Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Newsjacking

Als expert of bedrijfsleider hebt u vandaag eigen media om in te pikken op het nieuws. Gebruik uw blog, Facebook, Twitter, … dus gerust voor newsjacking. Maar let op: duik niet als een aasgier op verschrikkelijke situaties. Fladder wel frivool door de actualiteit – als een pimpelmees.

Newsjacking: bent u een aasgier of een pimpelmees?

Inspelen op de actualiteit? Als contentmarketeer hebt u twee manieren: als aasgier, die onheilspellend boven rampensites cirkelt. Of als pimpelmees, die zichzelf frivool in de belangstelling fladdert.

Bij breaking news sprokkelen journalisten reacties bij experts. En de écht slimme bieden zich spontaan aan.

Want wie de krant haalt, maakt naam voor zichzelf en zijn bedrijf. Dat fenomeen heet newsjacking.

 

Newsjacking via uw eigen communicatiekanalen

De sociale media bezorgen newsjacking een nieuwe dimensie. Want u hebt nu uw eigen kanalen, en pikt naar hartenlust in op nieuwsitems.

Schrijf bijvoorbeeld een vlammend opiniestuk met de juiste SEO-trefwoorden. Of promoot uw product met een trending hashtag. Zo zweeft u via newsjacking tot bij uw klanten, en misschien tot bij … de kranten.

 

Checklist: aasgier of pimpelmees-newsjacking?

Opgelet: doe dit niet ten koste van alles en iedereen. Zo was de ‘Je 3Suisses Charlie’-campagne goed fout! Vermijd dus aasgier-newsjacking en blijf weg van:

  • overlijdens en persoonlijk leed
  • oorlog en hongersnood
  • overstromingen en aardbevingen

Kies voor pimpelmees-newsjacking en speel in op:

  • geboortes en wetenschappelijke doorbraken
  • records en sportmanifestaties
  • positieve human interest-verhalen

 

Spring niet als attention seeker op élk verhaal.

 

Newsjacking: leren balanceren

Nóg straffere newsjacking-resultaten? Balanceer zoals een pimpelmees op een twijg:

  1. Profileer u niet als attention seeker door op élk verhaal te springen.
  2. Reageer alleen als u een oplossing of een ijzersterke mening wilt delen.
  3. Doe alleen aan newsjacking als er een heldere, relevante band is tussen het nieuws en uw product of expertise.

Fabian Desmicht

Hoe maakt u met #newsjacking naam op de sociale media? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uzelf in de belangstelling fladderen? Pik in op positieve items uit de actualiteit! #newsjacking Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Breakingnews? Wees geen aasgier met #newsjacking: duik niet op elk nieuwsitem! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn