Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Taalgevoel in de knoop

Copywriters hebben een onfeilbaar taalgevoel ... Niet! 

De tekstschrijver weet het echt niet altijd beter.
De eindredacteur wel. En die stuurt bij. Gelukkig.

Zo schrijf ik steevast dat een onderneming haar menselijk kapitaal moet verzorgen. En krijg ik even steevast mijn tekst terug. Met een heel rode buigings-e achter menselijk. Want al klinkt menselijk kapitaal mij vertrouwd in de oren, het gaat om een onzijdig zelfstandig naamwoord met een bepaald lidwoord ervoor. En dan schrijf je een eind-e achter het adjectief: het goede kind, het lieve meisje. En dus ook: het menselijke kapitaal.

"Lijkt het zo niet of het kapitaal zich menselijk gedraagt?" probeer ik nog, want mijn taalgevoel is helemaal in de knoop. In zijn verbogen vorm lees ik dit adjectief eerder in de betekenis van humaan of menswaardig. Eindredacteur Marcel is onverbiddellijk: alleen geijkte uitdrukkingen of vaste, soms zelfs officiële benamingen als het Vlaams Parlement en het Groot Dictee der Nederlandse Taal mogen die eind-e laten vallen. Je zegt toch ook niet het goed kind.

Tja. Daar breng je dus niets tegenin. Juist is juist. Taal is taal. En taal volgt regels. Niet altijd het gevoel. Ook niet dat van het goede tekstschrijvertje.

Reacties

Taalgevoel ontward | Schrijf.beleeft
Taalgevoel ontward | Schrijf.beleeft schreef

[...] was er niet blij mee. Verwonderd dat ik niet toegaf aan haar taalgevoel. Zij vond dat het ‘uw menselijk kapitaal‘ moest zijn, zonder [...]

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.