Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
vraagjes in teksten

Spreek in uw tekst met uw lezer zoals u dat in het echt zou doen. Maak er dus geen monoloog maar een dialoog van. De beste truc daarvoor? Gebruik vraagjes. Ze breken het ijs én de sleur. En maken uw lezer nieuwsgierig. 

vraagjes in teksten

Hou uw lezer bij de les

Vragen stellen = aandacht winnen

Knikkebolde u ooit tijdens een opleiding? Dan schrok u ongetwijfeld op toen de trainer u een rechtstreekse vraag stelde.

Vragen zijn krachtige communicatie-instrumenten. Gebruik ze dus ook in uw teksten.

Breek de sleur

Wilt u uw lezer dodelijk vervelen?  Kies dan voor een stoet van volzinnen: succes verzekerd.

Wilt u hem bij de les houden? Bouw dan een dialoog op, met af en toe een vraag.

Misschien voelt u zich de eerste keren wat onwennig. En weet u niet precies waar u een vraag kunt inlassen. Geen probleem, daar heb ik een trucje voor:

Als u een 'als' tegenkomt, herwerkt u de zin tot een vraag: 

  • "Als u ooit knikkebolde tijdens een training, schrok u ongetwijfeld op toen de lesgever u een vraag stelde." wordt:
  • "Knikkebolde u ooit tijdens een training? Dan schrok u ongetwijfeld op toen de lesgever u een vraag stelde."

U kiest als lezer toch ook voor de tweede versie? Bemerk hoe de vraag meteen ook van één lange zin twee korte zinnen maakte. Mooi meegenomen!

Breek het ijs

'Hoe gaat het met u?', is een standaardverwelkoming. Waarom dan ook niet van uw verkoopbrief?

Stel de lezer een vraag die in zijn hoofd speelt en waarop u het antwoord kent. Bijvoorbeeld: Wanneer hebt u voor het laatst écht tijd gemaakt voor uw vrienden en familie? (pdf)

Merk ook op hoe op deze pagina bijna elke alinea met een vraag begint ...

Maak nieuwsgierig

Nog schrijfsituaties waarin een vraagje wonderen doet? Wanneer de lezer te benieuwd is naar het antwoord:

Veelgestelde vragen

Wat zijn de meest gewaardeerde pagina's op het web? De FAQ's of 'frequently asked questions'.

Eigenaardig, want die bevatten zelden nieuwe informatie. Ze presenteren de bestaande info alleen in de vorm van een vraag.

En dat wérkt, zoals op de veelgestelde vragen aan Schrijf.be.

Vraagt u vaak hoe het met uw klant gaat? Nee? Het is nochtans dé manier om uw tekst te openen. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Vragen staat vrij ... én goed in uw tekst. Afvuren dus! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Hoe grijpt u de aandacht van uw klant? Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn