Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Hoe schrijven?

Uw lezer is lui. Schrijf daarom spreektaal. Dien hapklare brokken op. En geef heldere bevelen.

geheim van de copywriter: hoe schijf je zoals een professional?

Schrijf voor het plezier van uw lezer

Uw luie lezer

Uw geheim als tekstschrijver? Uw lezer is lui. We gaven u al twee ingrediënten om hem op zijn wenken te bedienen. Hier krijgt u er drie extra.

Uw lezer ís niet uw lezer

Uw lezer is lui. Maarre ... ú bent nu mijn lezer. Dus bent u nu ook lui. Vindt u die uitspraak choquerend? Dat hoeft niet, want lui zijn is uw goede recht. Net zoals het mijn plicht is om deze nieuwsbrief leesklaar te maken. Maak deze mentale klik en uw teksten worden een hit:

Uw lezer is niet uw lezer. U bent zijn schrijver.
U staat in dienst van uw lezer – niet omgekeerd.

3. Schrijf spreektaal

Kickt u op moeilijke woorden of wilt u imponeren met volzinnen? Schrijf dan een roman of een gedicht, maar geen commerciële tekst. Want uw klant haakt meteen af als hij iets niet begrijpt.

Met stadhuiswoorden of volzinnen imponeert u niet, u irriteert. Daarom: schrijf zoals u spreekt. En lees uw tekst hardop.

Een richtlijn? Gebruik in b2b de woordenschat en grammatica van een achttienjarige, in b2c voor een algemeen publiek die van een twaalfjarige.

4. Dien hapklare brokken op

Deelde u uw tekst niet op in alinea's mét samenvattend titeltje?
Dan stuurt u uw lezer de woestijn in zonder bevoorradingsposten.

Zijn reactie op lange tekstflarden? Inpakken en wegwezen!

Dien daarom uw tekst op in 'hapklare brokken'.
Serveer uw informatie in kant-en-klare voedselpakketjes.
Dan is de kans groot dat uw lezer ze tot zich neemt.

Ontdek de magie van tussenkopjes >

5. Geef klare bevelen

Stel u eens even voor. U krijgt een verkoopbrief die overtuigt.
En wilt kopen. Maar vindt niet meteen hoe u dat doet.
Wie belt u? Welke gegevens houdt u klaar?
Vindt u het antwoord niet? Dan koopt u ook niet.

Als schrijver kunt u hier niet duidelijk én directief genoeg zijn.
Neem uw prospect bij de hand en loods hem door het stappenplan, hoe eenvoudig dat ook is.

Betuttelend? Kan best.
Maar het alternatief is erger: u bent een klant kwijt.

Zo schrijft u een call to action >

Een concreet voorbeeld van een call to action?

Speel voortaan op zeker. Mail uw teksten naar de Schrijf.be-coördinator. En vraag uw vrijblijvende offerte om ze te herschrijven. Binnen 24 uur valt die in uw mailbox. Inclusief prijs, deadline en de garantie van onze dubbele kwaliteitscontrole. Overtuigd? Fax dan de bestelbon terug en slaap op uw twee oren.

Doen!

 

Schrijf #spreektaal, want uw lezer is lui. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Jaag uw lezer niet weg: dien hapklare brokken op. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Maak het uw lezer gemakkelijk. Neem hem bij de hand. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn