Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Taalplezier met boodschappenlijst

Het staat te pronken op mijn boodschappenlijstje: pampers (binnenkort in overvloed nodig, dus nú al een 'to buy'), en daaronder chocomel en senseo. Vreemd, want ik drink eigenlijk Nesquick en koop koffiepads van Douwe Egberts.

Merk-shoppen

Ach, we maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. We nemen een 'bic', wanneer we eigenlijk een 'balpen' vastpakken. En bestellen een 'spa', wanneer we eender welk 'water' goed vinden. Kortom, we gebruiken de merknaam als productnaam.

Geen merken, maar woorden

Maar hoewel ik 'pen' en 'plat water' wél als alternatief gebruik, zou ik nooit 'wegwerpluiers' op mijn boodschappenbriefje schrijven. Net zoals ik nooit speelde met een 'plastic speelgoedschijf', en nog nooit mijn 'vacuüm bewaarfles' vol koffie goot. U zegt toch ook 'frisbee' en 'thermos'?

Groen van jaloersheid naar de winkel

Zulke zaken doen een copywriter dus mijmeren boven haar boodschappenlijstje. En maken haar plots stikjaloers op de bedenker van het woord 'pamper', dat 'luier' de wereld uitkegelde.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.