Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Had u afgelopen dinsdag een belangrijke vergadering om 14 uur? Stond u te vloeken in de file? Of lag u ziek in bed?

Dan had u een goed excuus om de vierde Facebook Live-sessie van de Schrijfdokter te missen. Alleen zag u daardoor niet hoe hij de Spreektest uit de doeken deed.

Het goede nieuws? We bewaarden de video voor u. U bekijkt hem integraal hieronder.
Check ook de comments op Facebook voor handige links.

 

 

placeholderHoera, het klikt met een veelbelovende sollicitant. U lijft hem in en hij gooit zich in de strijd op uw werkvloer. Tot na enkele weken blijkt dat die vloer er heel anders uitziet dan hij had verwacht – of dan u die had afgeschilderd. Uw nieuwe werkkracht voelt zich bekocht en kiest het hazenpad. Waarna ú zich bekocht voelt omdat u uw investering in zijn opleiding in rook ziet opgaan.

Hoe vermijdt u dat? Eenvoudig: door na enkele maanden aan nieuwe werknemers te vragen om hun eerste maanden te beschrijven, eerlijk en recht voor de raap. Die getuigenissen zet u online en u linkt ernaar bij een nieuwe vacature. Zo weet een sollicitant uit eerste hand wat hij bij u mag verwachten én wat u van hem verwacht, voor een match made in heaven

Voorbeelden van employer branding by employees? Kijk eens naar Schrijf.be door de ogen van de ooit bij ons startende:

Eigen lof stinkt. Neem daarom niet voortdurend zélf het woord op uw 'over ons'-pagina. Wat dacht u ervan om uw klanten een stem te geven? Zo schiet uw geloofwaardigheid meteen de hoogte in.

over ons-paginaDie klantenstem laat u op drie manieren weerklinken:
1. quote – kort compliment
2. testimonial – getuigenis waarin een klant vertelt waarom hij voor u kiest
3. casestudy – praktijkvoorbeeld waarin u de probleemstelling, oplossing en resultaten voor de klant beschrijft

Aan de slag

Trek snel uw klantenschuif open en vraag wie wil meewerken. Wedden dat het er meer zijn dan u denkt? Want voor hen is een vermelding op uw site mooi meegenomen als reclame.

Bereid uw vragen voor en giet de input in een authentiek verhaal. Klaar? Maak een sectie met klantverhalen in uw 'over ons'-rubriek. Of zet ze elders op uw site en link ernaar vanuit 'over ons'.
 

Hoe u minutieus elk kreukje uit uw teksten haalt?
Vraag het aan de Schrijfdokter.

De Schrijfdokter houdt spreekuur

Stem vandaag om 14 uur af op zijn vierde Facebook Live-sessie. Dan vertelt hij u van naaldje tot draadje hoe u uw tekstplooien gladstrijkt met de Spreektest. En ú stelt hem al uw tekstvragen – antwoord verzekerd.

Haal de vorige Schrijfdoktersessies in

De vorige Schrijfdoktersessies gemist? Pik ze alsnog mee:

Schrijfdoktersessie 1: de Egotest

 

 

Schrijfdoktersessie 2: de Schriktest

 

 

Schrijfdoktersessie 3: de Kijktest

 

 

Tips voor 'over ons'-paginaEen 'over ons'-pagina schrijven is niet gemakkelijk. Hoe zorgt u ervoor dat het geen verhaal wordt van 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'? Door uw woorden te wikken en te wegen.


Drie tips:

1. Wees bescheiden

Het is moeilijk bescheiden te blijven. Toch bent u het maar beter. Want snoeverige superlatieven als 'de beste' en 'de grootste' jagen lezers weg. Beschrijvingen als 'toonaangevend' en 'marktleider' mogen dan weer wel – als ze kloppen, tenminste.

2. Spring eruit

'Jong en dynamisch', 'jarenlange ervaring', 'advies op maat', … Nietszeggende clichés die uw lezer de kriebels bezorgen. Vertel concreet wat u beter doet dan concurrenten. Zoals Schrijf.be zich onderscheidt door drietrapscontrole voor uw gemoedsrust.

3. Doe normaal

Hijs u niet in een formeel jasje van ouderwetse woorden (steeds, omtrent, eveneens, …) en ellenlange zinnen. Spreektaal is oké (altijd, over, ook, …), net als korte constructies – ja, zelfs met een voegwoord aan het begin van de zin.

 

Laat de 'over ons' niet te veel over u gaan
Op de pagina 'over ons' vervalt u van nature in 'wij-zinnen'. En dat mag niet volgens de ego-scan. Draai dus uw constructies om: 'Wij schrijven overtuigende teksten’ wordt 'U scoort met overtuigende teksten'.

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: SEO

lange meta descriptionAaaaaaaargh! Dat is mijn reactie op ‘urgente’ richtlijnen voor de nieuwe, langere meta descriptions in Google. Waarom? Omdat het SEO-paniekvoetbal is, zonder harde data, laat staan een webstrategie of SEO-tactieken die naam waardig.

Hoog tijd voor een copykijk op het meta description-veranderingetje. In een wat langer blogartikel, ja. Want kort mag dan wel krachtig zijn, vaak is het gewoon ... te kort door de bocht.

Wat is een meta description tag?

Weet u wat een meta description precies doet? Sla dan deze alinea over. In het andere geval:

De meta description is het tekstje onder de titel van elk Google-zoekresultaat. Het is vaak een snippet: de zoekmachine pikt flarden uit uw eigenlijke webpaginatekst. Tenzij u zelf een handje helpt met een beter voorstel. Wanneer gaat Google daarop in? Als u ervoor zorgt dat u de zoek-/trefwoordengroep uit uw paginatitel hergebruikt in uw meta description tag. Google zet die trouwens ook vetjes – bijvoorbeeld wanneer u zoekt op ‘brochure schrijven’:

lange meta description

Toch wordt het nooit saai. Want Google is eigenwijs genoeg om uw ‘aanbeveling’ soms straal te negeren. Een voorbeeld.

Zoekt u op ‘flyer copywriting’? Dan gebruikt hij de meta description die wij meegeven:

lange meta description

Zoekt u op ‘flyer schrijven’, wat niet in de paginatitel voorkomt? Dan start Google met ons voorstel, dat hij aanvult met eigen knip-en-plakwerk. Daarbij zoekt hij een match met de zoekterm ‘flyer schrijven’ in de eigenlijke paginatekst:

lange meta description

Goed om te weten: Google houdt met de meta description geen rekening voor zijn ranking. (Nog een overblijfsel uit de tijd dat webmasters de toen nog naïeve zoekmachine op die manier om de tuin leidden.)

Meta description = klik door naar iets unieks

Waarom u de description tags nooit blanco laat in uw contentmanagementsysteem – scrabbletip! – zoals Wordpress? Omdat bovenaan in Google prijken geen cent waard is als er niemand doorklikt. En daarvoor zorgt de meta description, met zijn:

  1. USP (unique sellingpoint): u vertelt wat u uniek maakt – anders dan alle andere zoekresultaten.
  2. CTA (call to action): u vraagt expliciet om door te klikken – meestal met een imperatief. Al mag het soms ook wat omfloerster:

lange meta description

Hoera voor de lange meta description?

Net als tweets mogen meta descriptions voortaan dubbel zo lang zijn: tot 210 (mobiel) of 320 tekens in plaats van de vroegere 160.

U duwt uw concurrent van het scherm. So?

“Hoera!”, juicht de modale SEO'er. “Zo duwt u als slimme marketeer uw concurrent lager op het scherm – als het kan zelfs uit het zicht. U neemt meer ruimte in én krijgt meer woorden om de schermlezer lekker te maken voor uw voorstel. Dus klikt die vaker op uw link. Wat Google dan weer waardeert door die nog wat hoger te zetten. Hoewel ook het … omgekeerde kan gebeuren. Omdat u in uw lange meta description het eigenlijke antwoord al geeft. En de zoeker dus niet meer hoeft door te klikken. Backfire!

Meta description: bewijzen op tafel, graag

Dat zijn maar enkele van de ronkende theorieën waarmee kortzichtige SEO’ers kwistig strooien. Want dat zijn het: niet meer dan theorieën. Dat blijkt alleen al uit de talrijke parapluwoorden waarmee ze worden gepresenteerd: ‘kan’, ‘is het mogelijk dat’, ‘is de kans aanwezig’, enzovoort.

Daarom slaakte ik een ‘Aaaaaaaaaargh!’ toen ik, nu al, deze actiepunten las:
(1) Check in je webstatistieken welke pagina’s de meeste kliks krijgen uit Google.
(2) Begin met het herschrijven van de
meta descriptions van deze pagina’s en houd daarbij een veilige limiet van 300 tekens aan. (…)

Voor alle duidelijkheid: doe dat dus in geen geval! Waarom? Gezond boerenverstand.

  1. Never change a winning team of page title en meta description. Wat hoog scoort, láát je hoog scoren – tot de eerste tekens van verzwakking.
  2. Wacht op harde bewijzen, en bouw uw SEO-tactieken niet op drijfzand van gissingen. Baseer u op studies in uw sector die aantonen (1) of het wegduwen van uw concurrent de hoofdrol speelt dan wel (2) of het uitlokken van een klik met een bondige meta description dat doet. Of doe die tests zelf.

Schrijf.be & meta descriptions

Schrijf.be staat erom bekend niet met de wolven mee te huilen.

Wij raden onze SEO-klanten, en u, aan om nog niet te raken aan de meta descriptions van pagina’s die hoog scoren. 

Raak nog niet aan de meta description van een pagina die hoog scoort.

Blijft de vraag of lange meta descriptions überhaupt beter converteren dan korte. Daarop is het antwoord een volmondig ‘Ja!’ … voor Google. Anders zou Google deze zet nooit doen. Want reken maar dat er miljarden A/B-kliktests aan voorafgingen.

Maar omdat iets beter is voor Google is het niet per se beter voor u. Want niemand kent beter de waarde van een webpagina-element dan de website-eigenaar. U, dus. En dat levert vaak heel andere inzichten op. Zo weten wij uit A/B-tests dat onze kortere meta descriptions beter worden aangeklikt dan die die de ‘oude’ 160 tekens benutten. We zouden wel gek zijn om ze nu plots te verlengen naar 300 tekens.

Luie lezer kiest korte meta description

Waarom onze zoekers korte meta descriptions verkiezen? Daarnaar hebben wij het raden. Hoewel ook daar vast het geheim van de copywriter meespeelt: onze schermlezer is lui. En wees er maar zeker van dat de uwe dat ook is.

Daarnaast: wat krijg je als álle meta description tags 300 tekens tellen? Grijze blubber. Waarop uw helder gekleurde stip van een ultrakorte meta description nog meer in het oog springt. De haastige zoeker – en zijn er andere – redeneert: ahaah, toch iemand die ook in weinig woorden zijn punt maakt! En … klík. Merkt u hoe in de topzoekresultaten (van aan mijn bureau in het Mechelse) voor ‘webteksten schrijven’ onze korte description tag opvalt?

lange meta description

TIP: bekijk het instantresultaat van uw meta title en meta description.

SEO-marketing? Kwestie van boerenverstand

Conclusie? Gebruik een techniek als lange meta descriptions nooit omdat hij nieuw is – en niet meer dan dat. Anders verkoop ik u morgen een fiets die dubbel zo hoog is. Test eerst of u ook sneller rijdt met die grote fiets. En niet gewoon op het asfalt dondert.

Koopt ú een fiets omdat hij dubbel zo groot is?

Overweeg dus altijd of een nieuwe techniek, waarover iedereen toetert, ook … beter is. Beter voor úw business. Test hem mondjesmaat. En zet pas alle zeilen bij als de tests herhaaldelijk positief zijn.

Kwestie van gezond verstand.

Dialect? Dat is voor mij het equivalent van de moederschoot. Wonderlijk warme uitdrukkingen. Vertrouwd en toch – soms nog – verrassend. Een heerlijke houvast. Woorden waarin je thuiskomt. 

Wat blijkt? Mijn collega's bij Schrijf.be hebben dat ook. Meer nog: ze hebben elk hun eigen keppen (West-Vlaams voor lievelingetjes, knuffelaars). 

Neusje van de zalm 

De uitdrukkingen in het dialect waarvoor ons hartje sneller gaat slaan? 

  • Kempenaar Fabian: Zee prais. (Betekenis: ze is in verwachting.) 
  • Beerzelse Leen: As gaa paast da de paas aan aa paast, paast dan ma rap iet anders. (Betekenis: als jij denkt dat de paus aan jou denkt, denk dan maar gauw iets anders. Of dus: niet alles draait om jou.)
  • Meulebeekse Stefanie: Teure mo deure. (Betekenis: kom maar gauw binnen!)
  • Mechelaar Michel: Zie da ge gien fleuris oepdoe. (Betekenis: zorg maar dat je geen verkoudheid oploopt!)
  • Puurse Lore (met dank aan haar oma uit Leest): 't Is (z)jak in de brak. (Betekenis: het is feest!)
  • Tessenderlonaar MaartenDas ok ma va ginderhenne. (Betekenis: dat lijkt nergens op.)
  • Puurse Shana: Seg, achter Kontich wonen ook nog mensen, hè! (Betekenis: sluit mij eens niet uit, keer je rug niet naar mij!)
  • Begijnendijkse Wim: Ge zijt nen echte kloefkapper. (Betekenis: jij bent een echte stommerik. Een kloefkapper was vroeger een klompenmaker trouwens). 
  • Antwerpse Chani: Teute Gerard! (Betekenis: dat zie je van hier!)
  • Machelse David: Da's naa slagverkie! (Betekenis: het is elke keer hetzelfde liedje.)

Zo, dit waren onze lievelingetjes. En we moeten zeggen: 

En u? Van welke woorden moet u een skeete lachn? ;-) 

 

kwalOver één ding zijn alle Schrijfbe'ren het roerend eens: ik ben een kwal!

En daar ben ik best trots op. Want 'kwal' staat bij Schrijf.be voor 'kwaliteitsbewaker'. De tweedelijnscopywriter die garandeert dat een tekst snor zit qua overtuigingskracht, stijl en vorm. En hem dan doorgeeft aan onze eindredacteur.

Lerende organisatie

Word je daar nu écht gelukkig van: de noeste arbeid van getalenteerde tekstschrijvers bekritiseren? Toch wel, want ik grijp nooit rechtstreeks in, maar altijd via Word-opmerkingen. Opdat de copywriter kan kiezen of hij het met me eens is, of niet. En van die samenwerking in een lerende organisatie word je gelukkig, ja.

Manusje-van-alles

Maar het grootste voordeel voor dit weetgierige mannetje? Dat hij zich nooit verveelt. Voor de gein hield ik vandaag een lijstje bij van de teksten die ik 'kwalde':

  • glazenwasser
  • juridische vakliteratuur
  • hogeschool
  • autoleasing
  • grasmaaiers
  • archivering
  • vroedvrouwen
  • sociaal secretariaat
  • brandweer
  • varkenshandelaar
  • modulaire gebouwen

 
Van de hak op de tak: heerlijk! Als u dan nog weet dat het om mailings, webteksten, SEO-teksten, een brochure, nieuwsbrief en e-mailing ging, begrijpt u vast waarom ik van mijn vak hou.
Ook al ben ik dan een kwal.

Aanhalingstekens: een taalkundige vondst die absoluut zijn nut bewijst. Bijvoorbeeld om er uw ironie mee uit te drukken. Alleen ... u moet het teken dan wel op het juiste moment inschakelen. Want nogal wat mensen gebruiken aanhalingstekens te pas en te onpas. Dat leidt tot grappige situaties. Op The "blog" of "unnecessary" quotation marks ontdekt u de leukste parels. Gniffel even mee.


Burger King maakt duidelijk snode plannen:

aanhalingstekens

bron: http://www.unnecessaryquotes.com/

 

Ik wil niet weten wat er in deze toiletten gebeurt:

aanhalingstekens

bron: http://www.unnecessaryquotes.com/

 

Nieuw? Ja ja:

aanhalingstekens

bron: http://www.unnecessaryquotes.com/

 

Maar kijk, deze mensen staan niet alleen. Ook Joey uit Friends snapt er geen fluit van!
En u? Steekt u vaak vier vingers in de lucht?

vegitarisch

Laat ik er eerlijk over zijn. Ik eet nooit vegitarisch. Nochtans proberen veel restaurants mij te overtuigen met heerlijke gerechten. Maar als het vegitarisch is, dan lust ik het niet.

Jaag uw klanten weg

Want de eerste keer zijn die exotische schrijfwijzen best amusant. Schattig zelfs. De vijftiende keer wordt het al wat minder. Lieve restauranthouders, autochtoon en allochtoon, het is wel degelijk 'vegetarisch'. En niet 'vegitarisch' of zelfs 'vegitaries' (echt gezien!). Sommige klanten leggen een link tussen uw taalvaardigheid en kookkunst. Laat uw menukaart dus altijd even nalezen door een native speaker. Of iemand die dag in dag uit spelling eet.

Een stukje vegetariër

Een andere misvatting. Wie een stukje uit een vegetariër snijdt en dat in de pan bakt, is niet vegetarisch aan het kokkerellen. Vraag dus nooit meer: "Bent u vegetarisch?" Neen. Ik besta voor 100% uit vlees en bloed. Ik éét vegetarisch, maar ik bén niet vegetarisch.

Wie een stukje uit een vegetariër snijdt en dat in de pan bakt, is niet vegetarisch aan het kokkerellen.

Weg met veggies

Niet alleen is een vegetariër niet vegetarisch, hij of zij is ook niet veggie of vegi. Waarom niet? Daarover bestaat een zeer kneuterige theorie. Mijn theorie. Vegetariërs van 12 mag je gerust veggies noemen. Vegetariërs van 22 niet. Laat staan die van 42 of 62. Laten we volwassen vegetariërs gewoon vegetariërs noemen, dat is al gek genoeg.

Maar die theorie wordt niet door alle vegetariërs gedeeld. Neem zelf de proef op de som. Grijp de eerst voorbijkomende planteneter bij het nekvel en vraag wat hij of zij vindt van het woord 'veggie'.

En wat vindt ú, vegetariër of niet-vegetariër, van 'veggie'? Kleinerend rotwoord of vlotte afkorting?