Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Schrijf.beter 004

  1. In de eerste negen maanden van 2008 kwamen er 75.000 nieuwe abonnees bij, waarvan van wie de meesten tijdens het eerste kwartaal.
    ‘Waarvan’ verwijst naar zaken. Naar personen verwijs je met ‘van wie’. Ook in de verzwakte vorm (bijv. erover, erop, ermee) verwijzen deze voornaamwoordelijke bijwoorden naar zaken. Als er personen bedoeld zijn wordt het: over wie, op wie, met wie, enz.
     
  2. Zoals verwacht verminderden de opwaartse migraties van bestaande klanten, doordat omdat we onze producten in de verschillende segmenten opwaardeerden.
    ‘Doordat’ verwijst naar een oorzaak (omstandigheden, geen menselijke tussenkomst), ‘omdat’ duidt een reden aan (wel door mensen gestuurd).
     
  3. Onze klanten zijn heel trouw en mond-aan-mondreclame mond-tot-mondreclame doet wonderen: ons orderboekje staat altijd boordevol.
    En mond-op-mondbeademing is ook correct.
     
  4. Dat de Belg kampioen is in het sorteren de sortering van huishoudelijk verpakkingsafval, wist u vast al langer.
    Als de Woordenlijst en/of Van Dale een volwaardig zelfstandig naamwoord aanbiedt, moet je geen werkwoord substantiveren. Nog beter: werkwoordstijl i.p.v. naamwoordstijl en dan klinkt de zin zo: ‘Dat de Belg huishoudelijk verpakkingsafval als een kampioen sorteert, wist u vast al langer.’
     
  5. Daarom ook zijn we al de vijfde grootste op vier na grootste in België.
    Eentje is de grootste, alle andere(n) moeten op hun plaats blijven :-)
     

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.