Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
informerend verkopen

U verkoopt een geweldig product? Vertel uw prospect dan welk probleem het oplost. Informeer hem. Het verkopen volgt vanzelf.

Beschrijf uw muziekspeler als oplossing voor een probleem. Want informeren doet verkopen.

Koopt u een blikopener omdat u die graag in huis hebt? Nee: omdat u conserven wilt openen. Net zoals een consument niet aan uw producten denkt. Wel aan oplossingen voor zijn probleem.

Het relaas van mijn te lange zoektocht in het land van … productverkopers:

Stap 1: woonkamer vol cd’s

Twee cd-torens maken van mijn woonkamer de New Yorkse skyline vóór 9/11. Terwijl het gros van mijn cd-schijfjes niet eens één keer per jaar door de boxen schalt. De reden? Mijn smartphone. Want daarmee roep ik razendsnel mijn digitale muziek op. Hoog tijd voor het digitaliseren van mijn cd-torens, dus!

Stap 2: op zoek naar informatie

Maar hóé maak ik mijn cd’s nu het best toegankelijk? Ik sla aan het googelen. ‘Online muziekbibliotheek’, ‘cd’s digitaliseren’, ‘cd’s beluisteren via smartphone’, … Ik spartel op onlinefora en ploeter door sites met technologienieuws. Daaruit distilleer ik eindelijk mijn zoekterm.

Meer verkopen? Minder verkooppraatjes!

Stap 3: op zoek naar producten

Een NAS of een clouddienst, en een audiostreamer of dockingstation: dát is wat ik nodig heb. En dan gaat het plotseling wél vlot: op de webshops liggen de productbeschrijvingen voor het grijpen. Ik grasduin door aantrekkelijke teksten over prestaties en technische specificaties … en koop mij een uitstekende NAS.

Verkopen? Eerst informeren

Eind goed, al goed? Nee, want ik verloor véél te veel tijd. Omdat alle NAS- en audiofabrikanten er een knoert van een kans lieten liggen. Want hadden ze in hun webshop evenveel aandacht besteed aan informatiepagina’s als aan productpagina’s? En hadden ze mij eerst mijn opties getoond – zonder mij agressief naar hun product te begeleiden? Bijvoorbeeld met pagina’s rond ‘cd’s digitaliseren’ of ‘online muziekbibliotheek’? Dan hadden ze mij al tijdens mijn zoektocht naar informatie te pakken. Zonder de mogelijkheid dat ik bij een concurrent te rade ging.

Meer verkopen? Minder verkooppraatjes

Wat u daaruit leert als producent of dienstverlener? Wees niet alleen trots op uw product, maar benadruk vooral het probleem dat u oplost. Met SEO-landingspagina’s, bijvoorbeeld: geoptimaliseerd voor Google met een trefwoord dat mijn probleem schetst. En waarop u, als expert in uw vakgebied, probleemloos dé oplossing biedt.

 

Wilt u meer verkopen? Hou dan minder verkooppraatjes. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Eérst inspireren en informeren, dan pas #verkopen. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Tell, don’t #sell. Want informatie doet kopen. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn