Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Web Copywriting

Maak uw webteksten vlot verteerbaar. Uw boodschap? Die springt zo van het scherm. Dankzij eenvoudige taal en reddingsboeien als samenvattingen en tussentiteltjes. De actie die u verwacht? Daarvoor geeft u kraakheldere instructies.

Web copywriting: hapklare brokken

Kauw uw website-informatie voor

Leesklare teksten voor het web

Wat is de gelijkenis tussen vlotte teksten en hondenvoeding?

Ze bestaan beide uit 'hapklare brokken'.
Hondenbrokken zijn geconcentreerde voedselpakketjes, klaar voor consumptie. En leesbare teksten zijn voorgekauwde informatiepakketjes.

 

Uw lezers rekenen op instantinformatie zonder ruimte voor interpretatie.
Maak uw teksten dus 'leesklaar':

Web-copywriting – Gebruik eenvoudige taal in webteksten

Deze titel had ook kunnen zijn: 'Hantering van eenvoudige taal'.
Toch is dat niet zo. De eenvoud van taal kwam al eens aan bod. Een algemeen doelpubliek vraagt om het taalgebruik van een twaalfjarige. Een hoger opgeleid publiek om dat van een achttienjarige.

Web-copywriting – Eenvoud is geen simplisme

De boodschap zelf mag best moeilijk zijn. Als de wijze waarop u ze brengt, maar eenvoudig is. Uw klant overschatten is net zo erg als hem onderschatten.

Web-copywriting – Schrijf met de woorden van uw klant

Vermijd vakjargon. Dat klinkt triviaal, maar het begrip 'jargon' is ruim. Schrijf.be nam de proef op de som. We onderzochten of onze doelgroep wist wat 'copywriters' precies doen. Dat leek ons voor de hand liggend. Té voor de hand liggend, zo bleek uit de rondvraag.

Wij schaafden de Schrijf.be-webteksten meteen bij en spreken nu over 'commerciële tekstschrijvers'.

Web-copywriting – Werp reddingsboeien

  • Bied de lezer houvast met samenvattinkjes.
    Gebruik hiervoor titel, tussenkopjes en postscriptum.
  • Schrijf korte alinea's.
  • Begin een nieuwe regel voor elk nieuw gegeven.
  • Maak een inzetstukje met de samenvatting.
  • Benadruk het sleutelwoord door het te onderstrepen (mailings) of in vetjes te zetten (webteksten).

Web-copywriting – Geef duidelijke instructies

Wees duidelijk in uw verwachtingen. Stel de vraag in de plaats van uw lezer. Bijvoorbeeld: 'Wat verwachten wij van u?' of: 'Hoe krijgt u het gratis infopakket?' Beschrijf dan exact de noodzakelijke stappen.

Web-copywriting – Gebruik lijstjes

Lezers zijn gek op lijstjes. Logisch, want ze bieden hen heel wat gemak:

  • Ze brengen orde in de chaos.
  • Ze zijn kernachtig.
  • Ze zijn gemakkelijk te onthouden.

Web-copywriting – Leesklare webteksten

Maak uw teksten 'webklaar'.
Vertrouw op de ervaren webschrijvers van Schrijf.be.

 

Behandel de lezers van uw site als uw lievelingshond: geef hen hapklare brokken, en duidelijke instructies. #webteksten Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
De succesformule voor #webteksten? Gebruik eenvoudige taal en werp voldoende reddingsboeien. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Van 'leesklaar' naar 'webklaar': voor webteksten kunt u niet duidelijk genoeg zijn. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn