Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf blog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

placeholder

"Zeg juffrouw, heeft iemand u ooit verteld dat u heel laks bent?" 

Sta ik daar. In mijn lingerie. En ook nog eens in mijn blootje gezet. Door een dokter die mij van haar noch pluim kent. Hij stelt vast dat ik laks ben door mij met mijn armen en schouders te laten rollen. 

Gek. En grappig. Want ik begrijp hem natuurlijk wel. Hij bedoelt dat ik soepele ledematen heb. En verbindt er een woord aan dat figuurlijk inderdaad 'los' betekent. Maar dan in de zin van 'niet principieel' of 'niet streng'. Maar ook 'traag in het uitvoeren van een taak, zonder initiatief'. Je zou je voor minder tegen de ontblote borst gestuit voelen! Maar niet heus natuurlijk. :-)

Lakse taal

Overkomt u dat ook soms? Zo'n grappige taalverwarring? Bij de dokter, op het werk of in het zwembad? En was u slachtoffer of dader? Laat uw verhaal hieronder achter. Ik lees het graag!

 

Aan het woord: Cédric Raskin, verantwoordelijke Interne Communicatie bij DELA


Cédric Raskin is verantwoordelijk voor de interne communicatie bij uitvaartspecialist DELA. Al járen mag ik regelmatig wat schrijfwerk van hem overnemen. Wat Cédric dan ondertussen zelf doet? De neuzen in dezelfde richting krijgen.

Cédric Raskin over interne communicatie bij DELA"Ik geloof in de kracht van gesproken communicatie: in real life dus. Dan gooi je ook je lichaamstaal in de strijd. Daarom organiseren wij bijvoorbeeld tweemaandelijks een ontbijtsessie: iedereen op hoofdkantoor gezellig aan tafel. De CEO geeft wat uitleg, een medewerker stelt een project voor: die informele bijeenkomsten hebben impact. Maar er staan 850 medewerkers op de DELA-loonlijst. Die roep je niet voor elke mededeling bij elkaar. Heel vaak dus neemt het geschreven woord de fakkel over.”

Welke communicatiekanalen schakel je in?
"E-mail is voorlopig nog de populairste jongen van de klas. Helaas, want ik wil dat anders zien. Daarom werken we hard aan een nieuw intranet: dat wordt ons interne sociale platform. Medewerkers kregen al een sneakpreview, hun enthousiaste reacties geven me hoop dat we op termijn de stroom interne e-mails kunnen inperken."

"We hebben ook digitale nieuwsbrieven. Daarmee zetten we kort en krachtig strategische beslissingen in de kijker: de need to know. Terwijl de nice to know in ons personeelsmagazine Keskispas aan bod komt. Daar focussen we  vooral op collega’s en de verhalen die zij meemaken op de werkvloer: zo voelen zij zich ook gewaardeerd. En dat motiveert."

850 medewerkers roep je niet voor élke mededeling bij elkaar. Vaak neemt het geschreven woord de fakkel over.

Waarom investeert DELA zo in interne communicatie?

"Medewerkers zitten verspreid over heel het land. Een hoofdzetel in Antwerpen, een zetel in Luik, uitvaartcentra, crematoria, het repatriëringscentrum in Zaventem, … Daarnaast hebben we accountmanagers en adviseurs die op pad gaan, net als consulenten Nabestaandenzorg die rouwende families begeleiden. Toch moeten zij allemaal hetzelfde antwoord kennen op die ene vraag: waarvoor staat DELA? Wat zijn onze waarden en hoe vertalen we die in ons werk? Alleen dan kunnen we  klanten en families optimaal helpen. Interne communicatie zorgt ervoor dat dat lukt. Én creëert een groepsgevoel. Bij ons voelt de begrafenisondernemer uit Ieper zich net zo betrokken als die uit Marche-en-Famenne."

Schrijf jij alle interne communicatie zelf?

“Nee, de dienst MarCom heeft bij ons geen monopolie op de interne communicatie. Interne communicatie is van iedereen. Veel medewerkers versturen boodschappen, al zijn die helaas niet altijd even helder. Sommigen schrijven plots heel stijf met 'beste' en 'u': terwijl ze in de gewone omgang veel vlotter spreken. Ook powerpointpresentaties tellen nog vaak grote lappen tekst. Daar geef ik dan wel opbouwende feedback op – niet belerend uiteraard."

"Soms hebben mijn collega’s en ik het te druk om te schrijven. Of krijgen we het zelf niet helder op papier, omdat we té betrokken zijn. Dan is het handig dat je vaste externe copywriter klaarstaat, iemand die goed vertrouwd is met de begrippen en waarden van je organisatie."

MarCom heeft géén monopolie op de interne communicatie.

Heb je nog tips voor je collega-communicatiespecialisten?

"Word lid van de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie (BVIC). Die organiseert het hele jaar door workshops over uiteenlopende thema’s. Boeiend, leerrijk én … geruststellend: je ziet hoe vakgenoten op dezelfde problemen stuiten en je probeert die samen te tackelen.”

En een boek dat íédere communicatieverantwoordelijke moet lezen? "Dat moet nog geschreven worden, vrees ik. De principes van goede interne communicatie zijn wat ze zijn. In plaats van die 'wijsheden' te lezen: pak een roman vast. Ik las net Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans. Prachtige zinnen staan erin – dat inspireert veel meer dan vakliteratuur die altijd over hetzelfde gaat."