Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Call to action

Is uw lezer honderd procent overtuigd? Zorg er dan voor dat hij reageert. Want dat doet hij niet spontaan. Schrijf dus neer wat u exact van hem verwacht.

Call to action.

Call to action: zeg uw lezer wat u van hem verwacht

Make it happen

Uw mailingbrief bruist van de klantvoordelen.
Uw website is geschreven volgens de regels van de kunst.

Toch krijgt u niet één extra klant of prospect.
Oeps – vergat u de call to action niet?

Call to action? Reageer. Nu. Zó.

Een prospect of klant is een rare vogel. Ook al is hij honderd procent overtuigd, dan nog reageert hij niet spontaan. U moet hem aanzetten tot actie. Door te schrijven wat u precies van hem verwacht. Wat moet hij doen, wanneer en hoe?

Marketeers noemen dit de call to action.
Uw lezer precieze instructies geven en 'op zijn startknop duwen'.
De woorden kiezen die ervoor zorgen dat hij doet wat ú wilt:
"Doe het. Doe het nu. Doe het zo."

Vermijd dat de lezer wacht met reageren. Want van uitstel komt afstel.

Wat wilt u dat uw prospect doet?

Een call to action is lang niet altijd synoniem met 'aanzetten tot kopen':

  • Neem deel aan de wedstrijd.
  • Klik naar de volgende webpagina.
  • Bekijk onze portfolio.
  • Vraag de brochure aan.
  • Abonneer u op de e-nieuwsbrief.
     

Vaak is de call to action dus een stapje in het verkoopproces, waardoor de prospect dichterbij komt. Klaar voor meer.

Call to action: weet u het zelf wel?

Uzelf dwingen tot een concrete call to action heeft nog een voordeel – voor uzelf. Want voor u uw lezer kunt vertellen wat u van hem verwacht, moet u dat eerst zelf weten. Een call to action dwingt u om uw doelstelling haarscherp te formuleren.

Lijkt vanzelfsprekend?

Dat blijkt helaas niet uit de miljoenen webpagina's die ... nergens toe leiden. Of uit de talloze verkoopbrieven die meerdere doelstellingen nastreven (zie ook 'Een voor allen').

Of uit speeches die dode letter blijven. Tijdverspilling. Omdat de spreker u niet zei wat hij van u verwachtte. "Als u vandaag één ding onthoudt, laat het dan het volgende zijn: ..."

De ideale call to action:

  • bevat een werkwoord
    Een 'actiezin': kort en krachtig.
  • is precies
    Bel nu uw coördinator op 015 27 55 10.
  • is duidelijk
    Waartoe verbindt de lezer zich? Is uw aanbod gratis? Vrijblijvend?
  • is dringend
    Waarom nú? Beperkt aanbod, korting, cadeautje, eerste keuze, ...?
  • schetst wat volgt
    Wat is het resultaat van de actie? "U doet dit, wij doen dat."

Waar plaatst u de call to action?

Wees niet spaarzaam met uw calls to action:

  • onderaan
    Op het einde van elke commerciële tekst (mailing, webpagina, brochure) hoort een call to action. Of kent u een – goede – verkoper die op het einde van zijn gesprek niet naar uw aankoop hengelt?
     
  • bovenaan
    In webpagina's en e-mails kunt u niet snel genoeg ter zake komen.
    Vermom uw call to action als koppeling.
    En dan niet zo: '10 euro korting gedurende 7 dagen. Klik hier.'
    Maar wel zo: 'Krijg nu 10 euro korting. Slechts 7 dagen geldig.'

    Zelfs bij een presentatie hoort uw call to action helemaal vooraan.
    "Weet u wat me gelukkig zou maken? Als u van mijn presentatie dit onthoudt: ..."
     
  • tussenin
    Is uw prospect al na het eerste argument overtuigd? Dan moet hij dáár al een call to action vinden. Anders bestaat het gevaar dat u hem verliest, omdat hij door een van de volgende argumenten aan het twijfelen slaat. Verkopers noemen dat 'overselling'.
     
  • overal
    Zendt u een mailing die bestaat uit verschillende onderdelen?
    Zet dan uw call to action op elk item: verkoopbrief, antwoord- of garantiekaart, enzovoort.

Call to action: u bepaalt uw eigen succes

Heeft uw commerciële tekst geen resultaat? Of niet het gewenste?
Schuif de schuld dan niet in de schoenen van uw lezer.
Hoogstwaarschijnlijk was ú niet duidelijk genoeg.

Doe daar meteen iets aan en vraag nu raad aan professionals.

 

Doe het. Doe het nu. Doe het zo. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
De perfecte tekst geschreven? Vergeet de #calltoaction niet. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uw klant zoekt niet naar wat hij moet doen. Zeg het hem. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn