Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Empathisch schrijven

Schrijf vóór uw lezer in plaats van óver uzelf. Kruip in de huid van uw prospect en bouw uw tekst op vanuit zijn beleving. Speel zijn directe voordelen uit en weerleg zelf alle bezwaren. Zo toont u dat u in huis hebt wat hij nodig heeft. 

Empthisch schrijven

Creëer een gevoel van herkenning

U bent onbelangrijk

Onlangs een discussie gehad met een klant over de tekst van een e-mailing. Die moest bedrijfsleiders ervan overtuigen om voor zijn diensten te kiezen.

Schrijf.be leverde keurig zijn tekstvoorstel af. En toen gingen de poppen aan het dansen ...

Help, ons bedrijfsimago!

"Dit kunnen we toch niet maken?! U zegt haast niets over onze diensten zelf, of over ons ISO-certificaat. En dan de woordkeuze – het lijkt wel voor een student geschreven."

Mijn "Dat is het ook, meneer", goot olie op het vuur.

"Maar begrijpt u eigenlijk wel welk imago we willen uitstralen? Wij willen echte kmo-partners zijn! Actief luisteren naar wat ze nodig hebben. Wij zijn hun probleemoplossers."

"Dat doet me plezier", antwoordde ik, "want precies daarom schreven we de e-mailing ook vanuit hun belevingswereld. En niet vanuit de uwe."

Toen legde ik uit waarrond copywriting draait: empathie!

Dat ben ik!

Wanneer raakt uw tekst de gevoelige snaar bij een prospect? Wanneer respecteert een klant uw bedrijf?

Als hij zich begrepen voelt.

Het gevoel krijgt van: "Hé, dat ben ik! Deze tekst gaat over mijn problemen, mijn dromen, mijn wensen. In lekker eenvoudige woorden en gemakkelijke zinnen."

Uw prospect leest dus pas verder, als hij voelt dat u hém belangrijker vindt dan uzelf, uw bedrijf, product of dienst.

U bént uw bedrijfsimago

Identificeert u zich met uw lezer? Dan identificeert hij zich met uw tekst. En is hij luisterbereid.

Maar vindt u dat u toch jargon moet gebruiken? Moeilijke zinnen? Denkt u dat uw prospect zelf wel uitdoktert hoe hij van uw product of dienst beter wordt?

Dan schuift uw mailing, brochure of webtekst over zijn hoofd heen. Erger nog: dan ondermijnt u zelf uw 'bedrijfsimago'. Want dát staat of valt met de mate waarin hij zich door u begrepen voelt.

Raak ik de juiste snaar? Test:

De lezer is niet uw lezer. U bent zijn schrijver.

Moraal van het verhaal? Om te scoren met een tekst, moet u zich wegcijferen. Denken als uw klant. Uw klant worden.

En precies daarin is een externe copywriter sterk. Probeer maar eens.

 

Oh ja: hoe verging het mijn argwanende klant? Hij was overtuigd. En stuurde de e-mailing haast ongewijzigd door. En die werd – met de bijbehorende 'landingspagina' op zijn website – een succes.

U doet er niet toe. Uw klant daarentegen ... Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Verkoopsteksten schrijven? Kruip eerst in de huid van uw klant. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Kijkt u soms door de bril van uw klant? #empathie Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn