Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
webteksten

Houd er rekening mee dat lezen op een scherm langer duurt dan op papier. Onderwerp uw webteksten aan de Schrijf.be-webtekst-test om te weten hoe goed u scoort ... of waar u nog verbetermarge hebt.

Webteksten op de pijnbank

Leg uw webteksten op de pijnbank

Leesklare teksten

Voldoen de teksten van uw site aan wat uw klant ervan verwacht? Dat is een gemakkelijke: bereken de Schrijf.be-webtekst-score.

 

Kwestie van techniek

Schrijven voor het web is in de eerste plaats een kwestie van techniek. De informatie aanbieden in de vorm die de schermlezer verwacht. Waarom? Omdat hij anders wegklikt. Hij wil snel informatie, maar leest op het scherm tot 50 procent trager.
Aan u om hiermee rekening te houden.

De snelle Schrijf.be-webtekst-score

Beantwoord deze 5 vraagjes met ja of neen:

  1. Is uw webtekst omgekeerd?
  2. Is uw webtekst voordelig?
  3. Is uw webtekst scanbaar?
  4. Is uw webtekst getrimd?
  5. Is uw webtekst origineel?

 

1. Is uw webtekst omgekeerd ? (2 punten)

Een professioneel persbericht is gelaagd opgebouwd.
'Need to know’ staat vooraan en ‘nice to know’ volgt.
Die leeslijn heet een ‘omgekeerde piramide’.
Journalisten maken er dankbaar gebruik van in krantenartikels.
Zij leggen hun kaarten op tafel in de eerste alinea. Omdat ze weten dat geïnteresseerden verder lezen én omdat ze de anderen tijd besparen.

Denk aan uw gehaaste webbezoeker en schrijf uw webtekst ook in laagjes. Trap op het web niet in de val van een traditioneel ‘AIDA’-verkoopgesprek, want daar heeft de surfer geen tijd voor.

Neem een willekeurige pagina van uw eigen website

Lees de eerste vijf regels. Bevat die alle essentiële informatie?
Prima: u krijgt 2 op 2. Scoort u niet? Dit is een eenvoudige oplossing: begin met een korte samenvatting zoals hier.

Moeten webteksten altijd kort zijn?

Absoluut niet, zolang ze de informatie maar in laagjes aanbieden.
En u op het einde van elk laagje een link naar uw contactpagina plaatst voor diegenen die dan al overtuigd zijn. Want te veel informatie (‘overselling’) is even dodelijk als te weinig.

De weblezer wil snel informatie, maar leest trager. 

2. Is uw webtekst voordelig ? (2 punten)

Stel de voordelen voor uw klant centraal, niet de eigenschappen van uw product. U neemt toch ook een aspirine omdat uw hoofdpijn ermee verdwijnt, en niet omdat hij acetylsalicylzuur bevat? Elke tekst, op papier of op het scherm, staat of valt met de mate waarin hij de klant centraal stelt.

 

3. Is uw webtekst scanbaar ? (3 punten)

U vindt een mailing in uw bus en bekijkt hem vluchtig.
Vraagje: wanneer leest u hem ook?
Antwoord: als u ...
1. de tekst kunt ‘scannen’ met bijvoorbeeld onderlijnde woorden
2. de gescande zinsdelen uw voordeel in de verf zetten

Op het scherm is het ‘scangedrag’ van uw klant nog extremer.
Omdat hij verwend wordt door het snelle informatiemedium en een alternatieve website toch maar één klik verwijderd is. Uw prospect laat één seconde zijn blik over de alineatiteltjes glijden en leest verder of ... geeft het op.

Opdracht: bekijk vluchtig deze webpagina van een Schrijf.be-klant. Wat zag u? Inderdaad: alineatiteltjes met voordelen.

4. Is uw webtekst getrimd ? (1 punt)

Schrijven is schrappen. Zoveel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Denk aan de gehaaste surfer voor wie elke ballast genoeg is om weg te klikken.
Schrap en vereenvoudig. Laat dan uw tekst liggen.
En schrap dan verder ... tot op het bot.

5. Is uw webtekst origineel ? (2 punten)

Gelukkig is schrijven meer dan het toepassen van regeltjes.
In originaliteit, zinsritme, woordgebruik toont zich de meester.
Met een tekst die bij de strot grijpt of net de fluwelen aanpak hanteert.

Webteksten schrijven is dus een fluitje van een cent?

Vijf regeltjes brengen uw webteksten tot leven.
Waarom hebt u dan een professionele copywriter nodig?
Omdat hij de techniek beheerst en de inspiratie heeft.
Omdat hij zich ontfermt over uw ‘writer’s block’.
Maar meer nog omdat hij uw bedrijf door een externe bril bekijkt: die van uw klant.

Hoog tijd voor de pijnbank

Hoog tijd om uw eigen webteksten op de pijnbank te leggen.
Beantwoord de 5 vraagjes met ja of neen.
Een volmondig ‘ja’ levert het maximale aantal punten op,
een ‘neen’ of een ‘mja’ 0 punten.

  1. Is uw webtekst omgekeerd? (2 punten)
  2. Is uw webtekst voordelig? (2 punten)
  3. Is uw webtekst scanbaar? (3 punten)
  4. Is uw webtekst getrimd? (1 punt)
  5. Is uw webtekst origineel? (2 punten)

Dzie points from dzie Belgian dzjury

8 op 10 of meer? Solliciteer meteen bij Schrijf.be!
7 op 10 of minder? Wat Schrijf.be voor u doet.

 

Leg uw #webteksten op de pijnbank. Welke punten zijn nog gevoelig? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Met deze vijf vraagjes krijgt u een score voor uw #webteksten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Schrijvenvoorhetweb is een kwestie van techniek. Met deze test spoort u uw verbeterpunten op. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn