Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
superlatieven en uitroeptekens

Schrijft u een bedrijfstekst? Hoed u dan voor het gebruik van superlatieven en uitroeptekens. Ze voegen weinig extra toe. En knabbelen aan uw geloofwaardigheid. Laat de superlatieven over aan superhelden en leg de focus op wat u 'gewoon goed' doet. 

Uitroeptekens en superlatieven

Overdrijf niet

Supej supej leuk!!!

"Papa, ik vind het leuk. Supej-leuk. Supej-supej-leuk!!!"

Aan het woord is mijn zoon Viktor terwijl hij de kerstboom versiert. Met een superlatief die vertedert, omdat je hem niet meteen verwacht van een (net) driejarige.

Dat geldt niet voor commerciële teksten. Daar zijn uitroeptekens en superlatieven niet op hun plaats.

Uitroeptekens

Zeg eens, welke van deze twee baselines is het geloofwaardigst?

  • Schrijf.be, teksten die doen doen!
  • Schrijf.be, teksten die doen doen

Inderdaad, de tweede versie, zonder uitroepteken. Het leesteken dat woorden in de verf moet zetten, heeft het tegenovergestelde effect. Het geeft ze een pocherige bijsmaak. Maakt ze ongeloofwaardig.

Vermijd daarom uitroeptekens in uw commerciële teksten. Eén per pagina is meer dan genoeg. Of bewaar ze voor de headline van een mailing: daar geven ze een tikkeltje spanning mee.

Maar in persberichten en onderwerpregels van e-mailings horen ze niet thuis. Nooit.

Laat uw lezer beslissen of hij al dan niet opgewonden is. Als uw tekst daar niet in slaagt, dan doen de uitroeptekens dat zeker niet. Dat vond Scott Fitzgerald, auteur van The Great Gatsby, ook: "Schrap die uitroeptekens. Het is als lachen om je eigen moppen."

Heel zwanger

Heel zwanger of heel erg dood kun je niet zijn. Heel blauw blijft blauw. Het is het een of het ander. Dood of levend. Blauw of een andere kleur.

Dat geldt ook voor uw bedrijfsteksten. Woorden als 'heel', 'zeer', 'uitermate', 'fantastisch', 'ultiem', ... versterken niet langer. Integendeel, ze ontkrachten.

Schrap ze dus.

Dat geldt ook voor superlatieven. Wat is beter dan de 'beste service': de 'allerbeste'?

Waarom geen 'service zoals in vroeger jaren', 'de service waarop u recht hebt', of zelfs 'straffe service', ...?

Hoofdletters

Tot slot: SCHRIJF NOOIT IN HOOFDLETTERS. DAAR DOET HET MENSELIJK OOG DUBBEL ZO LANG OVER – OOK IN UW POWERPOINT-PRESENTATIES.

Geen uitroeptekens, geen versterkende woorden, geen superlatieven. Een eenvoudige regel? Kan best, maar check toch uw commerciële tekst maar even ... Of laat het ons doen.

 

Laat de #superlatieven over aan uw klant. En hou het zelf simpel in uw teksten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Supermooie dag om over het foute gebruik van superlatieven en uitroeptekens te lezen!!!! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Superlatieven en #uitroeptekens? Die leiden af van de kern. Vermijd ze in uw teksten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn