Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

U of jij?

De oktober-nieuwsbrief van Schrijf.be maakte heel wat emoties los. Zoals voorspeld, van lezers die het hartsgrondig beu zijn om met 'jij' te worden aangesproken door wildvreemden. Zoals ikzelf. Het Schrijf.be-advies:

  1. De vraag welke vorm ú verkiest, doet niet ter zake.
    Uiteindelijk beslist uw lezer. Hij leest door of haakt meteen af.
     
  2. Weet u precies wie hij is?
    Beeld u dan in dat u met hem belt.
    Hoe spreekt u hem aan: met 'u' of met 'jij'? U kent het antwoord?
    Doe dan hetzelfde in uw geschreven communicatie.
     
  3. Weet u ongeveer wie uw lezer is? Of helemaal niet?
    Kies dan altijd voor de veilige haven die 'u' biedt.
     

De 'jij'-taalergernis sluit overigens nauw aan bij de 'Beste'-aanspreking!

Reacties

Delfosse
Delfosse schreef

Bravo! Eindelijk iemand die eens een zinnig woord schrijft over het gebruik van jij of u.

Zoals u schrijft, mensen die het waarderen om met u te worden aangesproken, keilen correspondenties waarin gejijt wordt, zonder pardon en met inbegrip van het imago de papiermand in.

Persoonlijk ben ik voor het gebruik van 'u' in alle omstandigheden. U kan zich de omvang van mijn prullenmand, gezien de huidige tijden, wel inbeelden ...

Zelfs in onze dagelijkse omgang zou het ons zoveel brengen, indien mensen mekaar wat respectvoller zouden benaderen. Ingeval men mekaar dus niet persoonlijk kent, is m.i. altijd 'u' aangewezen.

Dank u om dit op deze manier aan uw klanten en nieuwsbrieflezers te hebben gecommuniceerd. Ik voel me plots net iets minder alleen op de wereld van u-ers.

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.