Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
commerciële teksten

De juiste argumenten uitspelen? Het is moeilijker dan u denkt. Doe zelf de test: herlees uw tekst. Is uw eerste reactie: "So what?" Dan mist uw tekst zijn doel.

Commerciële teksten schrijven? Zoek naar het ultieme voordeel.

Zoek naar het ultieme voordeel

Nou en? (So what?)

Wanneer overtuigt uw commerciële tekst? Als hij de juiste argumenten uitspeelt. En dat zijn de directe voordelen van uw product of dienst.

Ja, zover was ik ook al, denkt u nu, maar hoe test ik dat? Eenvoudig. Beeld u in dat u de klant bent en herlees uw tekst. Is uw reactie: "Nou en?!" Dan missen uw argumenten hun doel.

Een man, een vrouw en een nieuwe auto

Een Amerikaanse radiospot maakt veel duidelijk. Een man zoekt samen met zijn echtgenote een nieuwe auto. Het is zaterdag en zij heeft geen zin om van de ene naar de andere toonzaal te hossen.

Haar man vertelt haar over een dealer met waanzinnige prijzen."So what?", antwoordt zijn vrouw. "Maar de keuze is enorm groot", repliceert hij. Zijn eega haalt weer de schouders op: "Nou en?!"

Haar man argumenteert dat de garage gemakkelijk bereikbaar is, omdat ze dicht bij de afrit van een autosnelweg ligt. Het resultaat: "Nou en?!"

En dan gebeurt het. De man zegt dat de garage én gemakkelijk bereikbaar is én een grote keuze biedt voor lage prijzen zodat ze er hun gading onmiddellijk zullen vinden, ... zonder nog verder te moeten zoeken. En er daarna nog tijd en geld over is voor een gezellig etentje.

"Waarop wacht je dan om te vertrekken?", reageert zijn echtgenote.

Uw commerciële tekst verkoopt

Moraal van het verhaal? Indirecte voordelen beïnvloeden wel, maar overtuigen niet.

Blijf als schrijver graven tot u de goudader raakt: het directe voordeel. Dacht u dat uw lezer daar zelf naar op zoek gaat? Dan hebt u het mis: die heeft heus wel wat anders aan zijn hoofd.

De lakmoesproef voor elke commerciële tekst

Hoe herkent u een direct voordeel? Door afstand te nemen van uw tekst en uzelf als 'nietsvermoedende' prospect of klant één vraag te stellen. "Zou ik bij het gebruikte argument mijn schouders ophalen en 'Nou en?!' mompelen?" Ja? Dan is er nog werk aan de winkel.

Hoe word ik hier beter van?

We denken allemaal graag dat we rationele beslissingen nemen. In werkelijkheid laten we ons bij een aankoop sturen door één vraag: "Hoe word ik hier beter van?" (What is in it for me?) Krijg ik er meer geld, minder werk, meer geluk door?"

U weet te veel

Weet u wat het eigenlijke probleem is? Dat u te veel van uw eigen onderwerp weet. U neemt voetstoots aan dat de directe voordelen zo voor de hand liggen, dat u ze niet meer moet neerschrijven.

De oplossing? Roep de hulp in van een 'onbeschreven blad': de externe copywriter. Hij vertaalt uw producteigenschappen in klantvoordelen.

Koper en beslisser

Nog een laatste argument 'pro voordelen' voor u aan de slag gaat.

Bij een aankoopproces is de 'koper' vaak afhankelijk van een beslisser. Degene die voor de handtekening zorgt. Maak het de koper gemakkelijk: geef hem argumenten in handen waarmee hij de aankoop vlot kan 'verkopen' bij de beslisser. En voor welk argument gaat die laatste zeker voor de bijl? Inderdaad: een onmiskenbaar direct voordeel.

Schrijf.be heeft klantenogen

De copywriters van Schrijf.be lijden aan 'klantenogen'.
Vervelend voor hen, maar net wat u nodig hebt.
Zodat uw teksten extra geld in het laatje brengen.

Meer over klantenvoordelen in 'Aspirine tegen hoofdpijn'.

 

Speel de juiste argumenten uit. Doe de Nou En-test. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Denkt uw lezer: "So What?" Dan gebruikte u de verkeerde #argumenten. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uw lezer gaat niet zélf op zoek. Geef hem zijn directe voordeel. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn