Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
SEO-tekstschrijvers: verklarende woordenlijst

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Verklarende woordenlijst voor SEO-tekstschrijvers

SEO-tekstschrijvers: verklarende woordenlijst

SEO-teksten schrijven, is gemakkelijker dan u denkt. Volg de basisregels. En laat u niet afschrikken door het SEO-jargon. Dankzij deze verklarende woordenlijst staat u als SEO-tekstschrijver niet met uw mond vol tanden.

  • algoritme: de formule die de Google-rangschikking na een zoekopdracht bepaalt. SEO-specialisten proberen die te doorgronden zodat ze hun webpagina's kunnen afstemmen op 'wat Google wil'. Dat is schieten op een bewegend doel, want Google past zijn algoritme dagelijks aan.
  • alt-tekst: beschrijving die u toevoegt aan een afbeelding op een webpagina. Meestal onzichtbaar voor de lezer, maar net heel nuttig voor Google (én slechtzienden). Vul die dus altijd zo specifiek mogelijk in.
  • conversie: een bezoeker op uw website doet wat u had gehoopt: aankopen, inschrijven op een nieuwsbrief, meer informatie vragen, …
  • description tag: korte beschrijving van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code. Als ze Google zint, toont hij die bij zijn zoekresultaten. De perfecte description tag.
  • duplicate content: dezelfde tekst op twee afzonderlijke webpagina’s. Volgens de legende deelt Google daarvoor straffen uit, maar de waarheid is genuanceerder. Feiten en fabels rond duplicate content.
  • H1, H2, H3, … : de HTML-codes waarmee u een webpagina structureert met een hoofdtitel (H1) en ondertitels (H2, H3, …). Trefwoorden die erin opduiken, trekken extra Googles aandacht.
  • keyword density (zoekwoorddichtheid): de verhouding in een tekst tussen het aantal vermeldingen van het zoekwoord en het totale aantal woorden. Ooit gold: hoe hoger hoe beter. Welke densiteit is nu oké? Degene die natuurlijk, niet geforceerd is.
  • keyword tag: in de code verborgen informatie over het hoofdtrefwoord van de pagina. Vroeger gebruikt door de zoekmachines, nu obsoleet.
  • long tail keyword: langere en meestal specifiekere zoekopdrachten, zoals ‘SEO-copywriter uit Mechelen’ met een lager zoekvolume maar een hogere conversie. Interessant voor u.
  • metatags: extra webpagina-informatie die niet zichtbaar is voor de gebruiker – zoals de title tag en description tag.
  • off page SEO: alle SEO-elementen die te maken hebben met de autoriteit van uw webpagina – vooral inkomende links.
  • on page SEO: alle SEO-elementen die te maken met de inhoud van uw webpagina: tekst, opmaak, metatags, …
  • organische zoekresultaten: onbetaalde zoekresultaten die Google weergeeft omdat het die als relevant beschouwt voor de zoeker. Hét mikpunt van SEO.
  • SEA: search engine advertising. Betaalde advertenties die in Google boven en onder de organische zoekresultaten verschijnen.
  • SEM: search engine marketing, zoekmachinemarketing of de verzamelnaam voor SEO en SEA.
  • SEO: search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Alle technieken (on page en off page) om webpagina’s omhoog te stuwen in de organische zoekresultaten.
  • SERP: search engine results page: de resultatenpagina van uw zoekopdracht in Google. (De beste plaats om een lijk te verstoppen? De twééde pagina.)
  • title tag: titel van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code en in het tabblad van uw browser. Google toont die als een blauwe link op zijn pagina met zoekresultaten.
  • trefwoordonderzoek: de speurtocht naar relevante zoekwoorden die veel zoekers intikken en waarop weinig concurrerende websites mikken. Zo pakt u die aan.
  • zoekvolume: het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord binnen een bepaald geografisch gebied. Doorgaans uitgedrukt per maand.

Reacties

Patrick Leemans
Patrick Leemans schreef

425 woorden voor de afkorting SEO wordt verklaard. Dat kan beter.

schreef

Dag Patrick

Klopt, helemaal bovenaan was handiger geweest. Maar aan het alfabet durven we bij Schrijf.be niet te raken ;-)

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.