Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Over mijn liefde voor teksten schrijvenTeksten schrijven. Als ik zeg dat dát mijn job is, zie ik soms de huiver. Een blik van medeleven. Of een 'oei'. Ik ben dan altijd even verdwaasd, verbaasd. Want teksten schrijven is toch DE MAX?!

Metaforen in cupcakes

Zonnige droombestemmingen, heerlijke cupcakes, leuke kleren. Echt: dáárover mogen wij teksten schrijven. Met zotte metaforen. Aantrekkelijke alliteraties. Woordmopje hier, woordmopje daar. Voor een taalliefhebber is dat de hemel op aarde.

Teksten schrijven = eeuwig bijleren

Natuurlijk: het is niet al 'lifestyle' wat de klok slaat. Soms moeten we teksten schrijven over gortdroge materie – met een brontekst opgesteld in oubollige wartaal. Wat nu, huilen met de pet op en die 'ocharme-jij-copywriter'-mensen gelijk geven? Echt niet! Want ik garandeer u: in dat geval zorgt een intellectuele taalturnoefening voor massa's voldoening.

En wat handig is: we leren ontzettend veel bij. Onlangs schreef ik een gids voor nabestaanden: Wat te doen na een overlijden? Jezus, dat ís wel wat. De Belgische staat maakt het naar goede gewoonte complex en duur. Maar ik weet nu alles over erfbelasting. Dat dat vroeg of laat van pas komt, staat vast. Teksten schrijven over consumentenbelangen deed ik ook al. Wat als je vlucht werd geannuleerd? Of als je via internet een kat in een zak kocht? Deze copywriter kent alvast haar rechten. Laatste voorbeeld: FAQ’s van een ziekenfonds herschrijven. Wat moet je regelen bij een verhuizing naar het buitenland? En als je huwt? Voor u misschien nog altijd een vraag, voor mij een weet!

Dus neen, teksten schrijven is echt niet saai. Het is fantastisch. Maar ik weet ook wel: je moet er voeling voor hebben. En vooral ... veel liefde

(Doe mij nog even een plezier. Duw 'control f' in en zoek op 'teksten schrijven'. Staat verrassend vaak in deze blog, hè? Nog zo'n klein plezier: webpagina's optimaliseren voor zoekmachines ;-)).

Pluisjes dansen vederlicht in de laatste zonnestralen. Een zwoele bries aait zacht uw haar. Een bronzen bink komt de patio opgelopen, sportschoenen losjes aan zijn polsen bungelend. Op zijn knappe gezicht parelen minuscule druppeltjes zweet. Hij drukt een natte kus op uw gloeiende wangen. U kietelt speels zijn kuiten en duwt hem richting de buitendouche. Hier laat u ijskoel water uit de kraan spetteren, knipoogt u naar hem en houdt u het gordijn uitnodigend open. Daar blinkt centraal een fles Smooth Soapie. Het douchedoek sluit. Toehoorders horen nu alleen nog zacht geklater en gesmoord gegiechel ... 

placeholder

Maak me nu nog eens wijs dat u géén Smooth Soapie zou kopen, nadat ik dit idee in uw hoofd heb geplant? 

Copywriting betekent voor mij scenario's schrijven. Sfeer scheppen. Subtiele story's serveren. En seizoenen? Die zijn daar de perfecte basis voor. Let er maar eens op. Hoe advertenties en spotjes naadloos inspelen op lente, zomer, herfst en winter. 

 

Quattro stagioni, per favore!  

Vivaldi wist het in 1723 al. Zijn meesterwerk 'De vier jaargetijden' zette de perfecte toon voor elk seizoen. En dat is ook wat wij – woordbarden – doen. We zoeken gefocust de juiste getijdesnaar. En zodra we die te pakken hebben, bespelen we ze genadeloos. 

Ice ice, baby! 

Suft en puft u tijdens een snikhete zomer uw uren uit op kantoor? Dan wuiven wij u verkoeling toe met woorden als ijskoel, bries, vederlicht, ... Uitdrukkingen die u associeert met opluchting, frisheid en ontspanning. 

Wilt u dus sfeer scheppen in uw tekst? Denk dan aan woorden die u zelf met het thema verbindt. Gebruik beelden en vermijd letterlijke omschrijvingen. U zult zien: dat schrijft een stuk vlotter én is nog eens leuk om doen ook! 

Bweurk, plastisch schrijven, kunt u het zich zelfs niet inbeelden? Geen probleem, laat de seizoensarbeiders van Schrijf.be erop los houwen! Tot we het beeld scheppen dat u voor ogen hebt. 

Schrijven vraagt opperste concentratie en tijd. Veel tijd. Vaak is er te weinig tijd. Dan slaat de stress toe. Soms is er veel tijd. Dan liggen afleiding en uitstelgedrag op de loer. Tot je oog in oog staat met de onverbiddelijke deadline. En er weer tijd te weinig is. Hopeloos? Met deze 10 timemanagement-tips trapt u niet meer in de val:

1. Raak bewust van de tijd

Schat bij elke nieuwe tekst in hoeveel tijd u nodig hebt. En hou bij hoeveel u daadwerkelijk spendeert. Zo krijgt u voeling met de klok, maakt u een haalbare planning op en weegt u uw inspanning af tegen de return.

2. Schrijf nooit zonder deadline

"Work expands to fill the time available for its completion." Zo luidt de wet van Parkinson. Hebt u zeeën van tijd? Dan vaart uw werk met u weg. Daarom: ook al legt uw baas of opdrachtgever u geen termijn op, stel uzelf toch een deadline. Of doe het niet, en blijf oeverloos dobberen.

3. Win tijd met grondige voorbereiding 

Abraham Lincoln zou ooit gezegd hebben: "Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe." Over de exacte uren wordt gediscussieerd. Maar het belangrijkste is: bereid u voor. Schrijf niet als een kip zonder kop. Win informatie in. Maak een plan. Teken een mindmap.

4. Pas op voor perfectionisme (1): die eerste zin

De eerste zin van uw tekst is misschien wel de belangrijkste. Waar! Maar dat wil niet zeggen dat die ook als eerste, en meteen in perfecte staat op papier moet staan. Schrijf dóór. Transcribeer uw verhaal desnoods in eerste instantie zoals u het tegen een voorbijganger zou vertellen. Bijschaven is voor later.

5. Pas op voor perfectionisme (2): wanneer is het af?

Over dat bijschaven: wilt u dat zo efficiënt mogelijk doen? Gun uw eerste versie dan een volledige nacht rust en lees hem daarna hardop. Pas dan ziet u de scheve zinnen, foute woordkeuzes, dt-fouten en onlogische kronkels. Blijf niet polijsten. Sneller schrijven is vaak: sneller loslaten.
 

Schrijven? Benut deze timemanagement-tips


6. Schrijf wanneer uw concentratie het sterkst is

Bent u tijdens de ochtendlijke koffierush enkele uren scherp gefocust? Of leeft u – in tegenstelling tot mij – helemaal op na de middagboterhammen? Benut in elk geval uw beste momenten om te schrijven. En spaar e-mails, administratie en telefoontjes voor de downtime.

7. Vecht niet tegen de bierkaai

Soms schrijft u vlotjes een uur lang. En dan loopt u plots tegen een muur. Er komt geen zinnige letter meer bij en uw denkvermogen laat u in de steek. Doorzetten heeft dan geen zin. Verzet uw gedachten tijdens een wandeling, praat met een collega over iets totaal anders, ... Die tien minuten wint u daarna vlot terug.

8. Snoer alle pc- en smartphone-meldingen de mond 

U schrijft. Rechtsonder op uw scherm loopt een mail binnen. Even checken. U schrijft verder. Een collega vraagt iets via Skype. Kort antwoord. U schrijft verder. Uw smartphone zoemt. Wie of wat zou dat zijn? Op die manier wordt uw focus kaas met gaatjes. Zet alle meldingen uit.

9. Hou uw schrijfagenda luchtig

U hebt ongetwijfeld meer dan één schrijfopdracht op de plank liggen. Plant u die in uw Outlook- of Google-agenda? Prima. Zorg er wel voor dat u speling laat tussen uw taken. Loopt het schrijven dan niet zo vlot als verwacht? Of krijgt u onverwacht telefoon? Dan komt u niet in de problemen met uw deadline.

10. Hak grote schrijfprojecten in porties

Grote schrijfvolumes – zoals jaarverslagen of websites – zijn verraderlijk. Grijp daarom van meet af aan de controle. Bepaal de omvang, leg die op een tijdas en hak in werkbare porties: hoofdstukken, websecties, ... Zet bij elke deelrealisatie een deadline, gun uzelf wat speelruimte en hou rekening met feedback- en opmaakrondes. Zo komt u ontspannen en tijdig tot een topresultaat.

Welke timemanagement-tip helpt ú wanneer u schrijft?

Vertel eens: wat is uw gouden tip voor timemanagement aan de schrijftafel?
Of waarmee worstelt u als u gedachten aan het scherm toevertrouwt?
Laat het ons weten!