Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
SEO alt tag

Met een sprekende foto springt uw artikel in het oog. Bovendien beloont Google u als u foto’s documenteert. Maak dus gebruik van de alt tag en van Open Graph (og). En geef sprekende namen aan uw – kleine – bestanden.

SEO, alt tag en meer: vier tips.Een afbeelding toevoegen aan uw blogpost of artikel? Dat werpt een extra spotlight op uw onderwerp. En het kan u wat omhoog duwen in de Google-ranking. 

SEO: alt tags en andere kunstgrepen

Foto’s of tekeningen trekken niet alleen de aandacht van uw surfers. Google beloont u ook wanneer u inzet op afbeeldingen. Wees dus slim en optimaliseer ze voor de zoekmachines met deze vier tips:

1. Vul de alt tag in. De alt tag is de omschrijving die u aan uw afbeelding meegeeft. Browsers gebruiken de alt tag om mensen met een visuele beperking extra info te geven. Dus hecht Google hieraan ook belang.

Maak uw omschrijving zo accuraat mogelijk. Post bij een beeld van een hond bijvoorbeeld ‘jonge labrador’ in plaats van ‘hond’. Extra voordeel: uw beeld duikt ook in Google Images op voor de keywords ‘jonge labrador’.

2. Gebruik het Open Graph-protocol. Dicteer de social media welk beeld ze moeten overnemen. Zodat zij niet automatisch uw logo kiezen in plaats van de foto die bij uw artikel hoort. Maak gebruik van Open Graph.

Voor déze pagina ziet die code er overigens zo uit: 

<metaproperty="og:image"content="/frontend/files/userfiles/images/SEO_alttag.jpg">

<meta property="og:title" content="Afbeeldingen-SEO">
<meta property="og:type" content="article">
<meta property="og:url" content="/nl/hulp/tips/detail/afbeeldingseo">
<meta property="og:site_name" content="Schrijf.be">
<meta property="og:description" content="Optimaliseer de afbeelding bij uw webtekst met een alt tag voor Google. Ontdek hier hoe.">
<meta property="og:image"content="/frontend/files/og/1200x/afbeeldingseo.jpg">

3. Kies een duidelijke bestandsnaam. Geef uw afbeelding een naam die de keywords bevat en nauw aansluit bij het thema van uw post. Zo heet de foto bij dit artikel ‘SEO_alttag.jpg’.

4. Beperk de bestandsgrootte. Gebruik geen knoerten van foto’s. Hoe groter de bestanden, hoe trager uw website laadt. Dat ergert surfers – en dus ook Google van wie zij de ‘klanten’ zijn. Denk eraan om bestanden in het juiste formaat te plaatsen. Zo is jpeg het beste fotoformaat, gif beter geschikt voor lijnafbeeldingen en logo’s, en png uw toeverlaat voor afbeeldingen met een transparante achtergrond.

Zo, is het plaatje duidelijk? Aan de slag dan!


Marlies D'Haene

#SEOtip: stop je afbeeldingen strak in het #Google-pak. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Afbeelding bij uw #content? Alt-tijd! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Uw afbeeldingen doen opvallen bij Google? Profiteer van de #alttag en #opengraph-regel. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn