Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Belezen

 

Schrijvers over schrijvenInspireert de vakantie u om zelf de pen ter hand te nemen? Maar hebt u geen idee hoe daaraan te beginnen? Dan kunt u natuurlijk uw licht opsteken bij een van de vele kwakzalvers die u opduikelt in de afprijsbak van de boekhandel.

 

 

Maar waarom wendt u zich niet direct tot de meesters van het vak? Vijf topschrijvers die hun inzichten deelden over het nobele schrijversambacht:

Stephen King – 'On Writing: A Memoir of the Craft'

Nauwelijks vijftien jaar oud, maar nu al een klassieker. Zelfs bij de literaire types die beweren dat ze zijn boeken niet lezen.

Topcitaat: "The scariest moment is always just before you start."

Godfried Bomans – 'Schrijven is schrappen'

Niet alleen een waarheid als een koe, maar ook de titel van een essaybundel over taal en schrijven.

Topcitaat: "Wantrouw elke drijfveer tot schrijven, behalve de vreugde van het formuleren."

Charles Bukowski – 'On Writing'

Een collectie brieven waarin dit enfant terrible zich uitlaat over schrijven en schrijvers. Geen gemakkelijke kost, maar beter verteerbaar met een goed glas bourbon.

Topcitaat: "Almost all poetry written […] is a failure because the intent, the slant and accent, is not a carving like stone or eating a good sandwich or drinking a good drink, but more like somebody saying, 'Look, I have written a poem … see my POEM!'"

Arthur Schopenhauer – 'In de tuin der letteren. Over de kunst van het schrijven'

Nog een notoire zwartkijker die zijn licht laat schijnen op het schrijversvak. Tweehonderd jaar oud, maar nog altijd actueel.

Topcitaat: "Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt; niets is moeilijker dan belangrijke gedachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt."

Ernest Hemingway – 'Ernest Hemingway on Writing'

Want bij wie ga je beter in de leer dan een Nobelprijswinnaar?

Topcitaat: "The first draft of anything is shit."

Geen tijd voor een duik in de wereldliteratuur? Test dan eerst het water met onze hapklare schrijftips.

Waarom een 404-pagina belangrijk isU investeert in een bedrijfssite die top is: met sterke teksten en passende beelden. Maar wat met de 404-pagina, die meldt dat een URL niet meer bestaat? Vraagt uw webdeveloper hoe die 404 er moet uitzien? Dan zegt u misschien: "Gewoon, iets met page not found, zeker?" En zet u meteen honderden klanten in de kou. Zonde.

Ontdek drie goede redenen om wel te investeren in een goede error page.

1. Verhoog uw conversie

Geef toe: botst u op een mormel van een 404-pagina? Dan klikt u snel weg en verlaat u de site. Besef: úw bezoekers doen net hetzelfde.

Het omgekeerde is ook waar: met een vriendelijke 404-pagina lokt u uw klant toch naar binnen. De offerteaanvraag blijft binnen handbereik.

2. Versterk uw imago

Alleen uw verkooppagina's pimpen? Met uw 404 als het lelijke eendje? Vermijd dat. Zo toont u dat het u niet alleen om geld te doen is. Een zegen voor uw imago.

3. Vergroot gratis uw naamsbekendheid

Error pages die eruit springen, worden de hemel in geprezen. Internet staat vol met lijstjes van 'de leukste 404-pagina's'. En ook de sociale media pikken ze gretig op. Reclame is nog nooit zo goedkoop geweest!

Zó maakt u een goede 404-pagina

Een bezoeker die op uw site blijft, lovend is over uw imago én gratis promo voert?
Maak nu uw sterke 404-pagina.

Pluisjes dansen vederlicht in de laatste zonnestralen. Een zwoele bries aait zacht uw haar. Een bronzen bink komt de patio opgelopen, sportschoenen losjes aan zijn polsen bungelend. Op zijn knappe gezicht parelen minuscule druppeltjes zweet. Hij drukt een natte kus op uw gloeiende wangen. U kietelt speels zijn kuiten en duwt hem richting de buitendouche. Hier laat u ijskoel water uit de kraan spetteren, knipoogt u naar hem en houdt u het gordijn uitnodigend open. Daar blinkt centraal een fles Smooth Soapie. Het douchedoek sluit. Toehoorders horen nu alleen nog zacht geklater en gesmoord gegiechel ... 

placeholder

Maak me nu nog eens wijs dat u géén Smooth Soapie zou kopen, nadat ik dit idee in uw hoofd heb geplant? 

Copywriting betekent voor mij scenario's schrijven. Sfeer scheppen. Subtiele story's serveren. En seizoenen? Die zijn daar de perfecte basis voor. Let er maar eens op. Hoe advertenties en spotjes naadloos inspelen op lente, zomer, herfst en winter.

Quattro stagioni, per favore!

Vivaldi wist het in 1723 al. Zijn meesterwerk 'De vier jaargetijden' zette de perfecte toon voor elk seizoen. En dat is ook wat wij – woordbarden – doen. We zoeken gefocust de juiste getijdesnaar. En zodra we die te pakken hebben, bespelen we ze genadeloos.

Ice ice, baby!

Suft en puft u tijdens een snikhete zomer uw uren uit op kantoor? Dan wuiven wij u verkoeling toe met woorden als ijskoud, bries, vederlicht, ... Uitdrukkingen die u associeert met opluchting, frisheid en ontspanning.

Wilt u dus sfeer scheppen in uw tekst? Denk dan aan woorden die u zelf met het thema verbindt. Gebruik beelden en vermijd letterlijke omschrijvingen. U zult zien: dat schrijft een stuk vlotter én is nog eens leuk om doen ook! 

Bweurk, plastisch schrijven, kunt u het zich zelfs niet inbeelden? Geen probleem, laat de seizoensarbeiders van Schrijf.be erop los houwen! Tot we het beeld scheppen dat u voor ogen hebt.

Out of office, toch aan het werk

Vakantie: dat lijkt vandaag niet meer te bestaan. Toch niet als ik de recente out-of-officemeldingen lees. Out of office zijn mijn contactpersonen wel. Maar in vakantiemodus: dat niet. En dat vind ik jammer.

Enkele voorbeelden:


"Hallo,
Ik ben met vakantie tot 1 augustus. Beperkte toegang tot mijn mails. ’s Avonds probeer ik u te antwoorden."

"Tot 25 juli ben ik er niet. Voor dringende vragen mag u me steeds sms’en op <telefoonnummer>."

U mag - nee moet - uw batterijen opladen

’s Avonds mail lezen? Werken via sms? Noem het bewonderenswaardig. Of noem het zonde. Want dient vakantie niet om even weg te zijn van alles en iedereen? Om onze hersenen rust te gunnen? Ik geloof steevast in de heilzame werking van echte vakantie: eerst de batterijen opladen om daarna weer het beste van uzelf te geven.

Out of office is ... out of office

Dus ijverige contactpersonen: laat die mailbox gesloten. U hebt het hele jaar hard gewerkt. Die vakantie hebt u wel verdiend. Blaas uit, geniet en kom als herboren terug. Ik wacht wel op u. En als het écht dringend is, hebt u vast sympathieke collega’s die mij verder helpen.

Ik ben trouwens niet de enige die u uw vakantie gunt.
Met een professionele out of office wekt u bij niemand frustratie. Doen!

Wat vindt u trouwens? Werken op vakantie: ja of nee?
Laat maar weten - ik ben benieuwd!

De Tour de France palmt weer menig Vlaamse huiskamer in. U juicht en masse uw favoriete paar benen toe. Wist u dat er ook bij Schrijf.be voor elke etappe van uw tekst iemand de benen van onder zijn lijf koerst? Ga de komende weken met ons op pad en ontdek de diverse functies binnen de Schrijf.be-ploeg. Welkom bij Tour de Tekst!

De masseur strekt en rekt uw copywriter

De masseur van Schrijf.be? Coach Michel. Hij kneedt de Schrijfbe'ren in vorm en zorgt voor een gesmeerde samenwerking met alle klanten. Zijn prioriteit? Iedere Be’er goed in zijn vel doen zitten en gezwind door uw projecten laten fietsen. Voor één keer mochten wij hem de kleren van het lijf vragen – en niet omgekeerd.

placeholder

Ik leer onze snelheidsduivels luisteren, analyseren en inspelen op uw noden.

Wat doe jij als coach? 

“Ik zorg ervoor dat alle Schrijfbe’ren vlot en correct de contacten met onze klanten onderhouden. Ik loods hen door moeilijke offertes, ga mee op verkoopgesprekken, leer hen adviserend verkopen, …

Want niet iedere copywriter is een geboren salesman. Ja, wel in uw teksten. Maar Schrijf.be wil ook een sterke band en een duurzaam partnerschap met zijn klanten opbouwen. En dat kost tijd en specifieke vaardigheden. Ik help hen om die versnelling hoger te schakelen.”

Wat vind je moeilijk?

“Soms vergt het me zelf de nodige overtuigingskracht (lacht). Mijn Schrijfbe’ren deinzen vaak terug voor verkoopgerichte gesprekken. Geen hard selling hoor – dat is ons ding niet. Wel datgene verkopen waarvan de klant beter wordt.

Ik help hen om een rugzak aan ervaring op te bouwen. Zo gaan zij die gesprekken met zelfvertrouwen tegemoet. En focussen ze zich op luisteren, analyseren en inspelen op de noden van de klant. Dan ben ik blij, want dat zijn de pijlers van een samenwerking die blijft duren.”

De Tour de France palmt weer menig Vlaamse huiskamer in. U juicht en masse uw favoriete paar benen toe. Wist u dat er ook bij Schrijf.be voor elke etappe van uw tekst iemand de benen van onder zijn lijf koerst? Ga de komende weken met ons op pad en ontdek de diverse functies binnen de Schrijf.be-ploeg. Welkom bij Tour de Tekst!

Caramba temt de techniek

Een wielrenner is maar zo goed als zijn fiets. Daarover ontfermt de mecanicien zich. Wie bij Schrijf.be instaat voor een gesmeerde werkomgeving? Caramba, onze zelfontworpen projectsoftware en CRM.

placeholder

Ik begeleid elke etappe van a tot z en hou onze tekstrenners op de baan.

Wat doe jij juist?

“Ik begeleid elke etappe van a tot z en hou onze tekstrenners op de baan. Zowel voor als na de start - vanuit het achterraampje van de volgwagen. Offertes, teksten en facturen: ze zoeven voorbij in het peloton, zonder ongelukken.

Bovendien sla ik alles op in mijn geheugen. Heeft een copywriter of klant jaren na de rit iets nodig? Dan haal ik dat materiaal er zo weer bij.”

Je bent dus bij de pinken?

“Oh ja, want ik fungeer ook als logboek. Heeft een klant een bijzonder verzoek – zoals een eigen stijlgids of specifiek jargon? Dan hou ik die nauwgezet bij. Een droom voor de ploegbaas als een copywriter uit de koers valt. Want een ploegmaat springt dan meteen in het gat.”

Ben je een pietje-precies?

“Dat moet. Ik noteer ook hoelang de copywriters aan elk project werken. Zo weten ze of ze op tijd binnen zijn en hoeveel minuten ze op de trappers stonden. Door die nacalculatie maken we accurate offertes voor de volgende rit: prettig voor ons én eerlijk voor de klant.”

De Tour de France palmt weer menig Vlaamse huiskamer in. U juicht en masse uw favoriete paar benen toe. Wist u dat er ook bij Schrijf.be voor elke etappe van uw tekst iemand de benen van onder zijn lijf koerst? Ga de komende weken met ons op pad en ontdek de diverse functies binnen de Schrijf.be-ploeg. Welkom bij Tour de Tekst!

De helper rijdt het (taal)gat dicht

Joke is onze eindredacteur  voor Hollandse teksten – EINDHOL in het Schrijf.be'es. Ze stopt elke Vlaamse uitdrukking met gemak af. Meer nog: dankzij haar bidon met taalvaste tips eindigen onze teksten gegarandeerd bovenaan in het klassement.

 

Helper Joke rijdt het gat dicht

De verschillen tussen Vlaams en ‘Hollands’ zijn groot.

Is Nederlands dan geen Nederlands, Joke?

"Helaas niet. De verschillen tussen Vlaams en 'Hollands' zijn groot. Dat zie je ook duidelijk in onze white paper Nedervlaams. De 'Hollander' krijgt een lekke band van bepaalde Vlaamse woorden en vindt de 'tone of voice' eigenaardig.

Een Nederlander is zakelijker, minder bloemrijk in zijn taalgebruik dan de Vlaming. Dat gat rijd ik toe. Zo hebben de teksten van Schrijf.be ook goede benen in Nederland."

Ben je streng?

"Ik schud wel eens aan de boom opdat alle Vlaamse uitdrukkingen snel lossen. Soms schaam ik me dan ook een beetje voor mijn wat heftige 'ontvlaamsen'. Of ben ik bang dat ik te direct ben … Die arme copyrenners  in Mechelen denken vast soms: komáán, Joke! Maar goed: niets aan te doen – wij willen élke tekstrit winnen, zowel de Ronde van Vlaanderen als de Amstel Gold Race."

De Tour de France palmt weer menig Vlaamse huiskamer in. U juicht en masse uw favoriete paar benen toe. Wist u dat er ook bij Schrijf.be voor elke etappe van uw tekst iemand de benen van onder zijn lijf koerst? Ga de komende weken met ons op pad en ontdek de diverse functies binnen de Schrijf.be-ploeg. Welkom bij Tour de Tekst!

De verzorger maakt uw teksten op-en-top af

Vlak voor de eindstreep sneuvelen? Het zal onze ploeg niet overkomen. Want eindredacteur Mieke garandeert piekfijn verzorgde copy. Ze masseert spelfouten weg, let op een gezonde grammatica en soigneert de uniformiteit van alle teksten.

placeholder

Niet iedere goede schrijver is ook een taalpurist.

Wat doet een eindredacteur precies, Mieke?

"Ik beman de laatste controlepost voor een tekst naar de klant vertrekt. Van copywriters mag je verwachten dat ze spelling en grammatica onder de knie hebben. Maar niet iedere goede schrijver is ook een taalpurist. Bovendien merkt niemand zijn eigen tikfouten op."

Zware verantwoordelijkheid, niet?

"Dat mag je wel zeggen! Bovendien: niet alles wat taalkundig 'juist' is, passeert de eindredactie. Ik controleer ook of alles conform is met onze stijlgids – of met die van de klant. En of de diverse teksten uniform zijn – extra belangrijk als verschillende copywriters werken aan één project. Gelukkig heb ik een scherp oog voor detail en een passie voor taal."

Noem eens fout die zelfs getrainde tekstatleten nog vaak maken?

"Een klassieker in de bergen: 'op-en-top'. Mét koppeltekens, dus!"