Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Platgetreden paden

Lunchpauze. Wim bladert verstrooid door een Dell-folder. Mijn oog valt op de titel die de laptops moet aanprijzen: 'werk altijd en overal'. En meteen krijg ik een flashback: het is weer tien jaar geleden en ik schrijf mijn eerste teksten voor de Series 5, de gloednieuwe pda uit de populaire Psion-stal. Met work always and everywhere vond Psion hét ultieme concept om hun zakcomputer te promoten.

Altijd en overal aan de slag

Nu hebben we het wel over 1998 ...  in die dagen spraken de dieren en wist haast niemand waarvoor de letters gsm, sms  en wap stonden. Vandaag heeft elke rechtgeaarde twaalfjarige zijn eigen Blackberry. Toen was de zakenman die mobiel belde en digitaal agendeerde, zijn tijd ver vooruit.  Zo iemand bekeken we met ontzag. En met een tikje jaloersheid.

Overdosis mobiliteit

Onderweg je dossiers opvolgen, was een échte en revolutionaire USP.  Dus gebruikte ik het: nog en nog en nog ...  Ik overdoseerde. Nu kan ik nergens 'altijd en overal' lezen zonder lichtjes onpasselijk te worden. En me erover te verbazen dat het  argument überhaupt nog geldt. Want met je gegevens mobiel aan de slag kunnen, is al lang geen uniek kenmerk meer. Het is even standaard als de aan- en uitknop van je ict-product. Dankzij de web 2.0-technologie gaat dit nu zelfs voor desktops op.

Meesterlijk en magisch

Alles komt terug, zeggen ze: motownmelodietjes bijvoorbeeld maken weer furore. Dus misschien is Dell ook aan een revival toe. Of misschien stamt hun copywriter uit die magische jaren - toen we ons nog erover verwonderden dat je volledige ict-infrastructuur je overal gedwee volgde. Een knip en je toverde gegevens of stemmen uit je superkleine, hoogtechnologische hoed. Uit het niets en volledig draadloos. Master in command! Ruler of the Universe.

Woorden heruitvinden

Soms heb ik heimwee naar die dagen van verbazing. Ook omdat kreten als altijd en overal werken en op maat van uw behoefte nog betekenis hadden.  Nu lees je er gewoon overheen. En elke dag dooft er wel een andere uit. Jammer, toch. Hoewel: het houdt het leven wel spannend. Want dan mag ik weer op pad om alternatieven te zoeken. Stappen door de brandnetels, het sprokkelhout en de wildgroei - met een ongebreidelde fantasie en een geslepen pen de onbetreden paden op.  Heerlijk toch, het leven van een copywriter: elke dag avontuur.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.