Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Speech checklist

Denk voor u een speech schrijft over drie vragen na. Wat heeft mijn toehoorder aan mijn boodschap? Wát wil ik zeggen? En wat wil ik bereiken? Creëer daarna een stevige ruggengraat: een thema dat tot de verbeelding spreekt. Meer tips? Snel naar onze checklist!

Hou uw toeschouwers in de ban met een smeulende speech. Gebruik onze checklist.

Hou uw toeschouwer in de ban

Sprekende woorden

Slaat de bibber u in de benen bij het woord 'speech'? Vreest u voor het witte blad of een ingedut publiek? Goed nieuws: dat is niet nodig als u zich grondig voorbereidt. En daarvoor zorgt Schrijf.be wel.

Uw speech-checklist

Download nu uw speech-checklist (pdf) en vul hem in. Hij dwingt u in de juiste denkrichting én verzamelt alle elementen waarmee u moet rekening houden.

U gebruikt hem :

  • om uw eigen gedachten te ordenen voor een speech
  • om de juiste vragen te stellen als u een speech voor uw baas of collega schrijft
  • om uw 'ghostwriter' te briefen

Vrij voor gebruik

Wilt u uw collega's een handje helpen? Het staat u vrij om onze speech-checklist in uw bedrijf te verdelen, in om het even welke vorm. Zolang u dat maar ongewijzigd doet – dus inclusief Schrijf.be-logo en -verwijzingen.

Mik op doel

De speech-checklist peilt naar heel wat informatie. Toch zijn er drie vragen hyperbelangrijk:

  1. What's in it for me?
    Als ik zelf in het publiek zat, waarom zou ik dan de moeite doen om naar mij te luispeechsteren? Hoe word ik er beter van? Denk eraan dat de toehoorders niet 'uw' publiek zijn: u bent 'hun' entertainer. Kies uw argumenten vanuit die optiek.  
  2. Welk boodschap wil ik nalaten?
    Beeld u in dat u de dag na de speech een willekeurige toehoorder vraagt wat hij heeft onthouden. Formuleer in één zin het antwoord dat u dan wilt krijgen. Bijvoorbeeld: "Het bedrijf moet 1 miljoen besparen, maar er vallen geen ontslagen."
  3. Wat wil ik bereiken?
    Wat wilt u precies bereiken met uw speech? Wat wilt u dat uw publiek doet of denkt? Wat is uw call to actionBijvoorbeeld: "Ik wil dat alle werknemers de maatregelen begrijpen én dat er zich tien kandidaat stellen voor de werkgroepen die het veranderingsproces begeleiden."

Hou ze in de ban

Weet u wat u wilt bereiken en welke argumenten dat voor elkaar zullen krijgen? Dan is het zaak om uw publiek ook in de ban te houden door hoe u dat formuleert.

Geef uw speech een sterke 'ruggengraat'. Een thema dat tot de verbeelding spreekt en uw speech draagt. Een thema waarmee u hem ook stoffeert: als een kapstok waaraan u uw argumenten en voorbeelden ophangt.

De voordelen van een sterke 'speech-ruggengraat':

  1. Hij zorgt voor een ijzersterke binnenkomer. Want u krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.
  2. Hij lijnt de delen netjes af en geeft zo structuur.
  3. Hij maakt het u mogelijk om uw boodschap meerdere keren te herhalen.
  4. Hij zorgt voor een beeld dat op het netvlies kleeft.
    Zodat de boodschap blijft hangen.

Een voorbeeld.

  • Een drukker vroeg Schrijf.be om een speech te schrijven voor een opendeurdag. In de briefing doken vier doelgroepen op: personeel, aandeelhouders, leveranciers en klanten. De 'ruggengraat' lag dan ook voor de hand: vierkleurendruk!

    Zo begon de speech:
    "Cyaan, magenta, geel en zwart. Dat is de wereld van onze drukkerij. Slechts vier ingrediënten. Toch toveren zij een regenboog van kleuren. Cyaan, magenta, geel en zwart. Vier bestanddelen die onontbeerlijk zijn voor een evenwichtig en rijk palet. Valt er eentje uit, dan is het resultaat ondermaats. Welnu, het recept voor een succesrijk bedrijf bestaat óók uit vier ingrediënten: klanten, vaklui, leveranciers en aandeelhouders."

    Daarna stond de spreker bij elke kleur even stil.

    En het slot luidde:
    "Cyaan, magenta, geel en zwart zijn de werkinstrumenten van een drukkerij. Klanten, vaklui, leveranciers en aandeelhouders de ingrediënten van een succesrijk bedrijf. Voor mij zie ik een vierkleurendruk zoals je die nergens anders vindt. Dat doet me deugd. Ik dank ieder van u voor zijn bijdrage. En blik samen met u ambitieus naar een toekomst van ... cyaan, magenta, geel en zwart.

    De cirkel was rond: de eerste woorden waren ook de laatste. En reken maar dat de toehoorders 's anderdaags nog wisten waarover de speech ging!

Ruggengraat

Nog een voordeel van de speech-checklist? Vul hem nauwgezet in en de ideeën voor de 'ruggengraat' komen haast vanzelf naar boven. Doe iets met de datum, de naam van de zaal, de titel van de speech, de naam van de vorige spreker, enzovoort.

Kunnen we u nog meer helpen? Sure we can.

Zet de kansen aan uw kant

Diverse Schrijf.be-copywriters kicken op speeches. Gebruik hun gave om uw boodschap zo in te pakken dat ze ook overtuigt. Zonder dagenlang getob, stress of angst voor het witte blad.

Laat uw speech schrijven of herschrijven.

Koudwatervrees voor uw #speech? Grijp de reddingsboei van Schrijf.be! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Met de handen in het haar voor uw #toespraak? Ontdek snel onze speechchecklist. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Speech like a boss: gebruik de Schrijf.be-checklist. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn