Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Goede bedrijfsnaam

U zoekt een goede bedrijfsnaam? Die vindt u niet tussen de populaire namenlijst bij Kind en Gezin. Gelukkig maar. Want u wilt een uniek etiket. Een dat alleen op uw (moeder)bedrijf kleeft. Dat u onderscheidt van de concurrentie.
Kies uw bedrijfsnaam met de grootste zorg – want hij maakt (de eerste) indruk. Start met deze tips. En eindig … met een goede bedrijfsnaam.

placeholderBrainstorm over een goede bedrijfsnaam

Wat typeert u? Welk gevoel wilt u uitstralen? Speelt u met taal of net niet?
Noteer alles wat er door uw hoofd stormt: van leuke woorden tot inspirerende figuren of zotte hersenkronkels. Doe deze brainstorm alleen of samen met anderen. Ongecensureerd, want in deze fase bestaan er geen slechte ideeën.

1. Benoem uw activiteit

Kies voor een bedrijfsnaam die uw activiteit benoemt, zoals Schrijf.be. Een schot in de roos, want uw publiek weet meteen wat u doet: schrijven, in ons geval. En onze bedrijfsnaam is meteen ons webadres.

2. Gebruik een afkorting

Wist u dat DELA staat voor ‘Draagt Elkanders Lasten’. Een afkorting dus: een die op zichzelf staat als naam, en diepgang geeft als u de volledige betekenis kent.

3. Speel met taal

Tankt u soms bij Q8 – of Kuwait, de staatsoliemaatschappij van … Koeweit? Geniaal toch? Wees wel voorzichtig met flauwe woordspelingen: die kunnen uw bedrijfsimago kraken – of vindt u British Hairways de geknipte naam voor een kapper?

4. Verras met een vreemde taal

Gooi een van uw bedrijfswaarden of -activiteiten in een vertaalrobot. En kijk of er een woord uitkomt dat goed klinkt. U creëert meerwaarde met een verhaal of betekenis achter uw (vreemde) bedrijfsnaam.

5. Kies een naam die bijblijft

Een goede bedrijfsnaam is duidelijk, blijft hangen en hoeft u niet te spellen. Zoek het dus niet te ver. Grijp uw publiek bij de kraag met een pakkend exemplaar.

Selecteer een goede bedrijfsnaam

Skipt uw hart een beat bij het lezen van uw kandidaat-bedrijfsnamen?
Dan bent u klaar voor de volgende stappen:

1. Schrap en selecteer

Laat uw lijst even rusten. Fronst u later uw wenkbrauwen bij een naam? Schrap die dan. Tovert er eentje een glimlach om uw mond? Denk er dan nog even op door: verzin synoniemen, zoek metaforen of combineer woorden. Zeg de naam ook eens hardop. Knalt hij? Op naar de volgende ronde!

2. Check de bedrijfs- en domeinnaam

3. Kom naar buiten met uw naam

Een goede bedrijfsnaam moet scoren bij uw (doel)publiek. Deel uw kanshebbers dus met vrienden en familie. En richt uw ogen op hun gezicht: spot u een lach of een frons? Verwacht dan dezelfde reactie bij uw klanten. Houdt u meerdere namen over? Ga dan af op uw gevoel. Of vraag uw kennissenkring naar hun favoriet in een online-enquête – met maximaal vijf keuzenamen.

4. Bescherm uw naam

Koos u een naam? Vergeet dan zeker niet om die te deponeren bij het officiële merkenregister. Zo bent u zeker dat de naam helemaal de úwe is en niemand anders ermee aan de haal gaat. Zelfs jaren na de oprichting van uw bedrijf kan iemand u zo een loer draaien. En dan moet u op zoek naar een nieuwe naam.

Zo bent u zeker van een goede bedrijfsnaam – en win

Blijft u broeden op een goede bedrijfsnaam zonder resultaat? Laat dan een van onze creatieve copykippen uw gouden ei leggen. En ga zelf met de pluimen lopen.
Helemaal indruk maken? Voeg dan een baseline toe aan uw bedrijfsnaam!

Een unieke #bedrijfsnaam … klinkt goed! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uw #bedrijfsnaam, uw eerste indruk. Scoor met deze tips. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Starter? Volg deze tips en eindig met een goede bedrijfsnaam. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn