Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Valentijnsdates. You love 'em or you hate 'em. Daar zit je dan. Met een onbekende tafelgenoot. Koortsachtig zwetend boven die verdomd hete pasta. Vervelende stilte na vervelende stilte. Gegeneerd gestamel. Je eigen kauwgeluid oorverdovend in je hoofd. Slik. Hoe transformeer je die rottige avond in een daverend succes? Simpel. Dek je in met enkele originele oneliners. 

Serieus? 

Denk jij bij originele oneliners aan miskleunen zoals: 

  • Ik dacht dat spetters alleen uit de kraan kwamen, tot ik jou zag. 
  • Ik heet <naam>, hoe heet ben jij? 
  • Als jij een hamburger was, noemde ik je Mac Beauty. 

Echt? Dat is het eerste wat in je opkomt?  Wel euhm, ... in dat geval: veel succes!  

 

ValentijnYou had me at ...

Nee, slimmer is dan om te stelen zoals een artiest. Zoek je inspiratie bij 's werelds grootste schrijvers, filmmakers, zangers, ... Zelden verlegen om een rake quote. Befaamd om hun romantische woorden. Je hebt de keuze tussen:  

* de directe aanpak van Erik De Jong - aka Spinvis: 

als je zo lief wil zijn
ik weet het heel erg zeker
leg mij het zwijgen op
't is echt voor iedereen beter
als je zo lief wil zijn
neem me dan mee naar huis
leg je duim op mijn lippen
kus me dan en bijt mijn tong af

* ontwijkende moves, zoals Kings of Convenience

Even if I could hear what you said, 

I doubt my reply would be interesting for you to hear.

Because I haven't read a single book all year,
and the only film I saw, I didn't like it at all.

I'd rather dance than talk with you.

(Vrij vertaald: zelfs als ik kon horen wat je zei, betwijfel ik of je mijn antwoord interessant zou vinden. Want ik las geen enkel boek dit jaar en de enige film die ik zag, vond ik helemaal niets. Ik zou liever met je dansen dan praten.)

* een vooruitblik op morgen zoals Dory Previn

would you care to stay till sunrise
it's completely your decision
it's just that going home is such a ride 

(Vrij vertaald: blijf je niet tot zonsopgang? De beslissing is aan jou. Het is maar dat het zo ver rijden is naar huis.) 

* ontwapenende eerlijkheid, zoals de jongens van Blink 182:

In the car I just can't wait.

To pick you up on our very first date

Is it cool if I hold your hand?
Is it wrong if I think it's lame to dance?
Do you like my stupid hair?
Would you guess that I didn't know what to wear?
I'm just scared of what you think.
You make me nervous so I really can't eat.

(Vrij vertaald: in de auto kan ik haast niet wachten. Om jou op te pikken voor ons eerste afspraakje. Is het oké dat ik je hand vasthoud? Is het verkeerd dat ik dansen stom vind? Vind je mijn dwaas haar leuk? Wist je dat ik niet kon beslissen wat ik moest aantrekken? Ik zit in met wat je denkt. Je maakt me zo nerveus dat ik zelfs niet kan eten.) 

Rooskleurige raad 

Je ziet: er is voor elk wat wils! Maar de beste tip die ik je kan geven? Blijf toch maar gewoon jezelf. Of zet je gevoelens op papier

 

 

liefdesbrief

(c) jandmranch.com

Een copywriter schrijft om te overtuigen. En wanneer hebben we die vaardigheid meer nodig dan in een liefdesbrief? Een van onze tips heet zelfs de partnertest. Toeval? Ik denk het niet.

Schrijf.be-tips

Het internet puilt uit van de adviezen, maar met onze tips komt u ook al een eind verder:

1. Eerst denken, dan doen. Schrijf er niet zomaar op los. Denk na over wat u wilt zeggen. Zéker als u uw brief met de hand schrijft. Stuurt u liever een e-mail? Overloop dan deze do's-and-don'ts

2. Schrijf voor uw lezer. Praat niet over uzelf, maar over uw hartendief. Vertel hoe gelukkig hij/zij u maakt.

3. Spreek hem/haar aan, stel vragen. Dan móét hij/zij u wel antwoorden!

4. Maak uw brief zo persoonlijk mogelijk. Zo voelt uw lezer dat de brief echt voor hem/haar geschreven is. Vertel open over uw gevoelens. En gebruik nooit 'beste', 'geachte' of 'met de meeste hoogachting'. Zegt u liever 'u' dan 'jij'? Laat dan toch maar de hoofdletter U vallen.

5. Beperk u tot één boodschap. Vraag en vertel geen 101 dingen. Dat verwart uw lezer alleen maar. U ziet hem/haar graag? Zeg dat dan gewoon.

6. Overtuig uw lezer. Zorg ervoor dat hij/zij geen enkel argument tegen uw betoog kan bedenken. Probeer ook duidelijk te maken waarom net u haar/hem zo gelukkig zou maken. Of maak duidelijk wat hij/zij misloopt, als hij/zij uw brief negeert!

7. Wees zeker van uw stuk. Of doe tenminste alsof. Ontkracht nooit uw eigen argumenten (of gevoelens, in dit geval).

8. Schrijf beeldrijk. Beschrijf uw liefde in beelden en taferelen. Gebruik plastische werkwoorden.

9. Kies uw woorden zo precies mogelijk. Heeft uw koosnaampje in sommige streken een negatieve bijbetekenis? Laat het dan vallen. En raak niet ontmoedigd. De weg naar le mot juste is niet eenvoudig.

10. Gebruik drieledige constructies. Zoals in de Latijnse les vroeger. Want de Romeinen, die waren meesters in het overtuigen.

11. Sluit af met een duidelijke call to action. "Bel me!" bijvoorbeeld, doet het altijd goed.

12. Hebt u nog tijd? Laat uw brief even liggen. Ga ergens uitwaaien, zet de tekst volledig uit uw hoofd en lees hem dan opnieuw. Met die frisse blik ziet u vast hoe het nog beter kan. En als u het écht goed wilt doen: lees hem dan eens hardop

Anti-copywritingtip

En dan nog één tip die voor copywriters absoluut not done is, maar voor uw brief essentieel:

gebruik superlatieven en overdrijf. (Dus ik herhaal: dit is géén goede copywritingtip!)

Writer's block?

Hebt u last van een writer's block? Daarmee weet Schrijf.be wel raad. En als het dan nog niet lukt, dan huurt u toch gewoon een Schrijfbe'er in! 

Gelukkige Valentijn!

placeholder

Sociale media en video een gouden combinatie

Randy De Clercq is content creator en trainer bij Socialemediaburo.be.

Wie al eens surft op de socialemediakanalen, ontsnapt er niet aan: overal zie je video’s verschijnen. Video’s doen het goed op sociale media: ze vallen op en ze worden bevoordeeld in de algoritmes. En het leuke is: ze zijn niet voorbehouden voor de happy few. Iedereen met een smartphone kan kwaliteitsvolle video’s maken voor op sociale media.

Waarom video op sociale media?

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Het mag dan al een oud gezegde zijn, in onze huidige beeldcultuur slaat het meer dan de nagel op de kop. Ellenlange teksten behoren stilaan tot de geschiedenis. Als mensen de gevreesde woordjes ‘lees meer’ zien verschijnen op hun tijdlijn, dan gaan ze vaak onverbiddelijk verder scrollen. Wilt u een wat langere boodschap kwijt, dan grijpt u het best naar een video.

Het opent meteen ook perspectieven naar een nieuwe doelgroep. De jongeren, die tot voor kort zo moeilijk te bereiken waren, of zij die al langer weigeren om lange teksten te lezen, kunt u nu eenvoudig bereiken met een korte video. Uw boodschap raakte nog nooit zo snel verspreid.
Een laatste reden om voor video te kiezen op sociale media is de authenticiteit. De gebruikers van sociale media houden van authentieke verhalen. Met een video kunt u als geen ander authentiek overkomen. Zonder tierlantijntjes, zonder effecten, gewoon u die spreekt tegen de volgers en fans op sociale media. Kan het authentieker?

Video op sociale media… Een zware investering? Nee!

Iedereen is wel overtuigd van het belang van video op sociale media. Maar een vaak gehoord tegenargument is de kostprijs. Videocamera’s en montageprogramma’s kosten veel geld, klinkt het.

Dat klopt, maar op vandaag hebt u lang geen professionele camera of duur montageprogramma meer nodig om kwaliteitsvolle video's te maken op een smartphone. De camera’s op de nieuwste smartphones zijn uitmuntend van kwaliteit. De producenten willen elkaar elk jaar weer aftroeven door met de beste camera naar buiten te komen. 4K, 5K, de K’s vliegen u elk jaar om de oren bij de voorstelling van de nieuwste toestellen.

Als u vandaag een filmpje maakt met uw smartphone en u bekijkt het vervolgens op uw televisietoestel, dan is die kwaliteit even goed als met een professioneel opnametoestel. Dus, waarom nog investeren in dure camera’s, als u al een kwaliteitsvol toestel op zak hebt zitten?

Idem met de montageprogramma’s. U kunt vandaag inderdaad nog altijd dure programma’s kopen om te monteren, maar het internet staat vol met gratis apps om je video’s aan elkaar te plakken.

Aan de slag met video? Horizontaal of verticaal filmen?

Gaat u aan de slag met video? Super! Nog niet? Waarom niet? Neem die smartphone vast, film maar en begin te praten. Eenmaal die eerste drempel over, bent u zo vertrokken!

Voor wie alvast aan de slag gaat, hebben wij nog enkele tips in petto rond filmen met de smartphone.

Film horizontaal. Het is bij veel smartphonegebruikers een gewoonte om verticaal te filmen. Logisch ook, want de ‘natuurlijke’ houding bij het gebruik van een smartphone is verticaal. Gaat u filmen? Dan is de reflex ook om hem verticaal te houden.

Verticaal filmen heeft echter enkele nadelen: het komt onnatuurlijk over. De menselijke blik is horizontaal, ogen staan nu eenmaal naast elkaar in plaats van onder elkaar. U kunt ook veel meer in beeld brengen als u horizontaal filmt. Bij verticale beelden krijgt u vooral veel lucht en grond in beeld.

Toch zijn er heel wat mensen, vooral jongeren, die oproepen om meer verticaal te filmen. Zo krijg je, volgens hen, een mooier beeld als je filmpje wordt getoond in smartphone-apps (zeker in stories). Over smaken en geuren, nietwaar.  Denk er vooral op voorhand even over na waar u de video zult posten, op een tijdlijn of in een story? En film vervolgens horizontaal of verticaal. Maar onthou: horizontaal is nog altijd het meest gebruikte format.

Ondertitel uw filmpjes

Een tweede tip die we u graag meegeven is om ondertiteling te voorzien bij uw filmpjes. Tot 85 procent van de mensen die uw filmpje zien, kijken zonder klank. Op de trein, in de bus, aan de ontbijttafel of op het werk: het is niet overal mogelijk of aangewezen om de klank van je smartphone aan te zetten.

Ondertiteling kunt u voorzien met de teksttool van een montageprogramma. Wilt u liever niet één voor één alle zinnen en woorden typen? Dan bestaat er een handige gratis app van Apple, die tijdens het opnemen automatisch ondertiteling op uw filmpje zet: Clips. Helaas enkel voor iPhone te verkrijgen.

Een filmpje voor elk platform

Maakt u een filmpje voor op uw Facebook? Instagram? of LinkedIn? Zorg er dan telkens voor dat u het rechtstreeks op de betreffende site uploadt. Laad dus telkens opnieuw het filmpje apart op, een keer op Facebook, een keer op Instagram, enzovoort.

Ga niet uploaden op YouTube om vervolgens uw link te delen op alle socialemediakanalen. Links naar externe sites worden altijd ‘afgestraft’ in het algoritme. Video’s op het eigen platform worden net beloond!

Interesse om bij te leren over de mogelijkheden van video met je smartphone? Word lid van Someflex en u krijgt onmiddellijk toegang tot alle snackable videolessen!

  • Content schrijven in lijstvorm10 tips om honderd jaar te worden
  • 20 plotwendingen die je niet had zien aankomen in Thuis
  • 5 dingen die je nooit mag eten vóór een eerste date

Soms lijkt het alsof 95 procent van de internetcontent in lijstvorm is gegoten. Logisch, want iedere copywriter weet: lijstjes wérken. Toch heeft déze copywriter het gevoel dat het verzadigingspunt is bereikt.

Daarom: twee lijstjes over lijstjes. Eén dat de voordelen opsomt. En vooral eentje met de redenen om – nu en dan – dat keurslijf af te gooien.

Content schrijven in lijstvorm? Doen!

Zelfs Mozes  wist het al: lijstjes zijn een geschenk uit de hemel. En wel hierom:

  1. Ze trekken de aandacht. Wat doen onze hersenen als ze een stroom van informatie moeten verwerken? Zoeken naar dingen die eruit springen – zoals cijfers in een tekst. Plaats die daarom altijd vooraan in uw titel.
  2. Ze worden ook beter onthouden. Vooral als u ze kort houdt.
  3. Ze verlagen de drempel voor de lezer. Een lijstje belooft een eindig, duidelijk en gestructureerd relaas. Ideaal voor de luie lezer. En zijn we dat op het web niet allemaal?
  4. Ze maken het gemakkelijk voor de schrijver. Het moeilijkste van lange content schrijven? Alle informatie structureren. Dat wordt stukken gemakkelijker als u kiest voor een kant-en-klare formule – zoals een lijstje.

Content schrijven in lijstvorm? Genoeg is genoeg!

Toch zijn er ook redenen om niet 1-2-3 voor lijstjes te kiezen:

  1. Ze zijn stilaan van het goede te veel. Verleidt zowat iedereen zijn lezers met een lijstje? Probeer eens iets anders en val sneller op.

  2. Ze stillen de honger van uw lezer niet. Lijstjes wekken gemakkelijk de aandacht. Maar houden ze die ook vast? Door het strakke stramien bouwt u geen verhaal op. En werkt u niet naar een climax toe. Dat is vaak wat u nodig hebt om uw lezer te boeien, te overtuigen en aan te zetten tot actie.

  3. Ze verleiden u tot langdradigheid. Hoe vaak bevat een lijstartikel niet drie overbodige items omdat '10 tips' nu eenmaal beter klinkt dan '7 tips'?

  4. Zie puntje 3 :-)

Kortom, deelt u regelmatig content op het internet? Dan blijft het lijstje een doeltreffende manier om informatie te structureren en door te geven. Maar vergeet niet dat het ook nadelen heeft. En vooral: dat overdaad schaadt.

BIjna Valentijn! Scoorde je een date op 14 februari? En geeft iedereen je de goede raad dat de beste tactiek is om toch maar vooral "jezelf te blijven"? Psychologen spreken hen tegen. Want elk vogeltje zingt zoals het gebekt is … tót we verliefd zijn.

Jep, cupido verandert onze manier van communiceren: gelukkige koppels nemen elkaars taal over. Dat blijkt uit research van de Universiteit van Texas. Hun besluit? In liefdevolle relaties kopiëren partners elkaars woorden – meestal voornaamwoorden, voorzetsels en voegwoorden.

Apen apen apen na

Romantisch? Vooral biologisch. Mensen bezitten spiegelneuronen, waardoor we bewegingen van anderen onbewust nadoen – bijvoorbeeld de armen kruisen. Dat geldt ook voor geluiden en gevoelens. Meestal herhalen we de handelingen alleen denkbeeldig. Zien we in een film iemand kussen? Dan doet ons brein dat na. Soms is die reactie ook uiterlijk merkbaar. Denk maar aan een sterfscène: we huilen vaak net zo hard als de acteur die alleen achterblijft.
 

Liefde is

Partner als kopieermachine

In een relatie draaien die spiegelneuronen overuren: we nemen elkaars gewoonten over, spiegelen elkaars handelingen … en kopiëren elkaars taal. Als alles goed gaat. Want vermijdt jouw partner overeenkomstige woorden? Dan zegt dat weinig goeds over je relatie.

En verschilt het taalgebruik volledig van dat van jou? Dan is de rechter hoogstwaarschijnlijk jullie inboedel al aan het verdelen.

 

Ik beken: ik hou niet van poëzie. Wellicht omdat het niet 'rijmt' met mijn visie als copywriter. Meer bepaald: get to the point. En: wát bedoel je precies?

Een dichter? Voor mij mogen ze die voortaan een 'verder' noemen.

Maar sinds kort heb ik toch twee favoriete gedichten. Net omdat ze wél efficiënt zijn, en het maximum uit taal halen met zo weinig mogelijk woorden.

Het eerste is van Vondel, en hij won er toen een poëziewedstrijd mee. De uitdaging luidde: schrijf het kortst denkbare liefdesgedicht. Zijn inzending? "U nu".

Het tweede is van Rudi ter Haar, en het heet De uitvinding van de romantiek. Het gaat als volgt:

"De zon gaat onder/Ik voel me bijzonder"

Een hele wereld in acht woorden. Wat mij betreft, zijn de beste dichters copywriters ...

placeholder

Procrastinatie. Klinkt als een pijnlijke operatie, niet? Maar in werkelijkheid hebben u en ik er af en toe weleens last van. 'Procrastinatie' is namelijk een moeilijker woord voor uitstelgedrag. Zo loop ik al een week met deze blog in mijn hoofd rond. Maar door allerlei omstandigheden kwam ik er nu pas toe. 

Het zit hem in de genen 

Waarom stellen we zaken uit? De universiteit van Colorado kon haar nieuwsgierigheid niet langer voor zich uit schuiven en onderzocht dit typisch menselijke gedrag. Aan de hand van enquêtes peilden ze naar verschillen tussen identieke en twee-eiige tweelingen, wanneer het op uitstellen aankomt. 

De tweelingen kregen vragen voorgeschoteld over hun doelstellingen en hoe snel ze bij taken afgeleid raken. De resultaten waren vrij duidelijk. Wanneer een broer of zus uit een eeneiige tweeling snel afgeleid raakte, had de andere daar ook vaak last van. Bij de niet-identieke duo's kwam dat veel minder voor. Bent u ook een onverbeterlijke uitsteller? Vanaf nu schuift u dat dus lekker af op uw genen

 Procrastinatie

Talmen geblazen! 

Maar is uitstellen altijd een vloek? Sommige van de grootste schrijvers uit de geschiedenis waren notoire treuzelaars. Zo deed Truman Capote vaak dutjes gedurende de dag. Of hij deed zich tegoed aan wijn wanneer de writer's block de kop opstak. Zijn dralende gedrag was zo onverbeterlijk dat hij in 1984 stierf voor hij zijn (zelfverklaarde) meesterwerk kon afmaken. Procrastinatie avant la lettre! 

De boosdoener volhardt 

Een eervolle vermelding gaat naar Victor Hugo. De schrijver van Les Misérables liet bij het begin van de werkdag al zijn kledingstukken verstoppen door zijn knecht. Vervolgens liet hij zichzelf achter slot en grendel steken in zijn kamer. In niets meer gehuld dan ... een sjaal. Met een lange grijze sjerp om ging hij achter zijn bureau zitten. Zo kon hij onmogelijk de straat op. En weerstond hij de verleiding om te gaan boemelen. En effectief: hij haalde keer op keer de deadline voor zijn romans. Bewonderenswaardig! 

Without further ado 

Procrastinatie: iedere (copy)writer heeft er dus wel eens last van. Maar bij Schrijf.be zitten we voor uw teksten op hete kooltjes. Klaar om uit de startblokken te schieten. Stel uw project dus niet uit, maar stuur het meteen onze richting uit! 

By the way, hoe verplicht ú zichzelf om in actie te schieten?  

Beamer?

Mijn Amerikaanse halfbroer was op bezoek.
Trots gaf ik hem een rondleiding in mijn nieuwe huis.
Ik vertelde hem over de beamer in het plafond van mijn woonkamer
waarmee ik films kan bekijken op een groot scherm.

"So when I push this button, the beamer comes down."

Mijn broer keek me aan: "From where?"

“From the hatch in the ceiling.”

Hij keek naar boven, naar mij en trok een wenkbrauw op.
Hij begreep er geen snars van.

Projector!

Ik drukte op het knopje en de beamer kwam tevoorschijn.
"Oh!", zei mijn broer "Now I get it. You mean a projector."
'Beamer' betekent in het Engels iets anders dan in het Nederlands.
Het is de bijnaam die Amerikaanse jongeren geven aan een BMW.

Mijn broer verwachtte dat er een auto uit mijn plafond zou zakken.
Urban Dictionary geeft hem trouwens gelijk:
 

 

placeholder

 

Think about it

Dit verhaal lijkt misschien grappig.
Maar wat vertelde u al onbedoeld aan uw klant
toen u dacht dat u vlekkeloos Engels sprak?
Misschien toch maar een native speaker inschakelen voor uw volgende teksten?

We laten het achterste van onze tong niet zien, werken hard, zoeken naar compromissen. Het zijn Vlaamse trekjes die bekend staan bij buitenlanders én bij ons. Maar blijkbaar hebben wij nog andere eigenaardigheden. Gedrag dat ik zelf nooit eerder als 'raar' beschouwde – tot een Nederlander me erop wees. Eigenlijk doen wij echt wel gekke dingen.

Sorry, sorry, sorry

Nederlander, Fransman, Amerikaan, … De hele wereldbevolking zegt te vaak 'sorry'. Maar wij spannen toch wel de kroon. Loopt iemand tegen ons? Dan excuseren wij ons bij hem. De wereld op zijn kop. Of hoe je te beleefd – ja zelfs bijna onnozel – kunt zijn.


Warm hé vandaag

Wij zijn geen grote praters, al zeker niet tegen onbekenden. De gemiddelde Belg huivert voor een potje smalltalk. Gelukkig hebben we daar een ijsbreker: het weer! Altijd weer dat … weer. Vergeef het ons.

Honger?

Vraagt iemand ons of we honger hebben? Dan geven we niet meteen een duidelijke 'ja' of 'nee'. We kijken éérst op ons horloge. Alsof we even moeten checken of het 'tijdgewijs' al is toegelaten om te  eten.

Rennen maar!

U moet ons eens bezig zien op een perron. Komt de trein in de verte aangereden? Dan zet de hele wachtende meute zich in beweging. Iedereen stapt mee in de rijrichting van de trein, in de hoop dat de treindeur zich pal voor onze neus opent.

Gegroet

We zijn nogal onhandig in elkaar begroeten. Misschien komt het omdat we er geen regels voor hebben. De ene keer zeggen we gewoon hallo, de andere keer steken we onze hand uit. Regelmatig geven we ook een kus: soms één, soms drie. Geen buitenlander die eraan uit kan en ik eerlijk gezegd ook niet.


Kent u nog voorbeelden van vreemd gedrag? Deel ze met ons.

 

Vindt u de taalontwikkeling van peuters ook zo fascinerend?

Zelf heb ik thuis een taalvaardig exemplaar van bijna 2,5 jaar rondlopen. Sinds hij praat, val ik – om het met een cliché te zeggen – van de ene verbazing in de andere. Naast het feit dat ik vermoeider ben. Want ja, een hele dag naar die woordenvloed luisteren én passend antwoorden: het vraagt een extraatje. Eentje dat ik trouwens met veel plezier geef.

Taalontwikkeling = kinderspel

Hoe doet hij dat in godsnaam, Nederlands leren? Gaat dat vanzelf? Doet hij er bewust moeite voor – als in: ’s nachts stiekem studeren? Pikt hij toevallig dingen snel op? Of erfde hij simpelweg mijn taalgenen?

Aanstormend talent

Sinds ik bij Schrijf.be werk, bekijk ik zijn woord- en zinsconstructies met een frisse blik. En vol trots stel ik vast dat hij potentieel heeft om mijn opvolger te worden. Wat denk jij, Wim?

Schrijftips onder de knie

Totaal onbewust past hij een reeks Schrijf.be-schrijftips succesvol toe – in gesproken taal welteverstaan.

  • Hij voert constant oorlog met kunnen: nog nooit gebruikte hij dat woord, of een vervoeging ervan. Hoe zot is het dat hij nu al snapt dat die ontkrachter geen enkele overtuigingskracht heeft? Want dat is wat hij wil: overtuigen en zijn zin krijgen.
  • Hij last af en toe een elliptische zin in, een zin zonder werkwoord: flink, jongen! Zo verbreekt hij de monotone zinscadens. En houdt hij mama’s aandacht vast.
  • Hij maakt korte zinnen met simpele woorden: jep, hij snapt het helemaal. Hij verpakt zijn boodschap eenvoudig. Zo heeft hij meer kans om die rozijntjes te krijgen. Of dat denkt hij.
  • Hij stelt vragen – en veel: goed bezig, Pär! Vragen zijn krachtige communicatie-instrumenten. Zo houdt hij papa bij de les – zelfs wanneer hij voetbal kijkt. En of dat veelzeggend is.

Normaal gezien is bescheidenheid my middle name. Maar op de taalkwaliteiten van mijn zoon ben ik trots. En terecht, toch?

Werk aan de winkel

Maar goed: voor u mij bekijkt als een moeder die alleen het schone in haar kind ziet, beken ik dat er nog werk aan de winkel is. Voor de egotest faalt hij. Grandioos. Want ikke ikke ikke is een van zijn lievelingswoorden. Ach, nog tijd genoeg om dat akkefietje bij te schaven.

schrijftips peuterspel