Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
watermerken nutteloos

Uw foto’s watermerken tegen diefstal is zinloos. Maar een watermerk heeft wél nut als wegwijzer: het lokt mensen naar uw website … als u het goed doet.

Watermerken helpen evengoed tegen diefstal als chihuahua’s.

Een watermerk, irritant? Absoluut. Het verpest het beeld en ziet er vaak amateuristisch uit.

Watermerken in het Wilde Westen

Waarom mensen dan tóch watermerken? Als preventie tegen copyrightinbreuken. Maar maak u geen illusies: het internet is het Wilde Westen.* Zet u een infographic, foto of white paper online met een watermerk? Dan kunt u die content evengoed gratis op straat uitdelen. Want het Wilde Westen zit vol cowboys. Ze knippen uw infographic bij, halen het watermerk van uw foto weg of ... laten het gewoon staan. Dus uw foto watermerken om diefstal tegen te gaan? Dat is als een chihuahua inzetten om uw huis te bewaken: nutteloos, irritant en belachelijk.

Watermerken voor luiaards

Bekijk diefstal eens van de zonnige kant: uw content wordt gedeeld! Nu alleen nog bewijzen dat die van ú is. Vergeet de cowboys, want daartegen wint u toch niet. Richt uw pijlen op de luiaards. Het goede nieuws? Zij zijn in de meerderheid. Eerlijk: wie ‘recycleerde’ nooit zelf iets van internet zonder bronvermelding? Maar staat de bron als watermerk óp de foto, het filmpje of de pdf? Dan haalt u die er ook niet af. Profiteer van die ingebakken luiheid en gebruik uw watermerk.

Uw foto beschermen met een watermerk? Dat is als uw huis bewaken met een chihuahua: nutteloos, irritant en belachelijk.

Watermerken als lokaas

Watermerken die werken

Zo plaatst u een watermerk als lokaas:
1. Vermeld alleen uw website, met een zo kort mogelijke URL.
2. Maak het subtiel: klein, rechtsonder of buiten het frame.
3. Doe het professioneel: met Photoshop of een specifieke app.

Laat uw chihuahua dus stoppen met beleefd grommen. En geef hem een jasje met uw website-URL. Ja, daarmee geeft u aan dat die foto – waarschijnlijk – uw eigendom is. Maar vooral: u sluist de mensen ook naar u door. En dat werkt: bij fotograaf Nate Zeman landt 50 procent van zijn bezoekers op zijn site door de woordencombinatie van zijn watermerk te googelen. Als u het juist doet (zie kader), is een watermerk ook meteen véél minder irritant. Een beetje zoals een stille chihuahua met een jasje.

 

*Ik beken: ik stal zelfs deze metafoor van fotograaf Zeman.

De gelijkenis tussen een chihuahua en een #watermerk? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uw foto’s beschermen met een #watermerk? Dat is als uw huis bewaken met een chihuahua: nutteloos, irritant en belachelijk. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Zo gebruikt u diefstal van #copyright om uw naam te verspreiden! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn