Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
testimonials schrijven

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Testimonial schrijven? Stel de juiste vragen

Testimonial: voorbeelden van vragen

U overtuigde uw klant om als ambassadeur op te treden voor uw bedrijf? Dan belt u hem doorgaans even op voor een interview. Al is dat niet automatisch de beste basis voor een meeslepende testimonial. Een voorbeeld van zo’n gesprek:

  • "Wat vindt u van ons product?"
    "Goed … héél goed. En, euhm, degelijk."
  • “En van onze service?”
    “Ook prima. Degelijk. Geen klachten!”

Niet iedere tevreden klant is even welbespraakt. Hoeft ook niet, want uw prospect kickt net op een authentieke stem – zonder gladde reclamepraat. Maar met een karrenvracht gemeenplaatsen overtuigt u natuurlijk geen hond. Gelukkig ligt de oplossing voor de hand: stel de juiste vragen en krijg de juiste antwoorden.

Met een karrenvracht gemeenplaatsen overtuigt u geen hond.

Testimonials schrijven zichzelf (áls u ze goed voorbereidt)

Belt u uw klant uit het niets op om zijn mening te vragen? Dan heeft hij misschien helemaal geen tijd voor u. En maakt hij er zich snel vanaf. Daar staat u dan: met een handvol belegen clichés. Brouw daar maar eens een sprankelende testimonial mee.

Pak het slimmer aan: maak altijd een afspraak voor uw telefonisch interview. En vraag uw klant om zich voor te bereiden door middel van een voorbereidende vragenlijst. Zo gaat u tijdens het interview meteen naar de kern van de zaak. En verliest u allebei zo weinig mogelijk tijd.

Gedaan met oeverloos vissen naar complimentjes.

Vragen voor testimonials: voorbeelden

Wat zet u dan precies in dat vragenlijstje? Een paar tips:

  • Een goede testimonial vertelt een verhaal: van probleem naar oplossing. Speel daar bij uw vraagstelling al op in.
    In het vragenlijstje voor onze eigen testimonials staat bijvoorbeeld: "Hoe kwam u terecht bij Schrijf.be?" of "Wie schreef vroeger uw teksten?"
  • Peil naar concrete resultaten. Want die overtuigen beter dan vage reclamepraat.
    Bijvoorbeeld: "Is uw Google-positie er ondertussen op vooruitgegaan?"
  • Durf ook te vragen naar wat er níét zo goed was. Om er zelf uit te leren. En omdat het uw verhaal soms boeiender en geloofwaardiger maakt. Wees gerust: als u het slim verwoordt, schaadt het uw reputatie niet.
    Bijvoorbeeld: "Zijn er fouten gemaakt? En werden die dan ook snel rechtgezet?"
  • Omzeil nietszeggende antwoorden door vragen te stellen die de verbeelding prikkelen.
    Bijvoorbeeld: vraag niet "Wat zijn onze sterke punten?" maar "Hoe zou u ons omschrijven bij collega’s of vrienden?"
  • Vraag zeker of er nog een toekomstige samenwerking inzit. Want zo’n engagement doet wonderen voor de geloofwaardigheid van uw testimonial.

Gedaan met oeverloos vissen naar complimentjes. Gewapend met zo’n slim lijstje loopt uw interview op wieltjes. En dat leidt bijna vanzelf tot een dijk van een testimonial. Voorbeelden te over!

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.