Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Advertorial

Een slimme adverteerder schuwt opzichtige gebaren: hij vindt zijn doelpubliek in het lezersbestand van kranten en tijdschriften. En vangt zijn prooi met advertorials, die lijken op redactionele artikels. Een techniek die het prima doet … tot op de bodem van de oceaan!  

placeholderKent u de truc van de pijlstaartrog? Die nestelt zich onopgemerkt op de bodem van de oceaan. Want daar passeert zijn prooi, nietsvermoedend. Het enige wat de rog hoeft te doen? Wachten en toeslaan.

Doe zoals de rog: meng u onder uw doelpubliek met een advertorial. Dat is een advertentie die u vermomt als redactioneel artikel. En die u publiceert in een blad dat bij uw klanten en prospects op de salontafel ligt.*

Verkoopt u bijvoorbeeld sofa’s van peperduur Italiaans design? Dan hoort uw advertorial thuis in een chic interieurmagazine. Wedden dat die pijlstaarttechniek u pijlsnel nieuwe klanten oplevert?

*Online-advertorials? Die bestaan ook. We beroeren dan de wateren van de native advertising.

Omzeil reclamealarm met een advertorial

Waarom een advertorial (of publireportage, in het Belgisch-Nederlands) en geen klassieke advertentie? Omdat veel lezers die links laten liggen.

Duik even mee. De haai die uitschreeuwt: “Hier komen, dan verslind ik je!” vangt … bot. Ondertussen gniffelt de rog op de bodem en kraakt hij nog een kreeftje. Want hij pakt het subtiel aan door één te worden met zijn decor. Net zoals een advertorial bijna doorgaat voor een artikel in Humo of Privé.

Nog een advertorial-voordeel? U hebt véél meer ruimte om uw dienst of product te beschrijven!

Wees in uw advertorial zuinig met promotie.
Een rog draagt toch ook geen fluohesje!?

Schrijf uw advertorial als een journalist

Let op: uw advertorial is geen advertentie. U streeft er een journalistiek verhaal mee na. Zo wint u aan geloofwaardigheid. Wees dus heel zuinig met promotie. Een rog draagt toch ook geen fluohesje!?

Zo schrijft u een advertorial die rogt!

  1. Bestudeer de publicatie waarin u adverteert. Spiegel de stijl en de opmaak. Let op: u mag de exacte vormgeving van het gastblad niet overnemen. Maar een ‘slechte kopie’? Die haalt het vaak wel.
  2. Hou een objectieve toon aan en focus op de feiten.
  3. Schrijf uw advertorial volgens de omgekeerde piramide: wie, wat, waar, wanneer en hoe komen op de eerste plaats! Daarna de details – zoals in een persbericht.
  4. Vermom uw oplossing als nieuws. Licht bijvoorbeeld toe hoe een baanbrekende techniek voor trapliften de levenskwaliteit van minder mobiele mensen verbetert.
  5. Laat experts aan het woord en citeer uit studies voor extra geloofwaardigheid.
  6. Sluit uw advertorial af met een call to action: reageer, vraag meer info, …

Ontmasker uw advertorial … een beetje

Natuurlijk: als u écht goed kijkt, ziet u de rog in het bodemzand liggen. Dat geldt ook voor de advertorial. Want om lezers niet te misleiden, móét u er de vermelding ‘advertorial’, publireportage’ of ‘gesponsorde inhoud’ bij zetten.

Verder bent u zo vrij als een … pijlstaartrog in de oceaan.
Overval uw prooi met uw advertorial!

Fabian Desmicht

Advies uit de zee: adverteer subtiel met #advertorials! Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
#Advertorials zijn killers! Neem een les #contentmarketing bij de pijlstaartrog. Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn
Bent u een haai of een pijlstaartrog? Doe de test. #content Deel dit op Facebook , Twitter en LinkedIn