Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Argumenteer

Angst voor verlies? Ja, want verlies weegt emotioneel dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst. Speel dus in op de menselijke psychologie. En breng een gemengde boodschap: combineer 'mogelijk verlies' met 'voordelen'.

Argumenteer

Argumenteer: speel ook in op angsten

Hun verlies? Uw winst!

U hebt schitterende producten. Of levert fantastische diensten. En u wilt uw klanten hiervan overtuigen. Op uw website, in uw nieuwsbrief, (e-)mailings of brochures. Maar hoe doet u dat? Hoe schudt u hen wakker?

Populaire positivo?

"Communiceer altijd positief!", gillen marketinggoeroes in koor. Mij goed – als u weinig wilt verkopen. Want (angst voor) slecht nieuws werkt vaak beter dan een goednieuwsshow.* Even testen met twee vraagjes ...

Win of verlies 100 euro

  • Hoe lang bent u gelukkig, als u honderd euro van mij krijgt?
  • Hoe lang bent u ongelukkig, als u dat bankbiljet verliest?

Voelt u ook de pijn van het verlies? Psychologie- en marketingstudies bevestigen dit: verlies weegt emotioneel dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.

En hoe nemen we onze aankoopbeslissingen? Emotioneel – waarna we ze rationeel 'inkleden'.

Verlies dus geen klanten door alleen te hameren op hun winst. (Merkte u trouwens dat ik níét schreef 'Doe dus uw voordeel door niet alleen te hameren op de winst?')

Voorbeelden, vraagt u? Graag:

Beveiligingsconsulent

U adviseert kunstverzamelaars over de beveiliging van hun collectie. Stuur dan een mailing met als headline: 'Wat als u morgen uw collectie kwijtraakt?' Die scoort beter dan een die kopt: 'Hoe beveiligt u uw collectie optimaal?'

Isolatiemateriaal

U drukt beursflyers voor isolatiemateriaal. Appelleer dan aan de afkeer van verlies met: 'Elke maand verliest u 30 euro!' en leg uit hoe dat te voorkomen. Werkt veel beter dan 'Bespaar elke maand 30 euro!' als aandachtstrekker.

Kinderzitjes

Hoe emotioneler de band met het product of de dienst, hoe sterker de angst voor verlies. Denkoefening: hoe zou u adverteren als fabrikant van duurdere, maar veiligere autozitjes voor kinderen? Door te hameren op de extra veiligheid? Ja, ook. Maar beter door een meerprijs van 100 euro af te wegen tegen het verlies van ... een kind.

Verlies weegt dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.

Nooit een halfvol glas?

Moet u zich dan altijd beperken tot de angst voor verlies? Nee, want uw kopers zijn óók vatbaar voor goed nieuws. Een gemengde boodschap is dus de ... boodschap. Zoals in: waarom u een copywriter inhuurt.

 

Een mogelijk verlies is een ijzersterk #verkoopargument. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Combineer #klantvoordelen met mogelijk verlies in uw #copywriting. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
De angst om iets te verliezen, is irrationeel. Maak er een krachtig #verkoopargument van. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn