Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

 

Eenvoudig schrijven Walden

Eenvoud loont. Even héél kort door de bocht: dat is waarover het boek Walden van Henry David Thoreau gaat.

Thoreau beschrijft hoe hij een tijdlang aan een vijver woonde. Hij hield het simpel. Geen villa met inkomhal, ruime keuken en vijf slaapkamers, maar een zelfgebouwde hut. Brood, vis en bessen als maaltijd, lezen en denken in zijn vrije tijd.

Eenvoudig schrijven

Eenvoud dus. “Simplify, simplify”, spoort Thoreau ons aan. Soms schreeuwt hij het zelfs uit: “Simplicity, simplicity, simplicity!”

De man heeft een punt. Eenvoud loont inderdaad. En nóg meer tijdens het schrijven.

Eenvoud is impact

Gebruikt u moeilijke, complexe woorden in uw tekst? Dan zal uw klant daarover struikelen. Zijn wenkbrauwen fronsen. En de boodschap uiteindelijk niet begrijpen. Zodat u overblijft met een tekst die niets bereikt.

Copywriter John Caples verklaarde dat zo: "Even the best-educated people don't resent simple words. But [simple words] are the only words many people understand."

Wilt u een tekst met impact? En een klant die door het bos de bomen blijft zien? Kies dan voor eenvoudige woorden en zinnen. Keep it simple, stupid. En schrijf teksten die doen doen.

Eenvoud is moeilijk

Iets eenvoudig uitleggen − simpel, niet simplistisch? Niet altijd gemakkelijk bij een complexe boodschap. Toch is dat net wat ik als copywriter doe. Dus hebt u een complexe boodschap die u niet eenvoudig uitgelegd krijgt? Geef me dan een seintje.

Want bij Schrijf.be houden we het simpel. Net als Thoreau.

 

placeholder

Tom Rumes is opleidingshoofd en onderzoeker aan de Thomas More-hogeschool, professioneel trainer in binnen- en buitenland en coauteur van het boek 'How To Story'. Altijd zal hij straffe storytelling proberen te koppelen aan nieuwe technologie. Of het nu gaat over cross-, trans- of deep media … alles start nog altijd met een sterk verhaal!

                               Kleine cameravrouw met badmuts

placeholder

Een kantoorgebouw in Brussel, ik lig op mijn buik in een hoekje van een bureau. Het enige wat te horen is, is het geluid van een ingehouden ademhaling. Een positie en sfeer die je wel eens tegenkomt in oorlogsgebied. Maar hier vliegen de kogels ons alsnog niet om de oren. De reden van dit merkwaardige tafereel? Mijn eerste 360°-videoproductie. De hel voor een videomaker: de ruimte is je shot en de point of view-aanpak brengt dynamiek in het verhaal. En aangezien je als maker niet in beeld kunt komen, liggen we daar uit beeld, achter een archiefkast.

De CEO van de nieuwe start-up leidt ons door het gebouw, de 360°-videocameraman volgt.
Gelukkig voor ons is het een creatieve ruimte, zoals het uiteraard hoort bij een start-upomgeving. Op die manier ontdek je als kijker mee de ruimte – idealiter met VR-bril.

Bij een eerste test, met de camera via een soort harnas boven het hoofd van onze cameraman, zien we dat het perspectief totaal fout is. De camera hangt te hoog, je kijkt continu neer op onze gids. Een perspectief dat alles heeft om de video te doen mislukken.
Dat is buiten onze productieassistente gerekend. Met haar 1 meter 60 wordt ze gebombardeerd tot volwaardige cameravrouw. Er wordt een kostuumvest over haar hoofd getrokken met een kleine opening vooraan zodat ze toch niet te veel tegen de meubels botst.

Alleen zo krijg je als kijker het gevoel dat je een personage bent.
Als je naar beneden kijkt zie je je eigen schouders.
Time is money, de productie is gered. Zou je denken.

Maar dat is buiten het Selah Sue-kapsel van de cameravrouw gerekend. De blonde lange haren gaan alle kanten op en doorkruisen telkens het 360°-beeld. Gelukkig zijn er in Brussel heel wat sportwinkels waar ze ook zwembenodigdheden verkopen. Om dan uiteindelijk wel te kunnen starten, met een kleine cameravrouw, een te groot kostuumvest én met een badmuts. De grenzen van een nieuw genre opzoeken, gaat soms gepaard met een stevige dosis Comedy Capers.

We zijn er dus nog niet. Alvast vijf simpele tips.

1) Alles start nog altijd met een goed verhaal

360°-video vereist een andere manier van storytelling. Een film vertrekt vanuit beats of handelingen. Bij 360°-video moet je denken in momenten. Je geeft de kijker letterlijk extra tijd om de ruimte te verkennen. Als iemand een bril opzet gaat hij sowieso in detectivemodus. Als storyteller of contentmaker moet je dus een goed evenwicht zoeken tussen het exploratieve en het narratieve. Hoe meer verhaal, hoe minder immersie en omgekeerd. Maar ook binnen 360°-video heb je een verhaal nodig, een spanningsboog. Anders haakt de kijker af.

2) Hitchcock is soms ver weg

In een ver verleden heb ik op de filmschool termen zoals overshoulder, dolly shot of scherpteverlegging meegekregen. Regisseren voor 360°-video is totaal anders. Je kaders worden niet bepaald door de plaats van je camera of de lens die je kiest. De ruimte is je shot. We moeten de filmtaal deels opnieuw uitvinden. Een close-up kan perfect, maar dat doe je door karakters dichter bij de camera te laten komen. De mise-en-scène binnen een shot is dus heel belangrijk. Je ziet heel veel technieken uit het theater of de gamingindustrie binnensluipen in de 360°-videowereld.

3) Dome VR

VR, AR, 360°-video, … allemaal immersieve technologieën, maar toch zijn er heel wat verschillen. Zo is animated VR meestal interactief en kun je rondlopen in een fictieve wereld. De immersie is daar totaal, je voelt je echt deel van die wereld. Dat is bij 360°-video niet altijd het geval. Met een teleurgestelde kijker als gevolg. 360°-video blijft vaak steken in Dome VR, waarbij je als kijker alleen mag toekijken, je perspectief niet verandert en je niet kunt rondlopen. Alles blijft statisch. Tracht dat, indien mogelijk, te vermijden. Geef je kijker een rol in het verhaal, plaats je camera op een bewegend voorwerp (logisch binnen het verhaal), maak van je camera een karakter, ga voor point of view-opnames en voor maximale dynamiek. 

4) Location, location, location …

Je locatie wordt een karakter op zich. Besteed daar dus extra aandacht aan. Een goede VR-scène moet je triggeren om die opnieuw te bekijken, de zogenoemde multilayer scenes. Dat effect krijg je alleen als de locatie genoeg vet heeft. Zorg dat de kijker redenen heeft om rond te kijken. De actie mag zich niet alleen in één deel van de sphere bevinden. Je moet de aandacht van de kijker dus gaan leiden, anders mist hij zaken. Maar zo subtiel dat het niet opvalt. Je kan dat doen met licht, geluid, haptics, … Maar hoe meer je de kijker wilt leiden, hoe meer die zijn eigen parcours wil verkennen. Een evenwichtsoefening dus. 360°-videoregisseurs spreken dan ook over presence design: je shot zo opbouwen dat de kijker denkt dat hij echt aanwezig is.

5) De bomma ligt wel wakker van de kwaliteit

Saaie technische discussies over het aantal 'K' je video het best kan hebben, probeer ik altijd te vermijden. Een normale mens ziet het verschil amper en slechte content blijft slecht. Ook al film je in 8K. Bij 360°-video is dat toch een ander verhaal. Op consumer-camera’s zie je de letters 4K duidelijk blinken. Maar dat is de kwaliteit van de volledige sphere. Als je de video bekijkt via een VR-bril hou je per oog amper SD-kwaliteit over. Back to the eighties zeg maar. En daar stoor je je als consument wel aan. Kies je camera, en dus kwaliteit, vooral in functie van later gebruik en platform. Is het voor social media en wordt het vooral bekeken op een smartphone, dan kom je perfect weg met de Ricoh Theta of de Samsung Gear. Wil je professionele 360°-video die je ook kunt bekijken via VR-bril dan is een camera zoals de Insta 360 Pro een fijne keuze!

Come back and stay for good this time

VR bestaat al meer dan vijftig jaar, maar is nooit echt doorgebroken ondanks de vele pogingen. Sterft VR een stille dood zoals bijvoorbeeld 3D-tv? Ik denk het niet. Er is nu al meer kwaliteitsvolle content, 360°-video op je smartphone werkte als katalysator en de prijzen van camera’s en brillen blijven dalen. Gaan we onze tv-toestellen dan massaal buitengooien? Dat denk ik dan ook weer niet. VR is een evolutie, geen revolutie. Bekijk VR meer als add-onproduct, als deel van je (toekomstige) mediamix.

Schrijf.be gastblogger

Oliver Op de Beeck is zaakvoerder van het digitale marketingbureau Kreatix.
 

Oliver Op de Beeck over conversie verhogenHet mooiste aan een website is dat die de verkoopklus voor u kan klaren. Maar dat lukt alleen als u uw website zo optimaliseert dat het voor uw bezoekers gemakkelijk is om een actie te ondernemen. Wij geven drie tips om de conversie op uw website te verhogen.

 

Conversie is een algemene term voor een actie. Welke acties belangrijk zijn, is voor elk bedrijf anders. Bij Kreatix hanteren wij drie soorten conversies:

1. offerteaanvraag (primair)
2. gratis websiteanalyse (secundair)
3. inschrijving op de nieuwsbrief (tertiair)

Wij hebben natuurlijk het liefst dat u meteen een offerte aanvraagt. Doet u dat niet? Dan analyseren we graag uw website. Als u toch nog afwachtend bent, hopen we dat u zich alvast inschrijft op onze nieuwsbrief. Onze website is geoptimaliseerd voor deze drie conversies.

TIP 1: Optimaliseer uw above the fold

Het belangrijkste deel van uw website is het stuk dat wordt ingeladen zonder dat uw bezoeker hoeft te scrollen. In vakjargon heet dat stuk: above the fold. Waarom het zo belangrijk is? Omdat daar geen actie vereist is. Dat is wat uw bezoekers meteen te zien krijgen. Het is het deel van uw website dat prospects moet overtuigen om verder te kijken. Belangrijk: willen ze toch al actie ondernemen? Zorg dan dat ze dat ook kúnnen.

We starten met een voorbeeld hoe het niet moet. Let wel: ik nuanceer even door te zeggen dat dat niet per se een slechte website is. Misschien willen de makers ervan gewoon een bepaalde beleving meegeven en is conversie niet hun hogere doel. Dé waarheid over een goede site bestaat niet.

Voorbeeld van foute aanpak

Ik haalde het logo weg om de privacy niet te schenden.

Wat mis ik hier? Ik zie de slagzin 'wellness voor uw wagen' maar dat zegt mij weinig. Mijn auto 'leeft' niet, dus ik hoef die niet te verwennen. Wat ik wil is een carwash met een handige bereikbaarheid, betaalbare prijzen en eventueel persoonlijk advies. Openingsuren staan er wel, maar ik heb geen idee waar de carwash gelegen is. De elementen staan ook raar en de foto erachter is te druk. Ik vind deze above the fold niet geslaagd, omdat ik niet getriggerd ben om verder te kijken. Ik wil meteen alle info.

 

Voorbeeld van goede aanpak

 

Over naar een goed voorbeeld nu van een andere carwash. Deze website is al veel duidelijker voor mij. Ik zie meteen de prijzen. Het adres en de openingsuren staan mooi onderaan. En ik krijg zelfs een cookiemelding, wat wil zeggen dat ze in orde zijn met GDPR. Ik zou dus eerder bij dit bedrijf mijn wagen laten wassen.

TIP 2: Kies één doel per pagina

Verwar uw bezoeker niet met te veel keuzes. Er bestaat zelfs zoiets als 'keuzestress'. Hanteer daarom het KISS-principe: keep it simple, stupid!

Kies één doel per pagina. Bij Kreatix hebben wij verschillende dienstenpagina’s op onze website.

Ik illustreer dat met een voorbeeld, namelijk onze pagina 'website laten maken'. Die is zo opgebouwd dat u op het einde overtuigd bent om een website te laten maken bij ons. Waarom? Ons primaire doel is een offerteaanvraag, dus onze structuur ondersteunt dat.

We bespreken de problematiek van websites, bieden oplossingen, laten recensies van klanten zien en sluiten af met een overzichtelijk contactformulier waarbij u meteen een offerte kunt aanvragen. We sturen u niet door naar onze marketingpagina’s, bieden u geen e-book aan of laten u zich niet inschrijven op onze nieuwsbrief. Wij willen alleen dat u een offerte aanvraagt. Sinds deze switch zien wij waanzinnige resultaten qua conversiepercentage.

Omdat u uw pagina’s zo gericht kunt opbouwen, voelen mensen zich meer aangesproken en gaan ze sneller contact opnemen. Zelfs onze knop is geoptimaliseerd: 'Ja, ik wil meer omzet!'

 

Zo doet Kreatix het

TIP 3: Meet om te weten

Vragen we prospects of ze Google Analytics hebben op hun site? Dan antwoorden ze meestal met 'ja'. Maar vragen we of ze die cijfers ooit bekeken? Dan is het antwoord vaak 'nee'. Herkenbaar?

We doen allemaal graag alsof we mee zijn, maar in het opvolgen kruipt veel tijd. Nochtans: meten is weten. En binnen Google Analytics ligt een schat aan informatie voor u klaar.

Zoals:

● populairste pagina’s op de site: wat trekt de aandacht?
● tijd dat mensen op uw pagina’s blijven: is het interessant genoeg?
● bouncepercentage: welke pagina zit zo slecht in elkaar dat ze weggaan?
● hoe u wordt gevonden: komt het nu toch door die Facebook-post, of is het dankzij Google?
● het conversiepercentage van elk kanaal: als lezers van uw nieuwsbrief drie keer zoveel offertes aanvragen als bezoekers via LinkedIn, dan moet u meer de focus leggen op nieuwsbrieven.

En toch gebruiken zaakvoerders deze tools niet. Het is complex, je moet het leren en het is tijdsintensief. Maar als u dertig jaar geleden tegen iemand die een winkel had zou hebben gezegd dat hij al deze data kon krijgen, dan had die daar vast veel geld voor gegeven. Nu is het zaak om goed om te gaan met het overaanbod. Daarom hanteert u het best de 80/20-regel en kiest u voor een aantal optimalisaties en platformen.

De drie tips die ik hierboven geef, vallen binnen de 20% van de aanpassingen die 80% van de resultaten met zich meebrengen. Optimaliseer uw above the fold. Pas uw teksten aan volgens uw doelgroep en primaire doel. En meet uw inspanningen. Alleen zo kunt u een return on investment berekenen.


Dit artikel is geschreven door Oliver Op de Beeck, zaakvoerder en marketeer bij Kreatix. Een resultaatgericht marketingbureau met een oog op meer conversie. Ze bouwen websites die voor meer omzet zorgen. Meer informatie? Contacteer hem vrijblijvend.


 

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: CoolDoel

Vandaag 7 september is World Duchenne Awareness Day.  Klinkt niet meteen bekend in de oren? Bij Schrijf.be wel. En dat is geen toeval.

placeholderInzet en enthousiasme belonen

Tussen de vele berichten op mijn newsfeed sprong het verhaal van de kleine Manu uit Haacht meteen in het oog. Acht jaar, Duchenne-patiënt én gemeentegenoot.

Ik moet eerlijk toegeven dat die spierziekte me nauwelijks bekend in de oren klonk. Maar als papa van twee dochters greep Manu's verhaal me meteen aan. Met veel moed, enthousiasme en creativiteit zetten zijn ouders een geldinzamelactie op poten in samenwerking met de lokale middenstand. Zoveel inzet wilden we bij Schrijf.be belonen. Daarom werd de vereniging waarin Manu’s mama Conny zetelt - Duchenne Parent Project Belgium - ons nieuwe CoolDoel.

333 euro: dat bedrag stortte Schrijf.be op de rekening van de vereniging. Daarnaast stelde ik mijn pen vier uur gratis ter beschikking. Een aanbod waarop Duchenne Parent Project Belgium graag inging. Met een aankomend netwerkevent en de Duchenne-dag in 2019 kwam al snel de vraag om een uitnodigingsbrief en webpagina op te stellen. Zo gezegd, zo gedaan!

Ziekte van Duchenne bekender maken

Als copywriter ben ik dagelijks in de weer met commerciële teksten voor bedrijven groot en klein. Jezelf inzetten voor een goed doel en een heel klein steentje bijdragen voelt goed. En ja, ervoor zorgen dat meer mensen weten wat de spierziekte van Duchenne is - en belangrijker nog - wat de gevolgen ervan zijn voor de patiënten en hun dagelijkse leven, hoort daarbij.

Bent u niet meteen betrokken, maar wilt u meer weten over de ziekte van Duchenne en Duchenne Parent Project Belgium? Neem eens een kijkje op de website en noteer alvast de Duchenne-dag op zondag 26 januari 2019 in uw agenda. Manu, alle andere Duchenne-patiënten én hun ouders zijn u nu al dankbaar.

Oké. U bent overtuigd van het nut van een bedrijfsblog. Die is goed voor uw SEO-score, houdt uw website levendig en zet uw organisatie in de spotlights op sociale media.

Maar ... waar haalt u de mosterd? Relevante onderwerpen en insteken? En hoe houdt u die bij? Want er is niet altijd tijd om meteen te schrijven. Schrijf.be doet het met Feedly

Feedly: food for thought 

Feedly is een programma dat uw inspiratiebronnen of feeds overzichtelijk voor u verzamelt. U deelt er interessante sectorblogs in categorieën op. Zo duiken wij op de Schrijf.be-account in het marketingbad, dippen we onze teen in de schrijfpoel of vissen we in de SEO-vijver. Afwisseling troef! 

placeholder

Feedly 'voedt' u vervolgens met het belangrijkste en boeiendste nieuws van de blogs die u volgt. Zo krijgt u meteen een stevige portie updates op één onlinelocatie. Zonder dat u het hele web hoeft af te dweilen. 

Waar voedt ú zichzelf? 

Gebruikt u andere feedreaders of trucjes om bloginspiratie bij te houden? Deelt u dan uw geheim met ons in het commentaarvak? Ik smul met plezier van uw nieuwe info. 

Een veelvoorkomende vraag van onze klanten: "Een voegwoord aan het begin van de zin, mag dat wel?" Waarop wij antwoorden: "Nou en of, uw tekst wordt er zelfs beter van."

Tijdens de lessen Nederlands kregen we het nochtans ferm ingepeperd: zet nooit 'en', 'maar', 'want', 'omdat', … of een ander voegwoord aan het begin van de zin! Diezelfde leerkrachten hadden doorgaans ook "Een zin heeft een onderwerp en een werkwoord" in hun repertoire.

'En', 'maar', 'want' of een ander voegwoord aan het begin van de zin? Doen!

Wat doet een voegwoord aan het begin van de zin?

Een voegwoord aan het begin van de zin? Bij Schrijf.be zijn we fan. En wel hierom:

Ruggensteun voor voegwoord aan het begin van de zin

Welnu, verschillende taalautoriteiten verdedigen het gebruik van zinnen die beginnen met 'en':

  • Taalunieversum: "Ja, een zin mag beginnen met ‘en’. Wel is deze stijl minder geschikt voor zakelijke schrijftaal."
  • Genootschap Onze Taal: "Het is een hardnekkig misverstand dat dat niet zou kunnen. Grammaticaal is er geen enkel bezwaar tegen; het is vooral een kwestie van smaak en tekstverzorging."
  • Schrijfdokter.be®: "Verras met een spatje humor of een vleugje emotie. Of met 'en' vooraan. En ja: dat mag."

Voegwoord aan het begin van de zin: puur zakelijk?

Taalunieversum duldt trouwens nog andere voegwoorden: aan het begin van de zin zijn bijvoorbeeld ook 'of', 'omdat', en 'want' welkom. Maar altijd met de nuance dat deze stijl niet of minder geschikt is voor zakelijke teksten.

Toch pleit Schrijf.be ook in interne, b2b- of b2c-communicatie voor voegwoorden aan het begin van de zin: een inleidende 'en', 'maar' of 'want' maakt uw tekst meteen verteerbaarder voor uw lezer. En daar wint u ook bij. Want een prospect die afknapt op logge info, wordt geen klant.

Een voegwoord aan het begin van de zin past dan ook prima in zakelijke teksten.
Bijvoorbeeld in een commerciële e-mailing, een folder of een SEO-webtekst.

Experimenteer eens met een ander voegwoord

En wat met voegwoorden als 'hoewel' en 'terwijl', 'zoals' en 'opdat', 'behalve' en 'als', … ?
Zet ze aan het begin van uw zin, en laat de magie haar werk doen. Succes!

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Belezen

 

Schrijvers over schrijvenInspireert de vakantie u om zelf de pen ter hand te nemen? Maar hebt u geen idee hoe daaraan te beginnen? Dan kunt u natuurlijk uw licht opsteken bij een van de vele kwakzalvers die u opduikelt in de afprijsbak van de boekhandel.

 

 

Maar waarom wendt u zich niet direct tot de meesters van het vak? Vijf topschrijvers die hun inzichten deelden over het nobele schrijversambacht:

Stephen King – 'On Writing: A Memoir of the Craft'

Nauwelijks vijftien jaar oud, maar nu al een klassieker. Zelfs bij de literaire types die beweren dat ze zijn boeken niet lezen.

Topcitaat: "The scariest moment is always just before you start."

Godfried Bomans – 'Schrijven is schrappen'

Niet alleen een waarheid als een koe, maar ook de titel van een essaybundel over taal en schrijven.

Topcitaat: "Wantrouw elke drijfveer tot schrijven, behalve de vreugde van het formuleren."

Charles Bukowski – 'On Writing'

Een collectie brieven waarin dit enfant terrible zich uitlaat over schrijven en schrijvers. Geen gemakkelijke kost, maar beter verteerbaar met een goed glas bourbon.

Topcitaat: "Almost all poetry written […] is a failure because the intent, the slant and accent, is not a carving like stone or eating a good sandwich or drinking a good drink, but more like somebody saying, 'Look, I have written a poem … see my POEM!'"

Arthur Schopenhauer – 'In de tuin der letteren. Over de kunst van het schrijven'

Nog een notoire zwartkijker die zijn licht laat schijnen op het schrijversvak. Tweehonderd jaar oud, maar nog altijd actueel.

Topcitaat: "Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt; niets is moeilijker dan belangrijke gedachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt."

Ernest Hemingway – 'Ernest Hemingway on Writing'

Want bij wie ga je beter in de leer dan een Nobelprijswinnaar?

Topcitaat: "The first draft of anything is shit."

Geen tijd voor een duik in de wereldliteratuur? Test dan eerst het water met onze hapklare schrijftips.

Waarom een 404-pagina belangrijk isU investeert in een bedrijfssite die top is: met sterke teksten en passende beelden. Maar wat met de 404-pagina, die meldt dat een URL niet meer bestaat? Vraagt uw webdeveloper hoe die 404 er moet uitzien? Dan zegt u misschien: "Gewoon, iets met page not found, zeker?" En zet u meteen honderden klanten in de kou. Zonde.

Ontdek drie goede redenen om wel te investeren in een goede error page.

1. Verhoog uw conversie

Geef toe: botst u op een mormel van een 404-pagina? Dan klikt u snel weg en verlaat u de site. Besef: úw bezoekers doen net hetzelfde.

Het omgekeerde is ook waar: met een vriendelijke 404-pagina lokt u uw klant toch naar binnen. De offerteaanvraag blijft binnen handbereik.

2. Versterk uw imago

Alleen uw verkooppagina's pimpen? Met uw 404 als het lelijke eendje? Vermijd dat. Zo toont u dat het u niet alleen om geld te doen is. Een zegen voor uw imago.

3. Vergroot gratis uw naamsbekendheid

Error pages die eruit springen, worden de hemel in geprezen. Internet staat vol met lijstjes van 'de leukste 404-pagina's'. En ook de sociale media pikken ze gretig op. Reclame is nog nooit zo goedkoop geweest!

Zó maakt u een goede 404-pagina

Een bezoeker die op uw site blijft, lovend is over uw imago én gratis promo voert?
Maak nu uw sterke 404-pagina.

Pluisjes dansen vederlicht in de laatste zonnestralen. Een zwoele bries aait zacht uw haar. Een bronzen bink komt de patio opgelopen, sportschoenen losjes aan zijn polsen bungelend. Op zijn knappe gezicht parelen minuscule druppeltjes zweet. Hij drukt een natte kus op uw gloeiende wangen. U kietelt speels zijn kuiten en duwt hem richting de buitendouche. Hier laat u ijskoel water uit de kraan spetteren, knipoogt u naar hem en houdt u het gordijn uitnodigend open. Daar blinkt centraal een fles Smooth Soapie. Het douchedoek sluit. Toehoorders horen nu alleen nog zacht geklater en gesmoord gegiechel ... 

placeholder

Maak me nu nog eens wijs dat u géén Smooth Soapie zou kopen, nadat ik dit idee in uw hoofd heb geplant? 

Copywriting betekent voor mij scenario's schrijven. Sfeer scheppen. Subtiele story's serveren. En seizoenen? Die zijn daar de perfecte basis voor. Let er maar eens op. Hoe advertenties en spotjes naadloos inspelen op lente, zomer, herfst en winter.

Quattro stagioni, per favore!

Vivaldi wist het in 1723 al. Zijn meesterwerk 'De vier jaargetijden' zette de perfecte toon voor elk seizoen. En dat is ook wat wij – woordbarden – doen. We zoeken gefocust de juiste getijdesnaar. En zodra we die te pakken hebben, bespelen we ze genadeloos.

Ice ice, baby!

Suft en puft u tijdens een snikhete zomer uw uren uit op kantoor? Dan wuiven wij u verkoeling toe met woorden als ijskoud, bries, vederlicht, ... Uitdrukkingen die u associeert met opluchting, frisheid en ontspanning.

Wilt u dus sfeer scheppen in uw tekst? Denk dan aan woorden die u zelf met het thema verbindt. Gebruik beelden en vermijd letterlijke omschrijvingen. U zult zien: dat schrijft een stuk vlotter én is nog eens leuk om doen ook! 

Bweurk, plastisch schrijven, kunt u het zich zelfs niet inbeelden? Geen probleem, laat de seizoensarbeiders van Schrijf.be erop los houwen! Tot we het beeld scheppen dat u voor ogen hebt.

Out of office, toch aan het werk

Vakantie: dat lijkt vandaag niet meer te bestaan. Toch niet als ik de recente out-of-officemeldingen lees. Out of office zijn mijn contactpersonen wel. Maar in vakantiemodus: dat niet. En dat vind ik jammer.

Enkele voorbeelden:


"Hallo,
Ik ben met vakantie tot 1 augustus. Beperkte toegang tot mijn mails. ’s Avonds probeer ik u te antwoorden."

"Tot 25 juli ben ik er niet. Voor dringende vragen mag u me steeds sms’en op <telefoonnummer>."

U mag - nee moet - uw batterijen opladen

’s Avonds mail lezen? Werken via sms? Noem het bewonderenswaardig. Of noem het zonde. Want dient vakantie niet om even weg te zijn van alles en iedereen? Om onze hersenen rust te gunnen? Ik geloof steevast in de heilzame werking van echte vakantie: eerst de batterijen opladen om daarna weer het beste van uzelf te geven.

Out of office is ... out of office

Dus ijverige contactpersonen: laat die mailbox gesloten. U hebt het hele jaar hard gewerkt. Die vakantie hebt u wel verdiend. Blaas uit, geniet en kom als herboren terug. Ik wacht wel op u. En als het écht dringend is, hebt u vast sympathieke collega’s die mij verder helpen.

Ik ben trouwens niet de enige die u uw vakantie gunt.
Met een professionele out of office wekt u bij niemand frustratie. Doen!

Wat vindt u trouwens? Werken op vakantie: ja of nee?
Laat maar weten - ik ben benieuwd!