: zet de need to know in uw intro of in een Johnson Box en eerste alinea’s, en raak pas dan de nice to know aan.
     
  • Creëer een sterke contentketen. Beantwoordt uw pagina niet volledig aan wat uw bezoeker zoekt? Dan valt zijn oog misschien wel op interessante hyperlinks of gerelateerde items in de marge. Zo leidt u hem naar een antwoord op uw domein, niet in de speeltuin van Google.
     
  • Soigneer uw bezoeker. Schreeuwerige kleuren of hopeloos verouderd websitedesign? Een trage laadtijd of een verborgen hoofdnavigatie? Die schaden de user experience en triggeren één reflex: weg hier! 
     
  • Haal inspiratie uit de ‘People also search for’ bij uw pagina’s. Check eens welke alternatieven Google geeft wanneer u wegklikt van uw eigen pagina. Er zitten ongetwijfeld termen tussen die u nog niet covert met een webtekst. Dé kans om uw webcontent te verstevigen.
     

Lees meer over snuggere SEO-copywriting.

People (also) search for ... high-quality content

De vernieuwde ‘People also search for’-functie spoort u aan om kwaliteitsvolle, integere content te leveren. Inhoud die bezoekers helpt om hun vragen te beantwoorden.

Google laat er zelf geen twijfel over bestaan: content is een van de twee belangrijkste rankingfactoren voor zijn algoritme. Werk aan de winkel!

 

Hoe ervaart u de nieuwe functie?

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

Ik ben zo iemand die – binnen een bedrijfscontext – van richtlijnen houdt.
Ze bieden houvast en creëren uniformiteit.

Waar zijn die woordjes?

Het zal dus niet verbazen dat ik een zwak heb voor huisstijlgidsen. Zó sterk, dat ik er jaren geleden mijn thesis aan wijdde. Een van de vaststellingen toen? Dat taal het kneusje van de klas is. Terwijl je struikelt over de beeldrichtlijnen (zoals kleuren, lettertypes en interlinies). Zonde. Want ja, een mooie lay-out is tof. Maar rammelt de tekst? Dan verliest de afzender bij mij al zijn geloofwaardigheid. Een (potentiële) klant verloren, dus.

Hier … in de TextToolbox!

Uw eigen schrijfgidsHet goede nieuws: vandaag lijkt er eindelijk een kentering te komen. Toch bij mijn slimme klanten. Communicatieverantwoordelijken van kleine en grote bedrijven maken me helemaal blij wanneer ze vragen: "Maak jij een schrijfgids voor onze organisatie?" Ja, u leest het goed. Een schrijfgids … waarin het woord dus de hoofdrol speelt.

Dat is altijd zo leuk, dat we die gids nu als product aanbieden: uw TextToolbox!

De plezante schrijfgids

Wat ik niet wil doen? Iemand een dodelijk saaie knoert van een naslagwerk in de maag splitsen. Nee, de TextToolbox is een overzichtelijk document met concrete tips en voorbeelden. En altijd doorspekt met wat 'luchtigheid'. Want het moet vooral plezant blijven. Belangrijk om te weten: de gids is altijd maatwerk, aangepast aan úw bedrijf. Uiteraard.

Iedereen blij

Van het in elkaar boksen van een TextToolbox word ik echt vrolijk. Wat me nog meer doet zweven? De warme reacties van de communicatieverantwoordelijken achteraf. Hoe blij ze zijn dat ze niet meer constant dezelfde taalvragen moeten beantwoorden. Of hoe gerust wanneer er een vlekkeloze publicatie de deur uitgaat!

"Jaja, natuurlijk is die Stefanie enthousiast", mompelt u. U wilt het graag eens van een ander horen. Ontdek dan wat TextToolbox deed voor An Van Sande, corporate marketeer bij DELA.
 

Rad van tong ...

Rad van tong, maar niet op papierEen schat van een vrouw, de kinderverzorgster van onze crèche. Goedlachs, vriendelijk en met een gouden hart. Vertellen, praten, babbelen: het is haar lust en haar leven. En had zoon- of dochterlief een slechte dag? Dan hoor je dat wanneer je hen ophaalt. "Hij was nogal aan het hoesten vandaag" of "Ze zal wel moe zijn, want ze heeft de hele dag geracet met haar fietsje."

