Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Jij of u? U of jij?

Schrijf ik 'u' of 'jij'? Gebruik uw instinct en deze checklist. Dan ontdekt u zélf het antwoord.

U of jij? Jij of u?Schrijf ik ‘jij’ of ‘u’?
Die vraag krijg ik vaak in schrijftrainingen.

Mijn reactie: “Daarop kan ik niet antwoorden. Dat bepaalt u, samen met uw klant.”

Hoe? Hou hiermee rekening:

  1. Schrijf wat u zegt.
  2. Blijf uzelf.
  3. Erger niemand.
  4. Blijf consequent.
  5. Loop niet in de val.

1. Schrijf wat u zegt

Stel: u zou uw lezer bellen. Hoe spreekt u hem dan aan?

  • Zegt u ‘u’? Schrijf dan ook ‘u’.
  • Zegt u ‘je’? Schrijf dan ook ‘je’.

Uw instinctieve keuze is de juiste. Want u hebt uw eigenheid en uw klant heeft de zijne. Respecteert u beide? Dan zit de relatie snor – ook op papier.

2. Blijf uzelf

Soms gaat een formeler bedrijf plots jijen in een krampachtige poging om dichter bij zijn klanten te staan. Vaak haken lezers dan net af. Waarom? Omdat het bedrijf zijn dierbaarste goed verkwanselt: authenticiteit.

Doe u dus niet voornamer (u) of jovialer (jij) voor dan u bent. Blijf gewoon uzelf: alleen zo trekt u klanten aan die bij u passen.

3. Erger niemand

Kent u uw doelgroep niet precies? Of is die heterogeen: zou u sommige klanten aan de telefoon met ‘u’ aanspreken, en andere met ‘je’? Speel dan altijd op veilig en gebruik ‘u’, want:

  • Verwacht een lezer ‘u’ maar leest hij ‘je’?
    Dan keilt hij uw schrijven geërgerd in de (digitale) prullenmand.
     
  • Verwacht een lezer ‘jij’ maar leest hij ‘u’?
    Dan haalt hij hoogstens zijn schouders op: “O, die zijn wel heel beleefd”.Bewijs?
    Onze nieuwsbrief verscheen in 18 jaar al 166 keer en bereikt 11.000 abonnees. Niemand mopperde ooit over de ‘u’.

4. Blijf consequent

Goed: u koos voor ‘u’ of voor ‘jij’. Gebruik ze nu niet door elkaar. Pas op wanneer meerdere schrijvers samenwerken, bijvoorbeeld aan een bedrijfsblad. Laat een eindredacteur of corrector de uniformiteit checken.

En bekijk het dan eens breder, op bedrijfsniveau: maken uw collega’s wel dezelfde keuze?

Zo doet Schrijf.be het:

Uiteraard is dat ónze keuze in onze zakelijke markt. Maakt u de uwe? Verspreid ze dan intern en waak erover dat ze wordt gerespecteerd.

5. Loop niet in de val

  • Schrijft u ‘u’? Pas op voor stadhuistaal.
    Verzand niet in lange zinnen en verstar niet in plechtstatige woorden door de formele u’s. (Zoals ik net bewust deed.) Blijf in de je-vorm denken terwijl u in de u-vorm schrijft.
     
  • Schrijft u ‘je’? Pas op voor overdaad.
    Gebruik vaker ‘je’ dan ‘jij’, anders komt uw tekst te dwingend over. En stapel de ‘jij/jouw’ niet op. Vermijd ondingen zoals: “Beste Wim, vraag jij je af of jouw abonnement nog bij jou past?” 'Jij'-overkill: weg ermee!

 
Om terug te keren naar de vraag waarmee ik startte: Schrijf ik 'jij' of 'u'?
Gebruik uw instinct en deze checklist. Dan ontdekt u zélf het antwoord!

Bent u misschien té beleefd? Check: 'U of jij?' op http://schrf.be/uofjij Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
U of jij in zakelijke communicatie: wat denkt u? Of: denk jij? http://schrf.be/uofjij Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Jijen of uwen: welke van beide lelijke werkwoorden kiest u voor uw klant? Of: kies jij voor jouw klant? http://schrf.be/uofjij Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn