Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
roze olifanten

"Geen probleem, kost niets extra?" Dan hoort uw klant 'probleem' en 'extra kost'. Vermijd ontkenningen in uw teksten.

Ontkenningen in uw tekst? Die zijn als roze olifanten.

Ziet u roze olifanten?

Ontkenningen bevestigen

Twee vrienden werpen zich op een dieet.
Wie heeft de grootste kans op succes?

Man A: “Ik wil niet dik zijn.
Ik volg een dieet, omdat ik geen bierbuik meer wil.”

Man B: “Ik wil een strak lijf.
Ik volg een dieet om een sixpack te kweken.”

Inderdaad, man B. Die houdt een positief doel voor ogen: een strak lijf met sixpack. Zijn bierbuik is al zo goed als verleden tijd!

Kan best zijn, hoor ik u denken, maar wat vang ik met dit voorbeeld aan in mijn commerciële teksten?

Zeg nooit nooit

Uw klant vraagt:

“Levert u ook op zaterdag?”

U antwoordt rechttoe rechtaan:

“Geen probleem.”

Maar beter zou zijn:

“Ja, natuurlijk.”

Het verschil is groter dan het lijkt. Want ons brein denkt in beelden. Het kan ‘géén probleem’ pas zien zodra het ‘probleem’ heeft verwerkt. Gevolg? Het begrip ‘probleem’ blijft sluimeren. En daarmee associeert de klant uw service.
Met ‘Ja, natuurlijk’ speelt u op veilig.

Roze olifanten

Uw klant nóg meer afschrikken? Dat kan:

Klant: “Levert u ook op zaterdag?”
U:“Geen probleem. Dat kost u zelfs niets extra.”

Roze olifanten

Probleem! Kosten! Extra!

U schotelt uw klant ‘roze olifanten’ voor. Zo noemt Bill McFarlan begrippen die je wel móét onthouden - of je nu wilt of niet. Zoals wanneer ik u zeg: “Denk niet aan een roze olifant. Komaan, vooral geen roze olifant!”
Slentert er nu toch een roze olifant door uw hoofd? Logisch, want anders kunt u zich onmogelijk ‘géén roze olifant’ inbeelden.

Om diezelfde reden nestelt ‘geen probleem - kost niets extra’ zich in het hoofd van uw klant als ‘probleem want extra kosten’. Maak het daarom positief:

Klant: “Levert u ook op zaterdag?”
U: “Ja, natuurlijk: net zo snel en voordelig als op weekdagen.”

Merkt u hoe roze olifanten roze wolkjes werden?

Geen bierbuik = wel bierbuik

Terug naar de diëtende mannen.

Man A: “Ik wil niet dik zijn.
Ik volg een dieet, omdat ik geen bierbuik meer wil.”

Man B: “Ik wil een strak lijf.
Ik volg een dieet om een sixpack te krijgen.”

Verkoopt u dieetproducten? Kies dan de sixpackman als ambassadeur. Want ‘geen bierbuik meer’ versterkt net het beeld dat een man mét bierbuik wil vergeten. Terwijl ‘strak lijf met sixpack’ zijn ideale zelfbeeld schildert.

Negatieve woorden

Goed, ontkenningen werken u tegen. Vervang ze dus.
Maar wat met negatief gekleurde woorden? Uit onderzoek blijkt dat die luider om uw aandacht schreeuwen dan positieve.

Bent u een idioot?

Een e-mailing met zo’n onderwerpregel wordt altijd open geklikt. Maar uw lezer koppelt uw bedrijf voortaan wel aan ‘idioten’ …

Verliest u elke maand 30 euro?

Deze onderwerpregel is wel oké. Want hij speelt in op de angst voor verlies. Die emotioneel dubbel zo zwaar weegt als een vergelijkbare winst.

Weg met die roze olifanten!

Gebruik geen ontkenningen. Schrap ontkenningen. En hou het positief.
 

Denk níét aan roze olifanten! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Een #rozeolifant is zoals een ontkenning: ze nestelt zich in uw brein. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Ontkenningen in uw tekst? Die benadrukken net wat u wilde ontkennen? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn