Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Rock 'n copy

Naast copywriter ben ik ook geluidstechnicus. U weet wel, een van die heren die je tijdens rockconcerten achter de mengtafel ziet staan. Inderdaad, het enthousiast verlichte controlebord met tientallen schuivers, evenzoveel VU-meters en honderden draaiknoppen. Met daarachter de persoon tegen wie u hoogstwaarschijnlijk al eens bent gaan bulderen ... 'dat het te luid staat' ;-)

De tijd van toen
Die geluidstechnische aangelegenheden brengen me geregeld tot in de Ancienne Belgique in Brussel. Voor sommige producties moeten ze het vaste speakersysteem demonteren. Vroeger was dat werk voor stoere gasten. Als die zware kasten weer eens de kelder in moesten, at je ’s morgens het liefst een boke extra.

Licht werk
Tegenwoordig zijn geluidssystemen zo geperfectioneerd dat een speakerkast van 20 kilo meer dB’s produceert, dan zijn verouderde grootvader van 150 kilo. Spierkracht is dus niet langer een must. Maar computerkennis … zoveel meer. Want de geautomatiseerde mengtafels en speakerbesturingen lopen via hypermoderne netwerkverbindingen met glasvezel- of coaxkabels. Met brute kracht ben je dus niets meer.

Bloedend hart
Je zou er haast nostalgisch van worden. Want de rock ’n roll verdwijnt zienderogen uit de job. Dat veroorzaakt hartzeer. En toch is het niet allemaal kommer en kwel. Want de copywriter in mij beleeft hoogdagen: net omdat alles zo complex wordt, zijn handleidingen broodnodig. Samen met brochures en tijdschriften die alle innovaties in de sector duiden, becommentariëren en aanbevelen.

Werk in overvloed
Kijk bijvoorbeeld eens in het kantoor van de AB-technici. De centrale tafel ligt vol met drukwerk. En dus: vol met teksten. Geschreven door … copywriters. Nog het liefst door tekstschrijvers die vertrekken vanuit praktijkervaring. En van zo iemand kan ik de pa-producenten wel een adresje bezorgen (grapje). Ik kom dus nog wel even aan mijn trekken in de wereld van luide muziek en spetterende spektakels.

Reacties

hocus
hocus schreef

Interessant. Ik ben al jarenlang copywriter en vind mijn oorsprong ook in de muziek. Maar dan als gitarist. Heb twee jaar conservatorium gedaan in amsterdam. Ben ook werkzaam geweest als opnametechnicus in een studio in utrecht, Analoog uiteraard. Ik mis de rock 'n roll ook in de reclame. Mijn collega's worden meer en meer ambtenaren. Hoop nog van je te horen.

hocus

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.