Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
SEO en SEA

Scoren met zoekmachinemarketing? Pin u dan niet vast op één strategie. Want SEO en SEA hebben beide hun voor- en nadelen.

SEO en SEA: één letter verschil. Toch staan beide takken van search engine marketing (SEM) voor een volledig andere aanpak:

  • SEA: u betaalt Google om bovenaan de zoekresultaten te prijken met uw AdWords-tekstadvertentie.
  • SEO: u zet een waaier van technieken in om zo hoog mogelijk te eindigen in de – gratis – organische Google-zoekresultaten.

Welke methode kiest u?

SEO-SEA

SEO of SEA? SEO!

Betalen voor elke klik? U zou wel gek zijn! Investeer één keer in uw SEO-webteksten. Daarna stromen de prospects gratis binnen.

Nog meer redenen om SEO boven SEA te verkiezen?

  • Sommige zoekers hebben argwaan voor AdWords-advertenties. Hen bereikt u alleen als u ook in de organische resultaten opduikt.
  • Zet u uw SEA-campagne stop? Dan verdwijnt u van de ene dag op de andere uit de zoekresultaten. Terwijl uw SEO-inspanning blijft renderen. Let wel: om uw Google-positie te behouden, vraagt uw SEO-strategie om een regelmatige bijsturing. Maar voortdurende follow-up is niet nodig. En dat is wel het geval voor uw SEA-campagne.
  • Prijkt u hoog in de organische Google-resultaten? Dan vergroot u voor Google uw geloofwaardigheid – en dus uw reputatie.

SEO of SEA? SEA!

SEO is een strategie die lang haar vruchten afwerpt. Keerzijde: ze vraagt ook wat tijd om op gang te komen. En het resultaat fluctueert – naargelang uw eigen inzet en het aantal concurrerende websites. Wilt u de garantie dat u vanaf dag één bovenaan de zoekresultaten prijkt? Kies dan voor SEA.

En dat is niet de enige manier waarop SEA SEO aftroeft:

  • Bovenaan staan
    Willen zoekers vooral snél een antwoord op hun vraag? Dan klikken ze vaak automatisch op het eerste resultaat – zeker op mobiele toestellen. Helemaal bovenaan prijken is dan de boodschap. En dat lukt alleen met SEA. Tenzij er voor een trefwoord geen advertenties zijn. Maar dan is dat ook vast geen SEO-landingspagina waard.
  • Meten is weten
    Het rendement van uw AdWords-investeringen is perfect meetbaar. Hoeveel mensen klikten op uw advertentie? En hoe vaak leidde dat tot een conversie? U weet het exact, stuurt voortdurend bij en weet zeker dat uw investering loont.
  • Klikkers worden kopers
    Met SEA leidt u prospects precies naar de landingspagina die ú kiest. En die u naar uw goeddunken inricht. Bijvoorbeeld door ze te optimaliseren voor maximale conversie.

SEO én SEA

“Elk nadeel heb zijn voordeel”, zei Johan Cruijff – ook bij SEO en SEA. Beschouw ze dus niet langer als aartsvijanden maar als partners in crime die elkaar perfect aanvullen:

  • Startend bedrijf? Gebruik SEA om het verkeer naar uw website op gang te trekken. En werk ondertussen aan een SEO-strategie voor de lange termijn.
  • Tijdelijke actie of promotie? Zet ze in de kijker met AdWords-advertenties, terwijl uw organische resultaten uw reputatie vestigen.
  • Wend de inzichten uit uw SEA-campagnes aan voor uw SEO-strategie. Optimaliseer een pagina voor een trefwoordengroep die uitzonderlijk goed converteert. Of gebruik een populaire AdWords-advertentietekst als description tag.

 

SEO of SEA? Wij doen allebei