Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Wij schrijven niet altijd from scratch. Soms levert de klant zélf al een brontekst aan. En nee, vaak is die lang niet slecht. Integendeel, regelmatig steek ik er iets van op. Zoals vorige week, toen ik een leuke uitdrukking spotte.

May the force be with you. Zo klonk het. En ik dacht: hé, tof om er een Star Wars-spreuk in te steken. Moet ik ook wat vaker proberen (nu niet per se van Star Wars ...).

 

catchphrases

Hippe catchphrases

Want ze hebben wel iets, die catchphrases. Die wat? Wel, zinnen (phrases) uit de populaire cultuur die aanslaan (to catch on) in de gewone taal. Nog enkele voorbeelden:


Voortaan integreer ik ze wat vaker in mijn teksten (als het past, natuurlijk).
Maar misschien moet mijn lijstje dan nog wat groeien.

Welke leuke catchphrases hebt ú nog ter inspiratie?

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

lange meta description

Update van het artikel van 12 januari 2018.

Aaaaaaaargh! Dat is mijn reactie op ‘urgente’ richtlijnen voor de nieuwe, langere meta descriptions in Google. Waarom? Omdat het SEO-paniekvoetbal is, zonder harde data, laat staan een webstrategie of SEO-tactieken die naam waardig.

Hoog tijd voor een copykijk op het meta description-veranderingetje. In een wat langer blogartikel, ja. Want kort mag dan wel krachtig zijn, vaak is het gewoon ... te kort door de bocht.

Wat is een meta description tag?

Weet u wat een meta description precies doet? Sla dan deze alinea over. In het andere geval:

De meta description is het tekstje onder de titel van elk Google-zoekresultaat. Het is vaak een snippet: de zoekmachine pikt flarden uit uw eigenlijke webpaginatekst. Tenzij u zelf een handje helpt met een beter voorstel. Wanneer gaat Google daarop in? Als u ervoor zorgt dat u de zoek-/trefwoordengroep uit uw paginatitel hergebruikt in uw meta description tag. Google zet die trouwens ook vetjes – bijvoorbeeld wanneer u zoekt op ‘brochure schrijven’:

lange meta description

Toch wordt het nooit saai. Want Google is eigenwijs genoeg om uw ‘aanbeveling’ soms straal te negeren. Een voorbeeld.

Zoekt u op ‘flyer copywriting’? Dan gebruikt hij de meta description die wij meegeven:

lange meta description

Zoekt u op ‘flyer schrijven’, wat niet in de paginatitel voorkomt? Dan start Google met ons voorstel, dat hij aanvult met eigen knip-en-plakwerk. Daarbij zoekt hij een match met de zoekterm ‘flyer schrijven’ in de eigenlijke paginatekst:

lange meta description

Goed om te weten: Google houdt met de meta description geen rekening voor zijn ranking. (Nog een overblijfsel uit de tijd dat webmasters de toen nog naïeve zoekmachine op die manier om de tuin leidden.)

Meta description = klik door naar iets unieks

Waarom u de description tags nooit blanco laat in uw contentmanagementsysteem – scrabbletip! – zoals Wordpress? Omdat bovenaan in Google prijken geen cent waard is als er niemand doorklikt. En daarvoor zorgt de meta description, met zijn:

  1. USP (unique sellingpoint): u vertelt wat u uniek maakt – anders dan alle andere zoekresultaten.
  2. CTA (call to action): u vraagt expliciet om door te klikken – meestal met een imperatief. Al mag het soms ook wat omfloerster:

lange meta description

Hoera voor de lange meta description?

Net als tweets mogen meta descriptions voortaan dubbel zo lang zijn: tot 210 (mobiel) of 320 tekens in plaats van de vroegere 160.

U duwt uw concurrent van het scherm. So?

“Hoera!”, juicht de modale SEO'er. “Zo duwt u als slimme marketeer uw concurrent lager op het scherm – als het kan zelfs uit het zicht. U neemt meer ruimte in én krijgt meer woorden om de schermlezer lekker te maken voor uw voorstel. Dus klikt die vaker op uw link. Wat Google dan weer waardeert door die nog wat hoger te zetten. Hoewel ook het … omgekeerde kan gebeuren. Omdat u in uw lange meta description het eigenlijke antwoord al geeft. En de zoeker dus niet meer hoeft door te klikken. Backfire!

Meta description: bewijzen op tafel, graag

Dat zijn maar enkele van de ronkende theorieën waarmee kortzichtige SEO’ers kwistig strooien. Want dat zijn het: niet meer dan theorieën. Dat blijkt alleen al uit de talrijke parapluwoorden waarmee ze worden gepresenteerd: ‘kan’, ‘is het mogelijk dat’, ‘is de kans aanwezig’, enzovoort.

Daarom slaakte ik een ‘Aaaaaaaaaargh!’ toen ik, nu al, deze actiepunten las:
(1) Check in je webstatistieken welke pagina’s de meeste kliks krijgen uit Google.
(2) Begin met het herschrijven van de
meta descriptions van deze pagina’s en houd daarbij een veilige limiet van 300 tekens aan. (…)

Voor alle duidelijkheid: doe dat dus in geen geval! Waarom? Gezond boerenverstand.

  1. Never change a winning team of page title en meta description. Wat hoog scoort, láát je hoog scoren – tot de eerste tekens van verzwakking.
  2. Wacht op harde bewijzen, en bouw uw SEO-tactieken niet op drijfzand van gissingen. Baseer u op studies in uw sector die aantonen (1) of het wegduwen van uw concurrent de hoofdrol speelt dan wel (2) of het uitlokken van een klik met een bondige meta description dat doet. Of doe die tests zelf.

Schrijf.be & meta descriptions

Schrijf.be staat erom bekend niet met de wolven mee te huilen.

Wij raden onze SEO-klanten, en u, aan om nog niet te raken aan de meta descriptions van pagina’s die hoog scoren. 

Raak nog niet aan de meta description van een pagina die hoog scoort.

Blijft de vraag of lange meta descriptions überhaupt beter converteren dan korte. Daarop is het antwoord een volmondig ‘Ja!’ … voor Google. Anders zou Google deze zet nooit doen. Want reken maar dat er miljarden A/B-kliktests aan voorafgingen.

Maar omdat iets beter is voor Google is het niet per se beter voor u. Want niemand kent beter de waarde van een webpagina-element dan de website-eigenaar. U, dus. En dat levert vaak heel andere inzichten op. Zo weten wij uit A/B-tests dat onze kortere meta descriptions beter worden aangeklikt dan die die de ‘oude’ 160 tekens benutten. We zouden wel gek zijn om ze nu plots te verlengen naar 300 tekens.

Luie lezer kiest korte meta description

Waarom onze zoekers korte meta descriptions verkiezen? Daarnaar hebben wij het raden. Hoewel ook daar vast het geheim van de copywriter meespeelt: onze schermlezer is lui. En wees er maar zeker van dat de uwe dat ook is.

Daarnaast: wat krijg je als álle meta description tags 300 tekens tellen? Grijze blubber. Waarop uw helder gekleurde stip van een ultrakorte meta description nog meer in het oog springt. De haastige zoeker – en zijn er andere – redeneert: ahaah, toch iemand die ook in weinig woorden zijn punt maakt! En … klík. Merkt u hoe in de topzoekresultaten (van aan mijn bureau in het Mechelse) voor ‘webteksten schrijven’ onze korte description tag opvalt?

lange meta description

TIP: bekijk het instantresultaat van uw meta title en meta description.

SEO-marketing? Kwestie van boerenverstand

Conclusie? Gebruik een techniek als lange meta descriptions nooit omdat hij nieuw is – en niet meer dan dat. Anders verkoop ik u morgen een fiets die dubbel zo hoog is. Test eerst of u ook sneller rijdt met die grote fiets. En niet gewoon op het asfalt dondert.

Koopt ú een fiets omdat hij dubbel zo groot is?

Overweeg dus altijd of een nieuwe techniek, waarover iedereen toetert, ook … beter is. Beter voor úw business. Test hem mondjesmaat. En zet pas alle zeilen bij als de tests herhaaldelijk positief zijn.

Kwestie van gezond verstand.

Update: meta descriptions weer ingekort

Gezond verstand loont, blijkt een luttele vijf maanden later: Google bevestigt dat het zijn descriptions tags weer korter maakte. Een storm in een glas water dus.

Uw tenen gaan er vast ook van krullen: passief-agressieve taal. Zoals: "Doe maar gewoon wat je zelf wilt", terwijl de lichaamstaal van uw gesprekspartner iets heel anders uitstraalt. Of de agent die naast u komt fietsen terwijl u de weg zoek op uw smartphone. "Krijgt u graag een boete misschien?" En dan is er nog die huisgenoot met zijn: "Ik zal dan wel weer alles alleen opkuisen zeker?"

Passief-agressieve communicatie

Passief-agressief? Liever rechttoe, rechtaan

Korte metten met passief-agressieve communicatie, als het van ons afhangt. Maar indirecte uitdrukkingen sluipen schielijker binnen dan u zou denken – ook in geschreven taal. Een paar voorbeelden van wat onze kwaliteitsbewaker genadeloos ten grave zou dragen:

 

  1. De belediging vermomd als compliment

Zelfs de laatste trends dringen door tot in uw dorp Achteruitgesteldegem.

Wordt dan: de laatste trends spot u eerst in uw dorp Meemetdetijdegem.

 

2. Verdacht optimisme

Ook als uw riool volledig overloopt, helpen wij u met de glimlach verder. Zelfs midden in de nacht.

Yeah right. Overdreven positiviteit komt ironisch over, bijna alsof u zou zeggen: "Dan vloeken wij nog harder". 

Zwak de stelling dus in zulke gevallen af. Laat bijvoorbeeld die glimlach achterwege.

 

3. Puntje puntje puntje

Of u uw aankoop ook dan nog kunt ruilen? Ja ...

Wat is het nu, ja of nee? Ja met drie puntjes interpreteren veel mensen als 'ja, maar eigenlijk toch liever niet'. Of 'ja, oké als het dan echt niet anders kan'. 

Schrap de puntjes. Of verhelder uw stelling.

 

Gaat u dan nu eindelijk stoppen met die passief-agressieve communicatie?

(Mopje, hè. ;-))

Opgelet: deze blogpost is louter indicatief. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Geef toe, dat had u even niet zien aankomen. Toch zijn de woorden 'louter indicatief' u niet vreemd. U botst ertegenaan in algemene voorwaarden, prijslijsten en disclaimers. Soms zelfs onder de gemuteerde vorm 'ten indicatieven titel'. Maar vertel me nu eens: wat betékent 'louter indicatief'?

'Louter indicatief': geen synoniem?

Het vervelende van de zaak: 'louter indicatief' heeft geen perfect synoniem. Of het moest 'ter indicatie' zijn, maar dat maakt het er niet gemakkelijker op.

Is een prijs of een leveringstermijn 'louter indicatief'? Dan is die:

  • niet vaststaand
  • voorlopig geldig
  • niet bindend
  • zuiver informatief
  • bedoeld om u er een idee van te geven

Aan u om de juiste betekenis eraan vast te koppelen. Oefen alvast op deze zin van Annemie Turtelboom:

"In het voorjaar van 2014 stelde België – rekening houdend met de op til zijnde federale en gewestverkiezingen – een louter indicatief stabiliteitsprogramma op voor de periode 2014-2017."

 

 

louter indicatief

'Louter indicatief' is een paraplu

Het belangrijkste wat u moet weten over 'louter indicatief'? Dat is wat erachter schuilt. Een verkoper die 'louter indicatief' een prijs met u deelt, zegt: "Wat vandaag 40 euro kost, kan morgen alweer het dubbele zijn. U bent gewaarschuwd. Dus kom dan niet klagen."

'Louter indicatief' is dus een paraplu. Regent het aansprakelijkheid? Wie 'louter indicatief' gebruikt blijft droog! Helaas regent het bij de lezer vooral vragen. 'Louter indicatief' klinkt bovendien niet meteen geruststellend.

Vermenselijk 'louter indicatief'

Riskeert u een koude douche als u 'louter indicatief' niet gebruikt? Zeker niet. Bedenk wat u eigenlijk wilt duidelijk maken. En formuleer het zo menselijk en concreet mogelijk:

"Deze offerte blijft 15 kalenderdagen geldig vanaf [datum]."

OF 

"De kleuren in deze waaier benaderen zo goed mogelijk de tint die op uw muur verschijnt. Wilt u 100 procent zekerheid? Kom gerust een testpotje verf halen in onze winkel."

OF

"We leveren uw meubels uiterlijk op de 10de werkdag na uw bestelling. Sommige leveringen laten langer op zich wachten. Bijvoorbeeld wanneer uw bestelling tijdelijk niet in voorraad is. U krijgt de exacte leverdatum samen met de bevestiging van uw aankoop."

Langer, dat wel. Maar niet langer ... 'louter indicatief'. 

 

 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

Vraag mij om tien, twintig, honderd pagina's te schrijven. Ik geef het u op een blaadje, u hebt ze binnen een week. Maar vraagt u mij om een bedrijfsnaam te bedenken?  In twee, drie woorden of liefst zelfs één? Dan vraag ik toch even bedenktijd. 

Een zekere Julia liet ooit vallen tegen haar verboden minnaar: 

"That which we call a rose, by any other name would smell as sweet"

Maar ik vroeg me af: is dat wel zo? Bedrijfsnamen zijn toch krachtige en belangrijke verkoopsinstrumenten? Dus dook ik, neus eerst, het namenarchief in, op zoek naar hun oorsprong. En snoof er enkele pareltjes op. 

The name of the game 

Bedrijfsleiders en start-ups vinden hun inspiratie soms op de gekste plaatsen. Ze breken er hun hoofd doorgaans niet lang over. Hun ideeën pikken ze naast de deur of zelfs thuis op. 

bedrijfsnamen

De apple valt niet ver van de boom

Appels waren simpelweg het lievelingsfruit van Steve Jobs. Hij had ook een kleine boomgaard in zijn tuin. De eenvoudige naam diende als statement tegen de koude, onpersoonlijke namen die veel IT- bedrijven indertijd hadden. 

Open for business

Supermarktketen 7-Eleven kreeg bij de start de ietwat vreemde naam 'U-Tote 'Em' mee. Maar toen de openingsuren van de winkel in 1946 veranderden, werd ook de naam ingeruild voor het (geef toe) veel aanstekelijkere '7-Eleven'. U twijfelt bovendien nooit of uw favoriete winkel open is. Win!

Kort voor ...? 

Rond het ontstaan van de Nederlandse warenhuisketen Spar doen twee verhalen de ronde. Volgens sommigen was de oorspronkelijke naam 'De Spar' en was dat de afkorting voor: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig. Een hele mond vol!

Andere bronnen beweren dat de naam toevallig uit de pen van de stichter vloeide. Tijdens een vergadering krabbelde hij een klein naaldboompje op een nota. De beslissing viel daar en dan: 'Spar' zou het worden! 

Kinderkoosnaampjes 

Een geliefkoosde inspiratiebron voor bedrijfsleiders is hun nageslacht. Het bekendste voorbeeld daarvan is 'Mercedes'. Zo heette de oudste dochter van bedrijfsleider Emil Jellinek. Had de man geopteerd voor de namen van zijn zonen, reed u nu rond met een Adolph. Of zoefde u met de Fernand naar de bakker. 

placeholder

De naam 'Danone' ontsproot uit de bijnaam die yoghurt-gigant Isaac Carasso aan zijn eerste zoon Daniel gaf: Dan-one. 

Maar de gekste keuze behoort toch aan de oprichter van fastfoodketen 'Wendy's'. Die noemde zijn zaak naar zijn dochter ... Melinda. Begrijpe wie begrijpe kan. 

Oeps, foutje! 

Haast iedereen maakt er dagelijks gebruik van. In die mate zelfs dat van de bedrijfsnaam een werkwoord werd afgeleid. Maar als het aan de stichters had gelegen, zouden we met z'n allen constant 'googolen' in plaats van 'googelen'. Oorspronkelijk wilden ze de zoekmachine namelijk 'Googol' noemen, naar de wiskundige term voor een onvoorstelbaar groot getal. Een link naar de gigantische informatieberg die ze in aanbieding hadden dus. 

Maar door een spelfoutje kwamen de stichters terecht op de domeinnaam google.com. Die nog niet geregistreerd was ...  Naah, close enough!

Als het kind maar een naam heeft? 

U ziet: vaak komt een naam zomaar uit de lucht vallen. Of ontstaat hij op de vreemdste wijze. Waar het om gaat, is wat het bedrijf in kwestie voor u doet. En dat weet Schrijf.be maar al te goed. Want wat wij doen voor u? Teksten schrijven die uw klanten doen doen. Meer hoeft dat niet te zijn, toch?

Waar haalde u de mosterd voor uw bedrijfsnaam? De Schrijfbe'ren profiteren graag eendrachtig van uw inspiratie! 

 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

Prutst u weleens met Google Analytics? Maar hebt u eigenlijk amper benul van wát u aan het doen bent? Say no more. Want voortaan is er de Page Analytics-extensie.

De Page wát? Geloof me, het enige moeilijke aan deze tool is zijn naam. Want vanaf nu krijgt u voor elk van uw webpagina's eenvoudig te zien wat uw bezoekers aanklikken. En de tool doet er nog wat bevatbare statistieken bovenop. Gratis en voor niets!

Beter analyseren? Komt voor de bakker

Stel: u hebt een bakkerszaak. Een supermoderne dan nog, want uw soesjes en chocoladebroodjes vliegen ook online de deur uit. Zou het dan niet enorm handig zijn om te weten voor welke delicatessen uw klanten helemaal warm lopen?

"Dat zie ik dan toch gewoon aan mijn bestellingen?", mompelt u. Klopt.

Het enige moeilijke aan deze tool is zijn naam.

Maar stelt u zich nu eens voor dat uw website ook een categorie 'glutenvrij' bevat. Alleen beperkt dat onderdeel zich voorlopig tot wat droge koekjes. Want u vond de tijd nog niet om u erin te verdiepen.

Zou u uw glutenvrije assortiment wél uitbreiden als u wist dat 60 procent van uw bezoekers het aanklikt? En dan weer afdruipt, zonder iets te bestellen? Juist, ja.

De Page Analytics-extensie: analyseer als een pro

Met de Page Analytics-extensie is uw website analyseren a piece of cake. Wij doen het u voor met onze Schrijftips-pagina:

 

page analytics-extensie

 

Het principe is simpel: de extensie laat zien wat uw bezoekers het vaakst aanklikken. En daarvoor hoeft u zich niet blind te staren op ingewikkelde grafieken. Kijk gewoon naar de kleurtjes. 

Ziet u veel rode vakjes? Top! Want die onderdelen krijgen veel kliks. Kleuren verschillende onderdelen oranje of groen? Ook dat zijn goeie scores.

Let wel op met recente content. Staat die nog niet zo lang online? En analyseert u pakweg de laatste zes maanden? Dan is het percentage kliks voor dat onderdeel logischerwijs veel lager.

Haal meer uit uw Page Analytics-extensie

Of u alleen maar kleurtjes kijkt met Page Analytics? Nee hoor. De tool heeft nog andere handige opties:

1. Kies welke statistieken u te zien krijgt

Bovenaan elke webpagina krijgt u een aantal statistieken te zien. U bepaalt welke cijfers u ziet. Bijvoorbeeld hoeveel keer een pagina werd bekeken .

Alles nog gedetailleerder bekijken? In de extensie klikt u vlot door naar uw Google Analytics-account.

2. Stel uw tijdsperiode in en vergelijk

Stel in voor welke tijdsperiode u statistieken bekijkt. En vergelijk met een andere periode, bijvoorbeeld dezelfde maand in het vorige jaar. 

3. Bekijk het exacte aantal kliks

Kijk bij elk populair gedeelte van uw site na hoe vaak uw bezoekers erop klikten. Scoort een onderdeel uitzonderlijk goed? Dan houdt u dat in het achterhoofd als u nieuwe content toevoegt.

Page Analytics: 1 nadeel

Het enige nadeel van de Page Analytics-extensie? U hebt een Google Analytics-account nodig. Maar dat is gratis, en zo aangemaakt.

Laat van u horen: gebruikt u de Page Analytics-extensie voortaan ook?

Kent u 'borgen' al? Nee, niet het Deense televisiedrama. Ik heb het over een volstrekt nieuw woord dat ik twee keer in vier dagen op mijn copywriterspad vond.

borgen

Nu ja, nieuw. Volgens Van Dale viert het dit jaar zijn zevenhonderddertigste verjaardag. In al die tijd wist het niet minder dan zes betekenissen te vergaren, van 'op krediet geven' ('Borgen is geen kwijtschelden') tot 'waarborgen' ('Wat borgt mij uw goed gedrag?')

Stuk voor stuk betekenissen waarin u of ik het nooit gebruiken – tenzij u beroepshalve regelmatig sluitingbouten beveiligt (betekenis nummer zes).

Op het nippertje gered voor morgen

Al met één been in de vergeetput van het Nederlands dus, dat 'borgen'. Maar dankzij een zevende betekenis lijkt het toch nog een toekomst te hebben.

Die (voorlopig officieuze) betekenis is: 'ervoor zorgen dat nieuwe procedures en werkwijzen in een organisatie ook blijvend worden toegepast'. Zoiets als onze stijlgids dus.

Die betekenis is trouwens een samenvatting (!) van deze prima definitie van een goeie 40 woorden.

Geen wonder dat iemand, ergens, op een goeie dag heeft geopperd: "Kunnen we dat niet met één woord zeggen?"

Etymologische kopzorgen

Maar waarom 'borgen'? Het is voor één keer geen vertaling uit het Engels, waar ze voor hetzelfde 'embedden' lijken te zeggen. Maar waar komt het dan wel vandaan?

Weet u het? Laat het ons dan zeker weten. Of bewijs dat u de uitvinder bent, en we doen u een dvd-box cadeau van … juist ja.

 

Wat ziet u op de afbeelding?

Koffielepel of theelepel?

(c) http://wiki.gzu-online.com/wiki/NL/koffielepel/page212

Koffielepel of theelepel?

Sommige mensen zien twee theelepels. Anderen bovenaan een koffielepel, en een theelepel onderaan. Nu denkt u misschien: ach, wat maakt dat uit. Niet veel. Maar als het om inhoudsmaten gaat, al iets meer. 

'Hollands' vs. Vlaams

Ik deed onlangs Vlaamse eindredactie op Nederlandse recepten. En die rekenen suiker, bloem en water in theelepels. Maar wat als de Belgische hobbykok alleen koffielepels in huis heeft? Maakt dat een verschil?

Volgens tv-kok Jeroen Meus alvast niet. In zijn Hollands-Vlaamse woordenlijst staat als vertaling van 'koffielepel': 'theelepel'.

Koffielepel vs. theelepel: 5 - 2

Na wat gegoogel vind ik dat dat niet helemaal waar is:

  • 1 koffielepel = 5 ml of 5 g fijn zout
  • 1 theelepel = 2,5 ml of 2 g fijn zout

En toch gebruiken veel mensen de maten gewoon door elkaar. Ik ben geen bakwonder, maar dat lijkt mij raar. Want voeg je 2 koffielepels (in plaats van theelepels) zout toe aan je wafelbeslag? Dan is dat 10 gram, en niet de bedoelde 4 gram. Meer dan dubbel zoveel.

Koffielepel, theelepel, chocomelklepel, rijstpaplepel, ...

Op zich maakt het weinig uit: roeren doen die lepels allemaal. En van bakken ken ik niet zoveel. Dus ik zeg gewoon 'koffielepel' als ik koffie drink, en 'theelepel' bij thee. En bij chocomelk, rijstpap of yoghurt: lepeltje.

En u?

 

Meer taaltips? Abonneer u op onze gratis nieuwsbrief!

 

 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

capslockBESTEL HIER UW ASPIRINE! KOOP NU EN BESPAAR VIJFTIG PROCENT! 

Wow. Als uw hoofdpijn nog niet over was, dan maakt dergelijke promopraat het er niet beter op. Opvallend, direct en in your face: de capslock. Maar ook: schreeuwerig, irritant en overbodig. 

