Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Handleiding van Wim Van RompuyIk heb een handleiding: ze staat in onze welkomstbrochure, die nieuwe werknemers een vliegende start geeft.

Kortste weg

Hoe krijgt u iets van mij gedaan? Hoe jaagt u mij in het harnas? Waarvan word ik vrolijk? Bij Schrijf.be hoeft u er als starter niet naar te gokken. En niet door scha en schande te ondervinden wat de anciens al donders goed weten: hoe ze hun baas aanpakken. Dat bespaart beide partijen geween en tandengeknars. Nieuwsgierig? Zo pakt u een Wim Van Rompuy aan.

Geen vrijbrief

Egotripperij, denkt u? Absoluut niet. Want een handleiding haar naam waardig, slaat spijkers met koppen. Dus moet het 'onderwerp' ervan met de billen bloot: mijn kleine kantjes komen net zo goed aan bod als mijn vaardigheden. En hoe ik hoop dat ik ben net zo uitdrukkelijk als hoe ik weet dat ik overkom. Want wees gerust: iedere Schrijf.be-medewerker nam mijn handleiding onder, euh, handen.

Een persoonshandleiding geeft hem trouwens ook het signaal dat ik geen perfectie verwacht. Anders moest ik mezelf stante pede ontslaan. Wat dan wel? Dat hij zijn eigen onvolkomenheden onderkent. Dat is de eerste stap om ze te polijsten.

Wat mijn handleiding níét is? Een vrijbrief om met collega's te communiceren zoals ík dat wil. Nee, het is niet meer dan een beschrijving van mijn 'ingebakken' manier van interactie. Ze bewierookt noch vergoelijkt mijn gedrag of mijn karaktertrekken. Ja, ze is weliswaar de snelste weg naar een snel en bevredigend resultaat. Maar medewerkers mogen gerust andere paden bewandelen die hen meer liggen. Want ik moet me net zo aanpassen aan hen, als zij aan mij. Alleen vinden we met mijn handleiding sneller de gulden middenweg omdat we dan tenminste al weten waar één straatkant ligt.

Goed gestolen

Verfrissend idee, zo'n persoonshandleiding? Bedankt, maar het is niet het mijne. Ik stootte er in LinkedIn op, waar diverse Amerikaanse CEO's het promoten. En beter goed gestolen dan slecht bedacht, toch?

Want dat onze interne communicatie er beter van wordt, staat als een paal boven water. Daarom vindt een nieuwe werknemer mijn handleiding al meteen in onze ontvangstbrochure, samen met die van beide coördinatoren. En wil een Schrijfbe'er daar de zijne uit eigen beweging aan toevoegen? Graag!

Zeg eens: ook een idee voor u in uw bedrijf?

Valentijnsdates. You love 'em or you hate 'em. Daar zit je dan. Met een onbekende tafelgenoot. Koortsachtig zwetend boven die verdomd hete pasta. Vervelende stilte na vervelende stilte. Gegeneerd gestamel. Je eigen kauwgeluid oorverdovend in je hoofd. Slik. Hoe transformeer je die rottige avond in een daverend succes? Simpel. Dek je in met enkele originele oneliners. 

Serieus? 

Denk jij bij originele oneliners aan miskleunen zoals: 

  • Ik dacht dat spetters alleen uit de kraan kwamen, tot ik jou zag. 
  • Ik heet <naam>, hoe heet ben jij? 
  • Als jij een hamburger was, noemde ik je Mac Beauty. 

Echt? Dat is het eerste wat in je opkomt?  Wel euhm, ... in dat geval: veel succes!  

 

ValentijnYou had me at ...

Nee, slimmer is dan om te stelen zoals een artiest. Zoek je inspiratie bij 's werelds grootste schrijvers, filmmakers, zangers, ... Zelden verlegen om een rake quote. Befaamd om hun romantische woorden. Je hebt de keuze tussen:  

* de directe aanpak van Erik De Jong - aka Spinvis: 

als je zo lief wil zijn
ik weet het heel erg zeker
leg mij het zwijgen op
't is echt voor iedereen beter
als je zo lief wil zijn
neem me dan mee naar huis
leg je duim op mijn lippen
kus me dan en bijt mijn tong af

* ontwijkende moves, zoals Kings of Convenience

Even if I could hear what you said, 

I doubt my reply would be interesting for you to hear.

Because I haven't read a single book all year,
and the only film I saw, I didn't like it at all.

I'd rather dance than talk with you.

(Vrij vertaald: zelfs als ik kon horen wat je zei, betwijfel ik of je mijn antwoord interessant zou vinden. Want ik las geen enkel boek dit jaar en de enige film die ik zag, vond ik helemaal niets. Ik zou liever met je dansen dan praten.)

* een vooruitblik op morgen zoals Dory Previn

would you care to stay till sunrise
it's completely your decision
it's just that going home is such a ride 

(Vrij vertaald: blijf je niet tot zonsopgang? De beslissing is aan jou. Het is maar dat het zo ver rijden is naar huis.) 

* ontwapenende eerlijkheid, zoals de jongens van Blink 182:

In the car I just can't wait.

To pick you up on our very first date

Is it cool if I hold your hand?
Is it wrong if I think it's lame to dance?
Do you like my stupid hair?
Would you guess that I didn't know what to wear?
I'm just scared of what you think.
You make me nervous so I really can't eat.

(Vrij vertaald: in de auto kan ik haast niet wachten. Om jou op te pikken voor ons eerste afspraakje. Is het oké dat ik je hand vasthoud? Is het verkeerd dat ik dansen stom vind? Vind je mijn dwaas haar leuk? Wist je dat ik niet kon beslissen wat ik moest aantrekken? Ik zit in met wat je denkt. Je maakt me zo nerveus dat ik zelfs niet kan eten.) 

Rooskleurige raad 

Je ziet: er is voor elk wat wils! Maar de beste tip die ik je kan geven? Blijf toch maar gewoon jezelf. Of zet je gevoelens op papier


Verliefde groeten 

De Marliefdesdokter. 

liefdesbrief

(c) jandmranch.com

Een copywriter schrijft om te overtuigen. En wanneer hebben we die vaardigheid meer nodig dan in een liefdesbrief? Een van onze tips heet zelfs de partnertest. Toeval? Ik denk het niet.

Schrijf.be-tips

Het internet puilt uit van de adviezen, maar met onze tips komt u ook al een eind verder:

1. Eerst denken, dan doen. Schrijf er niet zomaar op los. Denk na over wat u wilt zeggen. Zéker als u uw brief met de hand schrijft. Stuurt u liever een e-mail? Overloop dan deze do's-and-don'ts

2. Schrijf voor uw lezer. Praat niet over uzelf, maar over uw hartendief. Vertel hoe gelukkig hij/zij u maakt.

3. Spreek hem/haar aan, stel vragen. Dan móét hij/zij u wel antwoorden!

4. Maak uw brief zo persoonlijk mogelijk. Zo voelt uw lezer dat de brief echt voor hem/haar geschreven is. Vertel open over uw gevoelens. En gebruik nooit 'beste', 'geachte' of 'met de meeste hoogachting'. Zegt u liever 'u' dan 'jij'? Laat dan toch maar de hoofdletter U vallen.

5. Beperk u tot één boodschap. Vraag en vertel geen 101 dingen. Dat verwart uw lezer alleen maar. U ziet hem/haar graag? Zeg dat dan gewoon.

6. Overtuig uw lezer. Zorg ervoor dat hij/zij geen enkel argument tegen uw betoog kan bedenken. Probeer ook duidelijk te maken waarom net u haar/hem zo gelukkig zou maken. Of maak duidelijk wat hij/zij misloopt, als hij/zij uw brief negeert!

7. Wees zeker van uw stuk. Of doe tenminste alsof. Ontkracht nooit uw eigen argumenten (of gevoelens, in dit geval).

8. Schrijf beeldrijk. Beschrijf uw liefde in beelden en taferelen. Gebruik plastische werkwoorden.

9. Kies uw woorden zo precies mogelijk. Heeft uw koosnaampje in sommige streken een negatieve bijbetekenis? Laat het dan vallen. En raak niet ontmoedigd. De weg naar le mot juste is niet eenvoudig.

10. Gebruik drieledige constructies. Zoals in de Latijnse les vroeger. Want de Romeinen, die waren meesters in het overtuigen.

11. Sluit af met een duidelijke call to action. "Bel me!" bijvoorbeeld, doet het altijd goed.

12. Hebt u nog tijd? Laat uw brief even liggen. Ga ergens uitwaaien, zet de tekst volledig uit uw hoofd en lees hem dan opnieuw. Met die frisse blik ziet u vast hoe het nog beter kan. En als u het écht goed wilt doen: lees hem dan eens hardop

Anti-copywritingtip

En dan nog één tip die voor copywriters absoluut not done is, maar voor uw brief essentieel:

gebruik superlatieven en overdrijf. (Dus ik herhaal: dit is géén goede copywritingtip!)

Writer's block?

Hebt u last van een writer's block? Daarmee weet Schrijf.be wel raad. En als het dan nog niet lukt, dan huurt u toch gewoon een Schrijfbe'er in! 

Gelukkige Valentijn!
  • Geschreven door
  • op
  • in de Categorie: Schrijf.tip

e-mail schrijvenSchrijft u een e-mail? Val met de deur in huis. En hou het kort. Maar hoe weet u dat u geen overbodige info geeft?

Eenvoudig: stel u voor dat u bij een zebrapad naast uw mailontvanger wacht tot het Ampelmännchen groen kleurt. Dat kan een minuut duren of een seconde – u hebt geen idee. Maar uw weet wel dat jullie wegen aan de overkant scheiden. Wat zegt u dán tegen uw gesprekspartner? Alleen het hoogstnoodzakelijke. En het belangrijkste eerst. 

Zit die Ampel-versie in uw hoofd? Schrijf ze dan neer. En verander er niets meer aan, want dat wordt uw mail. En díé wordt gelezen, omdat ... er bijna niets te lezen valt. Lekker makkelijk voor uw luie lezer!

"Teksten worden haast als kunstwerken beschouwd, terwijl het gewoon om techniek gaat." Schrijf.be-zaakvoerder en Schrijfdokter Wim Van Rompuy was op vrijdag 2 februari 2018 te gast in de Radio 1-studio van Jan Hautekiet. Het onderwerp op tafel? Heldere communicatie bij overheidsdiensten. 

Hautekiet maakt de balans op van drie jaar Heerlijk Helder: is er al iets veranderd? Of tiert de 'krommunicatie' nog welig? Een gesprek met Wim Van Rompuy (Schrijf.be), Karen Ghysels (ECC België, klant van Schrijf.be) en Francis Adyns (FOD Financiën): 

Schrijf.be bij Hautekiet: korte inhoud

Meteen naar een concrete passage springen? Klik op de tijdsaanduiding!

  • [00:00] Hautekiet voelt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën (in 2015 winnaar van het eerste Heerlijk Helder-label), aan de tand.
  • [04:00] Wim herwerkt een 'draak van een brief' tot een kraakhelder stukje communicatie.
  • [07:00] Wim onthult hoeveel teksten al door zijn kwalhanden passeerden – een "redelijk olympisch" getal volgens Hautekiet.
  • [07:55] Wim pleit ervoor om alle communicatie eerst te laten testen door de doelgroep. En om af te stappen van het idee van teksten als kunstwerk: "Het gaat gewoon om techniek." 

Hautekiet tweet Schrijf.be

  • [09:12] Karen Ghysels, directeur van het Europees Centrum voor de Consument (ECC België), getuigt over haar samenwerking met Schrijf.be. En vertelt hoe de Heerlijk Helder-campagne haar inspireerde om juridisch taalgebruik te laten varen: "We wilden de consumentrechten duidelijk overbrengen naar de mensen."
  • [10:10] Leeft de wil om helder te communiceren al bij de overheidsdiensten? Wim antwoordt met nuance: "Ja, dat merk ik hoe langer hoe meer tijdens de schrijftrainingen die ik geef als Schrijfdokter. Maar het loopt vaak stuk op het managementniveau."
  • [11:13] Hautekiet en Wim zoomen in op de schaamte die velen hebben om gezichtsverlies te lijden met hun teksten. En op de redenen voor die schaamte.
  • [12:07] Karen van ECC België besluit met een vooruitblik op de communicatieacties van ECC in 2018: "Het is een evenwichtsoefening tussen heldere taal en juridisch correct blijven."
  • [12:51] Hoe verzoent u juridische materie met begrijpelijke taal? Wim rondt af met een verhelderende suggestie. 

Meer video's boordevol nuttige tips en advies? Abonneer u op ons YouTube-kanaal.

Testimonial: voorbeelden van vragen

U overtuigde uw klant om als ambassadeur op te treden voor uw bedrijf? Dan belt u hem doorgaans even op voor een interview. Al is dat niet automatisch de beste basis voor een meeslepende testimonial. Een voorbeeld van zo’n gesprek:

  • "Wat vindt u van ons product?"
    "Goed … héél goed. En, euhm, degelijk."
  • “En van onze service?”
    “Ook prima. Degelijk. Geen klachten!”

Niet iedere tevreden klant is even welbespraakt. Hoeft ook niet, want uw prospect kickt net op een authentieke stem – zonder gladde reclamepraat. Maar met een karrenvracht gemeenplaatsen overtuigt u natuurlijk geen hond. Gelukkig ligt de oplossing voor de hand: stel de juiste vragen en krijg de juiste antwoorden.

Met een karrenvracht gemeenplaatsen overtuigt u geen hond.

Testimonials schrijven zichzelf (áls u ze goed voorbereidt)

Belt u uw klant uit het niets op om zijn mening te vragen? Dan heeft hij misschien helemaal geen tijd voor u. En maakt hij er zich snel vanaf. Daar staat u dan: met een handvol belegen clichés. Brouw daar maar eens een sprankelende testimonial mee.

Pak het slimmer aan: maak altijd een afspraak voor uw telefonisch interview. En vraag uw klant om zich voor te bereiden door middel van een voorbereidende vragenlijst. Zo gaat u tijdens het interview meteen naar de kern van de zaak. En verliest u allebei zo weinig mogelijk tijd.

Gedaan met oeverloos vissen naar complimentjes.

Vragen voor testimonials: voorbeelden

Wat zet u dan precies in dat vragenlijstje? Een paar tips:

  • Een goede testimonial vertelt een verhaal: van probleem naar oplossing. Speel daar bij uw vraagstelling al op in.
    In het vragenlijstje voor onze eigen testimonials staat bijvoorbeeld: "Hoe kwam u terecht bij Schrijf.be?" of "Wie schreef vroeger uw teksten?"
  • Peil naar concrete resultaten. Want die overtuigen beter dan vage reclamepraat.
    Bijvoorbeeld: "Is uw Google-positie er ondertussen op vooruitgegaan?"
  • Durf ook te vragen naar wat er níét zo goed was. Om er zelf uit te leren. En omdat het uw verhaal soms boeiender en geloofwaardiger maakt. Wees gerust: als u het slim verwoordt, schaadt het uw reputatie niet.
    Bijvoorbeeld: "Zijn er fouten gemaakt? En werden die dan ook snel rechtgezet?"
  • Omzeil nietszeggende antwoorden door vragen te stellen die de verbeelding prikkelen.
    Bijvoorbeeld: vraag niet "Wat zijn onze sterke punten?" maar "Hoe zou u ons omschrijven bij collega’s of vrienden?"
  • Vraag zeker of er nog een toekomstige samenwerking inzit. Want zo’n engagement doet wonderen voor de geloofwaardigheid van uw testimonial.

Gedaan met oeverloos vissen naar complimentjes. Gewapend met zo’n slim lijstje loopt uw interview op wieltjes. En dat leidt bijna vanzelf tot een dijk van een testimonial. Voorbeelden te over!

Beheert u uw website in een contentmanagementsysteem? Dan geef ik deze gouden raad: check altijd, echt áltijd, de velden van uw metatags. Anders riskeert u om een uitschuiver te maken. Zoals hier:

Foutje in de description tag

Kleine letters, van groot belang

'Typ hier waar je website over gaat in enkele zinnen!' Grappig? Ja. Professioneel? Niet echt. En sowieso is het een gemiste kans. Niet om hoger te scoren in Google, want deze pagina vertoeft al in de hogere regionen van de zoekresultaten. Wel om surfers te overtuigen om door te klikken. Maak daarom iets moois van elke description tag: toon de zoeker dat hij op uw site het antwoord vindt op zijn vraag, bijvoorbeeld door een trefwoordengroep te vermelden. En verpak die in een unique selling point en/of call to action.

Het voorbeeld hierboven bewijst dat kleine lettertjes wel degelijk van groot belang zijn. Daarom denken we bij Schrijf.be hard na over metatags: voor onszelf en voor klanten.

Meer weten over de description tag? Wim schreef er onlangs een boeiende blog over.

“Geen tijd, geen tijd. Hoezeer het me ook spijt”, hijgt het Wit Konijn terwijl het voorbijraast en in een hol verdwijnt. Alice volgt de pluizenbol en komt terecht in een Wonderland dat bijna haar dood wordt.

A teachable moment. Zeker voor schrijvers die opboksen tegen de klok. Probeert u binnen de tijd een tekst te schrijven? Wees dan geen Alice …
 

Timemanagement - rabbit hole

Flow doorbreken, is fout

Schrijven is een intensief proces:

  • Heerlijk als u in de flow zit en de woorden maar blijven stromen.
  • Frustrerend als u uw gedachteloop onderbreekt om hier en daar wat extra info te sprokkelen.

Bezondigt u zich aan dat laatste? Dan valt u in de spreekwoordelijke rabbit hole. En ondertussen [tik] tikken de [tik] seconden [tik] weg [tik].

Onverwachte wendingen

De metafoor van het konijnenhol komt niet uit mijn hoed.

WhatIs.com omschrijft ze zo: “Wie in een rabbit hole valt, wijkt af van de route die hij voor ogen had, neemt verschillende zijsporen en verandert enkele keren van richting. Hij belandt op een totaal onverwachte plek, zonder dat hij zijn oorspronkelijke bestemming bereikt.”

Tijdrovend en inefficiënt, dus. Het kost geen moeite om dat toe passen op het schrijfproces.

Schrijver op hol

U zit in the zone. Alles loopt gesmeerd. De woorden klateren neer.

Dan rolt plots – als een goedkoop rekwisiet – een duistere wolk voor de zon: u mist een stukje informatie, u komt niet op het juiste woord, u denkt aan een quote die u ergens noteerde …

U slaat meteen naslagwerken open, plundert het internet, begint te wroeten in de cloud. En voor u het weet, zit u tot aan uw nek in een konijnenhol. En omdat nieuwe informatie voor copywriters net Wonderland is, vertoeft u daar veel langer dan nodig.

Weg concentratie, weg kostbare tijd, weg train of thought.

Zó vermijdt u rabbit holes

Hol dus niet achter konijnen aan. Maar koester uw flow.

Ziet u een leemte in uw bronmateriaal? Noteer dan in de marge ‘aanvullen’ of ‘checken’. En merk op hoe uw flow intact blijft en uw tekst in recordtijd vorm krijgt.

Eerste draft klaar? Zoek dan heel gericht de ontbrekende puzzelstukken bij elkaar. En klaag nooit meer van 'geen tijd'.        

Dit blogartikel is gebaseerd op een tip uit het artikel
'How to Write Faster: 12 Unusual Productivity Hacks' van Enchanting Marketing.

Taal is een prachtig dingVandaag is het gedichtendag. Als copywriter ben ik elke seconde van elke dag met taal bezig. Zinnen neerpoten die samen een krachtig verhaal vormen. Doorspekt met uitdrukkingen die tot de verbeelding spreken.

Een plezier om te doen, echt waar. Maar mijn tekst blijft in een redactioneel jasje zitten. En dat is helemaal oké. Al ben ik soms, heel soms, stikjaloers.
Op die woordkunstenaars die met hun taalwerkjes het binnenste van mijn ziel raken.

Lees even mee.

Poëzie

Herman de Coninck schrijft in zijn Met een klank van hobo (1980) deze parel.

Verlanglijstje
Geef mij Nescio en Tsjechov, oude boeken.
Geef mij na mijn zoveelste kale reis
iemand die mijn twee haren uittrekt
en glimlachend zegt: je wordt grijs.
Geef mij alles en zeg: het is niets.

Geef mij niets en zeg: dat is alles.
Geef mij mezelf, geef mij jou.
Ik heb gezocht naar wist ik maar wat.
Geef mij nu eindelijk
wat ik altijd al had.

Muziek

Wat is er mooier dan wollige woorden op een ravissant ritme?
Bart Peeters voert me mee in zijn 'Kanonbal'.

Ik voel dat er nog iets in mijn mond
naar jou smaakt.
Ik voel dat er nog iets dat je zei
me kwaad maakt.
Ik vrees dat er nog niets echt op wijst
dat we erover zijn.

Ik voel dat er nog iets van jou door
me heen spookt.
Een herinnering aan soms maar een woord
me oppookt.
Ik vrees dat er nog niets echt op wijst
dat we erover zijn.

Van een steen kan je leren vliegen.
Liefde leert je liegen.
Leven leert je doodgaan.
Maar je vliegt in vrije val
als je leeft als een kanonbal.

Literatuur

Peter Terrin is een meester in het bedenken van … meesterlijke zinnen.
In Monte Carlo raakt hij me onder meer met:

"Een vogel in zweefvlucht trekt zijn aandacht, hoog tegen de hemel maakt hij steeds opnieuw rondjes, glijdt hij met de luchtstroom mee en keert zich er weer tegenin, als naait hij met zijn scherpe snavel lus na lus een onzichtbare scheur in de luchtlagen."


En welke taalstukjes voeren ú naar de zevende hemel?
Laat ons meegenieten en post ze hieronder.

Had u afgelopen dinsdag een belangrijke vergadering om 14 uur? Stond u te vloeken in de file? Of lag u ziek in bed?

Dan had u een goed excuus om de vierde Facebook Live-sessie van de Schrijfdokter te missen. Alleen zag u daardoor niet hoe hij de Spreektest uit de doeken deed.

Het goede nieuws? We bewaarden de video voor u. U bekijkt hem integraal hieronder.
Check ook de comments op Facebook voor handige links.