... maar niet op papier

Babbelen kan ze als de beste. Maar zet ze iets op papier? Dan loopt het mis. Stel u onderstaande tekst voor in vetgedrukte hoofdletters, verspreid over twee A3-bladzijden:

Het heen-en-weerboekje
Tot onze verwondering blijkt de belangstelling en de interesse 
bij sommige ouders desbetreffende ondermaats.
Meerdere malen blijkt men dit schriftje niet bij te hebben.
Ook de nodige interesse betreffende het lezen van de door onze medewerkers 
dagelijkse geschreven opvangbelevenissen van hun kindje laat soms te wensen over.
Wij betreuren deze onverschillige houding,en kunnen alleen maar , 
u trachten te overtuigen van het belangrijke nut van deze vorm van communicatie.
De notitie’s vertellen u dagelijks:
in welke gemoedstoestand uw kindje de opvangdag heeft verwerkt.
Welke de lichamelijke gezondheidssituatie is gedurende de opvangdag.
Wat betreft de voedingsverwerking en de slaapsituatie van uw kindje.
Het bezorgt u de nodige uitleg en advies bij plotse negatieve of moeilijke gezondheidsverschijnselen.
Het bericht u van het gemis van materiele noodzakelijke behoeften zoals pampers of andere kledij.
Wij vragen u geachte ouders dit “heen en weer schriftje” de nodige belangstelling te geven dat het verdient!
Dit boekje is dagelijks samen met uw kindje in de opvang wanneer het in het tasje of zakje steekt 
dat meekomt naar de opvang! Het wordt dan door de ouders overhandigt 
aan de aanwezige verantwoordelijke of medewerkster.
Geachte ouders, wij hopen op uw begrip en danken u voor de nodige interesse?!
De verantwoordelijke
(Achternaam Voornaam)

Schrijf zoals je spreekt

Waarom het misloopt? Omdat ze de belangrijkste schrijftip van allemaal vergeet: schrijf zoals je spreekt. Rechttoe, rechtaan. Iedereen begrijpt het, en niemand is beledigd. En als je schrijft zoals zij spreekt? Dan komt het helemaal goed. 

Lees je voortaan het heen-en-weerboekje?
Dag iedereen
Willen jullie zeker elke avond in het heen-en-weerschriftje kijken, 
en het de volgende dag weer meebrengen? 
Je vindt er belangrijke informatie:
• Hoe ging het met je kindje?
• Heeft het goed gegeten en geslapen?
• Gaat er een virus rond in de crèche?
• Zijn er nieuwe kleertjes of pampertjes nodig?
Een tip: steek het boekje gewoon in de tas of zak die je meebrengt naar de opvang. 
En geef het aan één van ons als je aankomt.
Bedankt voor de moeite!
(Voornaam)

 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

SEO + SEA = SEM

Aan de muur van mijn kantoor hangt, naast een fraai lijstje complimenten, een Google Analytics- en AdWords-certificering. Waarom eigenlijk?

SEO is een huis met vele kamers. In één daarvan vinden wij blindelings onze weg: SEO-copywriting, inclusief trefwoordenonderzoek.

En die andere? Dat zijn dynamiek, populariteit en techniek. Ook daarin lopen we niet verloren. Omdat we goed weten dat de muren van het SEO-huis eigenlijk dunne en verschuifbare wanden zijn.

Populariteit winnen, links oogsten en dynamiek creëren, lukt bijvoorbeeld niet zonder contentstrategie. En als Google besluit om mobile first te gaan, is dat net zo belangrijk voor copywriters als voor webdesigners.

Daarom kijken alle Schrijf.be-copywriters geregeld over het muurtje naar wat er in de andere SEO-domeinen gebeurt. En houden we elkaar daarvan op de hoogte.

De muren van het SEO-huis zijn eigenlijk dunne en verschuifbare wanden.

Geïnformeerde SEO

Betere SEO en SEA met Analytics-certificering

De controlekamer van elke SEO-strategie? Dat is Google Analytics. Daarin ziet u hoe uw bezoekers uw website gebruiken, waar ze vandaan komen, welke pagina’s opvallend goed of net abominabel scoren, enzovoort.

Geen enkele SEO-copywriter kan het zich veroorloven om die deur voorbij te lopen. Zeker niet als hij zelf in de hoogste Google-regionen wil vertoeven – zoals Schrijf.be al jaren doet. Daarom kreeg ik de kans om me een paar dagen in Google Analytics te verdiepen. En deel ik die kennis op mijn beurt met mijn collega’s.

SEA met een plus

Betere SEA met AdWords-certificering

Dan is er nog die glimmende etalage naast het SEO-huis: search engine advertising of SEA.

Is Google AdWords-advertenties schrijven moeilijk? Niet echt. Maar goede AdWords-advertenties schrijven? Die de conversie verhogen en uw kwaliteitsscore verbeteren – zodat u minder betaalt voor een hogere advertentiepositie? Dat is werk voor een copywriter. Liefst eentje die weet hoe Google AdWords in elkaar zit.

