Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
SEO-spelfouten

Wilt u alleen maar prospects die goed kunnen spellen? Natuurlijk niet. Vang 'verdwaalde' Google-zoekers op, door af en toe een webtekst te optimaliseren voor een spellingsfout.  

Spelfouten? Handig voor SEO.

Wees de dolle miet voor

Schreiffauten op internet

Schenk aandacht aan prospects die de naam van uw product of dienst verkeerd schrijven. Want slechte spellers zijn daarom nog geen slechte prospects.

Een copywriter schuift net een webtekst over dolomiet onder mijn neus – geoptimaliseerd voor Google (de webtekst, niet mijn neus). 

Ik ben verrast, want ik heb 'dolle miet' verstaan. En googel dát eens – voor de lol.

Dolle miet te koop

Het resultaat van mijn – schijnbaar absurde – zoektocht?

  • pagina's zat waarop men inderdaad 'Dolle-Miet' verkoopt: Spelfouten in Google
  • een bedrijf dat rechts adverteert met 'Dolomie/Dolomiet'
    voor wie op 'dolle miet' zoekt:
    Google en spelfouten
  • Google dat me op weg helpt:
    Google signaleert spelfouten

SEO-spelfouten: wees uw klant voor

Lacht u meewarig met de 'dolle miet'-zoeker? Dat mag. Maar zou u dat ook doen als u een dolomietverkoper was? Neen, want dan hebt u er alle belang bij dat hij toch op úw website belandt. Uw opties:

  1. U hoopt dat hij de suggestie van Google opmerkt.
  2. U plaatst een betaalde advertentie in Google voor het verkeerd gespelde zoekwoord.
  3. U gebruikt ergens op uw website de verkeerde schrijfwijze: 'Dolomiet (soms ook: dolle-miet)' is grind dat ...'

Oké, toegegeven: 'dolle miet'-zoekers zijn er nu niet gek veel. Dus daar hoeft u zich niet al te druk om te maken. Maar wat met 'dolomie'?

Dolomie: spelfout?

Google Adwords onthult dat er vorige maand 170 keer in België/Nederlandstalig gezocht werd naar 'dolomie', tegenover 4400 keer naar dolomiet. De reden? 'Dolomiet' is in het Frans 'dolomie'.

Zou u die 170 potentiële klanten willen missen? Neen toch. Daarom een vierde optie:

U schrijft een extra SEO-webpagina rond 'dolomie', zodat die hoog scoort in Google/Nederlandstalig.

Wat doet ú voor de kost?

Uw lezer maakt schrijffouten, maar ú maakt vast ook denkfouten. Door woorden te gebruiken die u wel, maar uw prospect niet in de mond neemt.

Voorbeeld? Tien jaar geleden begon ik met Schrijf.be. En loodste ik onze website naar de Google-top voor 'copywriting' en 'copywriter'. Het resultaat? Te weinig bezoekers.

Pas vele maanden later zag ik het licht. Door mijn ... moeder, die schoorvoetend toegaf dat ze "eigenlijk niet goed wist wat ik deed voor de kost. Iets met copyright (©), toch?"

Ik vertelde haar dat ik teksten schreef. En haastte me om webpagina's toe te voegen rond zoekwoorden als 'teksten schrijven' en 'tekstschrijver'. De bezoekersstroom kwam meteen op gang – tot een kleine duizend per werkdag, vandaag.

Vakjargon? Sneller dan u denkt!

Neem dus niet voetstoots aan dat uw woordgebruik ook dat van uw klant is. U vervalt véél sneller in jargon dan u denkt. De oplossing? Luister aandachtig naar uw klanten - rechtstreeks of via uw klantendienst. En schrijf uw teksten met de woorden die zij gebruiken. Eenvoud siert.

SEO-spelfouten: schrijffout of denkfout?

Samengevat:

  1. Denk eraan dan niet iedere prospect even taalvast is. Zorg ervoor dat hij ook op uw website terechtkomt als hij uw product of dienst fout spelt.
  2. Vermijd verkeerde woorden – vakjargon. Moeilijk? Niet als u een copywriter in de arm neemt. ;-)
Dolomiet of dolle miet? Een slimme #SEO-schrijver benut ook spelfouten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Waarom u in uw webteksten - soms - spelfouten mag maken. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#SEO-tip? Optimaliseer ook voor spelfouten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn