Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Description tag

Dé smaakmaker in uw SEO-campagne? De description tag: een korte beschrijving die Google aan zijn onlinezoekers toont. Hou uw description tag kort en krachtig, en eindig met een call to action. 

 

Hoog scoren in Google met de description tag.

Laat Google likkebaarden

Uw call to action in Google

Ik heb prima nieuws voor u! Want met deze gouden schrijftip zit u altijd goed:

  • Of u kaapt voortaan alle prospects weg op Google – en nog gratis ook.
  • Of u maakt indruk op uw collega-marketeer(s) met uw gouden Google-tip.

Hoog en droog - description tag

Hoog scoren in Google? Dat doet u zo. Past u onze tips toe en belandt er toch niemand op uw website? Dan vergat u de call to action in uw description tag. U vertelde uw lezer niet hoe u hem beloont als hij doorklikt. Gelukkig heeft Google een hulpmiddel. Eentje dat haast al uw concurrenten vergeten. (Ik zéí toch dat dit een gouden tip was?)

Geen CTA in de description tag = geen actie

Als starter: hoe moet het níét? Zoek op Google naar ‘babysit Antwerpen’:

Spreekt een van deze drie u aan om meteen door te klikken? Neen toch? Want het gibberish onder het groene webadres bevat geen call to action of CTA. Deze drie webpagina's scóren dan wel hoog, maar verspelen meteen hun kansen.

Wél CTA in de description tag = kassa, kassa

Tegenvoorbeeld – dichter bij (ons) huis nu. Zoek op ‘seo webteksten’:

Hé: Schrijf.be staat – voor een keertje – niet op één, maar pas op drie en vier? Nou en?! Onze zwarte tekst zorgt er heus wel voor dat de zoekers onze bezoekers worden. En niet die van collega’s met drie puntjes op het einde van hun zwarte tekst.

Description tag-magie

“Maar hoe dóét Schrijf.be dat dan? En belangrijker: hoe doe ík het?”

Door onder de motorkap van uw webpagina te kijken. Want sommige codes ziet u niet, maar Google wel: de description tag (paginabeschrijving – de zwarte tekst) en de title tag (paginatitel – de vette blauwe tekst). Voor ons voorbeeld zien die er zo uit:

Pas de description tag aan, en scoor hoog in Google.

Description tag: dwing Google

Google zoekt voor zijn paginabeschrijving zélf tekstfragmentjes waarin het zoekwoord voorkomt, gevolgd door drie puntjes (zie de voorbeelden hiervoor).

Tenzij … u Google beleefd vraagt om uw zelf bedachte beschrijving weer te geven:

  • Zet het zoekwoord van uw title tag ook in uw description tag.
  • Hou die description tag korter dan 115 tekens – inclusief spaties.

Description tag leidt uw prospect

Zo maakt u uw paginabeschrijving sexy, en verleidt u prospects om door te klikken:

  • Vat de pagina samen, zodat de surfer weet wat hij mag verwachten.
  • Prikkel door een vraag te stellen, waarop het antwoord volgt … als hij doorklikt.
  • Gebruik woorden die tot de verbeelding spreken (in ons voorbeeld: ‘likkebaarden’, ‘verleiden' en 'verzoenen’ ).
  • Gebruik de gebiedende wijs voor uw call to action.

Vertrek met voorsprong

“Als het zo eenvoudig is, waarom gebruikt dan niet iedereen de description tag”, vraagt u zich vast af? Omdat zoekmachinegoeroes verkondigen dat u er níét hoger in Google mee belandt. En gelijk hebben ze. Daarom behandelen ze hem vaak stiefmoederlijk. En dát is jammer. Want alleen de combinatie van een hoge Google-plaats en een prima paginabeschrijving is een winnend duo.

Description tag? Altijd prijs!

Ik beloofde het u bij aanvang: met deze tip zit u altijd goed.

  • Webmaster?  Neem uw description tags meteen onder handen. En raakt uw inspiratie opgebruikt na enkele tientallen pagina’s? Put dan uit de onze.
  • Géén webmaster? Check of de pagina’s van uw bedrijf of organisatie in Google scoren. Nee? Dan scoort ú vast bij uw collega’s met de oplossing!
Scoren in Google? Verstop een #CTA in uw #description tag. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Gouden tip? Met een CTA in uw description tag lokt u meer bezoekers. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Kruid uw CTA met een description tag. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn