Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Helder schrijven

Hoed u voor té veel informatie. Producteigenschappen en technische gegevens? Weg ermee. De klantvoordelen, díé verdienen prioriteit.

Helder schrijven is producteigenschappen schrappen

Splits voordelen en eigenschappen

Hoe meer, hoe ... slechter

"Hoeveel info kan mijn lezer aan?", vroeg een klant. "Minder dan u denkt", antwoordde ik. Waarna ik haar diep in de ogen keek, en verduidelijkte: "Neenee, nóg minder ..."

Hoe lui bent u?

Keren we de rollen eens om? U krijgt zelf een e-mail of brochure. Wat leest u dan? De technische eigenschappen van het aanbod? Of ... hoe u er beter van wordt? Uw lezer reageert ook zo. Want hij is lui.

Helder schrijven: splits klantvoordelen & producteigenschappen

Bedwing uw drang om álles wat u weet, te vertellen. Beperk u tot wat uw lezer verleidt. "Ja maar, mijn baas wil die technische blabla er absoluut bij. Trouwens, onze klant heeft die toch ook nodig!", protesteert u. Dat klopt: nadat u hem hebt verleid. Eerst schotelt u hem de klantvoordelen voor. Dan pas de product- of diensteigenschappen. De twee van elkaar scheiden, is dus uw opdracht.

Kies uw communicatiekanaal:

Persbericht

  • Een persbericht is voor een luie lezer: de snelle journalist.
    Zet daarom uw persbericht op zijn kop.
  • Nog meer afslanken? Hark alles wat technisch is, samen in de persmap. Zet die als pdf op uw website. De journalist haalt ze op met een link in uw persbericht. Als hij er al zin in heeft ...

E-mailing

  • Beperk u tot enkele zinnetjes die uw lezer prikkelen.
    En laat hem snel doorklikken naar uw landingspagina.
    Extra voordeel: u weet wie klikt, én welk pad hij daarna volgt.

Brochure

  • Uw brochure verleidt, de prijslijst ontnuchtert. Splits dus beide. Want als de emotie al "Ja!" schreeuwde, kan het verstand haar nog moeilijk intomen.

Webtekst

  • Zet uw webtekst op zijn kop. En test of dat lukte.
  • Hou het op uw 'verkoop'-webpagina bij de essentie.
    En link voor de rest naar een technische pagina of een pdf.

Verkoopbrief, direct mail

  • Verzamel al uw argumenten op een bijgevoegde factsheet.
  • Of scheid de technische info visueel van uw tekst:
    som ze kort op in een (grijs!) tekstkadertje.
  • Of geef de technische info pas aan wie er met de antwoordkaart om vraagt. Zo weet u wie echt geïnteresseerd is, én krijgt u een extra contactmoment.

Advertentie

  • Bekijk eens de advertentie voor een auto.
    Eén slagzin die uw emotie prikkelt, met eventueel een tekstblokje. De rest? Verwezen naar de onderkant, in een piepklein lettertype.

Interne mail

  • Wilt u uw collega overtuigen om aan een project mee te doen? Hou het dan kort! Anders doemen er ook eindeloze vergaderingen op – zónder hem.
  • Verwijs voor de details naar uw intranet.
  • Hebt u dat niet? Verzamel dan de info op één pdf.
    Voor uw collega handig om ermee naar zijn manager te stappen. En voor u om alles eens op een rijtje te zetten.

Helder schrijven? Verdeel en heers

Voordelen van eigenschappen splitsen? Moeilijker dan u denkt! Want u weet te veel. Een Schrijf.be-copywriter gelukkig níét. Geef hém daarom de opdracht.

 

Wil uw baas absoluut technische blabla in uw tekst? Overtuig hem van het tegendeel. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Technische kenmerken? Nee: vertel in uw #mailing eerst de voordelen. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Voordelen van eigenschappen splitsen? Het móét, in een tekst die scoort. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn