Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

We laten het achterste van onze tong niet zien, werken hard, zoeken naar compromissen. Het zijn Vlaamse trekjes die bekend staan bij buitenlanders én bij ons. Maar blijkbaar hebben wij nog andere eigenaardigheden. Gedrag dat ik zelf nooit eerder als 'raar' beschouwde – tot een Nederlander me erop wees. Eigenlijk doen wij echt wel gekke dingen.

Sorry, sorry, sorry

Nederlander, Fransman, Amerikaan, … De hele wereldbevolking zegt te vaak 'sorry'. Maar wij spannen toch wel de kroon. Loopt iemand tegen ons? Dan excuseren wij ons bij hem. De wereld op zijn kop. Of hoe je te beleefd – ja zelfs bijna onnozel – kunt zijn.


Warm hé vandaag

Wij zijn geen grote praters, al zeker niet tegen onbekenden. De gemiddelde Belg huivert voor een potje smalltalk. Gelukkig hebben we daar een ijsbreker: het weer! Altijd weer dat … weer. Vergeef het ons.

Honger?

Vraagt iemand ons of we honger hebben? Dan geven we niet meteen een duidelijke 'ja' of 'nee'. We kijken éérst op ons horloge. Alsof we even moeten checken of het 'tijdgewijs' al is toegelaten om te  eten.

Rennen maar!

U moet ons eens bezig zien op een perron. Komt de trein in de verte aangereden? Dan zet de hele wachtende meute zich in beweging. Iedereen stapt mee in de rijrichting van de trein, in de hoop dat de treindeur zich pal voor onze neus opent.

Gegroet

We zijn nogal onhandig in elkaar begroeten. Misschien komt het omdat we er geen regels voor hebben. De ene keer zeggen we gewoon hallo, de andere keer steken we onze hand uit. Regelmatig geven we ook een kus: soms één, soms drie. Geen buitenlander die eraan uit kan en ik eerlijk gezegd ook niet.


Kent u nog voorbeelden van vreemd gedrag? Deel ze met ons.

 

Vindt u de taalontwikkeling van peuters ook zo fascinerend?

Zelf heb ik thuis een taalvaardig exemplaar van bijna 2,5 jaar rondlopen. Sinds hij praat, val ik – om het met een cliché te zeggen – van de ene verbazing in de andere. Naast het feit dat ik vermoeider ben. Want ja, een hele dag naar die woordenvloed luisteren én passend antwoorden: het vraagt een extraatje. Eentje dat ik trouwens met veel plezier geef.

Taalontwikkeling = kinderspel

Hoe doet hij dat in godsnaam, Nederlands leren? Gaat dat vanzelf? Doet hij er bewust moeite voor – als in: ’s nachts stiekem studeren? Pikt hij toevallig dingen snel op? Of erfde hij simpelweg mijn taalgenen?

Aanstormend talent

Sinds ik bij Schrijf.be werk, bekijk ik zijn woord- en zinsconstructies met een frisse blik. En vol trots stel ik vast dat hij potentieel heeft om mijn opvolger te worden. Wat denk jij, Wim?

Schrijftips onder de knie

Totaal onbewust past hij een reeks Schrijf.be-schrijftips succesvol toe – in gesproken taal welteverstaan.

  • Hij voert constant oorlog met kunnen: nog nooit gebruikte hij dat woord, of een vervoeging ervan. Hoe zot is het dat hij nu al snapt dat die ontkrachter geen enkele overtuigingskracht heeft? Want dat is wat hij wil: overtuigen en zijn zin krijgen.
  • Hij last af en toe een elliptische zin in, een zin zonder werkwoord: flink, jongen! Zo verbreekt hij de monotone zinscadens. En houdt hij mama’s aandacht vast.
  • Hij maakt korte zinnen met simpele woorden: jep, hij snapt het helemaal. Hij verpakt zijn boodschap eenvoudig. Zo heeft hij meer kans om die rozijntjes te krijgen. Of dat denkt hij.
  • Hij stelt vragen – en veel: goed bezig, Pär! Vragen zijn krachtige communicatie-instrumenten. Zo houdt hij papa bij de les – zelfs wanneer hij voetbal kijkt. En of dat veelzeggend is.

Normaal gezien is bescheidenheid my middle name. Maar op de taalkwaliteiten van mijn zoon ben ik trots. En terecht, toch?

Werk aan de winkel

Maar goed: voor u mij bekijkt als een moeder die alleen het schone in haar kind ziet, beken ik dat er nog werk aan de winkel is. Voor de egotest faalt hij. Grandioos. Want ikke ikke ikke is een van zijn lievelingswoorden. Ach, nog tijd genoeg om dat akkefietje bij te schaven.

schrijftips peuterspel

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

Achter de façade van geld, massaconsumptie en burn-outs schuilt de fascinerende wereld van gehaaide marketingbonzen. Ze zijn zo machtig dat ze er een eigen woordenschat op na houden. Move over, Van Dale: hier komt marketingblabla voor gevorderden.

U commiteert toch ook?

Willen we snel even schakelen of ons game plan wel agile genoeg is? Strak plan, zolang we genoeg commitment hebben van alle partijen, komen we wel tot een consensus. Dankzij ons corporate DNA kunnen we moeiteloos massa’s producten uitrollen. Zolang we maar op hetzelfde level zitten!

Vive le ROI!

Als we onze return on investment willen bewijzen, zullen we toch lean & mean moeten levelen. “Snel naar de boardroom om onze pitch te finalizen!”, zou ik zeggen. Volgens de SWOT-analyse van ons bedrijf, moeten we ervoor zorgen om niet terecht te komen in een bottleneck. Via best practices en synergie zullen we onze young potentials moeten triggeren om een marktconforme oplossing te vinden.

Heb ik u genoeg challenge gegeven?

Alle gekheid op een stokje: uiteraard is wat hierboven staat ietwat overdreven.
Maar toch: als coördinator hoor ik soms de gekste dingen van klanten.

Staan deze woorden in uw teksten? Besef dan dat niet iedereen ze zal begrijpen. Want niet iedereen heeft – zoals ik – een salesachtergrond of – zoals u – een marketingachtergrond.

Stuurt u uw b2b-teksten naar ons? Dan bent u gerust. Want onze copywriters herschrijven ze op zo’n manier dat ze duidelijk worden voor iedereen. Overtuigd? Grijp asap naar uw mobile device en neem contact met ons op.

 

 

placeholder

 

Bart Meese Gastblog Whatsapp relevant organisatieBart Meese is Happiness Manager bij Socialemediaburo.be. Die jonge onderneming helpt bedrijven en organisaties om meer uit hun sociale media te halen. In oktober 2018 kreeg ze de Unizo-prijs voor meest beloftevolle West-Vlaamse kmo.

1. WhatsApp telt meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd

Over de populariteit van de app bestaat geen twijfel. Facebook, eigenaar van WhatsApp, denkt dat de app begin 2019 de kaap van 2 miljard gebruikers zal overschrijden.

Exacte cijfers over het WhatsApp-gebruik in België zijn er niet beschikbaar, maar als we kijken naar Nederland – onderzoek uitgevoerd door marketingfacts.nl – dan zien we dat er ruim 11,5 miljoen Nederlanders actief zijn op WhatsApp. Daarmee heeft WhatsApp Messenger ingehaald, die andere populaire berichtendienst van Facebook. Recent onderzoek van Howaboutyou.nl zegt dat tegen eind 2019 70% van alle Nederlandse overheden WhatsApp zal gebruiken.

2. Uw doelgroep is erop actief

Als u weet dat WhatsApp heel populair is dan is de kans groot dat uw doelgroep erop actief is. De basisregel luidt: ga daar waar uw doelgroep actief is. WhatsApp is een heel laagdrempelig kanaal, aangezien veel mensen de app op hun smartphone hebben staan en gebruiken. De valkuil voor veel organisaties is om zelf een app te ontwikkelen die mensen moeten installeren, wat voor veel gebruikers een drempel is.
 

3. Verschuiving naar meer privéberichten

Een trend die we de laatste jaren steeds meer zien, is dat mensen hun vragen stellen aan organisaties via privéberichten. Vroeger gebeurde dat vaak via openbare berichten op Twitter en in mindere mate op Facebook.

Omdat WhatsApp voor veel mensen een belangrijk communicatiekanaal is geworden, verwachten ze ook dat ze via dit kanaal vragen kunnen stellen aan organisaties en bedrijven.

Welke organisaties goed bezig zijn op WhatsApp leest u hier.

4. WhatsApp is gratis (en blijft dat ook voor gebruikers)

Waar is de tijd dat WhatsApp betalend was? In het begin van zijn bestaan was WhatsApp gratis te gebruiken, nadien kostte het 0,89 cent per jaar. Dat is verleden tijd en WhatsApp is gratis voor alle gebruikers.

Let wel op: WhatsApp kondigt aan om in de toekomst met advertenties te werken. Daarnaast komt er een betalingssysteem voor bedrijven en organisaties. Maar dit systeem geldt voor het extra versturen van berichten. Wanneer mensen aan een organisatie een vraag stellen via WhatsApp kunt u die – binnen 24 uur – gratis blijven beantwoorden. Lees er hier alles over.

5. WhatsApp Business biedt heel wat mogelijkheden

WhatsApp Business is de zakelijke variant van WhatsApp die organisaties en bedrijven heel wat mogelijkheden biedt om te communiceren met hun doelgroep. Zo maakt u bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aan, hebt u verschillende standaardantwoorden en kunt u openingsuren instellen. Zo kunnen bedrijven nog beter communiceren met hun doelgroep. Belangrijk om te weten: WhatsApp Business is op dit moment alleen beschikbaar voor Android-gebruikers.

Is WhatsApp Business noodzakelijk? Wij vinden van niet. Met WhatsApp Messenger kunt u als bedrijf of organisatie al heel veel. Belangrijk als organisatie is dat u beschikbaar bent en dat uw doelgroep u kan bereiken.

WhatsApp-trends van 2019?

Een van de trends van 2019 is dat een-op-eencommunicatie belangrijker wordt. Steeds meer mensen gaan bedrijven en organisaties berichten sturen via messagingapps zoals WhatsApp en verwachten daarop ook een antwoord. Voor organisaties zal het de uitdaging zijn om deze ‘nieuwe’ kanalen ook juist te omarmen.

Voor marketeers wordt WhatsApp een nieuw platform waarop ze kunnen adverteren. Zo hoopt Facebook aan WhatsApp geld te verdienen.

WhatsApp Business wordt mogelijk ook beschikbaar voor iOS. Alhoewel dat niet zeker is, want Apple wil zijn eigen messagingkanaal iMessage uitspelen.

WhatsApp Entreprise wordt gelanceerd. Deze app laat grote bedrijven en organisaties toe om een grote berichtenstroom te verwerken.

Interesse om bij te leren over de mogelijkheden van 'WhatsApp voor zakelijk gebruik'? Word lid van Someflex en u krijgt onmiddellijk toegang tot alle lessen!

Wilt u een sms om uw klant te krijgen? Is een informeel bedrijf? Is het verhaal op tijd geschreven? Bingo: Nederlandse Nederlander Schrijf.

Werkt machinevertaling al zoals het hoort? We schotelen Google Translate ons homepagetekstje voor. En zien waar we uitkomen na vier vertaalstappen.

Met enkele Europese talen begint de tekst al meteen te hinken. Toch begrijp je nog net wat er ongeveer wordt bedoeld:

 

Maar bij een wat exotischere hink-stap-sprong, verslikt Google zich meteen:

 

Vertalers hoeven nog niet meteen voor hun job te vrezen.
Om nog maar te zwijgen van hertalers ...

  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Verhip!

It’s the most wonderful time of the year. Zingt u dat ook zo graag mee uit volle borst? Ik wel! Want Santa Claus is coming to town. Samen met Rudolph the Red-Nosed Reindeer. Dus Let it snow, let it snow, let it snow. En haal die kerstkaartjes maar boven. Want geen kerst zonder kaart.

 
Weetjes over de kerstkaart
 
Wist u dat:
 
  1. er zelfs in de middeleeuwen al kerstwensen werden verstuurd? Oké, niet echt verstúúrd – wel gegraveerd in hout. Met religieus tafereel erbij en al.
     
  2. de Engelse tekenaar John Callcott Horsley de eerste kerstkaart ontwierp? Hij schetste een gezin dat kerst viert. En voegde er de legendarische woorden aan toe: A Merry Christmas and a Happy New Year to You.
     
  3. de kerstkaart de populairste jongen onder de wenskaarten is? Van alle kaarten die de deur uitgaan, heeft liefst 75 procent bomen, slingers, rendieren en andere winterplaatjes.
     
  4. de kleinste kerstkaart amper 200 bij 209 micrometer meet? Dat is net iets breder dan een haar. Ontwerpers ervan: wetenschappers aan de universiteit van Glasgow, gespecialiseerd in nanotechnologie.
     
  5. kerstwensen een traditie zijn in de hele wereld? In het Afrikaans klinkt dat als Geseënde Kersfees en 'n gelukkige nuwe jaar, in het Fins als Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta en in het Vietnamees als Chúc mừng Giáng Sinh.

Sinterklaas. Duizenden kinderen ontdekken vandaag de conversierate van hun sinterklaasmailing. Wortel, suikerklontjes en pintje voor de schoorsteen? Helpt altijd, maar alleen een overtuigende brief levert écht wat op. Drie schrijftips om de sint volgend jaar nóg meer in de kosten te jagen:

Schiet wortel met een sterke call to action

Maak uw call to action ongemeen scherp en duidelijk. Zinsconstructies als Ik zou graag ... of Ik wil u graag vragen ... doen sinterklaastenen opkrullen. Schrijf de goedheilig man rechttoe rechtaan exact wat u van hem verlangt.

Lijstjes als suikerklontjes

Maak de bladspiegel aangenaam om te lezen. En breng afwisseling. Lijstjes zijn dan hééél handig. Ze maken de informatie hapklaar en gemakkelijk scanbaar. Denk goed na over de volgorde. En plaats het duurste strategisch als eerste.

PS voor een pintje

Sluit af met een samenvattend PS. Kom origineel uit de hoek en geeft de sint nog een ultieme aansporing. Op zijn leeftijd wordt een mens al eens vergeetachtig. Herinner hem daarom nog eens aan wat hij écht niet mag vergeten.

placeholder

Als copywriter vreet ik letters. En in één periode van het jaar mag u dat heel letterlijk nemen. Nú. Wanneer Sinterklaas en Zwarte Piet op onze daken klauteren. En ik me ziek eet aan ... letterkoekjes.

Over 'pieknieken' en 'nicnacjes'

Wat ik de afgelopen jaren merkte? Dat haast niemand de officiële benaming 'letterkoekjes' in de mond neemt. Nee, iedereen zwiert er zijn dialectwoord tegenaan. Heerlijk vind ik dat!

Als West-Vlaamse spreek ik altijd van 'pieknieken'. En in Antwerpen eten ze 'nicnacjes'. Twee oké-woorden, vind ik dat. Het is pas op mijn achttiende dat ik steil achterover val. Wanneer een Oost-Vlaamse vriendin mij 'mokskes' aanbiedt. Ik verstar drie seconden, en vraag haar om dat woord te herhalen. Maar het komt er op identieke wijze uit.

Een 'lekker mokske' betekent in West-Vlaanderen net iets anders. Check maar eens bij Google Afbeeldingen ...

Hoe noemt u de letterkoekjes? Ik ben benieuwd!

 

Sinterklaas

Het is weer zover. Buiten is het kouder, ik heb een vervelende verkoudheid en zin in wild. Dus is het herfst. Mijn favoriete seizoen. De nieuwe collectie in de kledingwinkels, de gekste paddenstoelen bij de groenteboer, rustige jazz tijdens gezellige regenvlagen, ... I love it. Er is maar één ding dat me stoort aan de herfst.

 

placeholder

Ongerijmd

Het gaat me niet zozeer om het seizoen. Wel om het woord. Herfst ... rijmt nergens op. En ik word daar nerveus van. 

Ik ontdekte het toen ik jaren geleden een Urbanus-strip las. Een van de personages wilde rijmen met herfst, en dat bleek niet te lukken. Dat pikte ik niet als kind.

 

Uren, dagen brak ik er mijn hoofd over. Er moest toch iets rijmen op herfst? Het hele alfabet en talloze woordenboeken passeerden de revue. Maar nee. Niets rijmde op herfst. En tot op de dag van vandaag stoort me dat. (Ja, ik weet wat 'neurose' betekent, dank u!) De eerste die een nieuw woord lanceert dat erop rijmt? Die ben ik eeuwig-en-een-dag dankbaar.

Tot voor kort koesterde ik de illusie dat ik jong was. Ik ben 32 jaar. Ik herken een goede Swish Swish op kilometers afstand. En ik weet dat Acid geen zure jongen is. Maar toen kreeg ik mail. *Ping*

"Hoi Liesbet-Ann

Ik las net je tekst. Top! 

placeholder

placeholder

placeholder

placeholder"

Leuk! Een tevreden klant, dacht ik. Tot ik mijn analytische geest op de mail losliet. En de emoticons probeerde te interpreteren. My mistake.

Emoticons = stress

De smiley was duidelijk. De klant vond de tekst grappig. Gelukkig, want zo was-ie ook bedoeld. Maar dan die aap. Die houdt zijn handen voor zijn ogen. Alsof hij zich schaamt. En het mannelijkheidssymbool? Dat riep meteen de wildste ideeën op. Ik móést weten wat die laatste twee emoji's betekenden. Dus klopte ik aan bij mijn goede vriend Google:

"These movements together form a worldly recognized gesture for confusion, misunderstanding, being lost, or helpless."

Rode wangen. Kloppend hart. Whoopsie daisy. Dat klonk helemaal niet positief. Ik schakelde een hulplijn in. En dit keer eentje met stromend bloed. Een vriendin die vlot 'Emoticaans' spreekt. "Oh, maak je geen zorgen. Hij vindt je teksten leuk."

Een zucht van opluchting. Fijn. Maar waarom zegt Google dan dat mijn klant verward is? Of nog erger: zich hulpeloos voelt? Tijd voor een cursus 'Emoji-taal'. 

Op emoticononderzoek

Helaas, pindakaas ... nergens een Assimil Nederlands-Emoticaans te bespeuren. En op het wereldwijde web botste ik vooral op kibbelende linguïsten. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om de 'taal' onder de knie te krijgen:

  • Emoji is een beeldtaal. Maar – oh ironie – als zender weet je nooit wat de ontvanger te zien krijgt. Want dat hangt af van het device dat die gebruikt. 
  • Emoji is cultuurgebonden. Met een onschuldige zwaaibeweging laat je een Chinees weten dat je hem nooit meer wilt zien. Stuurt een Japanner jou een drol? Wees dan niet beledigd. Hij wenst je gewoon geluk. 
  • Emoji evolueert, net zoals andere talen. Maar dan duizendmaal sneller. Zo wordt het voor een niet-native speaker erg moeilijk om bij te blijven. 

Torenhoge drempels. Maar daardoor laat ik me niet ontmoedigen. Want emoji's spelen een steeds prominentere rol in de copywritingwereld. Dus ben ik het aan onze klanten verschuldigd om mijn mini-onderzoek verder te zetten. Hoe versterken emoji's commerciële teksten? En horen ze ook thuis in zakelijke lectuur? To be continued ...

Tips? Bedenkingen? Post ze hieronder!

placeholder