Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Vraagt u zich soms af hoe Schrijfbe'ren door hun dag spartelen? Waardoor ze op wolkjes lijken te schrijven en wat hen de kast opjaagt? Dit najaar onthullen we onze diepste kantoorgeheimen! De komende weken kijkt u telkens over de schouders van een Schrijfbe'er mee. Vandaag bijt onze coördineerbeer de spits af. 

Thuis is Michel papa, 'pluk-de-dag’er' en multi-instrumentalist. Op kantoor ook. Zijn oren, hoewel van normale afmetingen, vangen alles op wat klanten en collega’s van het hart moet. Opdat hij razendsnel te hulp schiet. Zoals Superman, maar dan in eigen plunje. Michels heldenpersonage is dat van de vlotte, glimlachende, doorgewinterde salesman. Alias … BOOM! ZAP! POW! … de Schrijf.be-coördinator.    

placeholder


Wat houdt Michel zo opgewekt en optimistisch? De kleine dingen: een kopje zwart goud in de ochtend, een comfortabel bureau, eighties-hits, het Fichtl’s Lied als tussendoortje, een babbeltje, een duckface op de foto, … En de humor? SuperMichel is er gewoon mee geland op de aarde.


Vergis je niet: het werk is geen joke voor Michel. Hij is gebrand op kwaliteit afleveren. Aan grote en kleine klanten. Hij onthaalt elk succes op een luide 'yes!' en werkt dan verder. Verbeten. Charmant. Op z’n Supermans.

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

What3words

Ons kantoor vindt u op profile.kicks.pulse. Als u op fled.football.crisper een rode Vespa ziet staan, bent u er.

Ziezo: ook niet-digibeten verwelkomen we voortaan zónder de gruwelijke GPS-coördinaten 51.018734, 4.479109.

What3words wijst u de weg

De bedenker van dit geniale woordcoördinatensysteem? Het IT-bedrijf What3words: dat verdeelt de wereldbol in vakjes van drie bij drie meter (zie de foto). En kent ieder vakje een vaste combinatie van drie woorden toe.

De voordelen? Gemakkelijk te onthouden en véél preciezer dan straatnamen en -nummers. Want wie zocht zich al niet eens suf naar de juiste deur op een anoniem bedrijvenpark-nummer?

Of wilt u afspreken op een geheime locatie in het bos, kilometers van de bewoonde wereld? Geen probleem: we treffen elkaar onder deze eik in het Brusselse Zoniënwoud. Ideaal hulpmiddel voor hulpverleners in de Afrikaanse brousse!

Voetbal, zegt u? Als Ajax thuis speelt, supporter ik op sulk.game.appetite. En op Rock Werchter sla ik mijn tentharingen toepasselijk in de rock.parties.dolphins-weidegrond.


What3words gaat vreemd

Aanvankelijk uitsluitend in het Engels, gaat What3words nu ook vreemd in andere talen. Een Fransman vindt Schrijf.be op friper.abréger.aléseur. U merkt het: geen vertaling van de Engelse combinatie profile.kick.pulse. Bewust, want de makers vermijden alle dubbelzinnige woorden of combinaties.

Nu, wees gerust: friper.abréger.aléseur leidt de Fransman ook naar onze locatie, net als sonori.gareggiato.imparate een Italiaan. Op het Nederlands is het nog wachten ...

Uitdaging: waar woont of werkt ú?

En nu: spelen maar! Wie woont of werkt er op een opmerkelijke woordcombinatie? Klik hieronder op 'Reageer' en verbaas de wereld.

Want het kan vást spannender dan onze koffiemachine op marshes.gross.slidesMaar niet grof worden, want ik schuw geen geweld, hier op fighters.pinch.stitch!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Pluimpjes

Er was eens een vlinder. Hij vloog voorbij een bijenkorf. Tekster leert kinderen goede teksten schrijven 
Een bij kwam naar buiten.
"Hallo, wil je wat honing?" vroeg de bij.
"Graag", zei de vlinder.
En de bij ging naar binnen en kwam terug met een pot honing.
"Dank je wel", zei de vlinder en hij vloog naar huis en smulde alle honing op.


Nee, dit tekstje stuurden we niet naar een klant. Het is het eerste verhaal van mijn zevenjarige dochter. Ik kan niet anders dan trots zijn dat ze dat uit haar pen perste. Zelf is ze niet tevreden. Het is te kort. En komt niet overeen met wat er in haar hoofd afspeelde. Wat liep er mis?

Leren schrijven

Ik denk terug aan míjn eerste verhaaltjes: opstellen. Mijn klasgenootjes zuchtten en kreunden. Ik was er dol op. Leerde de leerkracht ons echt schrijven? Eigenlijk niet. Ik had gewoon geluk dat het in mijn vingers zat. En mijn dochter? Die schrijft op school woordpakketten, geen tekstjes. Dus geef ík haar schrijftips. Maar niet iedereen heeft een mama die graag schrijft. Hoe leren die kinderen dan goede teksten schrijven?

Pen verloren!

Renske Bouwer, Monica Koster en Huub Van den Bergh, onderzoekers van de Universiteit Utrecht, vroegen zich dat ook af. Want wetenschappelijk onderzoek toonde in 2013 al aan dat maar een derde van de Nederlandse leerlingen zich op het einde van de basisschool schriftelijk goed kan uiten. En dat wordt er niet beter op. Want leerkrachten van het hoger onderwijs klagen dat de studenten het Nederlands niet goed beheersen. Het probleem? De nadruk ligt te veel op lezen, woordenschat en spelling. Terwijl schrijven óók belangrijk is. Zeker in dit tijdperk van e-mails, Facebook, internetfora, …

En toen was er Tekster

Bouwer, Koster en Van den Bergh begrepen dat kinderen al vroeg moeten leren hoe ze goede teksten schrijven. Daarom ontwikkelden ze de lesmethode Tekster. Drie dieren begeleiden de kinderen door een doeltreffend schrijfproces: VOS (vierde leerjaar), DODO (vijfde leerjaar) en EKSTER (zesde leerjaar). Elke letter staat voor de volgende stap in het schrijfproces:

  • VOS = Verzinnen, Ordenen, Schrijven
  • DODO = Denken, Ordenen, Doen, Overlezen
  • EKSTER = Eerst nadenken, Kiezen, Schrijven, Teruglezen, Evalueren, Reviseren

Eigenlijk lijkt het schrijfproces sterk op dat van een professionele tekstschrijverDe focus ligt niet meer op foutloos schrijven, maar op góéd schrijven. En op omgaan met feedback, want de leerlingen lezen elkaars teksten na en geven tips. En dat vinden ze leuk!

Tekster wérkt

De leerlingen krijgen een werkboek – gedrukt of digitaal – met 20 lessen en leuke schrijfopdrachten. Tekster vergeet ook de leerkrachten niet: met een handleiding en dvd met aanvullend filmmateriaal zetten ze de leerlingen al in 10 minuten aan het werk. Tekster zorgt dus niet voor meer werk. Wél voor resultaat: tijdens de testperiode was het schrijfniveau van ongeveer 3000 leerlingen al met 1,5 leerjaar gestegen in 4 maanden.

Hopelijk vindt deze lesmethode snel haar weg naar Vlaanderen. Dan leren onze kinderen ook goede teksten schrijven.