Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

"Bloggen voor bedrijven is overbodig – mijn website met basisinfo volstaat."
Dat is een foute redenering als u wilt scoren in Google.

Bloggen: een must in uw SEO-verhaal

Google stuurt zijn gebruikers bij voorkeur naar websites die up-to-date zijn. Statische sites zijn dus een vogel voor Googles algoritmekat. Met blogs zit u veilig: want dan voegt u nieuwe inhoud toe en zet u de kat bij de melk. Wedden dat u de zoekmachine verlekkert?

Trouwens, met elk blogartikel creëert u een extra pagina om te laten indexeren door Google. Hoe meer geïndexeerde pagina’s rond een bepaald thema, hoe groter uw kans op een goede ranking. En die kans is écht groot: want een blog is content en content is king. Vraag nu nog eens waarom bloggen voor bedrijven zo belangrijk is.

Elk blogbericht is een extra pagina om te laten indexeren door Google.

Laat Google-gebruikers landen op uw blog

Nog leuker: een Google-gebruiker laten landen op uw blogbericht. Dat doet u door het te optimaliseren voor SEO. Selecteer een trefwoord waarop prospects vaak zoeken. En verwerk dat o.a. in uw:
• tekst: (tussen)titels en alinea’s
metatag: title tag
• afbeeldingen: bestandsnaam en alt tag
Voor alle on page SEO-factoren: check onze infographic.


Of bloggen voor bedrijven echt zo werkt? Zeker. Fabian zorgt voor de bewijzen.

Zijn blog over 'louter indicatief' staat op één in de zoekresultaten.

blog optimaliseren: voorbeeld


Met zijn artikel over 'Kempisch dialect' pronkt hij op de derde plaats.

SEO: zo doet u dat

 

Net zoals met zijn blog over 'Voegwoord aan het begin van de zin'.

Voegwoord aan het begin van een zin

Een goed scorende blog levert jaren later nog altijd bezoekers op.

Het mooiste van al? Een goed scorende blog levert jaren later nog altijd bezoekers. Kijk naar ons bericht over 'zonnige groetjes'. Geschreven in 2008 en vandaag nog altijd op nummer 1. Dit is maandelijks een van onze meest bezochte pagina’s, zéker in vakantie-periodes. Zo wordt bloggen voor bedrijven een blijvend cadeau.

blog optimaliseren voor SEO

Zo, bloggen maar! Geen idee hoe u eraan begint? Lees deze schrijftip.

 

placeholderGaat uw tikker wild tekeer wanneer collega A. tegen uw bureau leunt? Rijdt u kilometers om voor een glimp van die leuke medecursiste? En tekent u dromerig plaatjes van jullie gezinnetje op een boswandeling ...?  

O ow ... u bent verliefd. Big time. Maar geen zorgen. U koos er het goeie moment voor. Valentijn staat voor de deur én een liefdesbrief schrijven, was nog nooit zo gemakkelijk. Enkele Schrijfbe'ren en ikzelf kozen voor u onze favoriete gedichten en liefdesbrieven uit. 

Delfine: streelzachte poëzie 

Geef me je jas
van bont van teddyberen.
Sla je arm om me heen
en al je winterkleren.
Zoen me tot ik warm word.
Zoen me tot ik spin.
Trek je eigen huid dan uit,
stop mij eronder in.
Sus me met je hartslag.
Wij ons wij ons wij ons.
Maak van dit veel te grote bed
een heel klein fort van dons.

('Siberië' van Bart Moeyaert, uit Zoen me tot ik spin

Fabian: adembenemend liefdeslied 

Look into my eyes and you'll see
I'm the only one
You've captured my love
Stolen my heart
Changed my life
Every time you make a move
You destroy my mind
And the way you touch
I lose control and shiver deep inside
You take my breath away

(fragment uit 'You take my breath away' van Queen)

Wim: naar Hollywoods hand dingen

Mijne Heren 

Ik hou van woorden. Ik hou van botervette woorden als lekken, verloederen, kruiperig, stroperig. Ik hou van plechtige, hoekige, krakende woorden als bekrompen, kribbebijter, pecuniair, dictatoriaal. Ik hou van eufemistische zwart-is-witwoorden als aanspreker, liquideren, coiffeur, periferie. Ik hou van zoete 'v'-woorden als Svengali, ravissant, bravoure, verve. Ik hou van knapperige, brosse, krakende woorden als splinter, stoten, botsen, bruusk. Ik hou van norse, nijdige, nukkige woorden als gluipen, tarten, smerig, lomp. Ik hou van 'o hemeltje, goeie genade, gossiemijne'-woorden als schalks, overgooier, fatsoen, mispunt. Ik hou van zangerige, bloemrijke woorden als siësta, bohemien, elysium, florissant. Ik hou van warmende, weeïge, weke woorden als slakkengang, slijmerig, druipend, dril. Ik hou van gniffelende, grinnikende woorden als spuuglok, murmelen, borrelen, burp. 

Ik hou meer van het woord scenarioschrijver dan van het woord tekstschrijver, daarom besloot ik mijn baan bij een reclamebureau in New York op te zeggen en mijn geluk te beproeven in Hollywood, maar voordat ik die sprong waagde, ben ik een jaar naar Europa gegaan om te studeren, te mediteren en aan te rommelen. 

Ik ben net terug en ik hou nog steeds van woorden. 

Mag ik er een paar met u wisselen? 

(Sollicitatiebrief van Robert Pirosh, Oscar-winnaar voor beste oorspronkelijke scenario voor de film Battleground)

Marlies: realistische romantiek

We worden ouder en raken aan elkaar gewend. We denken op dezelfde manier. We lezen elkaars gedachten. We weten van elkaar wat we willen zonder het te vragen. Soms irriteren we elkaar een beetje. Soms vinden we het misschien wat vanzelfsprekend dat we er zijn voor elkaar.
Maar af en toe, zoals vandaag, sta ik er weer even bij stil en besef ik hoeveel geluk ik heb dat ik mijn leven mag delen met de geweldigste vrouw die ik ooit heb ontmoet. Je fascineert en inspireert me nog altijd. Je hebt een positieve invloed op mij. Jij bent het onderwerp van mijn verlangen, dé reden voor mijn bestaan. Ik hou heel veel van je.
Fijne verjaardag Prinses
John

(Liefdesbrief van Johnny Cash, aan zijn grote liefde June Carter)

Liefdesbrief schrijven? Ieder zijn ring ;-)

placeholder

U merkt het wel. Onze favoriete passages liggen mijlenver uiteen. En toch spreekt uit elke tekst evenveel hartstocht. Warmte, verlangen, fascinatie, ... Een liefdesbrief schrijven doet u dus het best in uw eigen woorden. Al is het een simpel 'ik hou van jou'. Meen wat u zegt, en u zit gebeiteld. 

Handleiding van Wim Van RompuyIk heb een handleiding: ze staat in onze welkomstbrochure, die nieuwe werknemers een vliegende start geeft.

Kortste weg

Hoe krijgt u iets van mij gedaan? Hoe jaagt u mij in het harnas? Waarvan word ik vrolijk? Bij Schrijf.be hoeft u er als starter niet naar te gokken. En niet door scha en schande te ondervinden wat de anciens al donders goed weten: hoe ze hun baas aanpakken. Dat bespaart beide partijen geween en tandengeknars. Nieuwsgierig? Zo pakt u een Wim Van Rompuy aan.

Geen vrijbrief

Egotripperij, denkt u? Absoluut niet. Want een handleiding haar naam waardig, slaat spijkers met koppen. Dus moet het 'onderwerp' ervan met de billen bloot: mijn kleine kantjes komen net zo goed aan bod als mijn vaardigheden. En hoe ik hoop dat ik ben net zo uitdrukkelijk als hoe ik weet dat ik overkom. Want wees gerust: iedere Schrijf.be-medewerker nam mijn handleiding onder, euh, handen.

Een persoonshandleiding geeft hem trouwens ook het signaal dat ik geen perfectie verwacht. Anders moest ik mezelf stante pede ontslaan. Wat dan wel? Dat hij zijn eigen onvolkomenheden onderkent. Dat is de eerste stap om ze te polijsten.

Wat mijn handleiding níét is? Een vrijbrief om met collega's te communiceren zoals ík dat wil. Nee, het is niet meer dan een beschrijving van mijn 'ingebakken' manier van interactie. Ze bewierookt noch vergoelijkt mijn gedrag of mijn karaktertrekken. Ja, ze is weliswaar de snelste weg naar een snel en bevredigend resultaat. Maar medewerkers mogen gerust andere paden bewandelen die hen meer liggen. Want ik moet me net zo aanpassen aan hen, als zij aan mij. Alleen vinden we met mijn handleiding sneller de gulden middenweg omdat we dan tenminste al weten waar één straatkant ligt.

Goed gestolen

Verfrissend idee, zo'n persoonshandleiding? Bedankt, maar het is niet het mijne. Ik stootte er in LinkedIn op, waar diverse Amerikaanse CEO's het promoten. En beter goed gestolen dan slecht bedacht, toch?

Want dat onze interne communicatie er beter van wordt, staat als een paal boven water. Daarom vindt een nieuwe werknemer mijn handleiding al meteen in onze ontvangstbrochure, samen met die van beide coördinatoren. En wil een Schrijfbe'er daar de zijne uit eigen beweging aan toevoegen? Graag!

Zeg eens: ook een idee voor u in uw bedrijf?