Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
webcare

Praat u online met uw klanten? Reageer dan snel, beleefd en consequent. Oh, en verras hen af en toe!

WebcareWebcare voor uw bedrijf? Dat staat synoniem voor we care. Wat het precies inhoudt? U, een medewerker of een team van medewerkers volgt op sociale media, blogs en fora wat er over uw merk wordt gezegd. Vragen, pluimpjes, klachten, … Niets passeert nog onder uw radar.

Maar hoe houdt u die onophoudelijke stroom van reacties onder controle?
Schrijf.be serveert u enkele webcaretips, plus best en worst practices.

De beste webcare: leer van de meesters

Het lijkt gemakkelijk om u achter een muur van bits en bites te verbergen. Maar een hechte band met uw onlineklant? Die bouwt u op door te communiceren alsof hij voor u staat:

 

  • Reageer snel: laat uw klant geen uren – en zeker geen dagen – wachten op uw antwoord. Anders racet hij naar uw onlineconcurrent. Check met de regelmaat van een klok uw account. Of geef die verantwoordelijkheid in handen van een medewerker. Antwoordt u te laat of helemaal niet? Dan riskeert u dat anderen het in uw plaats doen.

      Extra tip: Maak u niet al té moe. Gebruik bestaande tools om bij te blijven!

 

  • Blijf beleefd: laat u niet uit uw lood slaan door onbeschofte reacties. Hou een beschaafde, correcte toon aan – of geef tegengewicht met een ludieke reactie. Denk eraan: het hele web leest mee.

 

  • Verras uw volgers: af en toe proberen klanten iets van u te bekomen via de sociale media, onder het motto ‘Wie niet waagt, niet wint’. Verras hen en geef hen echt een cadeau, verpakt met links naar uw productpagina’s. Betere reclame bestaat niet.

 

  • Wees consequent: behandel iedere consument gelijk. Reageer op elk bericht dat u krijgt, hoe onbelangrijk het ook mag lijken. U weet nooit of er achter een doodgewoon profiel een grote bons in uw business schuilt.

 

Zo, u bent gewapend met onze tips. Klavier in de aanslag en … scoren maar!

 

Marlies D'Haene

Luistert u al naar het web? En belangrijker: praat u via #webcare terug? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
De beste #webcare? Zo doet u dat. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Toon ook online dat u om uw klanten geeft: vertroetel hen met #webcare. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn