Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Typemachines

Schrijven zonder nadenken? Een gruwelijke combinatie. Stap weg van uw toetsenbord en ... blaas het stof van uw typemachine. Die verplicht u om uw woorden te wegen, voor u ze neertypt. 

Leve de typemachine

Gooi uw toetsenbord buiten

Leve de typemachine!

  • Waarom 'klasseert' u e-mails zonder ze te lezen?
  • Waarom sturen collega's berichten waarvan ze spijt krijgen?
  • Waarom klikt u meteen weg op webpagina's?

Het antwoord verrast: omdat de computer de typemachine verving. Wilt u teksten die de lezer wél vasthouden? Lees dan nu verder.

(Te) snelle media

Zeg eens: wat doet ú als u een boodschap wilt neerschrijven? Maakt niet uit of dat in een e-mail, webtekst of e-mailing is. U schrijft uw tekst waarschijnlijk rechtstreeks op uw computerscherm. Klikt op 'Verzend' en ... klaar is Kees.

Gevolg? U stuurt geen gedachtegang de wereld in – alleen maar gedachten. Die uw lezer zelf in de juiste volgorde moet zetten. En dat doet hij ... niet. Want hij is lui, en rekent op u voor het denkwerk. Of houdt het voor bekeken.

Toffe typemachine

De komst van de pc was een zegen én een vloek – om dezelfde reden: de beperkingen van de typemachine vielen weg. Hierop tokkelde je pas wanneer je verhaal in je hoofd áf was. Omdat je anders helemaal opnieuw moest beginnen. Kortom: het papier vertraagde de schrijver – en dat was goed.

Eerst uw verhaal, dan de woorden

Uw computer is een valse vriend. Want u kunt blijven schuiven met argumenten, nadat u ze hebt neergeschreven. Waarom zou u de moeite nemen om dat vooraf te doen? Omdat uw verhaal dan logisch is en uw lezer meezuigt. U verbeuzelt bovendien op uw pc kostbare tijd met tierlantijntjes: lay-out, lettertypes en kleurtjes. Smileys. Zij moeten uitdrukken wat u ooit met woorden deed – met een vleugje ironie.

Eerst papier, dan beeldscherm

Wilt u iets neerschrijven dat overtuigt? Dat mensen lézen? Neem dan éérst pen en papier:

  1. Rangschik uw argumenten. Het best niet in een lijstje, want dat beperkt u. Gebruik mindmapping voor een brainstorm in uw eigen hoofd én voor de groepering van uw ideeën. Zoals ik deed voor deze nieuwsbrief: waarschuwing – betreed op eigen risico!
  2. Vertel uw verhaal. Simuleer een verkoopgesprek.
  3. Grijp nu pas naar uw toetsenbord. Schrijf neer wat u zei. En bouw met vraagjes een denkbeeldige dialoog op.
  4. Hak uw tekst in mootjes: één gedachte per alinea. Vat de inhoud ervan samen in het alineakopje.
  5. Schrap alle ballast. Spendeer hieraan minstens evenveel tijd als aan het schrijven.
  6. Lees hardop na.

Schrijfmachines te huur

Komt u er zelf toch niet uit? Geen nood: gebruik dan een van onze schrijfmachines. Uw copywriter vertaalt feilloos wat er in uw hoofd zit.

 

Waarom uw #typemachine het wint van uw computer. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Op papier schrijft beter dan op beeldscherm. Leve de #typemachine! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Waarom u uw gedachten beter ordent als u op een #typemachine schrijft. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn