Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters zijn ook maar mensen. Mensen die fouten maken tegen ... de copywritingregels. We gooien onze bloopers hier graag voor u te grabbel.
Zodat u er wat van opsteekt!

placeholder

Onze flop 3

Gaan wij de mist in? Dan wordt u daar beter van.

Dit is nu eens geen top 3, maar een flop 3. Het slechtste gedestilleerd uit de 3800 schrijfopdrachten van 2013!

Welke drie fouten maakten de Schrijfbe’ren het vaakste? En floot ik als kwaliteitsbewaker terug?

Drie keer met de billen bloot dus, ter leering ende vermaeck

Top 3 – nummer 3: kunnen

Kaapt brons weg: kunnen – hét werkwoord dat u mijdt als de pest. Vergelijk:

  • U kunt de Tintelende Tips downloaden. Kán ik dat? Oh, dan kan ik het ook … niet. En wég is uw prospect.
     
  • Download nú uw Tintelende Tips! De imperatief laat geen plaats voor keuze of twijfel. Voeg er nog urgentie aan toe (met ‘nú’ en ‘!’). En maak het aanbod uniek (met ‘uw’). Leun dan achterover en laat de woordmagie haar werk doen.
     

Waarom ‘kunnen’ dan toch nog in onze teksten sluipt – en in de uwe? Leesblindheid! Vertrouw daarom op de Kanscan.

Ook copywriters maken fouten. Kijk en leer.

Top 3 – nummer 2: hardop lezen

Pakt de zilveren medaille: hardop lezen. Wat doet u wanneer u een slogan bedenkt? U spreekt hem even uit. Om te proeven hoe hij smaakt, en te horen of hij bekt. Wel, élke tekst verdient die behandeling. Las een Schrijfbe’er zijn tekst niet hardop? Dan ‘hoor’ ik dat bij het lezen. En klinkt een zin niet goed in mijn hoofd? Dan haak ik af. En, wat veel erger is: de prospect ook.

Daarom: lees hardop. Altijd. Bij Schrijf.be hebben we daarvoor zelfs een aparte leesruimte. Want hardop is HARDOP.

Top 3 – nummer 1: ultiem voordeel

Onversaagd op nummer één: de Schrijfbe’er die dacht dat hij diep genoeg groef in de producteigenschappen. En zich tevreden stelt met een voordeel in plaats van een ultiem voordeel. Het verschil:

  • Eigenschap
    Onze opslagplaats heeft een laadbordes.*
     
  • Voordeel
    Onze opslagplaats heeft een praktisch laadbordes. Uw producten leveren, ophalen en overladen, wordt zo een stuk gemakkelijker en aangenamer.
     
  • Ultiem voordeel
    Uw chauffeur thuis met rugpijn? Nee, níét met het laadbordes van onze opslagplaats: gedaan met tillen en stapelen!
     

Alleen het laatste argument raakt uw lezer, in dit geval de kmo-bedrijfsleider.** Omdat het een tastbaar voordeel is uit zijn leefwereld. Voor de andere, vage argumenten haalt hij zijn schouders op. Doe de Nouentest.

Merkte u trouwens op hoe de ‘uw’ naar voren schoof in de voorbeelden? Hét signaal dat u denkt vanuit uw lezer.

* laadbordes = laadkade voor Belgen
** kmo = mkb voor Nederlanders

Uw Schrijfdokter

Weet u wat me verrast? Dat deze drie flops überhaupt nog opduiken. Want onze Schrijfdokter signaleert ze stuk voor stuk.

Oké, oké, ik ben een kwal die gemakkelijk praten heeft. Ik zwoeg niet op de teksten en sta niet onder tijdsdruk.

Hoewel … deze schrijftip kost ook mij bloed, zweet en tranen. Waarna iedere Mechelse Schrijfbe’er hem mag fileren. En ik ... wit wegtrek van mijn stommiteiten (pdf). Maar dat is goed: het bewijst de kracht van een schrijfgroep.
En zo leer ik tenminste bij – en blijft mijn job plezant.

 

Wim, een kwal

 

De #bloopers van Schrijf.be. Kijk en ... leer. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Omdat het niet altijd een #top3 moet zijn. De schrijf-flop 3 van copywriters. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Ook #copywriters zijn maar mensen. Mensen die fouten maken. Ontdek onze flop 3. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn