Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be: eindredactie

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Liever niet met de billen bloot bij uw klanten?

"The value of good copywriting is hard to asses."

Voorbeeld van het belang van eindredactie

De eerste zin van dit artikel is zo mooi dat ik hem boven mijn bureau zou willen hangen. Omdat er een kern van waarheid in zit. Maar ook vanwege de onweerstaanbare ironie van een spelfout in een zin over 'good copywriting'.

Want 'assess' is niet hetzelfde als 'asses'. Het eerste googelt u veilig op uw werk. Maar uw zoekopdrachten naar ‘asses’ bewaart u beter voor thuis.

Zo’n taalfout zou een goede copywriter nooit maken. Toch?

Eindredactie als reddingsboei

Natuurlijk maken copywriters fouten. Ja, ook goede copywriters. Iedere copywriter een taalpurist? Dat is een hardnekkig misverstand. En bovendien: niemand haalt alle fouten uit zijn eigen tekst.

Net omdat we onszelf niet vertrouwen, is eindredactie het sluitstuk van de drietrapscontrole van Schrijf.be.  Zo bent u altijd zeker van een foutloze tekst.

Eindredactie voor uw imago

"Jaja," zegt u dan, "maar mijn publiek bestaat niet uit linguïsten of kommaneukers. En valt heus niet over een taalfoutje hier en daar. Dus waarom zou ik er dan van wakker liggen?"

Omdat taalfouten uw geloofwaardigheid pijn doen. Ook bij het grote publiek.

Zes jaar geleden onderzocht een Brits communicatiebureau waarvan mensen de grootste afkeer hebben bij bedrijfsupdates via social media. Het resultaat? Op de eerste plaats staat ‘slechte spelling of grammatica’. 42 procent van de ondervraagden stoort zich aan spel- en taalfouten in socialmedia-updates.

Nog zo’n cijfer: volgens dit Nederlandse onderzoek denkt 72 procent van de hoogopgeleiden twee keer na voor hij een zakelijke relatie aangaat met iemand die spelfouten maakt.

De waarde van eindredactie

Eindredactie voor uw omzet

Taalfouten schaden dus uw imago. Knibbelen ze ook aan uw verkoop? Dat is moeilijk meetbaar. Enkele jaren geleden deed een onlineverkoper toch een kleine test. Hij verbeterde een fout op een van zijn pagina’s en zag zijn omzet voor dat product prompt verdubbelen.

Toegegeven, dat is geen staalhard statistisch bewijs. Maar wilt ú het risico lopen om al die inkomsten te laten liggen? 

Van goed naar vlekkeloos

Ook de waarde van eindredactie is dus 'hard to assess'. Maar dat die waarde er is, staat als een paal boven water. Eindredactie maakt van goede copywriting vlekkeloze copywriting. Zodat u ook uw meest kritische lezers over de streep trekt.

Reacties

schreef

Goedemiddag Schrijfbe'er,

Wat een leuke post. Ik heb deze dan ook op mijn LinkedInpagina gedeeld. Alleen spijtig, dat de visual niet optimaal is. Misschien een tip voor de toekomst?

Veel succes nog, Sabine

Wim Van Rompuy
Wim Van Rompuy schreef

Groot gelijk heb je, Sabine.

Nu, over enkele weken gaat de nieuwe website live en dan wassen we dit varkentje wel even!

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.