Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Lange meta descriptions: zin en onzin

lange meta descriptionAaaaaaaargh! Dat is mijn reactie op ‘urgente’ richtlijnen voor de nieuwe, langere meta descriptions in Google. Waarom? Omdat het SEO-paniekvoetbal is, zonder harde data, laat staan een webstrategie of SEO-tactieken die naam waardig.

Hoog tijd voor een copykijk op het meta description-veranderingetje. In een wat langer blogartikel, ja. Want kort mag dan wel krachtig zijn, vaak is het gewoon ... te kort door de bocht.

Wat is een meta description tag?

Weet u wat een meta description precies doet? Sla dan deze alinea over. In het andere geval:

De meta description is het tekstje onder de titel van elk Google-zoekresultaat. Het is vaak een snippet: de zoekmachine pikt flarden uit uw eigenlijke webpaginatekst. Tenzij u zelf een handje helpt met een beter voorstel. Wanneer gaat Google daarop in? Als u ervoor zorgt dat u de zoek-/trefwoordengroep uit uw paginatitel hergebruikt in uw meta description tag. Google zet die trouwens ook vetjes – bijvoorbeeld wanneer u zoekt op ‘brochure schrijven’:

lange meta description

Toch wordt het nooit saai. Want Google is eigenwijs genoeg om uw ‘aanbeveling’ soms straal te negeren. Een voorbeeld.

Zoekt u op ‘flyer copywriting’? Dan gebruikt hij de meta description die wij meegeven:

lange meta description

Zoekt u op ‘flyer schrijven’, wat niet in de paginatitel voorkomt? Dan start Google met ons voorstel, dat hij aanvult met eigen knip-en-plakwerk. Daarbij zoekt hij een match met de zoekterm ‘flyer schrijven’ in de eigenlijke paginatekst:

lange meta description

Goed om te weten: Google houdt met de meta description geen rekening voor zijn ranking. (Nog een overblijfsel uit de tijd dat webmasters de toen nog naïeve zoekmachine op die manier om de tuin leidden.)

Meta description = klik door naar iets unieks

Waarom u de description tags nooit blanco laat in uw contentmanagementsysteem – scrabbletip! – zoals Wordpress? Omdat bovenaan in Google prijken geen cent waard is als er niemand doorklikt. En daarvoor zorgt de meta description, met zijn:

  1. USP (unique sellingpoint): u vertelt wat u uniek maakt – anders dan alle andere zoekresultaten.
  2. CTA (call to action): u vraagt expliciet om door te klikken – meestal met een imperatief. Al mag het soms ook wat omfloerster:

lange meta description

Hoera voor de lange meta description?

Net als tweets mogen meta descriptions voortaan dubbel zo lang zijn: tot 210 (mobiel) of 320 tekens in plaats van de vroegere 160.

U duwt uw concurrent van het scherm. So?

“Hoera!”, juicht de modale SEO'er. “Zo duwt u als slimme marketeer uw concurrent lager op het scherm – als het kan zelfs uit het zicht. U neemt meer ruimte in én krijgt meer woorden om de schermlezer lekker te maken voor uw voorstel. Dus klikt die vaker op uw link. Wat Google dan weer waardeert door die nog wat hoger te zetten. Hoewel ook het … omgekeerde kan gebeuren. Omdat u in uw lange meta description het eigenlijke antwoord al geeft. En de zoeker dus niet meer hoeft door te klikken. Backfire!

Meta description: bewijzen op tafel, graag

Dat zijn maar enkele van de ronkende theorieën waarmee kortzichtige SEO’ers kwistig strooien. Want dat zijn het: niet meer dan theorieën. Dat blijkt alleen al uit de talrijke parapluwoorden waarmee ze worden gepresenteerd: ‘kan’, ‘is het mogelijk dat’, ‘is de kans aanwezig’, enzovoort.

Daarom slaakte ik een ‘Aaaaaaaaaargh!’ toen ik, nu al, deze actiepunten las:
(1) Check in je webstatistieken welke pagina’s de meeste kliks krijgen uit Google.
(2) Begin met het herschrijven van de
meta descriptions van deze pagina’s en houd daarbij een veilige limiet van 300 tekens aan. (…)

Voor alle duidelijkheid: doe dat dus in geen geval! Waarom? Gezond boerenverstand.

  1. Never change a winning team of page title en meta description. Wat hoog scoort, láát je hoog scoren – tot de eerste tekens van verzwakking.
  2. Wacht op harde bewijzen, en bouw uw SEO-tactieken niet op drijfzand van gissingen. Baseer u op studies in uw sector die aantonen (1) of het wegduwen van uw concurrent de hoofdrol speelt dan wel (2) of het uitlokken van een klik met een bondige meta description dat doet. Of doe die tests zelf.

Schrijf.be & meta descriptions

Schrijf.be staat erom bekend niet met de wolven mee te huilen.

Wij raden onze SEO-klanten, en u, aan om nog niet te raken aan de meta descriptions van pagina’s die hoog scoren. 

Raak nog niet aan de meta description van een pagina die hoog scoort.

Blijft de vraag of lange meta descriptions überhaupt beter converteren dan korte. Daarop is het antwoord een volmondig ‘Ja!’ … voor Google. Anders zou Google deze zet nooit doen. Want reken maar dat er miljarden A/B-kliktests aan voorafgingen.

Maar omdat iets beter is voor Google is het niet per se beter voor u. Want niemand kent beter de waarde van een webpagina-element dan de website-eigenaar. U, dus. En dat levert vaak heel andere inzichten op. Zo weten wij uit A/B-tests dat onze kortere meta descriptions beter worden aangeklikt dan die die de ‘oude’ 160 tekens benutten. We zouden wel gek zijn om ze nu plots te verlengen naar 300 tekens.

Luie lezer kiest korte meta description

Waarom onze zoekers korte meta descriptions verkiezen? Daarnaar hebben wij het raden. Hoewel ook daar vast het geheim van de copywriter meespeelt: onze schermlezer is lui. En wees er maar zeker van dat de uwe dat ook is.

Daarnaast: wat krijg je als álle meta description tags 300 tekens tellen? Grijze blubber. Waarop uw helder gekleurde stip van een ultrakorte meta description nog meer in het oog springt. De haastige zoeker – en zijn er andere – redeneert: ahaah, toch iemand die ook in weinig woorden zijn punt maakt! En … klík. Merkt u hoe in de topzoekresultaten (van aan mijn bureau in het Mechelse) voor ‘webteksten schrijven’ onze korte description tag opvalt?

lange meta description

TIP: bekijk het instantresultaat van uw meta title en meta description.

SEO-marketing? Kwestie van boerenverstand

Conclusie? Gebruik een techniek als lange meta descriptions nooit omdat hij nieuw is – en niet meer dan dat. Anders verkoop ik u morgen een fiets die dubbel zo hoog is. Test eerst of u ook sneller rijdt met die grote fiets. En niet gewoon op het asfalt dondert.

Koopt ú een fiets omdat hij dubbel zo groot is?

Overweeg dus altijd of een nieuwe techniek, waarover iedereen toetert, ook … beter is. Beter voor úw business. Test hem mondjesmaat. En zet pas alle zeilen bij als de tests herhaaldelijk positief zijn.

Kwestie van gezond verstand.

Reacties

Thomas
Thomas schreef

Goed stuk! Inderdaad even goed kijken en testen voordat we in alle 'paniek' of over enthousiasme aan allerlei spreekwoordelijke knoppen beginnen te draaien.

Wim Van Rompuy
Wim Van Rompuy schreef

Bedankt, Thomas. Kalmte is altijd wel de beste raadgever, niet?

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.