Kortom, zoekt u copywriters met een brede blik op SEO en SEA? Dan weet u bij welk huis u moet zijn.

Schrijf.be gastblogger

Oliver Op de Beeck is zaakvoerder van het digitale marketingbureau Kreatix.

 

Oliver_Op_de_Beeck

Of je nu vertrouwd bent met SEO, of het nog maar enkele keren hebt horen vallen bij het overlopen van de nieuwste marketingstrategie: je kunt er niet meer omheen. De concurrentie op het web is zodanig groot dat je er wel op móét inzetten. Daarom biedt deze blog je enkele opties die je in je strategie kunt verwerken. Voor zij die nog nooit van SEO hebben gehoord, volgt hier een korte inleiding.

SEO, of Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) zorgt ervoor dat jouw website hoger rankt in Google. Het goede nieuws is dat je een waaier aan strategieën kunt toepassen om deze ranking te bekomen. Het slechte nieuws is dat er veel controverse bestaat over wat die strategieën precies omvatten. In deze blog komen kort zoekwoorden, on page en off page SEO aan bod: de belangrijkste items om rekening mee te houden wil je scoren in Google.

Zoekwoorden

Je zoekwoorden uitkiezen en optimaliseren is een van de bekendste strategieën binnen SEO. Maar hoe doe je dat precies? Met behulp van Google Trends kun je overzichtelijk zien welke termen het meest worden gebruikt in zoekopdrachten, per land en in welke periode. Heb je een woord gevonden waar veel op wordt gezocht binnen jouw regio? Super, maar droom niet meteen weg bij de mogelijkheden: de kans is namelijk groot dat andere bedrijven er al op inzetten. Maak daarom, als alternatief, gebruik van longtail keywords. Dat zijn een aantal zoekwoorden waarop als ‘groep’ kan worden gezocht, bijvoorbeeld: 'SEO consulting Antwerpen'. Zo maak je de zoekwoorden een stuk specifieker en is de kans groter dat je minder concurrentie hebt.

On page SEO

On page SEO omvat alle tekst die rechtstreeks op je website te vinden is en je dus ook zelf kunt optimaliseren. Maar het is niet enkel de broodtekst op je website; het is ook de ‘onzichtbare’ tekst die in code geschreven staat. Enkele items die je kunt optimaliseren zijn paginatitels, headings, alt tags, metabeschrijvingen en je URL. Bovendien wordt er zelfs rekening gehouden met de laadtijd van je website. Geen idee wat die exacte laadtijd is? Je kunt hem meten met een handige tool zoals SEO Site Checkup. Optimaliseer je al deze items, dan ben je al goed op weg naar een hoge score in Google!

Off page SEO

Off pageSEO is op zijn beurt alle tekst die niet op je website staat en daarom een stuk lastiger om aan te pakken. De twee voornaamste soorten off page SEO zijn link building en inzetten op sociale media. Link building is het creëren van een aantal waardevolle links die refereren aan je website. Je kunt bijvoorbeeld je website toevoegen aan een webdirectory, een samenwerking aangaan met een influencer of gastbloggen. Let er wel op dat de links een meerwaarde zijn voor je website; lege links zal Google als fake beschouwen en je daarvoor ook afstraffen. Anderzijds kun je ook inzetten op sociale media. Het is nog moeilijker om zo referenties te krijgen, aangezien de keuze volledig bij je publiek ligt. De beste optie is om je publiek (gratis) meerwaarde te leveren om zo een oprechte referentie terug te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een wedstrijd houden, hashtags gebruiken en je keywords integreren in je socialemediapagina’s. Daar kun je zelf uiteraard origineel in zijn!

Het moet nog even worden aangekaart dat er wat controverse bestaat over het belang van sociale media binnen SEO. Sommigen zeggen dat Google daar geen relevantie aan toewijst, terwijl anderen zeggen dat het steeds belangrijker wordt. Hoe dan ook is aanwezigheid op sociale media vandaag hoogst relevant voor jouw bedrijf, aangezien je via social sharing heel wat kunt bereiken op digitaal vlak. Niet zomaar uit je strategie laten dus!

Als je deze concrete tips in de praktijk toepast, wordt je website in Google naar nieuwe hoogtes getild. Denk er wel aan dat SEO wat tijd vergt en dat het ook een tijdje kan duren voordat Google je prestaties in overweging neemt. Wees dus geduldig! Verder kun je zelf op de hoogte blijven van de laatste SEO-trends via HubSpot of HootSuite. Zo kun jij anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen. Succes!