Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Copywriter wordt speecher

Het publiek zit klaar voor de speechEén regel staat hier als een paal boven water: lees elke tekst hardop vóór je hem naar de klant stuurt. Of dat helpt? Ja, want elke keer bots ik nog op storende mankementjes. Of dat leuk is? Meestal niet. Er zijn spannendere dingen dan bijvoorbeeld een brief voorlezen.

Op z'n Jambers

Eén teksttype is wel dankbaar 'lees-hardop-materiaal'. De speech. Aan dat proclameren gaat natuurlijk een schrijfproces vooraf. Ook dat is anders dan anders. Ik kruip bijvoorbeeld in het hoofd van een politicus die zijn partij toespreekt. Van een CEO die zijn personeel bedankt. Van een oma die haar kleinzoon in geur en kleur over haar jeugd vertelt. Wat denken zij? Wat voelen zij? Hoe praten ze? Leuk om even de leren Jambers-jack aan te trekken! 

Geslaagde toespraak? Applausje voor jezelf!

En dan … tijd om de proef op de som te nemen. Hoe klinkt de speech? Om dat te achterhalen, trek ik me terug in onze speciale voorleeskamer. Mijn pen wordt micro, ik schraap mijn keel en … speechen maar. Ik doe het vol overgave. Helaas: mijn zaal is donker en stil. Maar het applaus en de staande ovatie? Die denk ik er dan maar bij.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.