Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Teksten testen

Uw lezers behoeden u voor tekstblunders. Test uw teksten dus altijd eerst bij hén. Bovendien overtuigen zij al testend zichzelf. En overtuigt u managers die het 'beter weten'.

Test uw teksten!Vergelijk:

  • Wat doet u vóór u een speech geeft aan honderd collega’s? U test hem uit bij uw familie. En stuurt bij naargelang hun reactie.
     
  • Wat doet u vóór u een webtekst publiceert voor tienduizenden lezers? U drukt gewoon op de knop. En begaat een blunder, zoals ik - bewust - in mijn paginatitel.
      

De logica ontgaat me. Want een speech die de mist in dreigt te gaan, kunt u nog redden. Terwijl uw nieuwsbrief – zoals élke tekst – er moederziel alleen voor staat. Test hem dus altijd vóór u hem publiceert.

1. Tekst? Test uzelf

Deze leesdrempels ruimt u zelf op:

2. Tekst? Test uw collega

Duw nu een collega in de rol van luie, gehaaste lezer:

3. Tekst? Test uw lezer

Hoog tijd voor het echte werk! De bètatest bij lezers van uw doelgroep:

Voorbeeld: een vereniging nodigt ouderen uit voor een bingo-avond. Helaas daagt niemand op voor het ‘gezellige samenzijn’. “Waarom niet?” “Ik wist niet dat de drank gratis was”, antwoorden de afwezigen later. Jammer, toch? Een testje had dit – ogenschijnlijk banale bezwaar – meteen blootgelegd.

Uw lezer is de scheidsrechter

Testen loont dus:

  • U haalt meer uit uw communicatiecampagne.
  • U smoort bezwaren in de kiem.
  • U vermijdt pijnlijke missers en weggegooid geld.


En wat meer is:

4. Tekst testen? Uw klant krijgt zijn zin!

”Je direct mail is te direct en te kinderachtig”, moppert uw manager. So what: híj moet toch niet kopen?!

  • Overtuig hem door uw testpanel aan het woord te laten: dát is de ultieme scheidsrechter.
  • Of stel een A/B-test voor. Verstuur zijn tekst naar een testgroep en uw versie naar een andere. Kruis uw vingers en vergelijk de reacties: aantal antwoordkaartjes, kliks, aankopen, … En beslis dan pas.

5. Tekst testen? Uw klant overtuigt zichzelf

Geen betere manier om prospects te overtuigen dan door hen in uw testpanel te zetten. Daar formuleren ze hun kritiek én zoeken ze naar antwoorden. Zo overtuigen ze gaandeweg zichzelf. Twijfelaars worden kopers. Kopers worden ambassadeurs.

 
Moraal van het testverhaal? Uw lezer is de beste remedie tegen uw blunders. Test uw teksten dus altijd eerst bij hém.

Zo laat u uw lezer uw #communicatieblunders opruimen. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Schrijffouten? Die haalt uw lezer er wel voor u uit. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
De vijf topredenen waarom u altijd uw tekst moet #testen Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn