Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Schrijven is schrappen

Schrijven is schrappen.

U vindt dat zinnetje vast een vijftal keren op deze website: schrijven is schrappen. Geen regeltje dat door Wim uitgevonden is, hoor. George Orwell gebruikte het al in zijn Five rules for effective writing.

Orwell had uiteraard gelijk: bijna elke tekst of zin kan korter en gebalder. En dat is vaak beter omdat je zo de boodschap nog kernachtiger maakt. Het beste bewijs dat de regel klopt? Marketinggoeroe Seth Godin paste ze genadeloos toe op het lijstje van Orwell zelf.

Wedden dat hij het fantastisch gevonden had?

Reacties

Wim Van Rompuy
Wim Van Rompuy schreef

Godfried Bomans: "Ik rust niet voor ik de zin gevonden heb die mijn bedoeling zo nauwkeurig en zo bondig mogelijk weergeeft. De taal is een handschoen die strak om de huid van de boodschap is getrokken. Je moet er een heleboel weggooien, voor je die ene vindt die precies past. Schrijven is schrappen. Schrijven is wat er overblijft."

schreef

Geen betere proef voor reclameteksten dan de Elsschotproef, genoemd naar het minimalistisch icoon (én copywriter) Willem Elsschot.

Lees http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elsschotproef

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.