Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
werkwoorden die werken

Bijvoeglijke naamwoorden? Die doen uw lezer niet veel. Plastische werkwoorden daarentegen sleuren uw prospect mee in uw verhaal. En ú? U plukt er de vruchten van. 

 

Grijp uw lezer bij de kraagwerkwoorden die werken.

 

Plastische werkwoorden

De baseline van Schrijf.be? Teksten die doen doen. Vier woorden, waarvan twee werkwoorden. En geen bijvoeglijk naamwoord. Toeval? Neuh.

Lekkere popcorn en heerlijke mosseltjes

Er zit een zakje bij mijn krant. Reclame voor de bioscoop. Met de opdruk: "Vul dit zakje met lekkere popcorn!" Dat is balen: ik smacht naar slechte popcorn. Flyer in de brievenbus: "Geniet van onze heerlijke mosseltjes in onze gezellige tearoom." Hoezo? Geen indigestie door walgelijke weekdieren in een kale eetzaal? Dan blijf ik thuis.

Bijvoeglijke naamwoorden? Bah!

Voelt u waar ik naartoe wil? Bijvoeglijke naamwoorden laat u maar beter weg in uw commerciële tekst. Anders strandt u in platitudes.

Of kijkt ú op bij een 'ruime waaier van mogelijkheden'? Is een waaier niet altijd ruim? Ja, toch?! U las er dus gewoon óver.

Het bijvoeglijke naamwoord is meestal ballast: weg ermee!

Werkwoorden wérken     

Hoe krijgt u uw lezer dan wel aan het kwijlen?

Met een trefzeker werkwoord dat tot de verbeelding spreekt. Zoals ... 'kwijlen'. Want een plastisch werkwoord is de motor van uw zin. En dus van uw overtuigingskracht.

Daarom schreef ik als eerste zin van deze alinea níét: "Hoe trekt u dan wel de aandacht van uw lezer?" Want zonder beeldend werkwoord was ú niet aan het kwijlen gegaan. Van klanten die snoepen van uw aanbod.

Spring uit de band

Het geheime verkoopwapen van copywriters?

Zij kiezen een werkwoord dat tot de verbeelding spreekt. Dat abstracte begrippen tastbaar maakt. Zodat uw aanbod dat ook wordt.

Zo doet u het

Ontdek hoe de titel van deze nieuwsbrief aan kracht wint, naarmate het werkwoord plastischer wordt:

  • Hoe kunt u uw lezer overtuigen? (Weg met kunnen!)
  • Hoe overtuigt u uw lezer?
  • Hoe rijft u lezers binnen?
  • Hoe grijpt u uw lezer bij de kraag?
  • Grijp uw lezer bij de kraag!

Wérk met uw woorden

Samengevat? Vervang lege bijvoeglijke naamwoorden door werkwoorden die tot de verbeelding spreken. En scoor.

Of, nog véél handiger: laat voor u scoren.

Laat uw teksten voor u werken. Verwerk #werkwoorden slim. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Werk met werkwoorden. Dan werken zij voor ú. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Grijp uw lezer bij de kraag: zet in op #werkwoorden. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn