Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
kleuren sociale media

Hou rekening met de verschillende persoonlijkheden van uw volgers: varieer uw posts en blogberichten zo zodat u telkens een andere groep aanspreekt.

Vier kleuren, vier persoonlijkheden: voor elk wat wils.

Gaat u in dialoog met uw klanten? Via uw blog, Facebook of Twitter? Goed zo: met contentmarketing kweekt u een fanbase, en daaruit vloeien trouwe klanten voort. Toch als u een schrijfstijl hanteert die hen ligt. Zorg er dus voor dat elk lezerstype aan zijn trekken komt.

Vier kleuren: vier stijlen

Haal de mosterd bij het DISC-model: vier persoonlijkheden (Dominant, Inspirerend, Stabiel en Consciëntieus) op twee polen (extravert/introvert en mensgericht/taakgericht). Wilt u een breed publiek aanspreken? Varieer dan uw Facebook-posts, tweets, LinkedIn-updates en uw blogberichten met die vier persoonlijkheden in gedachten. Zo biedt u voor elk wat wils:


1. Geel: entertainend facebooken

Inspirerend, invloedrijk, extravert, mensgericht. Een gele persoonlijkheid is een enthousiaste spring-in-’t-veld. Die eens goed wil lachen, verrast wil worden, en altijd op zoek is naar nieuwe ideeën. Doe eens zot op Facebook: zo spreekt u uw gele klanten aan.


2. Rood: rechttoe rechtaan tweeten

Dominant, direct, extravert, taakgericht. Rode persoonlijkheden hebben lak aan blabla. ‘Probleem? Oplossing!’ is hun stijl. Een strakke tweet waarin u kort en krachtig uw boodschap overbrengt. Rechttoe, rechtaan.


3. Groen: leerzaam linkedinnen

Stabiel, steunend, introvert, mensgericht. Groene persoonlijkheden kiezen voor zekerheid. En steunen op uw hulpvaardige expertise. Vertrek op LinkedIn vanuit ‘wij kennen elkaar’, of geef hen een houvast als u hen iets nieuws leert. ‘Dit wist u al. Wist u ook dit?’

 
4. Blauw: doorwrocht bloggen

Consciëntieus, correct, introvert, taakgericht. Blauwe persoonlijkheden zijn op zoek naar het ‘waarom’. Wilt u hen aanspreken met uw blogpost of white paper? Staaf uw raadgevingen dan met feiten en cijfers, met pro’s en contra’s.

Niet allemaal tegelijk

Wat u vooral niet moet doen? Proberen om iedereen aan te spreken in één bericht of nieuwsbrief. Want zo valt uw post tussen wal en schip. Maak uw keuze, en varieer.

Al uw volgers aanspreken? Nee, doe het een voor een: varieer uw #schrijfstijl. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Pst, niemand is uniek. Profiteer ervan. #persoonlijkheden Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Kent u de vier persoonlijkheden? Het zijn uw vier kansen om te scoren op #socialmedia. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn