Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
intranettips

Heel wat organisaties kiezen resoluut voor intranet. Bent u er ook klaar voor? Deze checklist vertelt het u. Pen in de hand en afvinken maar!

Intranettips: afvinken maar!

Intranettip 1 – Stel doelen

Omdat iedereen het heeft’ en ‘voor de fun’: geen goede redenen om voor intranet te kiezen. Dan verspilt u tijd, geld en moeite. Vraag u eerst af of uw intranet wel het beste medium is voor wat u wilt bereiken. En maak uw doelen concreet. Bijvoorbeeld:

  • Hapklare documenten verspreiden. Zodat de papierhoop van uw medewerkers slinkt en ze sneller de juiste info hebben.
  • Sjablonen en logo’s delen. Zodat uw bedrijfsimago staat als een huis.
  • Realtime info geven over het bedrijf. Zodat uw mensen zich betrokkener voelen, ze klanten beter informeren en de waarden van het bedrijf uitdragen.
  • Medewerkers aan het woord laten. Zodat ze hun collega’s inspireren.
  • Reacties monitoren. Zodat u weet wat er leeft – en daarop inspeelt.

Intranettip 2 – Update

Spot uw lezer een bericht uit 2010 op de startpagina? Over and out! Zorg regelmatig voor updates om hem te blijven boeien. Weet dus waaraan u begint: uw intranet onderhouden kost tijd en middelen. Duid een eindverantwoordelijke aan die de publicaties coördineert.

Intranettip 3 – Organiseer intuïtief

Verdwaalt uw lezer in uw intranet? Dan maakt hij zich uit de voeten. Kies voor een eenvoudige, heldere structuur. En vertrek vanuit het gebruikersstandpunt: als ik een gebruiker was, wat en waar zoek ik dan? Vermijd bewegende banners en pop-ups. Doe rustig aan met afbeeldingen. En schrap overbodige submenu’s. Belangrijk: kies voor een interface die ook smartphone- en tabletvriendelijk is.

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels.

Intranettip 4 – Geef een stem

Sommige organisaties spiegelen hun intranet aan sociale media, zoals Facebook.
Een goede zet: want laat u mensen reageren, liken of delen? Dan komt uw intranet tot leven. Uw lezer voelt zich betrokken, u ontdekt wat er leeft bij uw publiek én gaat ermee in dialoog.

Intranettip 5 – Creëer boeiende content

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels. Denk aan tips, best practices, interviews, … Stel uzelf altijd in de plaats van de lezer. Wat is voor hém interessant?

Een gouden tip: laat een eindredacteur over uw teksten gaan. Want uw kritische lezer knapt af op taalfouten: hij denkt dat u hem niet naar waarde schat.

En, wat zijn uw ervaringen met intranet?