Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
geen u?

Meldt u verlies, een schuld of rekening aan uw klant? Dan geldt de uitzondering op de u-regel. Schrijf de boodschap in dergelijke gevallen vanuit het bedrijfsstandpunt. Of keer het nadeel voor uw klant om tot een voordeel. 

Soms heb ik u niet graag.

Soms heb ik u niet graag!

Wanneer omzeilt u 'u'?

  1. Denkt u soms na over uw begrafenis?
  2. Hebt u al uw facturen betaald?
  3. Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Wat bezielt Schrijf.be plots?, vraagt u zich vast af. Geen paniek, ik schud u gewoon even wakker.

Want, ja, we hameren erop: schrijf altijd vaker ‘u’ dan ‘ik/wij’.

  • NIET: “Wij verkopen krachtige stofzuigers.” Dat interesseert uw luie lezer geen moer.
  • WEL: “Uw huis in een handomdraai stofvrij.” Kauw de voordelen voor, en grijp de aandacht.

En toch: in de drie voorbeelden bovenaan is de ‘u’ net de stoorzender … Wat is er aan de hand?!

1. Lezer = verliezer

Denkt u soms na over uw begrafenis?

Een tekstschrijver trekt in enkele woorden een wereld op. En dropt zijn lezer erin door hem rechtstreeks aan te spreken: “U geniet in uw vuurrode cabrio van de zomerzon. En van bewonderende blikken.”

Excellente techniek als uw lezer de ‘winnaar’ in uw verhaal is. Maar wat als u hem pijn doet? Of erger: om het leven brengt? Zoals een uitvaartcentrum met ‘uw begrafenis’? In zo’n verliezersscenario houdt u het liever wat minder ... levendig.

Hoe u tóch een aanspreking in uw zin smokkelt? Plaats de ‘u’ bij een positief element: “We voeren de uitvaart uit volgens úw wensen.”

2. Lezer = betaler

Hebt u al uw facturen betaald?

Vraagt u een klant om zijn portefeuille boven te halen? Wrijf het hem dan niet onder de neus dat het om zijn zuurverdiende centen gaat.

Spaar de ‘u’ voor het goede nieuws: “Snel betaald? Dan krijgt u 30 euro korting op de factuur.”

3. Lezer = beschuldigde

Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Spreekt u een lezer aan met een negatieve zin? Dan proeft hij uw kritische, verwijtende ondertoon. Bijvoorbeeld als u in een vervolgmailing vraagt: “Waarom reageerde u nog niet op ons aanbod?” Dat kan veel slimmer, door de zin positief te maken: “Hebt u al gereageerd? Geweldig, want u profiteert maar tot 30 juni van dit aanbod.”

U? Ja! En soms: nee ...

Samengevat? Gebruik zo vaak mogelijk ‘u’. En soms net níét. Moeilijk? Nee: geef een Schrijfbe’er het woord.

 

Moeilijke boodschap? Wijs dan niet met de 'u'-vinger! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Verlies, schuld of rekening te melden aan uw #klant? Vermijd 'u'. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
"U treft geen schuld!" Let op met 'u' wanneer u een #moeilijkeboodschap te melden hebt. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn