Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Verkopen aan Vlamingen

Wilt u als Nederlander verkopen in Vlaanderen? Praat dan geen Chinees tegen een Vlaming.

Ik ben Wim. Een Vlaming die online in Nederland koopt als dat goedkoper is. Toch haak ik vaak af voor ik mijn bestelling afrond. Waarom? Omdat u mij als Nederlander niet begrijpt. Vier voorbeelden, uit mijn leven gegrepen:

Eén lidwoord te weinig

U belooft mij levering binnen zeven dagen.

Verdorie: ik heb het al over vijf dagen nodig. Mooi, denkt u, want ook dat speel ik klaar in 99 procent van de gevallen.

Helaas betekent voor een Vlaming 'binnen zeven dagen' altijd 'over zeven dagen'. Wil hij aangeven dat het ook sneller kan? Dan zegt hij 'binnen de zeven dagen'. 

Ik bestel dus niet bij u.

Afspraak 's middags

Een dure aankoop? Die wil ik toch eerst even zien in uw winkel – gelukkig net over de landsgrens. "Prima, komt u morgenmiddag maar langs!", spreekt u met me af.

De volgende dag sta ik om 12u30 voor uw winkeldeur. Gesloten! Ik wacht nog een half uur en keer dan boos naar huis terug. U hoort nooit meer van me.

Waarom? Omdat de middag voor een Vlaming loopt van 12 tot 14 uur. Maar uw winkel dan pas weer opengaat na uw middagpauze. Uw 'middag' is helaas mijn 'namiddag'.

Maar dat is niet mijn probleem ...

Smifsen met de toverkaart?

Ik schuif aan bij uw onlinekassa. "Of ik wil pinnen? Met een bankkaart betalen?"

Ik hoor: "Of ik wil smifsen? Met een toverkaart betalen?"

Begrijpt u die twee woorden niet? Wel, ík begrijp noch 'pinnen' noch 'bankkaart'. Pinnen heet in Vlaanderen 'met bancontact betalen'. En een bankkaart is een 'bancontactkaart'. Bij bankkaart denk ik eerst aan een Visa-kaart. En die wil ik niet online gebruiken.

Och, ik bestel wel op een Belgische website!

Koninklijke Vereniging der Kezen

Ik ben zaakvoerder van Schrijf.be – bedrijfsleider noemen jullie dat. En heb dus een factuur nodig bij aankoop. Toch kan ik nergens ons btw-nummer invullen. Terwijl dat noodzakelijk is, of de Belgische fiscus verwerpt de factuur.

Intussen blijft u maar aandringen op ons KvK-nummer. Koninklijke Vereniging der Kezen? Ik heb geen idee wat een KvK-nummer is – dat bestaat in België gewoonweg niet.

Weet u wat? Ik geef het op!

Klant is koning

Deze klant is en blijft koning. En merkt die dat u hem niet begrijpt – en u hier schijnbaar ook geen moeite voor wilt doen? Dan laat hij u stikken. Vermijd dat!

 

Torpedeer uw verkoop niet