Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Unique selling proposition

Met een 'Unique Selling Proposition' overtuigt u uw prospect dat er geen evenwaardig alternatief voor u is. Niet met een producteigenschap. Wél met een uniek klantenvoordeel.

Uw unique selling proposition (USP) moet ... uniek zijn.

Pak uit met uw USP

Waarom u en niet uw concurrent?

Stel dat twee leveranciers u een vergelijkbare dienst aanbieden. Bij wie bestelt u dan? Bij de goedkoopste? Niet noodzakelijk. U bestelt bij wie u ervan overtuigt dat hij anders is dan de anderen. Dat hij een exclusieve meerwaarde biedt. Dat hij uniek is. Dat er geen alternatief voor hem is. Marketeers noemen dat de USP – 'Unique Selling Proposition'. Die beantwoordt de belangrijkste vraag van iedere prospect: "Waarom zou ik bij u kopen en niet bij iemand anders?"

Waarom kiest een prospect voor u?

Test: kunt u NU in één zin zeggen wat uw bedrijf uniek maakt? En als u dat kunt, citeren al uw medewerkers dan ook diezelfde USP? Perfect! Als zij uw bedrijf kunnen positioneren in de markt en differentiëren van de concurrentie, dan kan uw prospect dat ook.

What is in it for me?

Opgepast: een unieke producteigenschap overtuigt niet, een uniek klantenvoordeel wel. Uw USP komt tegemoet aan de belangrijkste vraag, wens of nood van uw prospect.

Als u een gehaaste verkoper bent op zoek naar een snelle hap, welke drive-infastfoodketen kiest u dan:

  • "De snelste bakplaten van alle fastfoodketens."
  • "Binnen de 5 minuten weer op weg."
  • "Binnen de 5 minuten weer op weg, of gratis."

Uniek is meer dan anders

Excellente service, eerlijke prijzen, prima kwaliteit, ... het maakt u verdienstelijk, niet uniek. Om het even wie kan dat beweren. Het zijn dan ook geen USP's. Als u geen technische knobbel hebt (welkom bij de club!), bij welk bedrijf koopt u dan een computer:

  • "Wij staan dag en nacht voor u klaar."
  • "Wij lossen uw probleem vandaag nog op."

Uniek is niet altijd tastbaar

Uw USP moet uniek zijn, maar niet noodzakelijk tastbaar.

Wat brengt u als autoverhuurder in tegen Avis?

  • "We try harder"

Het schitterende aan deze baseline is dat hij beslag legt op 'klantenservice'. Hij zet de concurrenten hier schaakmat.

Een unieke producteigenschap overtuigt niet, een uniek klantenvoordeel wel.

Creëer uw USP

Uw USP definiëren is de allermoeilijkste marketingoefening. Deze vragen helpen u op weg:

  • Wat verwacht uw klant van uw producten of diensten?
  • Welke USP's gebruiken uw concurrenten?
  • Welke eigenschappen vindt u zelf uniek aan uw bedrijf, product of dienst?
  • Welke voordelen bieden die eigenschappen voor uw prospect?
  • Welke USP kunnen concurrenten niet kopiëren?

Gebruik uw USP

Hebt u uw USP te pakken? Hamer er dan op in al uw communicatie-uitingen:

  • logo met baseline
  • verkoopsgesprekken en -materiaal
  • offertes (Schrijf.be gebruikt hiervoor een tekstkadertje)
  • facturen
  • enzovoort

Onze USP?

Oh ja, we zouden het nog vergeten: wat is de USP van Schrijf.be?

Absolute gemoedsrust. Met een perfecte tekst door de dubbele kwaliteitscontrole, en met een vlekkeloze projectafwikkeling door de coördinator als back-up.

 

Beantwoord voor uw eigen bedrijf de vraag: "Waarom zou ik bij u kopen en niet bij iemand anders?" #USP Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Promoot uzelf niet zomaar als 'verdienstelijk'. Maak uzelf uniek: niemand die u evenaart. #USP Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Hamer op uw unieke klantenvoordeel. In al uw communicatie. #USP Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn