Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Akkoord, relevante content is het uitgangspunt voor contentmarketing. Maar waarom waardevolle inhoud uitbroeden, als u die niet strategisch verspreidt? Nee, doe zoals de paashaas. En deel uw eieren gul én slim.

Social content marketing met tips van de paashaas

Social content marketing: speel voor paashaas

De paashaas dropt zijn eieren op plaatsen waar u ze vlot vindt. Zodat u er blij verrast van kunt snoepen. Creëer hetzelfde effect met uw content. Uw doelpubliek:

  1. botst er meteen op, want u deelt hem doordacht via uw sociale media (vandaar 'social' content marketing)
  2. smult, want uw content is om vingers en duimen bij af te likken

Social content marketing? Spiek bij de paashaas.

1. Social content marketing: verdeel uw eieren op het juiste moment.

De paashaas verdeelt zijn eieren niet te vroeg en niet te laat. Niet te vroeg, zodat ze niet wak worden in de dauw. En niet te laat, want dan zouden het 'vijgen na Pasen' zijn.

Wat is de beste timing om uw content te delen? Per medium zijn er verschillende richtlijnen:

  • Facebook-adepten kijken vooral ná de lunch, om hun (na)middagdip te verdrijven.
  • Twitteraars lessen hun nieuwsgierigheid het vaakst rond lunchtijd.
  • LinkedInezen speuren meestal rond 10 uur en 17 uur naar content (behalve op vrijdag, dan checkt haast niemand nog).

Dat is natuurlijk allemaal relatief. Wissel af, experimenteer, en ontdek wat voor úw business het beste werkt.

2. Social content marketing: geef de juiste eieren aan de juiste personen.

De paashaas strooit bij elk gezin de meest passende eieren uit. Liefhebbers van kleine eitjes met vulling worden op hun wenken bediend. Net als zij die zweren bij holle eieren in fondant.

Waarvan likkebaardt uw doelpubliek? Zoek het uit per medium. Via LinkedIn mikt u bijvoorbeeld vooral op ernstigere inhoud. Terwijl u op Facebook of Twitter al sneller een knipoog kunt geven. Maar let op dat u niet in plat entertainment vervalt. Want social content marketing draait nog altijd om de inhoud.

3. Social content marketing: deel uw succesvolle eieren opnieuw uit.

Merkt de paashaas dat zijn eieren met rammelende bolletjes erin vorig jaar érg populair waren? Dan zet hij daar gewoon nog eens op in, zonder gêne.

Doe dat ook met uw content. U hebt vast tal van waardevolle schatten die nog altijd relevant zijn. Deel die opnieuw. Want vintage is helemaal hip.

Leerde de paashaas u nog andere tips over social content marketing? Laat het ons weten!

Het publiek zit klaar voor de speechEén regel staat hier als een paal boven water: lees elke tekst hardop vóór je hem naar de klant stuurt. Of dat helpt? Ja, want elke keer bots ik nog op storende mankementjes. Of dat leuk is? Meestal niet. Er zijn spannendere dingen dan bijvoorbeeld een brief voorlezen.

Op z'n Jambers

Eén teksttype is wel dankbaar 'lees-hardop-materiaal'. De speech. Aan dat proclameren gaat natuurlijk een schrijfproces vooraf. Ook dat is anders dan anders. Ik kruip bijvoorbeeld in het hoofd van een politicus die zijn partij toespreekt. Van een CEO die zijn personeel bedankt. Van een oma die haar kleinzoon in geur en kleur over haar jeugd vertelt. Wat denken zij? Wat voelen zij? Hoe praten ze? Leuk om even de leren Jambers-jack aan te trekken! 

Geslaagde toespraak? Applausje voor jezelf!

En dan … tijd om de proef op de som te nemen. Hoe klinkt de speech? Om dat te achterhalen, trek ik me terug in onze speciale voorleeskamer. Mijn pen wordt micro, ik schraap mijn keel en … speechen maar. Ik doe het vol overgave. Helaas: mijn zaal is donker en stil. Maar het applaus en de staande ovatie? Die denk ik er dan maar bij.

gastblog smartphone video

Tom Rumes is opleidingshoofd en onderzoeker aan de Thomas More-hogeschool, professioneel trainer in binnen- en buitenland en coauteur van het boek 'How To Story'. Altijd zal hij straffe storytelling proberen te koppelen aan nieuwe technologie. Of het nu gaat over cross-, trans- of deep media … alles start nog altijd met een sterk verhaal!

placeholder

Vandaag de dag kun je, alleen gewapend met je smartphone, professionele video's maken.

Uiteraard is het niet alleen maar de goednieuwsshow. Er zijn ook heel wat nadelen verbonden aan smartphonefoto's of -video's. Dat mag je echter niet tegenhouden. Als je die valkuilen eenmaal kent, kun je mooie resultaten behalen voor interne en externe communicatie. Niet alleen opname, maar ook montage. Geen grote camera’s en montagecellen dus, maar alleen je smartphone als Zwitsers zakmes voor videoreportages.

Blijvende vraag naar content

Je kunt het belang van video op social media moeilijk overschatten. Jaar na jaar zie je het aandeel groeien. Voor heel veel organisaties zijn sociale media een vloek en een zegen. Ze hebben eindelijk een (gratis) platform om hun boodschap heel snel bij de juiste doelgroep te krijgen. Maar die sociale media zijn ook kleine monstertjes die maar content blijven vragen. En dan nog het liefst videocontent.

Bij een event heb je dan de keuze om telkens freelancers of productiehuizen in te schakelen voor de videoproductie. De jaarlijks slinkende mediabudgetten kunnen dat echter niet altijd aan. De andere keuze is dat je dan maar geen video maakt. Ook niet ideaal. Nu is er dus een derde optie: je doet het zelf met je smartphone. Belangrijk daarbij is dat je zelf inziet dat de sky niet de limit is. Stem je format dus af op je eigen kennis en vaardigheden. Keep it simple.

Krantenredacties hebben een andere verhouding met platformen zoals Facebook of Instagram. Ofwel zetten ze al hun content op sociale media ofwel blijven ze er volledig van weg. Als je weet dat meer dan 50 procent van het publiek zijn nieuws zoekt op Facebook, dan is volledig wegblijven misschien niet de beste optie. Al je artikels er gratis plaatsen, zonder enige return on investment, is op lange termijn ook de doodsteek. Maar ook hier is er een derde optie. Video, en andere digitale content gemaakt met je smartphone, als add-on van jouw stuk in de krant, magazine, televisie of online. Social media enhancement van jouw stuk. Die straffe quote uit jouw videoverslag film je even opnieuw met je smartphone, plaats je snel op Facebook en dient uiteindelijk als vehikel naar jouw reportage die ’s avonds op antenne komt.

 

Hou je rekening met de valkuilen? Dan levert smartphonevideo uitstekende resultaten voor interne en externe communicatie.

Times they are a changin'

Dylan zei het al, times they are a changin’ … Twee jaar geleden was de videokwaliteit van de meeste smartphones gewoon onvoldoende om professioneel ogende video af te leveren. Laat staan te monteren op je mobieltje. Maar we zijn al een heel eind verder dan de legendarische Nokia 3310. De huidige toestellen filmen in hd of hoger, hebben een deftige beeldstabilisator en de eerste toestellen met dubbele lens on board overspoelen de markt. Je filmt, monteert en publiceert allemaal op hetzelfde toestel. Geen gedoe met SD-kaartjes inladen of WeTransfer-meldingen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen professionele videomakers met grote camera’s en laptops met Première erop. Ik doe dat zelf ook nog geregeld. Straffer nog, als je een high-end corporate video wilt voor je merk, doe dat dan niet met je smartphone. Reserveer budget en schakel professionals in! Het is echter geen of-ofverhaal, maar een en-enverhaal. Zelf aan de slag gaan met je smartphone wanneer nodig, de juiste freelancer op een ander moment. Alleen zo zul je de honger van jouw socialemediakanalen stillen zonder je jaarbudget erdoor te jagen!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

SEO-tekstschrijvers: verklarende woordenlijst

SEO-teksten schrijven, is gemakkelijker dan u denkt. Volg de basisregels. En laat u niet afschrikken door het SEO-jargon. Dankzij deze verklarende woordenlijst staat u als SEO-tekstschrijver niet met uw mond vol tanden.

