Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Persbericht schrijven

Een journalist is gehaast, verwend en wantrouwig. Hij scant uw persbericht razendsnel. Bied hem dus een omgekeerde piramide. En let zeker op uw taal!

Maak journalisten het hof in uw persbericht.

Maak journalisten het hof

Persberichten die de pers halen

Verstuurt u regelmatig een persbericht?
Groot gelijk – het is een geloofwaardige manier om uw nieuwe producten, diensten of evenementen in het zonnetje te (laten) zetten. Toch als uw persbericht ook werkelijk artikelen genereert.

De truc? Maak de journalist het hof. Kruip in zijn huid. Hij is:

  • gehaast, dus gemakzuchtig
  • verwend, dus snel verveeld
  • onderzoekend, dus wantrouwig
  • taalvaardig, dus een pietje-precies

Gehaast, dus gemakzuchtig

Een journalist leeft bij de gratie van zijn deadlines. Daarom kickt hij op 'hapklare' teksten. Een ideaal persbericht is er een waaruit hij zijn stukje samenstelt met knip- en plakwerk:

  • hoogstens één A4 – korter is beter
  • korte zinnen in korte alinea's, zonder jargon,
    en geschreven in de taal van het lezerspubliek
  • citaten van externe experts, klanten of bedrijfsmanagers
  • eventueel een webadres voor foto's in hoge resolutie
  • nooit (nooit!) bijlagen bij een elektronisch persbericht.
    Of irriteert u graag een journalist die met zijn laptop inbelt via een trage lijn, of als de dood is voor virussen?!

Omgekeerde piramide

Een journalist scant razendsnel alle persberichten. Bied het uwe dus aan in de vorm die hij verwacht: de omgekeerde piramide. Niet eerst de argumenten en dan de conclusie – maar omgekeerd:

  • kop: geschreven alsof het een krantenkop is
  • lead (eerste, vette alinea): alle essentiële informatie -
    '5W+H': wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe
  • volgende alinea('s): extra info over het product, de dienst of het evenement
  • laatste alinea: beknopte bedrijfsinformatie
  • onderaan: contactgegevens

Verwend, dus snel verveeld

Een journalist selecteert wat hem boeiend lijkt aan de hand van de kop en de allereerste zin van de lead. Raken die de juiste snaar, dan leest hij verder. Zo niet: prullenmand!

  • Kies een originele binnenkomer – prikkelend of spannend.
  • Gebruik directe taal zonder franjes, met actieve zinnen.
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd.

Onderzoekend, dus wantrouwend

Het zit in de aard van het beestje: een journalist is een onderzoeker en is dus per definitie wantrouwig. Ruikt hij ook maar een zweempje promotaal? Dan haakt hij meteen af.

  • Klop uzelf niet op de borst, maar blijf zakelijk.
  • Beperk u tot de feiten, niets dan de feiten.
  • Wees uiterst duidelijk over wat de feiten,
    en wat de plannen of vermoedens zijn.

Taalvaardig, dus pietje-precies

Een journalist is per definitie taalvaardig – het Nederlands is zijn werkinstrument. Hij is dan ook héél gevoelig voor taal-, stijl- of tikfouten. Hoe kleinzielig u dat ook vindt, persberichten met taalfouten werken als een rode lap op een stier.

Speel daarom op zeker. Laat de Schrijf.be-eindredacteur uw tekst corrigeren. Voor de prijs hoeft u het alvast niet te laten: maar 25 cent per regel.

En wie nóg slimmer is, laat ons zijn persbericht schrijven.

 

Een journalist is gehaast. Breng hem dus snél uw boodschap over. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Omgekeerde piramide: de manier om een journalist te strikken. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#persbericht uit uw pen persen? Maak journalisten het hof. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn