Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
White paper structuur

White papers moeten helder, logisch en handig zijn. Anders schrijft u er beter geen. Hoe u eraan begint? Volg deze 5 stappen: leid uw white paper in, schets het probleem, vertel hoe uw white paper dit oplost, vat hem samen en link terug en vooruit.

Maak van uw white paper geen doolhof.

Een white paper bevat veel informatie, waar de lezer door moet. Wel, dat verwacht u toch van hem. Maar is uw white paper een doolhof? Dan kunt u fluiten naar uw lezer – en uw klant.

White paper schrijven? Eerst de blauwdruk

Wat is het probleem? Hoe lost u het op? En wat wilt u bereiken met uw white paper? Zodra u dat weet, tekent u de blauwdruk van uw tekst. Die hangt natuurlijk af van uw onderwerp. Een stappenplan ziet er anders uit dan een naslagwerk. Toch blijft dit de basisstructuur:

1. Leid uw white paper in.

Na uw titel is dit het belangrijkste deel: de inleiding. Vertel kort en helder wat u gaat doen. Dwaalt de lezer af of denkt hij: niets voor mij? Dan bent u hem al onherroepelijk kwijt. Verklap ook nog niet te veel. Want vindt hij hier al alles? Dan slaat hij tevreden uw white paper weer dicht. Geef hem een reden om verder te lezen.

2. Schets het probleem.

Omschrijf het probleem zó zodat uw doelgroep zich erin herkent. Zorg dat uw lezer denkt: dat heb ik ook! En: dit wilde ik al lang lezen!

3. Vertel hoe uw white paper dit oplost.

Weersta aan de verleiding en begin níét over uw product of dienst. Geef tips zonder uw bedrijf te vermelden. Pas helemaal op het einde vertelt u over uw product of dienst.

Zorg dat uw lezer denkt: dit wilde ik al lang lezen!

4. Vat uw white paper samen.

Vat samen wat het probleem was en waarom uw oplossing de beste is. Besteed tijd aan uw conclusie, want gehaaste prospects (en dat zijn ze allemaal) lezen vaak alleen dit.

5. Link terug en vooruit.

Som uw bronnen op en geef uw contactgegevens mee. Meer hoeft u niet te doen, want staat uw white paper stevig in zijn schoenen? Dan gaat uw white paper marketing vanzelf.

 

Het succes van uw #whitepaper hangt af van zijn inhoud én zijn structuur. Want verdwaalt uw lezer? Dan schrijft u beter … niets. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Hoe bouwt u een white paper op? De 5 stappen. #whitepaper #schrijftip #contentwriting Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
White papers: u wordt ermee om de oren geslagen. Hoe springt u met de uwe in het oog? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn