Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Duplicate content

Twee pagina’s met dezelfde tekst? Die vindt Google niet noodzakelijk verdacht, wel overbodig. En het zal maar net uw pagina zijn die uit de zoekresultaten verdwijnt. Herformuleren helpt, doeltreffend herschrijven is nog veel beter.

Duplicate content

Recycleert u graag uw pennenvruchten? Of gebruikt u dezelfde teksten op uw Belgische en Nederlandse website? Dan ligt u vast wel eens wakker van duplicate content. Maar wat is dat nu precies? En is uw angst terecht?

Wat is duplicate content?

Plaatst u op twee aparte URL’s – al dan niet binnen dezelfde website – exact of nagenoeg dezelfde inhoud? Dan beschouwt Google dat als duplicate content.

Een paar tekstflarden die woord voor woord terugkeren – zoals de vragen uit een interviewreeks? Geen probleem. Pas als beide pagina’s voor het overgrote deel identiek zijn, moeten uw alarmbellen afgaan. En dan nog …

Duplicate content is niet ‘slecht voor SEO’.

Kan duplicate content kwaad?

Google deelt bijna nooit straffen uit voor duplicate content. Tenzij het echt kwaad opzet vermoedt.

Hoorde u ergens waaien dat duplicate content ‘slecht is voor uw SEO’? Een misverstand. Wat wél waar is: als Google meerdere pagina’s tegenkomt met dezelfde inhoud, toont het er daarvan maar één. Niet als straf, wel om de gebruiker ter wille te zijn. Die heeft niets aan een zoekresultatenpagina met tien keer dezelfde informatie.

Wees dus gerust: zelfs als twee pagina’s op uw site nagenoeg identiek zijn, worden ze niet allebei onzichtbaar.

Much ado about nothing, dus? Niet zo snel …

Duplicate content: loterij met winnaars en verliezers

Welke van de dubbele pagina’s krijgt van Google een plekje tussen zijn zoekresultaten? Niet altijd de ‘oorspronkelijke’. Ook andere factoren spelen mee, zoals:

  • betrouwbaarheid van de site (bv. gereputeerde nieuwswebsite vs. onbekende blogger)
  • gebruiksvriendelijkheid (bv. responsieve vs. niet-responsieve website)
  • veiligheid (bv. http vs. https)

… of de typische Google-grillen. En dat gebrek aan controle is vervelend voor u. Bijvoorbeeld als Google niet uw fraai vormgegeven landingspagina toont, maar een slordige afgeleide.

Nog erger: gebruiken u en uw concurrent identieke teksten (bv. productomschrijvingen van dezelfde leverancier)? Dan dreigt u uit de zoekresultaten te tuimelen. En kunt u naar uw klanten fluiten. Dan is er maar één goede oplossing: uw teksten herschrijven.

Ga niet hetzelfde vertellen met andere woorden.

Dubbel werk voor uw Nederlandse en Vlaamse klanten?

Hebt u een Nederlandse en een Vlaamse website? En zijn die grotendeels identiek? Ook dan herkent Google die als duplicate content. Het zal er dus maar één tonen: de Nederlandse versie aan de Nederlanders, de Vlaamse aan de Vlamingen. Zeker als u helpt door de juiste tags toe te voegen. Handig!

Vervlaams of verhollands uw webteksten dus niet om Google te plezieren. Wél om uw lezer niet voor het hoofd te stoten. Want die knapt af als hij voelt dat hij niet in zijn eigen taal wordt aangesproken.

Bovendien gebruiken Nederlanders en Vlamingen niet altijd dezelfde zoektermen. Of denkt ú dat u veel ‘chape’ verkoopt in Nederland en ‘dekvloer’ in Vlaanderen? Als u daarmee geen rekening houdt in uw SEO-webteksten, krijgen uw potentiële klanten uw website zelfs niet onder ogen.

Vervlaams of verhollands uw webteksten niet om Google te plezieren. Wél om uw lezer niet voor het hoofd te stoten.

Duplicate content? Neem geen halve maatregelen

Samengevat: de paniekstemming rond duplicate content is niet altijd terecht. Hebt u te maken met een dubbele pagina? Bedenk dan of het écht een probleem is als Google er naar eigen goeddunken maar één toont.

Moet u toch herschrijven? Bespaar uzelf dan de geestdodende klus om hetzelfde te vertellen met andere woorden. Maak van de nood een deugd: troef uw concurrent af door uw lezer én Google te verleiden met een gebruiksvriendelijkere pagina, sterkere argumenten, relevantere trefwoorden, …

Of laat het over aan een copywriter met dúbbele kwaliteitsgarantie.

 

Maarten De Groof

Duplicate content is niet ‘slecht voor #SEO’. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Last van #duplicatecontent? Ga niet hetzelfde vertellen met andere woorden. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Vervlaams of verhollands uw webteksten niet om Google te plezieren. Wél om uw lezer niet voor het hoofd te stoten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn