Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Zoemwoorden

Zoemwoorden. Ik dacht tot voor kort dat ik er een kende: Zuiderzeeziekenhuis. Want zeg nu zelf, zo'n woord zingt toch zo zalig weg ... Niet dus. Zoemwoorden, of buzzwoorden, zijn modewoorden zonder duidelijke betekenis. Iedereen gebruikt ze, maar niemand weet wat ze precies betekenen. Performantie, schaduwspits, high definition: managers, voetbaltrainers of marketeers smeren dagelijks een zoemwoord op hun boterham. 

Wilde bijen

De voorbije weken gonsde het van die woorden om mijn hoofd. Aandeelhouder bijvoorbeeld. Het kreeg op één weekend een heel andere, wrangere betekenis. Of kapitaalswaarborg. Dat woord smolt ook in enkele dagen als sneeuw voor de zon. Paul D'Hoore probeerde dapper om ze met heel zijn gewicht opnieuw in hun beurskorf te krijgen.

Dat lukte niet, want zoemwoorden zijn als bijen: hoe meer je ernaar slaat, hoe meer er op je afkomen. En ze werden altijd maar stekeliger: liquiditeit, solvabiliteit, depositogarantie, TAK 21-product, recessie, ... Paniek brak uit, zelfs bij een van onze koelbloedigste ministers.

Woordenbank

Terwijl het, lees ik nu, gewoon een kwestie van vertrouwen is. Vertrouwen, zou dat nu ook een buzzwoord geworden zijn? Of behoort het tot de categorie van de schuilwoorden: woorden waarvan iedereen weet wat ze betekenen, maar niemand waar ze zich bevinden. Ik zoek het voor de zekerheid even op in mijn woordenboek. Vertrouwen: het geloof in, het bouwen op iemands trouw. Het staat er nog, exact op de plaats waar ik het verwachtte. Oef, Van Dale is nog een veilige woordenbank.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.