  • algoritme: de formule die de Google-rangschikking na een zoekopdracht bepaalt. SEO-specialisten proberen die te doorgronden zodat ze hun webpagina's kunnen afstemmen op 'wat Google wil'. Dat is schieten op een bewegend doel, want Google past zijn algoritme dagelijks aan.
  • alt-tekst: beschrijving die u toevoegt aan een afbeelding op een webpagina. Meestal onzichtbaar voor de lezer, maar net heel nuttig voor Google (én slechtzienden). Vul die dus altijd zo specifiek mogelijk in.
  • conversie: een bezoeker op uw website doet wat u had gehoopt: aankopen, inschrijven op een nieuwsbrief, meer informatie vragen, …
  • description tag: korte beschrijving van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code. Als ze Google zint, toont hij die bij zijn zoekresultaten. De perfecte description tag.
  • duplicate content: dezelfde tekst op twee afzonderlijke webpagina’s. Volgens de legende deelt Google daarvoor straffen uit, maar de waarheid is genuanceerder. Feiten en fabels rond duplicate content.
  • H1, H2, H3, … : de HTML-codes waarmee u een webpagina structureert met een hoofdtitel (H1) en ondertitels (H2, H3, …). Trefwoorden die erin opduiken, trekken extra Googles aandacht.
  • keyword density (zoekwoorddichtheid): de verhouding in een tekst tussen het aantal vermeldingen van het zoekwoord en het totale aantal woorden. Ooit gold: hoe hoger hoe beter. Welke densiteit is nu oké? Degene die natuurlijk, niet geforceerd is.
  • keyword tag: in de code verborgen informatie over het hoofdtrefwoord van de pagina. Vroeger gebruikt door de zoekmachines, nu obsoleet.
  • long tail keyword: langere en meestal specifiekere zoekopdrachten, zoals ‘SEO-copywriter uit Mechelen’ met een lager zoekvolume maar een hogere conversie. Interessant voor u.
  • metatags: extra webpagina-informatie die niet zichtbaar is voor de gebruiker – zoals de title tag en description tag.
  • off page SEO: alle SEO-elementen die te maken hebben met de autoriteit van uw webpagina – vooral inkomende links.
  • on page SEO: alle SEO-elementen die te maken met de inhoud van uw webpagina: tekst, opmaak, metatags, …
  • organische zoekresultaten: onbetaalde zoekresultaten die Google weergeeft omdat het die als relevant beschouwt voor de zoeker. Hét mikpunt van SEO.
  • SEA: search engine advertising. Betaalde advertenties die in Google boven en onder de organische zoekresultaten verschijnen.
  • SEM: search engine marketing, zoekmachinemarketing of de verzamelnaam voor SEO en SEA.
  • SEO: search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Alle technieken (on page en off page) om webpagina’s omhoog te stuwen in de organische zoekresultaten.
  • SERP: search engine results page: de resultatenpagina van uw zoekopdracht in Google. (De beste plaats om een lijk te verstoppen? De twééde pagina.)
  • title tag: titel van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code en in het tabblad van uw browser. Google toont die als een blauwe link op zijn pagina met zoekresultaten.
  • trefwoordonderzoek: de speurtocht naar relevante zoekwoorden die veel zoekers intikken en waarop weinig concurrerende websites mikken. Zo pakt u die aan.
  • zoekvolume: het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord binnen een bepaald geografisch gebied. Doorgaans uitgedrukt per maand.

Antwerpen, 2017

Brabants dialect leren

Een Nederlandse medestudente en ik houden een diepzinnige conversatie:

Zij: "Gaan we zo meteen nog langs bij de Ivo?"
Ik: "DE Ivo?"
Zij: "Zo zeggen jullie Belgen dat toch?"

Euh, ja maar niet altijd. Soms is het ook den, zoals bij den Ivo. En jawel, daar zit een logica achter.

Brabants dialect: nen en den

Woont u ter hoogte van Antwerpen, Vlaams-Brabant of – als Nederlander – Noord-Brabant? Dan maakt u wellicht vlotjes het onderscheid tussen de en den of ne en nen. Dialecten in dat gebied dragen namelijk de kenmerken van het Brabants; en laat dat nu net de taalgroep zijn die de(n) en de(n) voor mannelijke namen zet. 

Woont u ver weg van het Brabantse taalgebied? Dan hoort u het waarschijnlijk in Keulen donderen.

Middelnederlands geslacht

Den voor mannelijke namen zetten, een modegril van uw grootouders? Toch niet! Het lidwoord stamt uit de tijd van het Middelnederlands. Toen werd den voor alles wat mannelijk was gezet: zowel namen als andere woorden. En dus komt u het nu af en toe nog eens tegen. 

 

Klanken bepalen 'de' of 'den'

Allemaal goed en wel, maar waarom is het den Barry en niet ... den Frank? Het antwoord? Klanken. Begint een mannelijke naam met d, t, b, h OF met een klinker? Dan bekt den prima. En dat geldt óók voor andere mannelijke woorden. Zoals hieronder:

Den Thierry heeft den iPad van den André per ongeluk in den haard gesmeten. 

Dezelfde regel geldt voor ne en nen.

Den adder als u Brabants dialect wilt leren 

Enige probleempje bij bovenstaande regel? U valt als niet-Brabander door de mand als u hem probeert toe te passen. Want weet u wanneer een woord mannelijk is? Misschien vaak wel. Maar vast niet altijd - tenzij u het Groene Boekje altijd bij de hand hebt. 

Ziet u het bos echt niet meer door de (dennen)bomen? Laat ons uw tekst vervlaamsen

 

Gastblog over nieuwsbrieven

Kristof D'hanensKristof D’hanens is freelance communicatietrainer in het collectief I Like Media. Elke week geeft hij opleidingen over digitale communicatie. In september publiceerde hij het inspiratieboek 'Digitale Nieuwsbrieven' bij Uitgeverij Politeia. 

Roep op tot actie

In je nieuwsbrief of mailing wil je je lezer iets laten doen met je berichten. Je wilt hen laten klikken zodat ze het filmpje bekijken op je Facebook-pagina, zich inschrijven op je website, het artikel lezen op je blog, je product kopen, …

Je lezer overtuigen om in je nieuwsbrief door te klikken in plaats van hem te klasseren of verwijderen: dat is de ware kunst. Je belangrijkste wapen? De call to action! Vaak afgekort als CTA.

Een call to action is letterlijk een oproep tot actie. Doordat de oproep een link bevat of gelay-out is in een knop, valt hij meer op in je tekst.

Wil de lezer echt meer lezen?

Te vaak plakken organisaties in hun nieuwsbrief gewoon de eerste vijf regels van een webartikel, gevolgd door 'Lees meer'. Heel vervelend voor de lezer. Want klikt die op 'Lees meer'? Dan krijgt hij op de website eerst exact dezelfde tekst voorgeschoteld als diegene die hij al in de nieuwsbrief verteerde.

Als je in je nieuwsbrief bovendien keer op keer dezelfde call to action gebruikt, verzwakt het gebod. Eerlijk? 'Lees meer' is al zodanig vaak gebruikt, dat je lezer het al lang niet meer als een echte oproep ervaart. Beter vermijden dus.

Maak het specifiek

Hoe pak je het dan wel aan? Stel je altijd de vraag wat je wilt dat mensen met een nieuwsbriefitem doen. En dat werkt beter als je het heel specifiek omschrijft. 'Lees meer' zal je lezer minder overtuigen dan 'Ontdek onze vier tips'.

Call to actions die je lezer direct aanspreken, werken doorgaans ook beter. 'Reserveer nu jouw plekje' scoort beter dan 'Koop tickets'.

Vertel je lezer wat hij mag verwachten

Er is één call to action die je beter te allen tijde vermijdt en dat is 'Klik hier'. Waarom? Omdat het weinigzeggende woorden zijn die eruit springen. Kies sterke, concrete woorden in je CTA die de lezer een belofte meegeven. Zo heeft hij een idee wat te verwachten als hij klikt.

Goed voorbeeld

Bij Cultuurconnect hebben ze het goed begrepen: in hun nieuwsbrief geen 'Klik hier' en 'Meer info' maar wel 'Laat het ons weten', 'Registreer je actie' en 'Ga de uitdaging aan!'

 

Nieuwsbrief: best practice

 

Meer tips om te scoren met je digitale nieuwsbrief?

Bestel het inspiratieboek Digitale Nieuwsbrieven of volg een opleiding over digitale communicatie in het open aanbod van I Like Media.
 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Pluimpjes

Schrijven vanuit briefingSome days just suck. "Ik vind je tekst niet goed." Een klant vindt zich maar niet in de copy waarin een Schrijfbe'er zijn ziel legde. Terwijl die – soms hardop – denkt: meneer, mevrouw, vraag het eerst eens aan de échte klant: uw lezer.

Sommige dagen zuigen dus. Maar andere dagen rocken. Dagen waarop je merkt waartoe een tekstbureau als Schrijf.be in staat is. Wat er gebeurt als meerdere taalatleten zich buigen over eenzelfde brontekst. En ze daarbij ieder een andere insteek en een eigen stijl hanteren. En waarbij elk resultaat uiteraard nog door de vaardige vingers van kwal en eind glijdt.

Zodat het caleidoscopisch resultaat de prospect overtuigt. Omdat die bij Schrijf.be de luxe heeft om díé copywriter te selecteren die hem het beste ligt. Dan rockt zijn dag – en die van ons.

Welke versie kiest u?

Writing Tools

"Think of writing as carpentry, and consider this book your toolbox", stelt Roy Peter Clark voor in zijn heerlijke boek Writing Tools. 55 Essential Strategies for Every Writer (2008).

Vrij vertaald: goed schrijven is een ambacht, en met het juiste gereedschap kunt u het uzelf aanleren.

Ik prikkel u graag met drie van Clarks tips.    

Schrijftip 1: spit originele beelden op

Heel wat beelden zijn zo ingeburgerd dat ze automatisch op ons scherm verschijnen als we schrijven. We weven er een lappendeken van clichés mee: parelwitte stranden, vechten tegen kanker, de droom die een nachtmerrie wordt, ...

George Orwell: "Never use a metaphor, simile, or other figure of speech which you are used to seeing in print."

Voelt u de drang om zulke clichés te gebruiken? Hang dan een bordje 'niet storen' aan uw deur en masseer uw brein tot u vijf, tien, honderd ... alternatieven op papier hebt. Kies de treffendste. En kunt u er toch niet omheen? Ban dan zeker alle andere moegetergde wendingen uit de directe omgeving.

Schrijftip 2: schrijf ongeremd, lees kritisch

Snoer uw interne kritische stem de mond als u uw eerste versie schrijft. En draai de kritiekkraan zo ver mogelijk open wanneer u uw tekst naleest.

In de eerste schrijffase is het belangrijk om uw verbeelding vrij te laten stromen. Beknot u die vanaf de eerste letter? Dan sleept u zichzelf als een schildpad door pas gegoten cement en wordt schrijven een marteling.

Uw kritische stem dimmen geldt ook meteen als een uitstekend middel tegen wittebladfobie! Get on with it en hak pas (een dag) later genadeloos in op uw eerste tekstversie.

Columnist Roger Simon: "Why should I get writer's block? My father never got truck driver's block."

Schrijftip 3: strooi gouden dukaten voor uw lezer

Lezen is een avontuur. Wie leest, doorloopt sommige stroken op een drafje, en doorploegt andere met de grootste moeite.

Verras uw lezer daarom op tijd en stond met een beloning: een gouden tekstdukaat. En even verderop nog een, en nog een, ... Vooral in het midden van uw tekst, het punt waar de lezer traditioneel wat afdwaalt.

Voorbeelden van gouden dukaten? Schets een amusante scene of haal een anekdote op. Lanceer een feit dat alle aandacht opzuigt. Of las een innemend citaat in. Precies zoals ik hierboven deed, met Roger Simons truck driver’s block.

Resultaat? Uw almaar gretigere lezer dartelt van dukaat naar dukaat!

Zelf op schattenjacht door Writing Tools? Vertel ons wat u opdelft!

Aapparaat werkt niet meer

Ik geef toe, mijn fantasie is soms te levendig. Hangt er een briefje bij de kopieermachine met: "Aapparaat werkt niet meer"? Dan stel ik mij een aap voor in een hangmat. Een orang-oetan met een gigantische zonnebril en een cocktail in een kokosnoot. 

 

Bonte beestenboel

Bij nader inzien zitten er best veel dierennamen in het woord apparaat. Toch als je een beetje scrabbelt met de letters:

  1. aapparaat
  2. aaparaat
  3. apparat
  4. apapaart 
  5. apparaaf

Camouflagedieren en consoorten

Bij de haren getrokken, denkt u? Dan kent u de Wikipedia-pagina over pseudodierennamen nog niet. Die bulkt van de woorden waarin zich dieren verschuilen. En dierennamen die andere betekenissen suggereren.

Mijn favorieten:

  • dichtbij: "poëet onder de bijen"
  • puree: "raszuiver soort hert"
  • varkenshaas: "konijn met stopcontact"
  • wartaal: "zeedier waar geen touw aan vast te knopen valt"
  • vleugellam: "vliegend jong schaap"
  • vlinderdas: "roofdier met  vlindernetje"
  • hamster: "vlezig hemellichaam"
  • kolibrie: "Franse kaas waar een luchtje aan zit"

Spelen met taal. Wat is het leven mooi!

Trouwens, kent u de Schrijf.be'er al? 

Vertaal moeiteloos goedemorgen naar dertien nieuwe talen in Google Translate. Taal staat niet stil. Net als Google. Om de surfer nog beter te bedienen, introduceert de zoekmachine dertien nieuwe talen in zijn vertaaltool Google Translate. Van Amhaars over Koerdisch tot Samoaans en Zuid-Afrikaans. 

Geniaal speelgoed voor copywriters. Want wist u al dat cofaidh mijn favoriet drankje is? En dat Dénger zeggen in Luxemburg niet zo netjes is? 

Goedemorgen x 13

Wij deden alvast de oefening met de vertaling voor goedemorgen.
Puzzelt u de juiste combinaties samen?

Bonghjornu Schots-Gaelisch 
Goede moarn Kirgizisch 
Кутмандуу танын менен Samoaans 
Maikai kakahiaka Pasjtoe 
Good morning Hawaiiaans
Gudde Moien Sindhi (India en Pakistan)
Good mangwanani Zuid-Afrikaans 
Madainn mhath Amhaars 
Lelei taeao Koerdisch 
!Good morning Fries 
Good kusasa! Luxemburgs 
ጠዋት ጥሩ ነው! Corsicaans
صبح جو سلام! Shona (Zimbabwe)
* Ontdek de antwoorden onderaan deze pagina. 

Greetings from overseas 

Toch heeft de vertaalmachine het niet altijd bij het juiste eind. Sla er deze hilarische videovertalingen maar eens op na. Malinda Kathleen Reese gniffelde net als u wel eens om de tenenkrullende vertalingen die Google Translate voorschotelt. Ze haalde er op haar beurt 's werelds grootste hits door. En presenteert u het vermakelijke resultaat. Of wat dacht u van 'Greetings from overseas' in plaats van 'Hello from the other side', uit de hit van Adele? 

Google-arij zonder mirakels 

Op zoek naar een  quick fix? Ja, dan is Google Translate een handige tool. Maar hebt u professionele teksten nodig? Dan doet u nog altijd het best een beroep op een vertaler van vlees en bloed. Of beter nog: een hertaler. Die er een snuifje actie en een zweem van verleiding aan toevoegt. 

*Oplossingen: bonghjornu (Corsicaans), Goede moarn (Fries), Kутмандуу танын менен! (Kirgizisch), Maikai kakahiaka (Hawaiiaans), Good morning (Koerdisch), Gudde Moien (Luxemburgs), Good mangwanani (Shona, vooral in Zimbabwe gesproken), Madainn mhath (Schots-Gaelisch), Lelei taeao (Samoaans), !Good morning (Pastjoe, Afghanistan), Good kusasa (Zuid-Afrikaans), ጠዋት ጥሩ ነው! (Amhaars), صبح جو سلام! (Sindhi, India en Pakistan)