Slecht leesbaar 

Schrijft u teksten voor professionele doeleinden? Bewaar dan de lieve vrede en blijf van de hoofdlettertoets af. Het is het online-equivalent van uw klant bij de ballen grijpen en ondertussen poeslief vragen of hij uw product wil kopen. Tekst in hoofdletters is bovendien slecht leesbaar, omdat er geen vormcontrast is. 

Scoren bij uw klanten? Plak uw capslock af met tape of keil hem van uw toetsenbord. Uw klant zal u dankbaar zijn. En sneller geneigd om uw product te kopen. 

placeholder

En dan nog iets!!!

capslock

Het kleine broertje van de capslock – maar daarom niet minder luid – is het uitroepteken. Het trekt zeurderig aan de mouw van uw klant en staat te springen om zijn aandacht. Maar zo geeft het uw geloofwaardigheid een flinke knauw. Want bent u niet gewoon te vertrouwen zónder uitroepteken? Vermijden dus. Of toch beperken tot één uitroepteken per pagina. 

Leuke blog ... 

Een laatste stijlelement waarmee u beter oplet, is het beletselteken. Handig om ademruimte te creëren, opsommingen niet nodeloos lang te maken en een komisch effect neer te zetten. Minder nuttig in een puur praktisch bericht. Het beletselteken geeft snel een dramatische wending aan een boodschap die neutraal en sec is bedoeld. Zo interpreteert uw werknemer bijvoorbeeld uw e-mailbericht: "Kom je straks even langs in mijn kantoor ..." als: "Help, was hij niet tevreden over mijn taak?" of: "Is dit flirterig bedoeld?"

Terwijl u waarschijnlijk gewoon een vraag hebt of een nieuw project wilt bespreken. Vermijd dubbelzinnigheid en verwarring in elke professionele boodschap. Schrijf waarop het staat.

HELP! IK BEN VERSLAAFD ... 

Wordt u koortserig wanneer u van de capslock moet afblijven? Vuurt u beletseltekens als met een machinegeweer op de wereld af? En achtervolgt het uitroepteken u in uw dromen?

Geen zorgen, bij Schrijf.be zwoeren wij ze – cold turkey – af. Wij helpen u graag met uw heldere, subtiele en overtuigende tekst. Zonder een mes op de keel van uw klant of collega te zetten. 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

Zin in een testje? Stel u het volgende sms- of chatgesprek voor:

  • persoon A: kom je ook vanavond
  • persoon B: Ja, ik kijk ernaar uit.


interpunctieNu is de vraag: welke van deze personen maakt op u de beste indruk?

Antwoordde u B, omdat die tenminste de leestekens op zijn smartphone vindt? Jammer. U bent hopeloos ouderwets. En waarschijnlijk vinden uw vrienden u een huichelaar en een ongelikte beer.

Onterecht, dat spreekt voor zich. Maar de wetenschap liegt nooit.

Overenthousiast? Geen punt!

Lees dit artikel er maar op na. Onderzoekers van de universiteit van Binghamton lieten 126 bachelorstudenten een lading sms-berichten lezen. Daarna peilden ze naar hun reactie. Wat bleek? De studenten vonden de berichten die eindigden op een punt hardvochtig en ongemeend.

Met andere woorden, dit zegt B écht: "Ik kom vanavond, maar kijk er geweldig tegen op."

Wilt u helemaal geen ruimte laten voor interpretatie? Eindig uw bericht met een uitroepteken. Uw jeugdige gesprekspartner denkt dan niet dat u hem iets toeblaft, maar is overtuigd van de oprechtheid van uw enthousiasme.

Punt, andere lijn

Zucht. Net nu ik had geleerd om mijn lols te vervangen door haha’s, blijkt dat ik de aansluiting met de sms-taal toch weer heb gemist.

En moet Schrijf.be nu ook zijn adviezen over leestekens en vooral het vermaledijde uitroepteken herzien?

Geen nood. De Britse proefkonijnen kregen ook wat handgeschreven briefjes voorgeschoteld. En toen maakten ze van verzorgde interpunctie … geen punt. Neem dus maar aan dat deze vreemde taalkronkel netjes beperkt blijft tot de wereld van de sms en instant messaging.

Ik hoop het. Echt waar.